Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Gdy rynek odżył

Nie tylko maszyny na targach Intermasz
23 lutego 2018
W odby­wa­ją­cych się w dniach 30 stycz­nia-2 lutego tar­gach Budma, Kominki, Inter­masz i Infra­tec, zor­ga­ni­zo­wa­nych przez Mię­dzy­na­ro­dowe Targi Poznań­skie, udział wzięło pra­wie 1000 wystaw­ców. Ekspo­zy­cje zwie­dziło 46 tys. gości. 
Po kil­ku­let­niej prze­rwie, naj­więk­sza w Pol­sce – według orga­ni­za­to­rów – eks­po­zy­cja maszyn, pojaz­dów i sprzętu budow­la­nego Inter­masz ponow­nie odbyła się wraz z naj­waż­niej­szym spo­tka­niem branży budow­la­nej w kraju. Kon­so­li­da­cja obu wyda­rzeń pozwo­liła na kom­plek­sowe zapre­zen­to­wa­nie tego, co branża budow­lana ma naj­lep­szego, włą­cza­jąc w to inno­wa­cyjne i zaawan­so­wane tech­no­lo­gicz­nie maszyny budow­lane. 
Obec­nie pro­po­no­wany sprzęt budow­lany ofe­ruje wygodę dzia­ła­nia, bez­pie­czeń­stwo ope­ra­to­rów i niż­sze koszty eks­plo­ata­cyjne dzięki naj­now­szej tech­no­lo­gii. I wła­śnie takie maszyny mie­li­śmy oka­zję zoba­czyć i porów­nać. W tar­gach uczest­ni­czyło także nasze wydaw­nic­two – goście mogli zapo­znać się z naj­now­szym, tar­go­wym wyda­niem tygo­dnika Truck. pl. 

Maszyny głów­nie kom­pak­towe

Oczy­wi­ście na wysta­wie Inter­masz kró­lo­wały maszyny budow­lane. 
Volvo na spo­rej eks­po­zy­cji pro­mo­wało przede wszyst­kim maszyny kom­pak­towe. Jak powie­dział Łukasz Gawin, spe­cja­li­sta ds. pro­duktu w Volvo Maszyny Budow­lane Pol­ska, wła­śnie na takie maszyny ostat­nio mocno rośnie popyt. 
Przy­kła­dowo eks­po­no­wano nową koparkę kołową EW60E, która w jakimś stop­niu wypeł­niła lukę po wyco­fa­niu z rynku kopar­ko­ła­do­wa­rek Volvo. Maszyna stan­dar­dowo wypo­sa­żana jest w kli­ma­ty­za­cję, a pracę ope­ra­to­rowi uła­twiają też dżojstki do ste­ro­wa­nia pro­por­cjo­nal­nego na suwa­kach. Na dużym wyświe­tla­czu, takim jak w więk­szych kopar­kach, można usta­wiać wszyst­kie funk­cje. 
Przed­sta­wi­ciel Volvo zwró­cił też uwagę na mini­ko­parkę ECR25D ofe­ro­waną na gumo­wych gąsie­ni­cach do prac w mie­ście. Cie­ka­wym roz­wią­za­niem jest gło­wica uchylna – 90 stopni w obie strony, która uła­twia ope­ro­wa­nie łyżką na skar­pach. 
Poka­zano też 17,5-tonową koparkę EW160E, ofe­ro­waną w róż­nych kon­fi­gu­ra­cjach. Ostat­nio popu­larne jest wypo­sa­ża­nie w lemiesz i pod­pory jed­no­cze­śnie. Kabina tej maszyny jest naj­więk­szą i naj­bar­dziej kom­for­tową w kopar­kach. Oprócz kli­ma­ty­za­cji ofe­ro­wa­nej stan­dar­dowo, na życze­nie fotel ope­ra­tora może mieć amor­ty­za­cję pneu­ma­tyczną i ogrze­wa­nie. 
