Wiadomości z rynku

czwartek
25 kwietnia 2024

Nie tyko na małe budowy

Ładowarki kompaktowe najnowszej generacji
26.12.2014 00:00:00
Na rynku kompaktowych ładowarek (w przybliżeniu do 10 ton) jest spory wybór, a ostatnio niektórzy producenci i dystrybutorzy pochwalili się nowościami.
Maszyny nowych generacji są efektywniejsze. Konstruktorzy prześcigają się w projektowaniu coraz mocniejszych silników, które mają zużywać coraz mniej paliwa i jednocześnie mniej zanieczyszczać środowisko. Ładowarki stają się bardziej sprawne i zapewniają większy komfort operatorom. Producenci wykorzystują w nich rozwiązania techniczne wcześniej sprawdzone w większych modelach.
Atlas: "e" jak bardziej efektywne
Atlas Weycor, niemiecki specjalista w produkcji ładowarek, w ostatnim czasie zaprezentował nową linię innowacyjnych maszyn. Nowo opracowane silniki Deutz osiągają 12% więcej mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Inteligentna kontrola jednostki napędowej pozwoliła na spełnienie najnowszych wymogów emisji spalin bez użycia filtra cząstek stałych (DPF). Intensywna praca nad ulepszaniem parametrów zaowocowała stworzeniem zupełnie nowej, doskonalszej serii "e".
Inżynierowie z firmy Atlas zaprojektowali, skonstruowali i opatentowali hydrauliczny system Start-stop. Uruchamia on funkcje ładowarki pozostawionej w uśpieniu poprzez wciśnięcie pedału gazu, ruch joysticka albo kierownicy. Powoduje to oszczędności w spalaniu o kolejne 15%.
Dzięki wprowadzeniu na rynek dwóch nowych modeli - AR 30 i AR 105e - niemiecka marka oferuje najszerszą gamę produktów na rynku. Model AR 105e został wyposażony w 143-konny, turbodoładowany silnik Deutz TCD 4.1 chłodzony cieczą, z którym jest najmocniejszą ładowarką w swojej klasie.
Hydrauliczne szybkozłącze w standardzie umożliwia wymianę oprzyrządowania w ciągu kilku sekund bez wychodzenia z kabiny. Niezależnie iloma przystawkami dysponuje klient, wszystkie wyposażone w ten sam system mogą być zmieniane błyskawicznie w zależności od potrzeb na budowie. Sprawdzona kinematyka Atlas Weycor charakteryzuje się imponującą siłą rwania i dużą wysokością podnoszenia.
Sterowanie jazdą poprzez pedał przyspieszenia i oddzielny pedał "Inch", do lepszej dystrybucji mocy z hydrauliki jazdy na hydraulikę roboczą, ułatwia codzienną pracę i precyzję ruchów. Pierwszy i drugi bieg hydrauliczny może zostać włączony również pod obciążeniem, w trakcie jazdy do przodu lub do tyłu.
W ładowarkach Atlas zastosowane są sztywne osie z planetarnymi przekładniami redukcyjnymi w piastach kół (elektrycznie włączana blokada dyferencjału osi przód i tył w 100 %). Maszyny te posiadają również funkcję automatycznego powrotu łyżki, oświetlenie oraz blokadę hydrauliki roboczej zgodnie z kodeksem ruchy drogowego.
Producent wyposaża ładowarki w hamulce wielotarczowe mokre we wszystkich czterech kołach. Dodatkowe funkcje hamowania wykorzystują pedał pełzania i napęd hydrostatyczny, działający również na wszystkie cztery koła.
Wyłącznym przedstawicielem maszyn Atlas Weycor w Polsce jest firma Atlas Poland Sp z. o.o. z Rumii, zapewniająca autoryzowany serwis oraz sprzedaż części.
Bobcat: uniwersalna S450
Firma Bobcat wprowadziła na rynek nową generację ładowarek - S450 o sterowaniu burtowym, stworzoną na bazie popularnego modelu S130, który zastępuje. Nowa ładowarka, o znamionowej nośności operacyjnej 608 kg i masie roboczej 2.240 kg, napędzana silnikiem o mocy 48,8 KM, ma, według producenta, wszystkie zalety ładowarki kompaktowej, a jednocześnie zawiera szereg nowych funkcji i usprawnień dostępnych dotąd w większych ładowarkach nowej generacji tej marki.
Nowa kompaktowa ładowarka S450 o sterowaniu burtowym jest dostępna z szerokim asortymentem zatwierdzonego osprzętu (48 różnych produktów, kolejne w opracowaniu). Dzięki temu sprawdza się w niemal we wszystkich zastosowaniach, jako nośnik narzędzi Bobcat.
