Biuro Obsługi Klienta 59 815 41 17
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: RED
Zdjęcia: RED
Auto Market Truck, 2017(1)
z dnia 2017-02-10

Wyższe kary za brak polisy OC w 2017 roku

Nawet 6 tys. zł po dwóch tygodniach

 

 

 

Z karą w wysokości 6.000 złotych musi się liczyć w tym roku właściciel samochodu ciężarowego, który nie wykupi polisy OC. System wykrywania kierowców bez OC jest coraz bardziej szczelny.
W efekcie minionym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny obniżył o połowę szacunki dotyczące pojazdów poruszających się po naszych drogach bez ważnej polisy. Polska należy do krajów, w którym wskaźnik nieubezpieczonych kierowców jest jednym z najniższych w Europie. 
– Nawet mimo ostatnich podwyżek składka za ubezpieczenie OC jest wielokrotnie niższa niż kara za jego brak – podkreśla Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Z punktu widzenia użytkowników dróg lepiej więc wykupić to ubezpieczenie niż narażać się na tak wysoką sankcję, a w razie wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem na zwrot odszkodowania wypłaconego ofiarom takiego wypadku. Rekordzista ma do zwrotu 1,8 mln złotych. Polisa OC chroni bowiem posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni świadczeń za szkody spowodowane autem. 
– Zdecydowanie odradzam przy tym rezygnację z ubezpieczenia OC, nawet przy obecnym urealnianiu jego ceny – dodaje Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu. – System kontroli OC jest coraz bardziej szczelny. Zdecydowaną większość przypadków braku tej polisy UFG wykrywa już bez udziału właściciela pojazdu, a na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych. 
Od początku 2017 roku na właścicieli pojazdów nakładane są wyższe sankcje za brak OC; ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce (art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK). Podstawowa kara dla ciężarówek to trzykrotność tego wynagrodzenia w danym roku. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Przerwa poniżej 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej. 
                
Do najczęstszych przyczyn braku polisy OC w Polsce należy:
•    nieopłacenie pełnej raty składki za OC;
•    wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu, który widnieje na polisie; jeśli nowy właściciel wypowie polisę osoby od której kupił auto - swoje OC musi wykupić najpóźniej w dniu wypowiedzenia ubezpieczenia poprzednika;
•    wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce - należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu, ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu;
•    przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany.
Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny wciąż udoskonala system wykrywania nieubezpieczonych i pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Poza ściganiem kierowców bez ważnej polisy Fundusz zajmuje się wypłatą odszkodowań osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. UFG administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych, którą ubezpieczyciele wykorzystują m.in. do wyliczania wysokości składki za OC i AC, w zależności od jego historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków). (RED)