Naj­le­piej sprze­da­jąca się maszyną Volvo jest wysta­wiana też w Pozna­niu 16,5-tonowa koparka kołowa EWR150E. Cha­rak­te­ry­zuje się bar­dzo krót­kim pro­mie­niem obrotu (1.720 mm) – jak zapew­niał Ł. Gawin, to naj­mniej­szy pro­mień obrotu w maszy­nach Stage IV. Kon­struk­to­rzy prze­nie­śli sil­nik do tyłu popra­wia­jąc w efek­cie widocz­ność z pra­wej strony. Nabywca może wybrać do tej maszyny podwo­zie od więk­szego modelu EW160E lub od mniej­szego EW140D. 
Sporą eks­po­zy­cję przy­go­to­wała też firma Grausch i Grausch, wyłączny przed­sta­wi­ciel na Pol­skę marki Doosan. Ofe­ruje też kru­szarki i mobilne maszyny prze­sie­wowe San­dvik oraz jako diler – koparkołado­warki Hidro­mek. Według Krzysz­tofa Grau­scha rynek maszyn budow­la­nych oży­wił się w ostat­nim kwar­tale ubie­głego roku i zanosi się na lep­szą sprze­daż w 2018. Firma zapla­no­wała na ten rok wzrost sprze­daży o 15 proc. Nasz roz­mówca powąt­pie­wał jed­nak, czy koniunk­tura potrwa długo, zapewne do 2020 roku, czyli w okre­sie dofi­nan­so­wy­wa­nia inwe­sty­cji infra­struk­tu­ral­nych przez Unię Euro­pej­ską. Niem­niej Grausch i Grausch otwiera nowe oddziały w Cze­la­dzi (wła­sne biuro han­dlowe) i Bia­łym­stoku (firma współ­pra­cu­jąca). Jesz­cze w tym roku powinna zostać otwarta kolejna pla­cówka han­dlowa w War­sza­wie. Marka Doosan należy obec­nie do naj­le­piej sprze­da­ją­cych się w Pol­sce, w eks­plo­ata­cji jest około 1,5 tysiąca kore­ań­skich maszyn. 
Nowo­ścią na wysta­wie była koparka kołowa Doosan DX165W-5, o masie robo­czej 16,6 t. To kom­pak­towa maszyna, z krót­kim tyłem, prze­zna­czona do robót dro­go­wych i w cia­snych prze­strze­niach. Na opty­malne wykorzysta­nie maszyny pozwala gło­wica obro­towa Ste­elw­rist (tzw. tilt rota­tor) – czyli szyb­ko­złą­cze, gło­wica obro­towa i łyżka skar­powa w jed­nym. 
Przed­sta­wi­ciele Wac­ker Neu­son też nie kryli, że jest koniunk­tura na rynku maszyn budow­la­nych. Dobrze sprze­dają się zarówno maszyny nowe jak i uży­wane. Złoty Medal MTP zdo­była mini­ko­parka gąsie­ni­cowa Wac­ker Neu­son ET 18. To jedyna na świe­cie mini­ko­parka z sys­temem pio­no­wa­nia nadwo­zia i ramie­nia kopią­cego VDS (kom­pen­suje nachy­le­nie do 15 stopni) oraz szyb­ko­złą­czem hydrau­licz­nym Easy Lock. Masa ok. 2 ton pozwala na trans­port na stan­dar­do­wej lawe­cie. Maszyna dostępna jest od ręki z pakie­tem łyżek w tym łyżką skar­pową. Pole­cana jest szcze­gól­nie do pracy na nasy­pach kole­jo­wych i skar­pach. 