Jak i większe modele, ładowarka S450 zapewnia lepszą widoczność i wygodę, umożliwiając lepsze sterowanie i większą dokładność podczas pracy w niewielkiej przestrzeni. Dodatkowo, po raz pierwszy w przypadku ładowarek o sterowaniu burtowym tej wielkości, w modelu S450 zastosowano kabinę ciśnieniową z opcjonalną klimatyzacją. Pozostałe kluczowe cechy obejmują również układ hydrauliczny o zwiększonej sprawności i wydajności, klapę tylną o nowej konstrukcji, wbudowany zderzak tylny oraz łatwość serwisowania.
Kabina została zaprojektowana w oparciu o kabiny stosowane w większych ładowarkach Bobcat. Utrzymano kompaktowe wymiary ładowarki przy jednoczesnym zapewnieniu operatorowi większej wygody i komfortu pracy. Wnętrze kabiny jest o 10% większe w porównaniu z modelem S130. Próg drzwi został obniżony przy jednoczesnym zwiększeniu otworu drzwiowego.
Jednoelementowa uszczelka, zamocowana na obwodzie otworu drzwiowego, zwiększa ciśnienie w kabinie, minimalizując w ten sposób ryzyko przedostawania się pyłu i zanieczyszczeń do wnętrza. Zwiększono również wydajność układu ogrzewania. Wskaźniki są teraz podświetlane, co pozwala na ustawienie żądanej temperatury nawet przy słabym oświetleniu.
W porównaniu z kabiną zastosowaną w modelu S130 widoczność dookoła maszyny została zwiększona o 30%. Dzięki przesunięciu kabiny o 5 cm w przód operator lepiej widzi obszar roboczy. O 45% większe drzwi i obniżona przednia belka poprzeczna pozwoliły zwiększyć widoczność z przodu. Do zwiększenia widoczności przyczyniły się także nowe przednie światła robocze o większej o 50% wydajności. Okno dachowe jest o ponad 40% większe. Okna boczne i tylne także zapewniają większą widoczność.
Zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym, zmiana podzespołów oraz układu węży i przewodów rurowych pozwoliły zwiększyć wydajność układu hydraulicznego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie przyłączy prostych zamiast kątowych (45° lub 90°). Zmniejszono również liczbę połączeń hydraulicznych. Wszystkie te zmiany pozwoliły zwiększyć całkowitą sprawność układu i wyeliminować rozbieżności w układzie przewodów, tym samym zmniejszając ryzyko wycieków oraz tarcia przewodów o inne elementy. Nowa, niższa klapa tylna posiada kieszenie usztywniające, zapewniające większą wytrzymałość przy mniejszych gabarytach. Dzięki temu możliwe było wbudowanie zabezpieczenia klapy tylnej w ramę ładowarki. Tłumik zamontowany jest bezpośrednio pod silnikiem, bez elementów łączących, co pozwoliło zmniejszyć poziom hałasu i zredukować drgania. Dzięki możliwości otwarcia klapy tylnej w lewo tankowanie ładowarki w pozycji transportowej jest teraz łatwiejsze.
Aby ułatwić serwisowanie, w ładowarce zastosowano zabezpieczenia i rozwiązania wykorzystywane dotąd w większych modelach. Chłodnica oleju i chłodnica silnika zostały zintegrowane w jeden zespół, co zapewnia większą czystość układu chłodzenia, redukuje ryzyko uwięzienia zanieczyszczeń i ułatwia czyszczenie. Do chłodnicy przedostaje się mniej zanieczyszczeń również dzięki zmniejszeniu otworów w osłonie tylnej.
Olej w układzie hydraulicznym przed dostarczeniem do kluczowych podzespołów jest filtrowany z użyciem filtra 10 mikronów. Zapewnia to większe bezpieczeństwo niż filtry 90 mikronów stosowane w starszych modelach ładowarek.
Główny filtr hydrauliczny z wymiennymi wkładami charakteryzuje się dłuższym okresem użytkowania, zaś okresy pomiędzy kolejnymi wymianami filtra zostały dwukrotnie wydłużone (do 1000 godzin). Wziernik układu hydraulicznego został zamontowany pod tylną osłoną i jest łatwo dostępny podczas rutynowej kontroli, dzięki czemu operator może szybko sprawdzić poziom oleju.
Specjalne bezpieczniki zastosowane dla poszczególnych obwodów, znajdujące się w łatwo dostępnej skrzynce obok akumulatora, zabezpieczają instalację elektryczną. Dzięki zastosowaniu osobnej pokrywy dostęp do akumulatora jest łatwiejszy, zaś sam akumulator jest lepiej chroniony przed zanieczyszczeniami i przegrzaniem.
