Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

W 2016 roku inteligentne tachografy

Komisja Europejska przygotowuje techniczną specyfikację
29 maja 2015
Bernardo Martinez z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Transportu i Mobilności (MOVE) na niedawnej konferencji "Manipulacje tachografem a bezpieczeństwo na drodze" zapowiedział, że w marcu 2016 roku zostanie przyjęta specyfikacja techniczna inteligentnych tachografów.
To oznacza kolejne wydatki dla firm transportowych, ale i poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach.

Ograniczenie manipulacji w tachografach

W Warszawie odbyła się niedawno konferencja pod patronatem Komisji Europejskiej oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. To pierwsza tak ważna dla branży transportowej inicjatywa. Jej organizatorem była polska firma Inelo, której oprogramowanie do weryfikacji prawdziwości danych tachografu wykorzystywane jest przez służby kontrolne w całej Europie.
Na konferencji można było się dowiedzieć m. in., że istnieje wiele sposobów manipulowania tachografami. Od przyłożenia zwykłego magnesu po wyrafinowane urządzenia elektroniczne służące zakłócaniu pracy sprzętu. Komisja Europejska szacuje, że 30-35% danych z tachografów podlega manipulacjom. Z drugiej strony służby kontrolne posiadają narzędzia i coraz większą wiedzę, co sprawia,
że dziś każda manipulacja w tachografach może być wykryta.
Nie tylko przy bezpośrednim zatrzymaniu pojazdu na drodze, ale również podczas kontroli w przedsiębiorstwie na podstawie krzyżowej analizy danych.
Nowe inteligentne tachografy mają drastycznie ograniczyć możliwość fałszowania zbieranych przez nie informacji. Udoskonalone urządzenia bardziej odporne na magnesy będą miały łączność z satelitą, dzięki temu lokalizacja pojazdu zostanie automatycznie zarejestrowana co najmniej na początku i końcu okresu pracy. Dodatkowo służby kontrolne będą mogły zdalnie pobierać dane bez konieczności zatrzymywania samochodu. Obecnie stosowane tachografy nie dają tych możliwości.
– Problem manipulacji w tachografach to tak szerokie zjawisko, że konieczna jest walka z tym procederem na poziomie europejskim. Nielegalne ingerowanie w dane urządzenia to nie tylko ogromne koszty dla firm związane z karami, ale przede wszystkim zagrożenie dla użytkowników dróg – a więc nas wszystkich – powiedział Jakub Gieruszczak, właściciel spółki Inelo. – Dostrzegliśmy potrzebę rozmawiania i dzielenia się na poziomie europejskim doświadczeniami związanymi z manipulacjami oraz ich wykrywaniem. Stąd idea międzynarodowej konferencji. Każda wykryta manipulacja to zapobieżenie potencjalnej katastrofie drogowej, ponieważ jak pokazują dane, przemęczenie jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem TIR-ów. Dokładniejsza kontrola czasu pracy kierowców oraz świadomość przedsiębiorców zwiększy poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg i zabezpieczy firmy transportowe przed poważnymi konsekwencjami.
W okresie 2013-2014 r. GITD ujawniła łącznie 12.021 manipulacji, których dopuścili się kierowcy i ich pracodawcy.

Oprogramowanie dla małych firm transportowych

Tymczasem Drabpol we współpracy z programistami z Continental VDO stworzył specjalnie dla małych firm transportowych oprogramowanie do tachografów pod nazwą TIS-Web Legal.
TIS-Web Legal służy do archiwizacji, analizy oraz ewidencjonowania danych z tachografów cyfrowych i analogowych zgodnie z wymaganiami ITD oraz PIP. TIS-Web Legal jest dostępny poprzez przeglądarkę internetową, a zakres korzyści jakie za sobą niesie to m.in. bezpieczne archiwizowanie plików źródłowych na serwerach firmy Continental, liczne raporty zarówno kierowcy, jak i pojazdu czy też archiwum prawne i przegląd czasu pracy.
TIS-Web Legal to młodszy brat najbardziej rozbudowanego oprogramowania do wizualizacji danych z tachografów na rynku europejskim. Dedykowany dla flot
od 1 do 5 pojazdów jest rozwiązaniem zarówno dla nowo powstających, jak i małych firm transportowych.
Na rozpoczęcie „przygody” z oprogramowaniem TIS-Web firma proponuje Starter Kit, który daje całoroczny dostęp do oprogramowania, możliwość śledzenia pojazdu, komunikację między kierowcą a dyspozytorem poprzez oprogramowanie TIS-Web i aplikacje na Android, klucz do pobierania danych z tachografów DLKPro oraz czytnik kart chipowych.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.