Małych maszyn na tego­rocz­nym Inter­maszu było naprawdę dużo. Kolejne z nich wysta­wiała firma Sera­fin. Na eks­po­zy­cji można było obej­rzeć m.in. nowość – podno­śnik koszowy Leguan 190 o mak­sy­mal­nej wyso­ko­ści robo­czej 19 m i z obro­tem wysię­gnika 360 st. Cie­ka­wostką była maszyna Avant e5 i e6 napę­dzana sil­nikiem elek­trycz­nym. W wer­sji e5 sto­so­wane są bate­rie kwa­sowe, jak w wóz­kach widło­wych, nato­miast w wer­sji e6 – aku­mu­la­tory litowo-jonowe. Nowo­cze­sna tech­no­lo­gia „state-of-the-art” wydłuża trzy­krot­nie cykl pracy. Dodat­kowo, czas łado­wa­nia tego aku­mu­la­tora jest znacz­nie krót­szy. Maszyna jest kom­pa­ty­bilna z wszyst­kimi stan­dar­do­wymi narzę­dziami Avant. Może być eks­plo­ato­wana w pomiesz­cze­niach zamknię­tych, bo nie emi­tuje spa­lin, a poziom hałasu jest mini­malny. Może być tez np. wyko­rzy­sty­wana przez firmy komu­nalne m.in. do odśnie­ża­nia chod­ni­ków nad ranem, w gęstej zabu­do­wie. Na wysta­wie poka­zano ją w wer­sji e5, z chwy­ta­kiem do ukła­da­nia kostki bru­ko­wej. Hun­klin­ger Twist – może podno­sić zwi­ch­ro­wane tafle kostek. 
Zwięk­szona moc i podwójna pręd­kość – to pod­sta­wowe cechy nowej maszyny z serii miniłado­wa­rek Avant – model 530. To nowa i ulep­szona wer­sja modelu 528. Łado­warka posiada sil­nik o mocy 26 koni mecha­nicz­nych, który gwa­ran­tuje udźwig 950 kg. 
Avant 530 jest w sta­nie podno­sić przedmioty na wyso­kość 280 cm. Zasi­lany ole­jem napę­do­wym pojazd został dopo­sa­żony w drugi bieg, dzięki czemu może roz­wijać pręd­kość do 19  km/h. 
Główną zaletą łado­wa­rek Avant jest ich wie­lo­funk­cyj­ność. Obec­nie mogą być one wypo­sa­żone w ponad 150 wymien­nych narzę­dzi mon­to­wa­nych na hydrau­lice urzą­dze­nia, dzięki czemu praca tym urzą­dze­niem jest w sta­nie zastą­pić kilka innych maszyn, przej­mu­jąc ich funk­cje. 
Efek­towną eks­po­zy­cję przy­go­to­wała firma HKL Bau­ma­schi­nen Pol­ska (diler maszyn Kra­mer i Kubota). Jako przy­szło­ściową maszynę – wysta­wiono elek­tryczna łado­warkę Kra­mer 5055E, Maszynę ładuje się ze zwy­kłego gniazdka około 7–9 godzin, po czym może przez 5–7 godzin pra­co­wać. Łado­warka dys­po­nuje udźwi­giem 1.750 kg, ma dwie osie skrętne. Można do niej pod­pi­nać narzę­dzia, takie jak np. szli­fierka itp. (gniazdo 230 V). 
Wśród nowo­ści poja­wiła się też łado­warka prze­gu­bowa Kubota R082, o masie 4,8 t. To maszyna z moż­li­wo­ścią skrętu ramy w prawo i w lewo o 40 st., ze 100-proc. blo­kadą mecha­ni­zmu róż­ni­co­wego przed­niego i tyl­nego mostu. Wypo­sa­żana jest w auto­ma­tyczny układ usta­wia­nia kąta łyżki (łyżka o pojem­no­ści 0,85 m3). Maszyna może poru­szać się z pręd­ko­ścią do 20 km/h. 