Naprężenie paska napędowego jest teraz regulowane przez napinacz automatyczny (ze sprężyną skrętną). Takie rozwiązanie wymaga tylko regulacji płytki ustalającej, co pozwala uniknąć ręcznego naprężania pasa.
Komatsu: nie tylko na budowy
Jedna z najnowszych ładowarek Komatsu - WA70-7 (moc silnika 49,5 KM przy 2.350 obr/min, masa eksploatacyjna 5.035 - 5.380 kg, pojemność łyżki 0,75 - 1,25 m3) jest silną i wszechstronną ładowarką kołową o udoskonalonym silniku, poprawionej widoczności i komforcie. Kompaktowa maszyna jest polecana przede wszystkim na małe budowy.
Dobrze przemyślana kabina gwarantuje łatwość sterowania. Wielofunkcyjna dźwignia umożliwia wygodne sterowanie osprzętem roboczym i zmianę kierunku jazdy. Duże powierzchnie przeszklone i dostępna w wyposażeniu standardowym ogrzewana tylna szyba zapewniają dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Jeden stopień wejściowy i szerokie drzwi pozwalają na łatwe wsiadanie i wysiadanie z maszyny.
Szybkozłącze hydrauliczne i bogata gama osprzętu roboczego zapewniają uniwersalność na placach budowy, przy recyklingu materiałów i w zastosowaniach rolniczych. Podczas używania wideł paletowych Komatsu układ kinematyczny EF umożliwia podnoszenie ładunku równolegle do podłoża, bez potrzeby korygowania pozycji wideł.
Dostępne na życzenie elektronicznie sterowane zawieszenie wysięgnika ECSS (Electronic Controlled Suspension System) tłumi wstrząsy, przyczyniając się do poprawy wydajności i komfortu pracy na nierównych podłożach. Długa lista wyposażenia dodatkowego obejmuje również elementy takie jak chłodnica z szerokim rdzeniem, dodatkowe światła robocze i immobilizer.
Przyjazny dla środowiska, nowy silnik Komatsu ecot3 spełnia normy emisji spalin EU Stage IIIA oraz Tier III. Jednostka napędowa została zoptymalizowana pod kątem trudnych zastosowań budowlanych i rozwija duży moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych.
W pełni automatyczna przekładnia hydrostatyczna przekazuje moc na wszystkie cztery koła maszyny. Duży, 132-litrowy zbiornik paliwa zapewnia wiele godzin nieprzerwanej pracy.
Mały prześwit pionowy lub ciasne miejsce? Kompaktowe ładowarki kołowe Komatsu zaprojektowano z myślą o takich właśnie warunkach. Maksymalny kąt skrętu w przegubie wynosi 40 stopni i zapewnia maszynie promień skrętu zaledwie 3,68 m. Mała wysokość - poniżej 2,5 m - pozwala wyjeżdżać do niskich obiektów.
Nisko położony środek ciężkości, zwiększający stabilność maszyny oraz małe wymiary, gwarantujące dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, kabina ROPS/FOPS, alarm cofania, światło cofania i duże lusterka zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa eksploatacyjnego.
Dzięki odchylanej kabinie wszystkie czynności obsługowe można wykonać łatwo i szybko. Szeroko otwierana pokrywa silnika umożliwia szybkie wykonanie przeglądu codziennego i łatwe oczyszczenie chłodnicy. Podzespoły elektryczne znajdują się pod boczną pokrywą wewnątrz kabiny.
Bezprzewodowy system monitorujący Komatsu KOMTRAXT jest rewolucyjnym systemem śledzenia maszyny stworzonym, aby oszczędzać czas i pieniądze. Można monitorować maszynę cały czas, gdziekolwiek się ona znajduje. Parametry maszyny można otrzymać ze strony internetowej systemu KOMTRAXT w celu zoptymalizowania planów przeglądów i wydajności maszyny.
Sygnalizacja alarmów - użytkownik może otrzymywać powiadomienie o stanach alarmowych maszyny poprzez stronę internetową lub za pomocą emaila.
Dodatkowe zabezpieczenie - programowana blokada uruchomienia silnika pozwala na ustawienie, kiedy silnik może zostać włączony.
KOMTRAXT wysyła także powiadomienie za każdym razem, gdy maszyna opuszcza określony (zaprogramowany) obszar działania. Wszystkie maszyny, nawet jeśli są w innym kraju, są stale zlokalizowane.
