Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Wywrotki Euro VI

Duża oferta producentów pojazdów konstrukcyjnych
16.05.2014 00:00:00
Czołowi producenci ciężarówek mają bogatą ofertę nowych i używanych pojazdów budowlanych, które cieszą się coraz większym popytem, w związku z przewidywanym ożywieniem na rynku budowlanym. Niektóre z nich można oglądać na majowych targach Autostrada-Polska w Kielcach oraz Intermasz w Poznaniu. Dzisiaj prezentujemy ofertę czterech producentów: Iveco, Volvo Trucks, Renault Trucks i Mercedes-Benz.
Czołowi producenci ciężarówek mają bogatą ofertę nowych i używanych pojazdów budowlanych, które cieszą się coraz większym popytem, w związku z przewidywanym ożywieniem na rynku budowlanym.
Niektóre z nich można oglądać na majowych targach Autostrada-Polska w Kielcach oraz Intermasz w Poznaniu. Dzisiaj prezentujemy ofertę czterech producentów: Iveco, Volvo Trucks, Renault Trucks i Mercedes-Benz.
Komfortowe Iveco Trakker
Iveco zaprezentowało właśnie Trakkera w wersji Euro VI. Model z napędem zgodnym z normą Euro V oferowany był od dwóch lat z nową kabiną.
Zachowano stosowany wcześniej wersji Euro V silnik Cursor 13, modernizując go oczywiście, a w miejsce jednostki Cursor 8 wprowadzono nową, też sześciocylindrową - Cursor 9. Obydwa silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk Common rail oraz wykonane w technice czterech zaworów na cylinder. Wymagania normy Euro VI spełniają dzięki zastosowaniu m.in. katalizatora tlenków azotu (DOC), selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtra cząstek stałych (DPF).
Cursor 9 to turbodiesel w wariantach o mocy 310 KM (1.300 Nm - maksymalny moment obrotowy), 330 KM (1.400 Nm) i 360 KM (1.650 Nm).
Cursor 13 oferowany będzie w wariantach 410 KM (2.100 Nm), 450 KM (2.200 Nm) i 500 KM (2.300 Nm).
Skrzynie biegów ZF to konstrukcje podporządkowane ergonomii i osiągom. Na przykład 9-biegowa skrzynia manualna oraz 16-biegowa skrzynia Ecosplit są wyposażone w system wspomagania, a w przypadku automatycznych skrzyń 12- i 16-biegowych dźwignia wyboru przełożenia jest wbudowana w kolumnę kierownicy. Obydwa rozwiązania korzystnie wpływają na wygodę prowadzenia pojazdu.
Główną cechą nowego Trakkera jest jego solidność i masywność, o czym świadczy choćby stalowa rama o wysokiej granicy sprężystości. Wykonana jest z wysokowytrzymałej stali, jako konstrukcja do warunków ekstremalnych.
Nowy Trakker jest dostępny z różnymi rodzajami zawieszenia. Do wyboru jest zawieszenie mechaniczne z resorowaniem parabolicznym lub mechaniczne z resorowaniem półeliptycznym. Dla większego komfortu i optymalnej stabilności prowadzenia produkowane są wersje z zawieszeniem pneumatycznym, współpracującym z systemem ECAS.
Na Trakkerze można zamontować każdy typ zabudowy wywrotki do transportu urobku z kamieniołomów czy kopalni. Ten pojazd jest też polecany jako rozwiązanie do zabudów specjalistycznych, przeznaczonych do wykorzystania w przemyśle budowlanym: betonomieszarki, pompy do betonu, żurawie. Jako ciągnik siodłowy Trakker może służyć do transportów ponadgabarytowych.
W kabinie zastosowano rozwiązania zapożyczone ze Stralisa. Szoferka została zaprojektowana pod kątem zwiększenia komfortu pracy i przebywania w jej wnętrzu. Nowe resorowanie kabiny podnosi komfort jazdy.
Hi-Land to krótka kabina z niskim dachem, zaś Hi-Track to długa kabina na dalsze trasy, w której kierowca może zanocować. Kabina ta jest dostępna z dachem niskim lub wysokim.