Kolejne kom­pak­towe maszyny wysta­wiała firma BAX Bau­ma­schi­nen, repre­zen­tu­jąca markę Yan­mar w seg­men­cie mini kopa­rek (do 3 t) i midi kopa­rek (do 12 t). Poka­zano m.in. koparkę SV18 o masie ope­ra­cyj­nej 1.835 kg (z kabiną 1.975 kg). Jak powie­dział nam Krzysz­tof Grodzki, brand mana­ger, maszynę wyróż­nia dłu­gie ramię oraz dobrze poło­żony śro­dek cięż­ko­ści, sprzy­ja­jący sta­bil­no­ści (pod­stawą jest odlew żeliwny). Maszyny pro­du­ko­wane są w Japo­nii i skła­dane z pod­ze­spo­łów we Fran­cji. Nasz roz­mówca zwró­cił także uwagę na wysoką wydaj­ność pompy hydrau­licz­nej oraz na opa­ten­to­wany sys­tem roz­su­wa­nia gąsie­nic w kształ­cie rombu, który jest wyjąt­kowo trwały. Nabywcy mogą sko­rzy­stać z finan­so­wa­nia fabrycz­nego (leasing 0 proc.). Na maszyny udzie­lana jest 3-let­nia gwa­ran­cja. 
Maszyny z dale­kiego wschodu mają u nas liczne grono zwo­len­ni­ków. Markę Takeu­chi repre­zen­to­wała jako diler firma Maszy­no­bud, która ofe­ruje koparki (w tym z zero­wym obro­tem), wozi­dła i łado­warki. Według Rado­sława Domi­ni­czaka, wła­ści­ciela firmy Maszy­no­bud, w ubie­głym roku wszy­scy dile­rzy sprze­dali w Pol­sce 160 maszyn Takeu­chi. Koparki tej marki cha­rak­te­ry­zują się pre­cy­zyj­nymi cyklami pracy, dzięki wyso­kiej jako­ści kom­po­nen­tom hydrau­licz­nym, z gwa­ran­to­wa­nymi rów­no­cze­snymi ruchami pracy. Są żywotne dzięki moc­nej i trwa­łej kon­struk­cji i zapew­niają duże prze­biegi, dzięki sto­so­wa­niu podwo­zia z rol­kami trzy­koł­nie­rzo­wymi i wyso­kiej jako­ści gąsie­ni­cami Short-Pitch. 

Opony, osprzęt, pod­ze­społy…

Firma Magna Tyres Poland pre­zen­to­wała m.in. opony Magna do dużych maszyn budow­la­nych – radialne, cało­sta­lowe. Ogu­mie­nie to, z wyso­kim bież­ni­kiem pole­cane jest do maszyn pra­cu­ją­cych w kopal­niach oraz w zakła­dach recy­klingu. Firma jest też dile­rem opon prze­my­sło­wych Brid­ge­stone. 
Jak powie­dział nam obecny na sto­isku Mar­cin Kocha­niak, pre­zes Magna Tyres Poland inten­syw­nie roz­wija się rynek opon peł­nych do maszyn wyko­rzy­sty­wa­nych przez firmy uty­li­za­cyjne, oży­wie­nie nastą­piło także na rynku maszyn budow­la­nych. Według naszego roz­mówcy wra­camy do poziomu z roku 2011. Firma MTP odno­to­wała w ubie­głym roku 50 proc. wzro­stu przy­cho­dów. Wzro­stowi sprze­daży na pewno sprzyja inno­wa­cyj­ność tego pro­du­centa, który ostat­nio co roku wpro­wa­dza po kilka nowych modeli opon. Jedną z ostat­nich nowo­ści jest duża opona z bież­ni­kiem M-Ter­rain, prze­zna­czona m.in. do łado­wa­rek i wozi­deł. Teraz jest koniunk­tura na tego typu pro­dukty, m.in. w kopal­niach rud i węgla. W ubie­głym roku firma sprze­dała 2 tysiące opon wiel­ko­ga­ba­ry­to­wych. 
