Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Busworld Kortrijk

16 lutego 2018
Co dwa lata, do nie­wiel­kiego, bel­gij­skiego mia­sta Kor­trijk, zjeż­dżają pro­du­cenci, użyt­kow­nicy i fani trans­portu auto­busowego. Co ich spro­wa­dza? Targi Busworld – naj­waż­niej­sza auto­busowa wystawa w Euro­pie. Cen­tralne poło­że­nie Kor­trijke w Euro­pie sprzyja wszyst­kim przy­by­łym gościom. Sporo z nich przy­było z Pol­ski, gdyż trans­port auto­bu­sowy to w naszym kraju ważny filar komu­ni­ka­cji zbio­ro­wej i tury­styki. Jed­nak naj­waż­niej­szym powo­dem do dumy byli pol­scy wystawcy, mocno zazna­cza­jący się na tym rynku. Mie­li­śmy oka­zję do roz­mowy z Mar­kiem Trusz­kow­skim z firmy Auto-Cuby z Gości­cina. „Firma Auto Cuby przed­sta­wia cztery naj­now­sze pojazdy. Poka­zu­jemy mię­dzy innymi naj­now­szy Mer­ce­des Benz Sprin­ter Cuby Sprin­ter, wła­ściwa nazwa Sky­Open. Zain­sta­lo­wa­li­śmy naj­now­szą tech­no­lo­gię. Pojazd cechuje się całym szkla­nym dachem, a półki zostały zamon­to­wane w świe­tle szkła, co popra­wia pano­ramę w poje­ździe. 
Fla­gowy pojazd Auto Cuby nie­od­par­cie koja­rzy się z Mer­ce­desem AMG i takie było zało­że­nie twór­ców. Zad­bano o naj­drob­niej­sze detale, takie jak gwiazdka na masce czy ory­gi­nalne koń­cówki rur wyde­cho­wych. Wnę­trze to przy­kład tech­no­lo­gii i ele­gan­cji, okra­szo­nych dawką prze­py­chu. Piko­wane skóry, wygodne fotele, czy aran­ża­cja oświe­tlenia ewi­dent­nie wska­zują, że pasa­że­rami tego busa są bar­dzo ważne osoby. Oprócz „bizan­tyj­skiego” Sprin­tera firma Auto Cuby poka­zała kon­wer­sję Iveco Daily hi-deck, czyli z podłogą kry­jącą bagaż­nik. Dzięki temu odpada koniecz­ność moco­wa­nia ski­boksa, zwa­nego ple­ca­kiem. Pojazdy Auto Cuby nie­dawno pod­biły serca Angli­ków, a nawet Japoń­czy­ków. Inna pol­ska firma Mer­cus rów­nież mile zasko­czyła swoim pomy­słem. Na bazie fur­gonu Mer­ce­des Sprin­ter 519 4x4 zbu­do­wała wygodny auto­bus na trud­niej­sze warunki dro­gowe. 
„Samo­chód w wer­sji 4x4 jest nowo­ścią w naszej ofer­cie i sprze­da­jemy ich coraz wię­cej. Myślę, że jest coraz więk­sze zapo­trze­bo­wa­nie na te auta.” mówi Marek Kokun, dyr. Sprze­daży Mer­cus Bus. Jest wiele miejsc wyma­ga­ją­cych takiego środka trans­portu: gór­skie kurorty, stoki nar­ciar­skie czy „out­do­orowe” imprezy inte­gra­cyjne. Zatem jest to świetny pomysł i gra­tu­lu­jemy inwen­cji. 
Pol­ska obec­ność na tar­gach Busworld to nie tylko kon­wer­sje Auto Cuby i Mer­cus czy peł­no­wy­mia­rowe auto­busy Sola­ris, ale i elek­tro­nika pokła­dowa firmy Drab­pol. Krzysz­tof Drab­czyń­ski z firmy Drab­pol zapy­tany o ofertę tar­gową, przed­sta­wił nam swoje pro­dukty: „Na sto­isku pre­zen­tu­jemy nasz autor­ski pro­dukt FABSa­fe­ty+ w któ­rego skład wcho­dzi inte­gra­cja wszyst­kich sys­te­mów mają­cych na celu wspo­móc kie­row­ców i ich codzienną pracę oraz wpły­wać na bez­pie­czeń­stwo. Jedną z tech­no­lo­gii którą zasto­so­wa­li­śmy w FABSa­fe­ty+ jest nowość na pol­skim rynku Aizone Road tech­no­lo­gia mająca na celu odcią­gnię­cie i zre­du­ko­wa­nie uwagi jaką kie­rowca przy­kłada do deski roz­dziel­czej oraz to co na niej się dzieje. Celem i zabie­giem który zasto­so­wany jest wyostrze­nie infor­ma­cji które w danej chwili dla kie­rowcy są bądź naj­waż­niej­sze bądź infor­mują o sta­nach kry­tycz­nych. 
