Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Ciężarówki w trudny teren

Prezentacja Tatra Trucks
23 czerwca 2017
W końcu maja br. firma Tatra Trucks zorganizowała w miejscowości Koprivnice (Republika Czeska) prezentację osiągnięć i możliwości produkcyjnych. 
Tatra jest trzecią wśród najstarszych firm motoryzacyjnych na świecie, datująca swoje początki w XIX wieku. Może się pochwalić 165-letnią tradycją w produkcji pojazdów. Po zmianie własności w 2013 r. przeszła proces restrukturyzacji. Obecnie zatrudnia 1.300 pracowników. W ubiegłym roku fabryka wyprodukowała 1.326 pojazdów, co oznaczało wzrost o 54 proc. w porównaniu z rokiem 2015. Podstawowe cztery linie produkcyjne to: Phoenix, Force, Tactic i Terra.

Genialna koncepcja podwozia 


Stosowana do dziś unikatowa koncepcja podwozia oparta na centralnej rurze nośnej i niezależnych wahliwych półosiach pochodzi z 1923 roku. Wprowadził ją wówczas Hans Ledwinka, aby zapewnić lepszy komfort na bardzo złych drogach. Koncepcja ta sprawdza się do tej pory. Taka konstrukcja zapewnia ochronę elementów układu napędowego, cechuje się wysoką skręcalnością i odpornością na zgięcia. Nie ma potrzeby stosowania wałów kardana, a napęd jest wyjątkowo wytrzymały. Stosowane są półosie wahliwe z niezależnym zawieszeniem. Rozwiązanie to stosowane jest w Tatrach Phoenix, Force i Terra.

W kooperacji z DAF-em i Renault


Tatry polecane są w trudny teren. Jako wywrotki, zapewniające dużą produktywność, mobilne pojazdy wojskowe, trwałe samochody strażackie i szybkie ciężarówki rajdowe (30 lat na najtrudniejszych rajdach na świecie). Wykorzystywane są m.in. w budownictwie, rolnictwie, usługach drogowych, górnictwie, leśnictwie, a także jako podwozia pod wiertnie dla firm poszukujących ropy naftowej i gazu. Zaletą pojazdów wykorzystywanych w kopalniach i na budowach jest duża ładowność.
Pojazdy wyposażane są zazwyczaj w komfortową kabinę DAF, ale także w kabiny własnej konstrukcji Tatry oraz Renault i silniki Paccar (DAF), Tatry, Cumminsa oraz Renault.

Tatra Phoenix


Ciężarówki Phoenix są wyposażane w blokady mechanizmu różnicowego na wszystkich osiach oraz blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Możliwość załączania napędu przedniej osi oznacza, że można czerpać korzyści z napędu na wszystkie osie, jeśli warunki tego wymagają.
Udział w rajdzie Dakar pomaga producentowi udoskonalić produkcję seryjną, sprawdzając komponenty i agregaty. Współpraca z czołowymi zespołami rajdowymi, biorącymi udział w wymagających wyścigach długodystansowych zaowocowała unowocześnieniami w konstrukcji podwozia, w zawieszeniu pneumatycznym wszystkich osi, czy w postaci nowych przednich tłumików wstrząsów i w rozwiązaniu kierowania przedniej osi.
W zależności od wymagań użytkownika nadwozie Phoenix posiada następujące specyfikacje: lekkie lub przystosowane do wysokich obciążeń zawieszenie pneumatyczne z dopuszczalnym obciążeniem do 16 ton, redukcje piasty koła, kierowane osie przednie z obciążeniem do 10 ton, specjalną powłokę ochronną, zapewniającą zwiększoną odporność na chemikalia i materiały ścierające, opcje konfiguracji do siedmiu osi.
W Tatrze Phoenix dostępne są skrzynie biegów ZF i Allison. Manualne 16-biegowe skrzynie ZF są re
prezentowane przez serię EcoSplit. Nabywca może wybrać też 16-biegową zautomatyzowaną skrzynię AsTronic. Użytkownicy, którzy potrzebują nieprzerwanego przenoszenia momentu obrotowego na cały układ napędowy, mogą wybrać 6- lub 7-biegową automatyczną skrzynię Allison, gdzie zamiast standardowego sprzęgła stosowany jest hydrodynamiczny konwerter momentu. Zarówno skrzynie Allison jak i ZF mogą być dostarczane w wersji z zintegrowanym retarderem.

Cywilne i wojskowe 


Modułowość podwozia i elastyczność w układzie napędowym jest interesująca dla tych klientów, którzy potrzebują specjalnych rozwiązań. Przykładem może być podwozie Tatra Force 16x8 do wiertni, napędzane silnikiem CAT, współpracującym z automatyczną skrzynią biegów Allison. Poruszanie się w terenie ułatwia kombinacja zawieszenia pneumatycznego i sprężyn stykowych. W Tatrze Tactic stosowane są osie portalowe Tatra Rigid, zapewniające wysoki prześwit – 480 mm. Wśród projektów specjalnych, realizowanych na indywidualne zamówienia nabywców, wymienia się m.in. pojazd do przewożenia rur do rurociągu, z napędem 12x6, ciężarówkę 10x10 służącą w wydobyciu gazu łupkowego, mobilne rozwiązanie do przesadzania drzew (Niemcy), czy też pojazd z systemem służącym do likwidacji skutków katastrofy naftowej (niemiecka straż przybrzeżna).
Przykłady projektów obronnych to TITUS – opancerzony pojazd kołowy, o wysokiej mobilności i wysokim poziomie ochrony załogi, czy Tatra Force – solidne, ciężkie pojazdy używane w wojskach od standardowych operacji logistycznych aż po kategorie ciągników o dużej ładowności.
Tatra liczy na wzrost sprzedaży w Polsce. Od maja br. importerem i generalnym przedstawicielem czeskiej marki w naszym kraju jest firma EG Polska. Jak poinformował Jacek Cheda, dyrektor marki w EG Polska, firma ma zbudować w naszym kraju sieć sprzedaży i serwisu.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.