Biuro Obsługi Klienta 59 815 41 17
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jerzy Majewski
Zdjęcia: Autor
Auto Market Truck, 2016(2)
z dnia 2016-09-02

Jedziemy po mleko

Scania P410 z cysterną

Scania P410 to zwrotny pojazd,który może dotrzeć nawet w trudno dostępne miejsca

Cysterna do transportu mleka to kuferkowo-sercowy zbiornik typu PRO-WAM, trzykomorowy, o pojemności komór: 6.000, 5.500 i 6.100 l

Scania jest liderem w sprzedaży ciężkich podwozi do zabudowy w Polsce. Szwedzki producent ma ciekawą ofertę dla różnych branż, w tym także podwozia pod cysterny, m.in. do przewozu mleka.
Jazdę próbną odbyliśmy Scanią P410 z cysterną PRO-WAM.
Bez przepychu, praktycznie
Niska kabina CP16, czyli nieco przedłużona szoferka dzienna to lekka konstrukcja, zapewniająca wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy w transporcie dystrybucyjnym. W prezentowanym pojeździe na dłuższych postojach przydaje się leżanka odchylana z tylnej ściany kabiny. Mimo że jest dość skromna, po odsunięciu fotela pasażera do przodu można urządzić sobie przyjemne miejsce do relaksu, a nawet do snu.
Silnik jest dobrze wyciszony, w kabinie słychać go niewiele. Na przedniej osi zastosowano resory piórowe, a z tyłu zawieszenie pneumatyczne. To rozsądne rozwiązanie, które wraz z pneumatycznym zawieszeniem kabiny zapewnia dobrą amortyzację nawet na wyboistych drogach. 
Kabinę testowanego pojazdu wyposażono bez przepychu, ale różne elementy dodatkowe nabywca może sobie zamówić. Wygodny fotel z wszechstronną regulacją i duży zakres regulacji ustawienia kierownicy pozwalają szoferowi zająć ergonomiczną pozycję. Przyciskami na kierownicy można sterować tempomatem i komputerem pokładowym. 
Obraz z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu, widoczny na monitorze, ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach i czyni je bardziej bezpiecznym. W ogólne ta ciężarówka jest bardzo zwrotna dzięki skrętnym kołom trzeciej osi, więc nie ma problemu z wjazdem w wąskie uliczki lub inne zakamarki. Oś wleczona podnosi się automatycznie, gdy obciążenie pojazdu jest małe.
Silnik bez EGR
Napędzający testową ciężarówkę sześciocylindrowy silnik o mocy 410 KM, o prostej konstrukcji, wyposażony w SCR, ale bez recyrkulacji spalin (EGR) wyróżnia się wśród silników Scanii Euro 6 drugiej generacji, o zwiększonej efektywności. Mało wysilona jednostka napędowa ma mniej skomplikowany osprzęt niż turbodiesle z EGR, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg. 
Uzupełnieniem układu oczyszczania spalin (SCR) jest filtr cząstek stałych (DPF). Na desce rozdzielczej zamontowano przycisk do włączania jego wymuszonej regeneracji. W pojazdach poruszających się na długich trasach zazwyczaj wystarcza regeneracja automatyczna, odbywająca się podczas jazdy, ale w przypadku eksploatacji na krótkich dystansach może okazać się konieczne wypalanie filtra kontrolowane przez kierowcę. 
Przy pojemności skokowej 12,7 litra silnik osiąga wysoki moment obrotowy 2.150 Nm w zakresie 1.000-1.300 obr/min i zużywa około 3% mniej paliwa niż 400-konna jednostka Euro 5 z EGR. Jest wystarczająco mocną jednostką do napędu takiej cysterny. Łatwo rozpędzić się do maksymalnej prędkości przejazdowej, nie ma też problemu nawet ze stromymi podjazdami.
Gładka zmiana biegów
Bez zarzutu działa 6-biegowa, dwuzakresowa (plus biegi połówkowe) skrzynia przekładniowa. Poszczególne przełożenia wchodzą gładko, a sumaryczna liczba biegów jest dość duża, aby dobrać właściwe przełożenie z pełnym ładunkiem na trudnej trasie. Dźwignię zmiany biegów można złożyć tak, że niemal chowa się za tunelem. Jak powiedział nam kierowca praktyk – to może się przydać, kiedy... trzeba zdrzemnąć się na tunelu.
Gdy grozi zderzenie...
