Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jerzy Majewski
Zdjęcia: autor
Auto Market Truck, 2016(1)
z dnia 2016-07-22

Mieszkalna ekstraklasa

Ciągnik siodłowy Renault Trucks T High 520 Maxispace

Fotel pasażera można obrócić w bok, aby wygodnie zasiąść przy sporym stoliku

Zestaw tworzy opływową bryłę

Nowocześnie wyposażony ciągnik siodłowy Renault T, z silnikiem o mocy 520 KM, z wysoką kabiną High, z płaską podłogą, może być jeszcze lepszy, pod warunkiem, że nie potrzebujemy dwóch leżanek. W wersji Maxispace, z jedną leżanką, zapewnia warunki mieszkalne o wysokim standardzie.
Jazdę próbną odbyliśmy takim ciągnikiem, zestawionym z nowatorską, aerodynamiczną naczepą kontenerową. 
Zestaw tworzy opływową bryłę. Już sama kabina ciągnika ma niski współczynnik oporu powietrza, m.in. dzięki pochylonej szybie czołowej. Ciągnik wyposażono w boczne owiewki oraz w spoiler dachowy. Dodatkowo zamontowano pod zderzakiem mały spoiler, który optymalizuje przepływ powietrza pod pojazdem i znacznie ogranicza zawirowania, uznawane za jedno ze źródeł zwiększonego zużycia paliwa. To zupełnie nowe rozwiązanie, które od czerwca 2016 r. producent wprowadza we wszystkich ciągnikach. Jest rezultatem najnowszych badań, przeprowadzonych z wykorzystaniem pojazdu doświadczalnego Optifuel Lab 2. 
Podwozie naczepy osłonięto po bokach i z przodu, aby jeszcze bardziej poprawić przepływ powietrza. Z tyłu naczepy zaprojektowano dyfuzory. Jej dach w tylnej części obniża się, co też poprawia opływ powietrza. Taki zestaw, łatwo przebijający się przez masy powietrza, to oczywiste korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa.
Liczą się też walory estetyczne. W tym przypadku, w odróżnieniu od standardowo oferowanych ciągników, które mają czarne zderzaki na dole, cały zderzak polakierowano w kolorze nadwozia. W rezultacie auto jest po prostu ładniejsze. 
Mieszkanie jak w kamperze
Kabina, zawieszona na czterech poduszkach powietrznych zapewnia komfortową amortyzację. Znakomicie ją wyciszono. Płaska podłoga ułatwia poruszanie się wewnątrz. 
Pneumatycznie zawieszone, wszechstronnie regulowane, dobrze wyprofilowane fotele obszyto skórą. Kierowca może sobie ustawić m.in. podparcie lędźwiowe i długość siedziska, fotel jest ogrzewany, wentylowany, z dwoma podłokietnikami. Regulacja ustawienia kolumny kierownicy w trzech kierunkach pozwala dopasować jej ustawienie do indywidualnych preferencji.
W wersji Maxispace znajdujemy dodatkowe elementy wyposażenia, które czynią kabinę miejscem do wypoczynku w ekstraklasie. Fotel pasażera można obrócić w bok, aby wygodnie zasiąść przy sporym stoliku, odchylanym z tylnej ściany kabiny. Pod blatem stołu znalazło się miejsce na talerzyki i sztućce. Pod leżanką chłodziarka, w schowkach nad leżanką – ekspres do kawy i sejf, nad oknem po stronie kierowcy – telewizor. Widać, że producent stara się stworzyć kierowcy jak najlepsze warunki mieszkalne. Można by do kompletu dodać mikrofalówkę.
Jeśli znudzi się nam wypoczynek na fotelu, można wylegiwać się na zdejmowanym hamaku, umieszczanym na leżance. Dolną leżankę można poszerzyć o 15cm, aby się wygodnie wyspać. Kierowca może z leżanki za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi i szyby boczne.
Jest moc!
Ciągnik napędza najmocniejszy z gamy sześciocylindrowych, 13-litrowych silników Euro VI, o mocy 520 KM. 40-tonowy zestaw na płaskich drogach w centralnej Polsce to dla niego przysłowiowa bułka z masłem. Przy wyprzedzaniu odczuwaliśmy wyraźnie jego duże możliwości wynikające z wysokiego momentu obrotowego 2.550 Nm. Przy rozpędzaniu i na podjazdach dawała o sobie znać wysoka moc. 
W systemie oczyszczania spalin Renault Trucks nie stosuje ich recyrkulacji, lecz tylko selektywną redukcję katalityczną (SCR) i filtr cząstek stałych (DPF). Oznacza to proszą konstrukcję silnika i osprzętu. 
Bez zarzutu, płynnie zmienia biegi zautomatyzowana 12-stopniowa skrzynia Optidriver. Do wyhamowania w większości przypadków wystarcza 4-stopniowy retarder Optibrake+ o mocy 520 KM (kiedy czwarty stopień hamowania okazuje się za słaby, wystarczy kolejny raz kliknąć dźwignią, aby skrzynia zredukowała bieg i wzrosła moc hamowania). Do jazdy w górach można by zażyczyć sobie zamontowania jeszcze wydajniejszego retardera o mocy 612 KM. 
Optivision – przewidujący tempomat
Oszczędzaniu paliwa służy Optivision – współpracujący z systemem GPS przewidujący tempomat, który dostosowuje zmiany biegów, przyspieszenie i prędkość jazdy do profilu drogi przed pojazdem. Na przykład, gdy pojazd zbliża się do opadającego odcinka, Optivision pozwala do maksimum wykorzystać bezwładność pojazdu. Ponieważ tempomat „wie” o zbliżającym się spadku terenu, przeciwdziała redukcji biegu tuż przed szczytem wzniesienia, utrzymując tym samym najwyższy, najbardziej ekonomiczny bieg. Podczas jazdy system rejestruje profil pokonywanej drogi, a następnie dane te są współdzielone. Dzieje się tak w przypadku wszystkich pojazdów wyposażonych w Optivision. Zatem oszczędności paliwa są dostępne już podczas pierwszego przejazdu daną trasą, o ile wcześniej pokonał ją inny pojazd posiadający ten system. 
T 520 to silny, dynamiczny ciągnik, o małych oporach powietrza w zestawieniu z aerodynamiczną naczepą, a z wysoką kabiną High i w wersji wyposażenia Maxispace zapewnia kierowcy warunki wypoczynku na wysokim poziomie. 
Powiązane ogłoszenia:
67 000 PLN
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz Polska
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz
do negocjacji
LAMIRO s.c. Polska
do negocjacji
CIAPE Francja
CIAPE
81 057 PLN
GTL-Pojazdy Użytkowe Polska
GTL-Pojazdy Użytkowe