Volvo FMX - łatwiejsze manewrowanie
Produkcja nowego Volvo FMX z przeznaczeniem na rynek europejski rozpoczęła się we wrześniu 2013 r. Pojazd zawiera w sobie szereg udoskonaleń, w tym m.in. przeprojektowaną kabinę, nowe zawieszenie pneumatyczne, zwiększony prześwit i Aktywny Układ Kierowniczy Volvo - pierwsze na świecie tego typu rozwiązanie, opracowane w celu polepszenia zdolności manewrowych.
Nowe FMX jest łatwiejsze w kierowaniu, a zastosowane w nim innowacje sprzyjają większej efektywności i zdolności do jazdy w terenie.
Kierowca może bez wysiłku kontrolować w pełni załadowany samochód ciężarowy, co jest zasługą nowej technologii: Aktywnego Układu Kierowniczego (Volvo Dynamic Steering). Jego zalety są najbardziej odczuwalne podczas jazdy z małą prędkością. Możliwość swobodnego operowania kierownicą stanowi istotne ułatwienie dla kierowcy pojazdu budowlanego.
Najważniejszą innowacją jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstotliwością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Inną zaletą tego układu jest automatyczne ustawianie kół w pozycji na wprost podczas cofania.
Większość nowych podzespołów podwozia i układu napędowego zwiększa wydajność pojazdu.
Nowe zawieszenie pneumatyczne zostało opracowane specjalnie z przeznaczeniem dla zastosowań budowlanych, bez żadnych kompromisów bądź odniesień do innych segmentów transportu.
Tylne zawieszenie pneumatyczne oferuje znaczny komfort i zwinność, zarówno w pojeździe załadowanym, jak i nie obciążonym. Zawieszenie posiada funkcję automatycznego utrzymywania poziomu jazdy, a z prześwitem 300 mm zapewnia wysoką zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Jest dostępne w pojazdach o konfiguracji osi 4x2, 6x4 i 8x4.
Skrzynia biegów I-Shift umożliwia sprawne manewrowanie z małą prędkością i obecnie może być stosowana także w połączeniu z przednią osią napędową. Inną nową cechą I-Shift jest wydłużony okres między wymianami oleju (450.000 km).
Można wybierać spośród 11- i 13-litrowych jednostek napędowych spełniających normę emisji spalin Euro 6. Silnik D13 jest dostępny w wersjach o mocy od 380 do 540 KM, zaś D11 - od 330 do 450 KM.
Renault Trucks C i K
Renault Trucks wprowadziło na rynek całkowicie nową gamę pojazdów budowlanych, którą tworzą dwa typoszeregi: C - pojazdy dla transportu budowlanego - oraz K - pojazdy dla ciężkiego transportu budowlanego.
Kabiny są bardziej przestronne niż w autach poprzedniej generacji. Ponieważ pojazdy te mają wytrzymywać najtrudniejsze warunki użytkowania, wrażliwe podzespoły są chronione przed uszkodzeniem. Zarówno w serii K, jak i C są dostępne zderzaki wykonane w całości ze stali.
Kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12 stopni i nadanie kabinie trapezowego kształtu spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12%. Dzięki konstrukcji zoptymalizowanej pod względem masy własnej, seria C osiąga wyjątkową ładowność, do 22,8 t w pojazdach o konfiguracji osi 8x4. Pojazdy K charakteryzują się dopuszczalną masą całkowitą do 50 t i mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t. W pojazdach wprowadzono szereg ułatwień dla firm zabudowujących, pozwalających im skrócić czas montażu zabudowy, a tym samym czas dostawy pojazdu o 20%.
Nowe 6-cylindrowe silniki Euro 6 - DTI 11 i DTI 13 - Renault Trucks opracowało na bazie swoich jednostek Euro 5, zwiększając wydajność układu oczyszczania spalin SCR. Układ ten wzbogacono o filtr cząstek stałych.
Silnik DTI 8 Euro 6 jest wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Silnik DTI 13 dostępny jest w trzech poziomach mocy: 440 KM /2.200 Nm, 480 KM /2.400 Nm i 520 KM / 2.550 Nm. Jednostka DTI 11 występuje w wariantach: 380 KM /1.800 Nm, 430 KM /2.050 Nm i 460 KM /2.200 Nm. Natomiast motor DTI 8: 250 KM /950 Nm, 280 KM /1.050 Nm i 320 KM /1.200 Nm.
