Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

DAF bierze wszystko

Holenderska marka znowu liderem polskiego rynku
17 marca 2017
DAF osiągnął w ubiegłym roku w Polsce największą sprzedaż ciężkich pojazdów, od 16 ton DMC. Holenderska marka przoduje też w całym segmencie od 6 ton DMC. Przedstawiciele DAF Trucks Polska mogli się tym pochwalić na konferencji prasowej zorganizowanej 3 marca w Ślęzy koło Wrocławia.
W segmencie ciężarówek od 16 t DAF osiągnął w ubiegłym roku sprzedaż 24.434 sztuk, co zapewniło mu pozycję lidera, z 19,4 proc. udziałem w polskim rynku (wzrost o 0,5 %). Jak zwrócił uwagę Zbigniew Kołodziejek, dyrektor marketingu DAF Trucks Polska, holenderska marka już jedenasty rok z rzędu jest liderem na naszym rynku pod względem sprzedaży ciągników siodłowych o DMC od 16 ton – w ubiegłym roku uzyskał aż 20,4 proc. udział w tym segmencie rynku. DAF znowu też przoduje w całym segmencie od 6 ton DMC (18,3 proc. udział w rynku). 
Podsumowując osiągnięcia firmy w ubiegłym roku przedstawiciel DAF-a wymienił m.in. sukces marki na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze, gdzie DAF sprzedał 827 ciężarówek. W Na tej imprezie targowej zaprezentowano system telematyczny DAF Connect, innowacyjne silniki PX-5 oraz PX-7 oraz  promowano DAF Transport Efficiency.
W 2016 r. obchodzono 20 lat marki DAF w Polsce. Godnym uczczeniem jubileuszu był tytuł „MASTER TRUCK OF THE YEAR 2016” w Polsce przyznany modelowi DAF XF 460 FT.
Kontrakty obsługowo-naprawcze mają wzięcie
W 2016 r. DAF zwiększył w Polsce sprzedaż części zamiennych. Obrotom na tym rynku sprzyjał program „Witamy w domu”, skierowany do właścicieli używanych samochodów ciężarowych tej marki, którzy nabyli je i serwisowali we własnym zakresie. Celem promocyjnej oferty jest przyciągnięcie takich potencjalnych klientów do autoryzowanych serwisów. Program pilotażowo wprowadzono w Polsce i w Hiszpanii, a teraz mają dołączać do niego inne kraje.
Dobrze sprzedają się kontrakty obsługowo-naprawcze – w Polsce osiągnięto najwyższy w Europie wskaźnik: aż 49 proc. nowych pojazdów nabywcy odbierają z kontraktami. Według Z. Kołodziejka klienci w naszym kraju chcą maksymalnie eliminować wszelkie ryzyko w działalności gospodarczej, a kontrakty gwarantują przewidywalność kosztów. Według przedstawiciela DAF-a zaletą pakietów obsługowo-naprawczych tej marki jest to, że objęte nimi pojazdy trafiają do niezależnych autoryzowanych serwisów (DAF nie ma własnej sieci). Te placówki, mając zagwarantowany zwrot kosztów ze strony DAF-a, nie starają się zaoszczędzić na kliencie. 
Rośnie sieć serwisów
W ubiegłym roku otwarto dwa nowe serwisy DAF-a: WTC Sosnowiec i TRP Suwałki. Obecnie sieć dealerska DAF-a w Polsce obejmuje 27 autoryzowanych placówek, w tym dziewięciu dealerów sprzedażowych i 18 partnerów serwisowych. Po otwarciu nowego sklepu z częściami TRP w Suwałkach w kraju jest już pięć takich placówek. W 2017 roku mają zostać oddane do użytku trzy nowe serwisy: TB Wolica, ESA Zgorzelec i Wanicki Kielce.
Szkolenia przynoszą oszczędności
Coraz większym powodzeniem wśród użytkowników DAF-ów cieszą się szkolenia kierowców DAF Ecodrive Training+. Oferowane w pakiecie z kupowanymi pojazdami darmowe szkolenia tzw. voucherowe przeszło w ubiegłym roku 1.303 kierowców. W płatnych szkoleniach zaawansowanych
uczestniczyło 268 szoferów. Ich skutkiem jest o 12-18% wyższa efektywność pracy kierowcy. Obliczono, że po szkoleniach kierowcy uzyskują o 1,4 % wyższą prędkość jazdy, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa o 3,85 l/100 km (spalanie mniejsze o 9,78 %). Korzyści dotyczą też mniejszego zużycia pojazdu i jego elementów eksploatacyjnych, jak np. klocki hamulcowe, które wytrzymują przebiegi do 800 tys. km. Odnotowuje się też mniej awarii (aż 50 %) oraz niższe koszty serwisu (do 30 %).
