Biuro Obsługi Klienta 59 815 41 17
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: RD
Zdjęcia: RD
Auto Market Truck, 2017(1)
z dnia 2017-02-03

Serwis jak jasnowidz

Ciężarówki w komunikacji sieciowej

 

 

Serwis może śledzić parametry techniczne używanego przez nas pojazdu i przewidywać możliwe awarie. Firmy ciężarówkowe zbliżają się powoli do ideału, którym jest bezawaryjnie jeżdżące auto.

Mercedes-Benz, od lat stosujący elastyczne plany przeglądowe, teraz, w ramach nowego  programu Mercedes-Benz Uptime, chce zapobiegać awariom. Scania wprowadza obecnie w placówkach serwisowych tzw. dynamiczne plany obsługowe oraz planuje rozwój usługi Scania Fleet Care – eliminowanie nieprzewidzianych przestojów pojazdów. 
Przeglądy techniczne w ciężarówkach Mercedes-Benz są już od lat wykonywane elastycznie, czyli według wskazań komputera. W efekcie pojazdy eksploatowane w mniej uciążliwych warunkach mogą trafiać do serwisu nawet co 150 tys. km. Dzięki nowej usłudze - Mercedes-Benz Uptime pojazdy Actros, Arocs i Antos mają zbliżać się do ideału bezawaryjności poprzez inteligentną komunikację sieciową. Usługa ma być dostępna w pojazdach produkowanych od marca bieżącego roku.
Mercedes-Benz Uptime, bazując na FleetBoard Truck Data Center, nieprzerwanie kontroluje systemy pojazdu. Obejmuje to całą technikę samochodu ciężarowego z wszystkimi czujnikami oraz technikę, której informacje są dostępne w magistrali CAN, a także poziomy płynów eksploatacyjnych.
Wykorzystując system telematyczny FleetBoard, samochód automatycznie zgłosi konieczność wykonania naprawy lub przeglądu na serwer Mercedes-Benz Service. Serwer analizuje dane na podstawie zapisanych algorytmów, sporządza w czasie rzeczywistym dokładną interpretację usterek i wraz z konkretnymi zaleceniami przekazuje je do serwisu. Ten kontaktuje się z klientem, przekazuje mu zalecenia i w razie potrzeby odciąża go w wyszukaniu warsztatu i planowaniu niezbędnych czynności.
Cały proces odbywa się całkowicie automatycznie. W ciągu kilku minut od otrzymania kodu usterki lub ostrzeżenia przed ewentualną przyszłą awarią klient otrzymuje odpowiednią informację, a jednocześnie precyzyjne zalecenia do podjęcia konkretnych czynności.
Mercedes-Benz Uptime obejmuje trzy usługi: zapobieganie awariom na trasie, efektywne zarządzanie naprawami i przeglądami oraz wspieranie w czasie rzeczywistym czynności konserwacyjnych podejmowanych przez klienta.
Kiedy grozić będzie nagła awaria samochodu, system niezwłocznie powiadomi o tym Customer Assistance Center (CAC) w Maastricht w Holandii. Jego pracownik od razu skontaktuje się telefonicznie z wyznaczoną osobą kontaktową w firmie. Jeśli okaże się, że konieczna jest natychmiastowa naprawa, zostanie ustalona wizyta w warsztacie położonym na planowanej trasie pojazdu. CAC wyznaczy punkty serwisowe, ustali ich możliwości czasowe, a nawet sprawdzi magazyny poszczególnych warsztatów pod kątem dostępności potrzebnych części. Następnie po uzgodnieniu z klientem może zlecić naprawę w wybranym warsztacie i przygotować go do niej.
Poza tym wcześnie rozpoznana konieczność wykonania naprawy lub przeglądu przekazywana jest automatycznie do autoryzowanego serwisu Mercedes-Benz wybranego przez klienta. Połączy on konieczne do wykonania czynności, skontaktuje się z klientem i uzgodni z nim termin dopasowany do harmonogramu tras i niezbędnych prac serwisowych.
W wielu przypadkach niedbalstwo podczas eksploatacji pojazdu lub niewykonanie czynności konserwacyjnych skutkuje zwiększonym zużyciem części albo prowadzi do awarii. Przykładem jest nieprzeprowadzenie regeneracji filtra cząstek stałych, nieuzupełnienie płynów eksploatacyjnych, takich jak AdBlue czy notorycznie za niskie ciśnienie w oponach. W takich sytuacjach Mercedes-Benz Uptime przekazuje odpowiednie zalecenia bezpośrednio klientowi, eliminując niepotrzebne wizyty w warsztacie i oszczędzając koszty.
Scania w listopadzie 2016 r. wprowadziła tzw. dynamiczne plany obsługowe. W ramach tego programu serwis korzysta z danych sczytywanych z pojazdu, które analizuje i ocenia. Technicy serwisowi mogą również zdalnie zdiagnozować pojazd, zanim przyjedzie do warsztatu. Dzięki temu mogą lepiej przygotować się do przeprowadzenia czynności obsługowych. Wynikiem jest zoptymalizowany przebieg między przeglądami, mniej czasu spędzanego w serwisie oraz wyższa dyspozycyjność i trwałość pojazdu.
Dynamiczne plany obsługowe dostępne są nie tylko dla pojazdów nowej generacji, lecz także dla pojazdów wcześniejszych serii. Ważne jest jednak, aby pojazd był wyposażony w aktywny komunikator, tak aby zapewnić wymianę danych. Chodzi o pojazdy produkowane od 2009 roku, wyposażone w układ wtryskowy XPI oraz pompowtryskiwacze PDE.  
Gromadząc dane o zużyciu paliwa, średniej prędkości, temperaturze silnika i oleju oraz o przebiegu można stworzyć plan obsługi dopasowany do rzeczywistych potrzeb danego pojazdu, bazujący na dotychczasowej eksploatacji. Scania wykorzystuje to, że większość jej ciężarówek jest włączona w system telematyczny. 
Użytkownicy pojazdów są powiadamiani, gdy nadchodzi pora wizyty w serwisie. Uwzględnia się nie tylko podwozie, lecz kompletny pojazd, z zabudową, przyczepą lub naczepą. Przegląd może obejmować dodatkowe czynności, takie jak wymagane badanie techniczne, przegląd naczepy, legalizacja tachografu, czy inne elementy na życzenie klienta.
Kolejnym krokiem w serwisie Scanii będzie zapowiadany program Scania Fleet Care – usługa, która ma eliminować nieprzewidziane przestoje pojazdów.  Projekt jest w fazie testów, prawdopodobnie usługa będzie dostępna w Polsce od drugiego półrocza 2017 r. Pojazdy są monitorowane zdalnie na bieżąco, z wykorzystaniem systemu Scania Fleet Management, a opiekun ze strony serwisu analizuje różne parametry pracy pojazdu i jego stan. Wszystko odbywa się bez jakiegokolwiek angażowania klienta i bez względu na to, gdzie aktualnie znajduje się ciężarówka. Po wykryciu nieprawidłowości, które mogłyby prowadzić do awarii pojazdu, opiekun sugeruje właścicielowi pojazdu wizytę w serwisie – w razie konieczności – pilną. W ten sposób można uniknąć zatrzymania pojazdu na trasie, kłopotów, straty czasu i kosztów związanych choćby z holowaniem ciężarówki do serwisu. (RD)