Standardowe wyposażenie pojazdów serii C i K stanowi 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, z trybem jazdy terenowej Off-Road. Dostępna jest też 14-biegowa manualna skrzynia Volvo, a pojazdy C z kabiną o szerokości 2,3 m na życzenie mogą być wyposażone w 9-biegową manualną skrzynię ZF lub w 6-biegową w pełni automatyczną Allison.
Pojazdy budowlane Renault Trucks zapewniają wyjątkową ładowność. W przypadku modelu C 8x4 Xload, o masie własnej 7.157 kg, z kołami bliźniaczymi, wynosi ona aż 22,8 t. Seria K zapewnia jeszcze większą ładowność, pojazdy mogą tworzyć zestawy drogowe o masie całkowitej do 120 t.
Typoszereg C charakteryzuje się zwiększoną zdolnością do jazdy w terenie m.in. za sprawą 312 mm prześwitu pod osią i 24-stopniowego kąta natarcia. Skrzynia biegów Optidriver jest standardowo wyposażona w tryb jazdy terenowej Off-Road. Pojazdy K są w stanie pokonać trudniejsze przeszkody terenowe. Jest to zasługą m.in. typowo terenowego układu napędowego, zwiększonego kąta natarcia 32°, prześwitu pod osią 380 mm.
Używane i nowe Mercedesy
Ostatni okres przynosi ożywienie w branży budowlanej. W odpowiedzi na te potrzeby w ofercie TruckStore (pojazdy używane) pojawiła się najnowsza generacja samochodów budowlanych, przygotowanych do ciężkich warunków pracy, a wśród nich perełka - Mercedes-Benz Arocs - samochód testowy, prosto z fabryki o bardzo małym przebiegu. Mimo że stworzony do ciężkiej pracy na budowie, nigdy takiej nie zaznał, ponieważ był używany tylko do testów w fabryce. Przeznaczony do warunków terenowych, z napędem 8x8, z wywrotem trójstronnym Meiller, napędzany silnikiem o mocy 510 KM, wyposażony w retarder, wśród innych pojazdów tego typu jest "strongmanem" do ciężkiej roboty.
Arocs dostępny jest standardowo z silnikami Euro VI, w 16 wersjach mocy od 238 do 625 KM. W podstawowym wyposażeniu stosowana jest zautomatyzowana skrzynia PowerShift i elektrohydrauliczne wspomaganie. Do wyboru jest siedem kabin w 14 wariantach.
Gama Arocsa oferuje niespotykany dotąd wybór wersji. Nowe wywrotki, w tym z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i pojazdy z zabudową skrzyniową dostępne są z dwiema, trzema lub czterema osiami. Konfiguracje napędowe obejmują zarówno dwuosiowe modele 4x2, jak i czteroosiowe modele 8x8/4 z napędem na wszystkie koła i dwiema przednimi osiami kierowanymi.
Arocs dostępny jest z szeroką gamą wysokoprężnych silników BlueEfficiency. Rzędowe, sześciocylindrowe jednostki Bluetec 6 z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego generują wysoki moment obrotowy już od niskich obrotów. Jego maksymalna wartość sięga od 1.000 do 3.000 Nm; pojemność silników wynosi: 7,7, 10,7, 12,8 lub 15,6 litra.
Wraz z Arocsem dostępna jest kompleksowo zmodernizowana seria największych silników heavy-duty firmy Daimler. Z pojemnością 15,6 litra, mocą do 625 Nm i maksymalnym momentem obrotowym 3.000 Nm, nowa jednostka Mercedes-Benz OM 473 charakteryzuje się wysoką wydajnością w trudnych warunkach - nawet, gdy chodzi o zastosowania off-roadowe, maksymalne obciążenie w transporcie ciężkim czy jazdę z wysokimi prędkościami w terenie o wymagającej topografii. Nowa jednostka dostępna jest w trzech wersjach mocy: 517 KM (2.600 Nm), 578 KM (2.800 Nm) i 625 KM (3.000 Nm).
Za transfer siły napędowej we wszystkich wersjach Arocsa seryjnie odpowiadają w pełni zautomatyzowane, szybkie skrzynie Mercedes PowerShift 3 o ośmiu, 12 lub 16 przełożeniach. Dostępne są też ręczne skrzynie o dziewięciu lub szesnastu przełożeniach.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.