Jednym z najnowszych rozwiązań służących bezpieczeństwu jazdy jest Advanced Emergency Braking (AEB), czyli zaawansowany system awaryjnego hamowania – system unikania i ograniczania skutków kolizji. Wykorzystuje on zamontowany z przodu pojazdu dalekosiężny radar oraz kamerę umieszczoną za szybą. System rozpoznaje ruchome i nieruchome obiekty przed ciężarówką. W sytuacji zagrożenia zderzeniem, jeśli kierowca nie reaguje, system uruchamia alarm, a następnie hamowanie. Podczas jazd testowych doszło do sytuacji, że jadący z przeciwka samochód ściął zakręt i częściowo wjechał na pas ruchu naszej ciężarówki. Wszystko działo się w ułamkach sekundy – zanim kierowca Scanii zdążył w jakikolwiek sposób zareagować, już zadziałał system AEB, który włączył awaryjne hamowanie. Uzmysłowiło to nam, że człowiek nie ma takiego refleksu i w razie nagłego zagrożenia mógłby nie zdążyć.
Scania P410 sprawdza się jako pojazd cysterna. To dość mocny i zwrotny pojazd, który może dotrzeć nawet w trudno dostępne miejsca, aby odebrać mleko bezpośrednio od dostawcy. Stosunkowo prosta konstrukcja silnika to też zaleta tej ciężarówki. 
Cysterna do transportu mleka
To kuferkowo-sercowy zbiornik typu PRO-WAM, trzykomorowy, o pojemności komór: 6.000, 5.500 i 6.100 l. Elementy nośne cysterny, zbiorniki wewnętrzne i płaszcz zewnętrzny wykonano ze stali kwasoodpornej. Ramę pośrednią – ze stali ocynkowanej. Zastosowano izolację na całej powierzchni styropianem o grubości 50 mm. Cysternę wyposażono w centralny układ mycia. Cztery lampy robocze wspomagają pracę kierowcy po zmroku. Centralny kolektor spustowy DN65 do napełniania i opróżniania cysterny umożliwia niezależny spust z każdej komory i przepompowanie na przyczepę. Aparatura kontrolno-pomiarowa pozwala na odbiór mleka bezpośrednio od dostawców. Pompa nabiałowa (samozasysająca z wirnikiem gumowym) z napędem hydraulicznym (napędzana silnikiem tłoczkowym) od skrzyni biegów pojazdu o wydajności 28.000 l/h przystosowana jest do automatycznego mycia w systemie zamkniętym CIP, wyposażona w króciec do spuszczania wody w okresie zimowym – zdalnie sterowana pilotem. Pomiar ilości odebranego mleka oraz sumowanie ilości łącznej zapewnia licznik przepływowy magnetyczno – indukcyjny PD340. Układ zapewnia pomiar temperatury bieżącej i średniej odbieranego mleka, pomiar temperatury w komorze na próbki, automatyczną blokadę pompy nabiałowej po przekroczeniu zadanej wartości temperatury mleka, automatyczne wyłączenie pompy po zapełnieniu poszczególnych komór cysterny mlekiem. Wyposażony jest w system transmisji danych za pomocą GPRS. Jest też możliwość przeniesienia danych do komputera zakładowego na kluczu pendrive USB w postaci pliku tekstowego oraz pliku przystosowanego do współpracy z programem rozliczeniowym. Komputer pokładowy PK-4 umożliwia także identyfikację dostawców mleka za pomocą systemu GPS (rozpoznaje pozycję dostawcy mleka z dokładnością do 4 m) lub identyfikatorów RFID.
Podstawowe dane – Scania P410 
Dopuszczalna masa całkowita: 26.000 kg
Zabudowa: Cysterna do transportu mleka: zbiornik trzykomorowy 6.000+5.500+6.100 l, typu PRO-WAM
Rozstaw osi: 4.300 mm
Silnik: 13 l, Euro 6, SCR, DPF, bez EGR
Moc maksymalna: 410 KM przy 1.900 obr/min 
Maksymalny moment obrotowy: 2.150 Nm przy 1.000-1.300 obr/min
Skrzynia biegów: Manualna, dwuzakresowa, 6 przełożeń + połówki
Napęd: 6x2*4
Zawieszenie przednie: Resory piórowe, paraboliczne
Zawieszenie tylne: Pneumatyczne
Układ hamulcowy: Tarcze, hamulec wydechowy, ABS/EBS, AEB
Wyposażenie pojazdu testowego, m. in.: blokada mechanizmu różnicowego, podnoszenie osi wleczonej, ESP, LDW, wskaźnik obciążenia opon, regulowana kierownica, światła przeciwmgłowe, światła do jazdy dziennej LED, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka, luk dachowy, klimatyzacja, fotel kierowcy z regulacją amortyzacji.
Powiązane ogłoszenia:
132 000 PLN
P.H.U. DOMAŃSKI SP. JAWNA JERZY I PAWEŁ DOMAŃSCY Polska
P.H.U. DOMAŃSKI SP. JAWNA JERZY I PAWEŁ DOMAŃSCY
129 990 PLN
Tomasz Soćko Polska
129 990 PLN
Tomasz Soćko Polska
155 500 PLN

scania 94G

2002
MG CAR s.c. Polska
MG CAR s.c.
135 000 PLN

SCANIA

2001
ZAKRES Sp. z o.o. Polska