Oprócz tego firma Drab­pol poka­zała „alko-locki”, oraz sys­temy roz­rywki pokła­do­wej mon­to­wane w zagłów­kach foteli. Pol­scy pro­du­cenci auto­bu­sów i ich wypo­sa­że­nia to świa­towa czo­łówka, która nie ma żad­nych kom­plek­sów w porów­na­niu z zachod­nią kon­ku­ren­cją. A to cie­szy. 
Na mię­dzy­na­ro­do­wych tar­gach auto­bu­sowych w Kor­trijk obecna była rów­nież cała ple­jada świa­to­wych marek. Pre­zen­to­wano pro­dukty dla trans­portu publicz­nego, który dla jed­nych sta­nowi wkład w ochronę śro­do­wi­ska, a dla dru­gich wygodę, bo nie muszą pro­wa­dzić samo­chodu. W obu tych przy­pad­kach mia­now­nik jest jeden – auto­bus. Bel­gij­ska wystawa to także miej­sce przy­zna­wa­nia mię­dzynarodowej nagrody „Auto­bus Roku”. W tym roku zwy­cięz­cami zostali Mer­ce­des-Benz Citaro Hybrid w kate­go­rii auto­bu­sów miej­skich, oraz Neoplan Lio­n’s Coach w kon­ku­ren­cji auto­bu­sów tury­stycz­nych. Oprócz nich wyróż­niał się Iri­zar i6 z prze­piękną deską roz­dziel­czą, cie­pło obej­mu­jącą kie­rowcę, który pro­wa­dząc ten auto­kar czuje się jak w Alfie-Romeo. Cie­ka­wostką wystawy były repliki sta­rych auto­bu­sów i ciuch­cie uliczne. Być może kiczo­wate, ale cie­szące się spo­rym popy­tem, bo z prze­wo­że­nia nimi pasa­że­rów są pie­nią­dze. No cóż – biznes to biznes. Silną repre­zen­ta­cję auto­bu­sów wysta­wili chiń­czycy, cho­ciaż po kilku suk­ce­sach w ubie­głych latach pro­dukty znad Żół­tej Rzeki słabo sprze­dają się w Euro­pie. Za to impo­nu­jąco roz­wi­jają się euro­pej­skie metro­busy, czyli miej­skie auto­busy dużej pojem­no­ści poru­sza­jące się po wydzie­lo­nych pasach ruchu. Sty­li­styka tych pojaz­dów bez­po­śred­nio odwo­łuje się do szyb­kich pocią­gów pasa­żer­skich. Jaki jest tego efekt? Rajcy miej­scy mają sub­sty­tut metra, a miesz­kańcy wygod­niej­szą komu­ni­ka­cję. Bar­dzo popu­larną pod­stawą do zabu­dowy auto­bu­sów, widoczną na wielu sto­iskach były dwa pojazdy: Mer­ce­des Sprin­ter oraz Iveco Daily. To bar­dzo udane pro­dukty, które w rękach firm kon­wer­tu­ją­cych zamie­niają się w luk­su­sowe auto­busy bizne­sowe albo miej­skie „busiki”. 
Poza busami i auto­busami, Busworld to wystawa kom­po­nen­tów do ich budowy. Tapi­cerki, fotele, elek­tro­nika, lampy, a nawet tabliczki „prze­wóz dzieci”, pre­zen­to­wano na wielu sto­iskach i to w dużej obfi­to­ści. Ogólnoeuro­pej­skie pro­blemy ze smo­giem roz­wią­zują auto­busy hybry­dowe i elek­tryczne. Dla­tego w Kor­trijk było ich całe mnó­stwo. Cie­kawe jest to, że duże zain­te­re­so­wa­nie tego typu napę­dami w auto­busach roz­wija się w rów­nym stop­niu w Pol­sce i w Euro­pie Zachod­niej. Fak­tem jest, że pol­ski Sola­ris jest jed­nym z naj­więk­szych pro­du­cen­tów eko­lo­gicz­nych auto­bu­sów, ale nie musiało to ozna­czać, że przyjmą się one w Pol­sce. A tu, miła nie­spo­dzianka – e‑auto­busy sprze­dają się coraz lepiej nad Wisłą. 
Targi Busworld to także oka­zja do jubi­le­uszy. Jed­nym z nich było 50-lecie Neoplana Sky­li­nera. Wizja pierw­szego na świe­cie tury­stycz­nego auto­busu dwu­po­kła­do­wego zro­dziła się w umy­śle Karola, syna zało­ży­ciela Neoplana. Nie­stety targi w Kor­trijk odbyły się po raz ostatni, ale na szczę­ście, następna edy­cja w 2019 roku odbę­dzie się w samej Bruk­seli. Łatwiej będzie tam doje­chać. Auto­busem, oczy­wi­ście. A fil­mową rela­cję z tar­gów może­cie obej­rzeć na www.naosi.pl
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.