Dzienny zapis pracy pokazuje dokładny przebieg działania silnika: kiedy maszyna została uruchomiana i wyłączona a także całkowity czas pracy silnika. Komatsu w tym segmencie proponuje też ładowarki: WA80-6, o masie eksploatacyjnej 5.520-5.835 kg i mocy silnika 67 KM, z łyżką o pojemności 0,80 - 1,25 m3 oraz WA90-6, o masie 6.475-6.740 kg i mocy 79 KM, z łyżką 0,9 - 1,6 m3.
Volvo: z napędem hydrostatycznym
Seria ładowarek kompaktowych Volvo (do 10 t) obejmuje pięć modeli podstawowych, począwszy od L20F, o masie 4,3 t, z silnikiem o mocy 56 KM, a skończywszy na L50G (9,5 t, 118 KM).
W serii występują wszystkie rodzaje kinematyki wysięgnika od "równoległego" poprzez "Z", aż do opatentowanego przez Volvo układu typu TP (jest to obecnie najbardziej zaawansowany układ kinematyczny występujący w dużych ładowarkach tej marki), charakteryzującego się dużą siłą wyrywającą i wysokim stałym momentem obrotu łyżki w całym zakresie roboczym wysięgnika. Układ TP łączy zalety kinematyki typu równoległego (zachowuje prawie idealnie równoległe prowadzenia osprzętu) oraz układu typu "Z" (wysokie siły wyrywania). Dodatkowo w układzie TP nie ma kolizji pomiędzy dźwignią wywrotu łyżki i samą łyżką, co umożliwiło zastosowanie w konstrukcji łyżek bardzo dużego wlotu przy zmniejszeniu jej głębokości (łatwe napełnienie). Po całkowitym zamknięciu łyżki krawędzie boczne są praktycznie równoległe do poziomu terenu, maszyna może nabrać materiał z dużym nadsypem i przewozić go na długich dystansach bez rozsypywania. Ładowarki są wyposażane w silniki Volvo 3- i 4-litrowe spełniające normy emisji spalin EU Stage 3B.
Układ hydrauliczny standardowo jest wyposażany w dwie pompy hydrauliczne, przy czym jedna jest odpowiedzialna za układ roboczy, a druga za układ kierowniczy, co widać w czasie eksploatacji w szybkości ruchów roboczych, których nie zwalnia funkcja skrętu maszyną.
Dwa najmniejsze modele nie przekraczają 2,5 m wysokości co daje im możliwości pracy w bardzo ograniczonych przestrzeniach np. parkingi podziemne.
Kabina - spełnia normy bezpieczeństwa ROPS i FOPS, na życzenie wyposażana jest w klimatyzację. Duże powierzchnie przeszklone zapewniają dobrą widoczność w każdym kierunku. Fotel operatora posiada wielopozycyjną regulację i bezwładnościowy pas bezpieczeństwa.
Sterowanie ruchami maszyny odbywa się za pośrednictwem pojedynczej dźwigni, na której jest umieszczony przełącznik kierunku jazdy i blokada mechanizmów różnicowych.
W małych ładowarkach szwedzkiej marki zastosowano też unikalną budowę przegubu - oprócz skrętu ma możliwość oscylacji. Oznacza to, że maszyna ma sztywno mocowane mosty do ramy przedniej i tylnej, co jest korzystnym rozwiązaniem szczególnie w czasie jazdy w terenie. Jazdę w terenie ułatwia też duży prześwit oraz 100% blokada mechanizmów różnicowych obydwóch mostów.
W pracy dużym ułatwieniem jest hydrostatyczny układ napędowy, który umożliwia szybkie ruchy robocze z niską prędkością jazdy, jest to możliwe poprzez wciśnięcie pedału hamulca, który w pierwszym zakresie ogranicza tylko przepływ oleju do silnika jazdy, a dopiero na końcu uruchamia układ hamulcowy.
Szeroka gama łyżek i osprzętu roboczego (w ofercie Volvo dostępnych kilkaset typów) umożliwia dobór narzędzia do każdej pracy i do każdego rodzaju materiału. Pracę z różnego typu narzędziami umożliwia montowane fabrycznie szybkozłącze hydrauliczne ze sterowaniem z kabiny oraz opcje dodatkowej hydrauliki do zasilania tych osprzętów.
Szeroko otwierane duże pokrywy umożliwiają dobry dostęp do wszystkich podzespołów maszyny, w czasie obsługi z poziomu podłoża. Podstawowa obsługa techniczna w maszynach przewidziana jest co 500 mtg.
Każda maszyna jest kompletowana indywidualnie w oparciu o ustalenia i wymagania każdego klienta.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.