Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Ciężkie DAF-y Euro 6 mają wzięcie

Podsumowanie roku 2014 i plany na 2015 holenderskiej marki
13.03.2015 00:00:00
Słaby styczeń 2014 na rynku wieścił kiepski rok. Jednak spadek zaledwie 10% w ilości dostaw pomiędzy 2013, a 2014, w obliczu bardzo mocnego, ostatniego kwartału 2013, to wynik powyżej przewidywań - oceniają przedstawiciele DAF Trucks Polska.
Zaskoczeniem była mocna końcówka ubiegłego roku, szczególnie grudzień z 1.736 dostawami uczynił czwarty kwartał bardzo mocnym. W ciężkim segmencie aż sześć miesięcy 2014 było powyżej dostaw z roku poprzedniego. Jeśli rozłożyć kumulację dostaw z końcówki 2013 (koniec obowiązywania normy Euro 5) otrzymalibyśmy kolejne trzy lata systematycznego wzrostu, tzn. 2012, 2013, 2014.
Rekordowy rok dla DAF Trucks Polska
Dealerzy DAF nie dysponowali na początku ubiegłego roku stokiem pojazdów Euro 5 do sprzedaży. Realizowane były wyłącznie dostawy ciężarówek sprzedanych w roku poprzednim oraz od razu sprzedaż tylko ciężarówek Euro 6. Tymczasem konkurencyjne marki miały jeszcze do sprzedania aż 2.500 pojazdów Euro 5, co stanowiło w ciężkim segmencie ponad 16% całego rynku. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie dostawy pojazdów Euro 6, to marka DAF utrzymała pozycję lidera ciężkiego segmentu powyżej 16 ton DMC, z udziałem 20%, tj. o 182 sztuki wyprzedzając konkurenta nr 2, czyli markę Mercedes-Benz. Nawet bez odliczania pojazdów Euro 5 marka DAF utrzymała też pozycję lidera w ciągnikach siodłowych z udziałem 19,3%, o 4,3 punktu powyżej drugiego miejsca.
Rok 2014 okazał się również rekordowym biorąc pod uwagę sprzedaż flotową. Ponad 500 pojazdów dostarczono do bezpośrednio obsługiwanych klientów flotowych. Jeśli dodamy do tego flotową sprzedaż dealerów, to ponad 1.000 ciężarówek DAF zakupiły duże floty w Polsce. Wyniki te, według Zbigniewa Kołodziejka, szefa marketingu DAF Trucks Polska, to bardzo dobry prognostyk na przyszłość, bowiem świadczą o bardzo wysokiej ocenie pojazdów DAF Euro 6 przez polskich przewoźników.
- W przypadku segmentu lekkiego (6-16 ton DMC) aż 35%, ponad jedna trzecia tego rynku, stanowiły pojazdy Euro 5. Wobec braku stoku i późniejszej dostępności lekkich pojazdów marki DAF wynik 5,3% w lekkim segmencie, biorąc pod uwagę jedynie pojazdy Euro 6, jest wynikiem dobrym - stwierdza Zbigniew Kołodziejek.
Rynek pojazdów używanych 2014 wzrósł o 19% w stosunku do 2013 przekraczając 23.000 nowych rejestracji. Import pojazdów DAF wzrósł w tym czasie aż o 48%, osiągając rekordowy wynik 3.740 pojazdów.
24% nowych pojazdów DAF, dostarczonych klientom w ubiegłym roku, objętych było kontraktami serwisowymi DAF Multisupport. Co piąty, nowy DAF sfinansowany został przy pomocy oferty Paccar Financial Polska.
W Polsce najlepszy serwis DAF-a!
Rok 2014 to również rekordowa absorbcja dealerów, rekordowa sprzedaż części zamiennych, również z katalogu TRP. 24-godzinny serwis ITS w Polsce wykazał się również rekordową skutecznością załatwiając 86% wszystkich zgłoszonych przypadków w czasie nie przekraczającym sześciu godzin od momentu zgłoszenia. To jest wynik powyżej średniej europejskiej dla wszystkich dealerów DAF. Był to jeden z wielu powodów, dla których podczas spotkania reprezentantów przedstawicielstw DAF z całej Europy w Eindhoven Dyrektor Działu Serwisu DAF Trucks Polska Bartosz Gruszczyński po raz drugi z kolei odebrał z rąk Dyrektora Działu Aftersales DAF Trucks NV Johana Drentha nagrodę dla najlepszego działu serwisu w roku 2014 w całej organizacji DAF. Nagroda przyznawana jest w oparciu o ocenę takich kryteriów jak szybkość reakcji serwisu ITS na wezwanie klienta, wykonanie czynności serwisowych poprawnie za pierwszym razem, realizację akcji serwisowych, jakość wykonywanych obsług i napraw, jakość obsługi klienta oraz sprzedaż kontraktów DAF Multisupport. W przeszłości firma DAF Trucks Polska otrzymała nagrody za najlepsze osiągnięcia w sprzedaży pojazdów oraz dwukrotnie za najwyższy wzrost sprzedaży części zamiennych DAF i TRP/AllMakes.
DAF Transport Efficiency
Na początku roku 2015 firma DAF wprowadziła do swojej oferty liczne innowacje, które w istotny sposób spowodują podniesienie wydajności transportu. Usprawnienia zastosowane w silnikach PACCAR MX, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, takimi jak przewidujący tempomat, przewidująca zmiana biegów i tryb Eco zapewniają łącznie oszczędność paliwa na poziomie 4-5%. Nowe owiewki i spoilery zapewniają dodatkowe oszczędności. Wszystkie te innowacje to część nowego programu "DAF Transport Efficiency", w ramach którego oferowane są produkty i usługi stworzone z myślą o zapewnieniu najwyższej wydajności na kilometr.
Kontrakty serwisowe DAF MultiSupport obejmują opcję Uptime Plus, która oferuje rekompensatę finansową za nieplanowe przestoje.
Dobra prognoza na 2015
Firma DAF zakłada znaczący wzrost rynku pojazdów ciężarowych w ciężkim segmencie (pow. 16 ton DMC) do poziomu 17.000 nowych rejestracji (10% wzrostu) oraz wzrost segmentu pojazdów lekkich (6-16 t DMC) do poziomu 2.200 nowych rejestracji (8% wzrostu). Powodów oczekiwanego wzrostu jest wiele, m.in. prognozy wzrostu PKB w Polsce i UE, planowany wzrost produkcji przemysłowej w 2015 w Polsce i w UE i planowany wzrost eksportu, Index PMI powyżej 50 (52,8). Ponadto spodziewana jest spora wymiana pojazdów Euro 5 na pojazdy Euro 6, spowodowana przez wprowadzenie obniżonej stawki MAUT na pojazdy Euro 6 o 2 eurocenty, dające 1.200 euro oszczędności w kosztach myta w skali roku (przy miesięcznym przebiegu na niemieckich drogach 5.000 km). Ponadto wyższa jest ekonomika pojazdów DAF Euro 6 o ok 1,5 litra ON na 100 km, skutkująca kolejną obniżką w wysokości 2.400 euro na rok z tytułu zużycia paliwa (przy przebiegu 12.000 km miesięcznie).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.