Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Dwumasowe koło zamachowe

Działanie, eksploatacja, najczęstsze awarie, regeneracja
22 września 2017
Dwumasowe koła zamachowe początkowo były stosowane w pojazdach wykorzystujących wysokoprężne silniki o wysokiej mocy. Obecnie wielu producentów montuje je w autach z jednostkami benzynowymi. Co warto wiedzieć o „dwumasach”?

Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

Nowe samochody z mocnymi silnikami wytwarzają duże wibracje podczas przyspieszenia. Dwumasowe koła zamachowe pojawiły się, aby je maksymalnie wytłumić, co zapewnia wyższą żywotność skrzyni biegów oraz przekłada się na komfort jazdy. Takie koło tworzą 2 części (tzw. masa pierwotna i masa wtórna) – jedna z nich jest połączona ze skrzynią biegów, drugie koło jest połączone z wałem jednostki napędowej. Całość montuje się pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów (na wale korbowym). Pomiędzy masą pierwotną i wtórną jest umieszczony tłumik drgań skrętnych.
Dzięki „dwumasie” silnik pracuje płynniej, ponieważ część ta powoli wytraca prędkość obrotową. 

Korzyści płynące z montażu koła dwumasowego

Dwumasowe koło zamachowe tłumi drgania wytwarzane przez silnik i bezpośrednio poprawia warunki jazdy. Nieocenione jest ono w momencie, gdy kierowca redukuje biegi  i podczas pracy silnika na niskich obrotach. Warto podkreślić, że takie rozwiązanie przedłuża żywotność podzespołów skrzyni biegów.

Jak właściwie eksploatować koło dwumasowe?

Duży wpływ na żywotność podzespołu ma styl jazdy i dbałość o skrzynię biegów. Ważne jest, aby uruchamiać i gasić silnik z wciśniętym sprzęgłem, unikać jeżdżenia na zbyt niskiej prędkości obrotowej (mniej niż 1500 obrotów/minutę) oraz uważać na zbyt gwałtowne ruszanie z miejsca.

Najczęstsze objawy awarii

O problemie z tym elementem może świadczyć:
• pojawienie się drgań w okolicach silnika przy jeździe na tzw. luzie (biegu jałowym),
• problem ze zmianą biegów,
• szarpanie w czasie ruszania,
• stukanie w momencie uruchamiania i gaszenia silnika (hałas wydobywa się z okolic skrzyni biegów).

Regeneracja podzespołu

Średni czas pracy „dwumasy” szacowany jest na około 150-250 km (na szybsze zużycie wpływa m.in. rosnąca moc współczesnych silników).
Mechanicy oceniają stan tej części poprzez pomiar luzów osiowych i krawędziowych. Analizie poddawane są także powierzchnie ścierne masy wtórnej oraz stan zębatek masy pierwotnej.
Wymiana koła dwumasowego musi zostać połączona z wymianą całego sprzęgła. Czasochłonność i wysokie koszty usługi zachęcają kierowców do korzystania z regeneracji. Zabieg polega na wymianie uszkodzonych części „dwumasy”. Kolejnym krokiem jest toczenie i szlifowanie, co pozwala zlikwidować nierówności. Ostatni etap regeneracji stanowi wyważenie koła dwumasowego.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.