Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Napęd 4x4

– czy pomaga zimą?
15 grudnia 2017
Napęd 4x4 coraz częściej trafia nie tylko do typowych terenówek, ale także samochodów innych klas (np. SUV-ów i kompaktów). Takie rozwiązanie ułatwia prowadzenie auta oraz chroni przed poślizgami, dlatego doskonale sprawdza się na oblodzonej lub białej nawierzchni.

Zalety samochodów z napędem na 4 koła

Zwolennicy napędu 4x4 cenią wspomaganie w prowadzeniu pojazdu. Przeciwnicy przekonują, że radość z prowadzenia klasycznego auta z napędem przekazywanym na przednią oś jest dużo większa, a kontrolowany poślizg jest nie wadą, ale zaletą. Po której stronie tkwi racja?
Samochód z napędem na 4 koła szybciej rusza z miejsca, jest stabilniejszy i zapewnia wyższą przyczepność na oblodzonej nawierzchni, dlatego doskonale sprawdza się do jazdy po bezdrożach lub ośnieżonych dróżkach. Taki pojazd sprawniej rusza, łatwiej podjeżdża pod górkę i  płynniej pokonuje śliskie zakręty niż auto z napędem na jedną oś. Opony nie buksują w miejscu, dlatego wolniej się zużywają.


Kiedy warto kupić samochód z napędem 4x4?

Pojazdy z napędem 4x4 są droższe, dlatego podczas dobierania napędu, warto wziąć pod uwagę trasy, które pokonujemy. Osoby, które jeżdżą głównie po mieście i podmiejskich trasach, z powodzeniem mogą wybrać tańsze auto z napędem na jedną oś. Zwłaszcza, że w popularnych modelach kompaktowych i miejskich, producenci coraz częściej montują szereg systemów wspomagających jazdę na śliskiej nawierzchni. System EDB dopasowuje siłę hamowania do czynników zewnętrznych, a układ ESP hamuje koła i pomaga je skierować w odpowiednią stronę. Dzięki temu pojazd dobrze trzyma się nawierzchni i nie powinien wypaść z toru nawet na ostrym i śliskim zakręcie.
Kierowcy, mieszkający poza miastem i codziennie pokonujący lokalne trasy, które nie są utrzymane w doskonałym stanie, mogą zainwestować w samochód terenowy z napędem 4x4. Taki pojazd doskonale sprawdzi się zwłaszcza w okolicach górskich, gdzie nawierzchnie niejednokrotnie pozostają białe i śliskie, a podjazdy pod górkę nie są rzadkością.
Samochody z napędem na 4 koła najczęściej mają wyższe zawieszenie, co również podnosi komfort jazdy zimą. Nie uszkodzimy wtedy zawieszenia w głębokich koleinach. Napęd na obie osie pomoże także wyjechać z zaspy (gdy np. wypadniemy z drogi).

Najnowsze napędy 4x4

Najnowsze napędy 4x4 posiadają funkcję automatycznego dołączania tylnej osi. System posiada sterowane elektronicznie sprzęgła wielopłytkowe, które dopasowują rozkład nacisku na koła w zależności od warunków zewnętrznych. Gdy przyczepność jest dobra, około 95% sił napędowych trafia na przednią oś. Po zmianie warunków, rozkład napędu jest automatycznie zmieniany (komputer cały czas monituje skręty kierownicą, stopień otwarcia przepustnicy oraz ruch poszczególnych kół).
Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się zimą, gwarantując ekonomiczną jazdę oraz bezpieczeństwo (nawet na oblodzonej i wyjątkowo trudnej nawierzchni).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.