Łatwiejsze zarządzanie flotą z DAF Connect
Wprowadzony właśnie do oferty nowy, innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect pozwala zoptymalizować wyniki floty pojazdów oraz pracy kierowców, a także zwiększyć efektywność logistyki. Zapewnia on połączenie między pojazdem a bazą w celu uzyskiwania informacji w czasie rzeczywistym. Zarządzający flotą uzyskuje m.in. informacje o zużyciu paliwa, przebiegu, czasie jazdy, przekroczeniach prędkości, lokalizacji itp. Komunikaty przekazywane są drogą elektroniczną lub SMS-em. Można uzyskać zbiorcze raporty na temat pracy każdego kierowcy. Według życzenia użytkownika, informacje o stanie pojazdu mogą też trafiać do serwisu. System pozwala na planowanie zadań i tras, zarządzanie flotą i cyklem życia. Jest to otwarta platforma, umożliwia integrację z innymi systemami zarządzania flotą. 
Korzyści dla klienta to zoptymalizowana logistyka, planowanie przeglądów, niskie koszty operacyjne i wyższa dostępność floty.
Inwestują w rozwój
Najnowsze inwestycje DAF-a to fabryczne laboratorium silnikowe, gdzie opracowywane są jednostki napędowe dla całego koncernu Paccar, fabryczne centrum dystrybucji części, fabryka samochodów w Brazylii i, będąca w trakcie budowy, lakiernia kabin w Westerlo w Belgii.
Przyszłe technologie mają dalej zmniejszać zużycie paliwa. Według ACEA do 2020 roku powinna nastąpić redukcja emisji CO2 o 20 %. Jak zauważył Z. Kołodziejek, oznacza to konieczność obniżenia zużycia paliwa w takiej samej proporcji ponieważ nie ma żadnych urządzeń, które mogłyby zmniejszać emisję CO2. Dlatego DAF pracuje nad technologiami mającymi zapewnić dalszą redukcję spalania. Należy do nich odzyskiwanie ciepła, hybrydyzacja i elektryfikacja pojazdów, zdalne sterowanie a nawet współkierowanie. Do najnowszych pomysłów należy też program EcoTwin, czyli np. dwa pojazdy jadące w zespole, z bardzo małym odstępem. Wśród przyszłościowych wizji pojawiają się też wyjątkowo aerodynamiczne zestawy.
Ostrożne prognozy 
Według założeń przedstawicieli DAF-a rok bieżący w Polsce może przynieść zaledwie symboliczny wzrost sprzedaży – szacuje się, że holenderska marka sprzeda 24.500 16-tonowych pojazdów, co ma jej dać 21 % udział w rynku i 1.900 ciężarówek o DMC 6-15,9 t, z 5,5 % udziałem w tym segmencie rynku. W jednym i drugim przypadku jest to poziom zbliżony do roku 2016.
Styczeń 2017 okazał się nieco lepszy od pierwszego miesiąca 2016 r. - DAF uzyskał aż 27,1 % udział w rynku pojazdów 16-tonowych. W lutym holenderska firma uzyskała wyniki na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu poprzedniego roku.
ESA Trucks Polska Dealerem Roku DAF 2017
Podczas spotkania w Ślęzy odbyła się też uroczysta gala wręczenia nagród najlepszym dealerom holenderskiej marki. Dealerem Roku DAF 2017 została firma ESA Trucks Polska oddział Iłowa. 2. miejsce zajął warszawski oddział firmy TB Truck & Trailer Serwis w Wolicy. Na 3. miejscu uplasował się serwis autoryzowanego dealera DAF firma WTC w Wrocławiu.
ESA Trucks Polska, jako autoryzowany dealer sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych marki DAF, działa na terenie województw wielkopolskiego i lubuskiego od 2006 roku i należy do holenderskiej Grupy ESA. W Polsce firma posiada cztery autoryzowane punkty serwisowe DAF. 
DAF Trucks Polska po raz szósty zorganizowała konkurs na najlepszego dealera. W konkursie udział wzięli wszyscy autoryzowani dealerzy DAF w Polsce. Pod uwagę brane były aspekty działania dealera, które bezpośrednio przekładają się na satysfakcję klienta tj. dostępność i sprzedaż części, realizacja celów dotyczących kluczowych klientów, produktów oraz akcji specjalnych, poprawność wykonania usługi za pierwszym razem, szybkość reakcji na zażalenia klienta, wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych i używanych pojazdów, jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy oraz usługi finansowe Paccar Financial. 
W ubiegłym roku pierwsze miejsce zajęła również firma ESA, odział w Koninie. W całej historii konkursów Dealer Roku DAF firma ESA zwyciężyła już trzykrotnie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.