Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: red
Zdjęcia: red
Auto Market Truck, 2017(3)
z dnia 2017-10-13

Wyciek oleju silnikowego

Czym to może grozić?

 

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach. Jego wyciek może doprowadzić nawet do awarii i unieruchomienia silnika, dlatego nie można go bagatelizować. Podpowiadamy, gdzie szukać oznak wycieku oleju oraz, jak rozpoznać i usunąć awarię, aby uniknąć poważnych zagrożeń.
Pamiętaj o regularnej kontroli
Podstawą jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego. Serwisanci radzą, aby weryfikacji dokonywać co najmniej co 25-50 godzin pracy silnika. Warto pamiętać, że zużycie cieczy rośnie wraz z wiekiem silnika i może sięgać przeciętnie 1 litra na 1000 km. To oznacza, że niepokój powinno budzić jedynie poważne obniżenie poziomu oleju, które nie wynika z normalnej eksploatacji pojazdu.
Przyczyny wycieku oleju silnikowego
Problem z wyciekiem oleju najłatwiej jest zauważyć pod autem – sprawdzonym sposobem jest pozostawienie na noc rozłożonej gazety pod podwoziem i poszukanie rano czarnych plam oleju na papierze.
Najczęściej dochodzi do wycieku oleju z przerdzewiałej lub uszkodzonej mechanicznie miski olejowej. W tym przypadku, należy zamontować nową uszczelkę miski (niekiedy konieczna jest wymiana całej miski olejowej) oraz wymienić osłonę silnika.
W przypadku podejrzenia wycieku oleju silnikowego, warto sprawdzić również podkładkę korka spustowego. Wielu mechaników zaleca wymianę tej podkładki podczas każdej wymiany oleju.
Rzadziej za wyciek odpowiada obudowa bagnetu poziomu oleju (uszkodzoną część należy wymienić na nową).
Kolejnym miejscem wycieku bywa pokrywa głowicy jednostki napędowej. Przyczyną awarii jest uszkodzona uszczelka pod pokrywą (warto pamiętać, że nie chodzi tutaj o całą uszczelkę głowicy).
W niektórych autach (starsze roczniki) za wyciek oleju odpowiada uszkodzenie uszczelek wału korbowego – niezbędna jest jej wymiana oraz wymiana zabrudzonego paska rozrządu.
Właściciele samochód z turbosprężarką powinni zwrócić uwagę na stan tego podzespołu, ponieważ jego zużycie bardzo często prowadzi do niekontrolowanego wycieku oleju silnikowego. 
Wyciek oleju – zagrożenia
Olej odpowiada za smarowanie części ruchomych silnika. Wyciek powoduje szybkie zmniejszenie jego poziomu, czego konsekwencją bywa zatarcie całej jednostki napędowej i unieruchomienie pojazdu.
Nawet drobny wyciek oleju może doprowadzić do zabrudzenia paska rozrządu i paska wieloklinowego, co przyspiesza ich zużycie. W konsekwencji paski mogą pęknąć podczas jazdy (może to doprowadzić to do zderzenia turbin silnika i zniszczenia całej jednostki).