Firma TSP, dys­try­bu­tor wło­skiej marki SIMA pre­zen­to­wała mie­szal­nik do betonu. Tego typu urzą­dze­nia mogą być mon­to­wane do łado­wa­rek, kopar­ko­ła­do­wa­rek, maszyn tele­sko­po­wych, czy też cią­gni­ków wypo­sa­żo­nych w łado­wacz czo­łowy. Łopaty wir­nika pro­du­ko­wane są z bla­chy Har­dox 500. Dolny spust jest otwie­rany hydrau­licz­nie z moż­li­wo­ścią ste­ro­wa­nia elek­trycz­nego z kabiny. Według Luigi Laia, z firmy TSP, takie urzą­dze­nia pole­cane są m.in. dla firm bru­kar­skich. Na sto­isku można było obej­rzeć też zamia­tarkę dro­gową SIMA, pole­caną dla firm zaj­mu­ją­cych się pra­cami dro­go­wymi na nawierzchni asfal­to­wej. Może być zamon­to­wana do łado­warki, koparkołado­warki lub maszyny tele­sko­po­wej. 
Nie zabra­kło czę­ści, pod­ze­spo­łów i ele­men­tów eks­plo­ata­cyj­nych do maszyn budow­la­nych. Firma HIFI Fil­ter Pol­ska eks­po­no­wała fil­try do maszyn (powie­trza, oleju sil­nikowego i hydrau­licz­nego). Jak wyja­śnił Dariusz Bulik, przed­sta­wi­ciel han­dlowy, są to fil­try z tzw. gór­nej półki, czyli iden­tyczne z tymi sto­so­wa­nymi na pierw­sze wypo­sa­że­nie maszyn. Użyt­kow­nicy, któ­rzy dbają o swoje maszyny, czę­sto po okre­sie gwa­ran­cyj­nym zaopa­trują się wła­śnie w fil­try marki HIFI Fil­ter. Są one nieco tań­sze od ory­gi­na­łów. 
Bipro­masz pro­mo­wał czę­ści i pod­ze­społy zwią­zane z hydrau­liką siłową do maszyn budow­la­nych i rol­ni­czych. Firma jest też pro­du­cen­tem nowo­cze­snych wiert­nic pio­no­wych i pozio­mych, ofe­ruje także narzę­dzia do wier­ceń oraz osprzęt wiert­niczo-kopar­kowy. 

Nie­zbędne przy mon­tażu

Rośnie popu­lar­ność sprzętu wyko­rzy­sty­wa­nego w budow­nic­twie miesz­ka­nio­wym i prze­my­sło­wym. Na tar­gach dużym zain­te­re­so­wa­niem zwie­dza­ją­cych cie­szyły się pokazy pod­ci­śnie­nio­wego robota mon­ta­żo­wego XC600. Prze­zna­czony jest do prac zwią­za­nych z mon­ta­żem szyb, okien, blach oraz wszel­kich powierzchni gład­kich. Spraw­dza się też przy roz­ła­dunku tego typu ele­men­tów. Firma pro­mo­wała też swoje żura­wie prze­ła­dun­kowe. 
Firma Jekko Pol­ska pre­zen­to­wała małe żura­wie ze zdal­nym ste­ro­wa­niem radio­wym i z sys­temem kon­troli obcią­że­nia. Roz­su­wane gąsie­nice pozwa­lają zwięk­szać prze­świt i manew­ro­wość. Maszyny te pole­cane są do pracy w trudno dostęp­nych miej­scach, m.in. do mon­tażu szyb. 
Z kolei firma Lift Pol­ska pre­zen­to­wała zamon­to­wany na dostaw­czym Iveco Daily żuraw i podest w jed­nym, czyli AMAK 60. Urzą­dze­nie o zasięgu 27 m (250 kg) dys­po­nuje udźwi­giem mak­sy­mal­nym 1,8 t. Hydrau­licz­nie roz­kła­dany tele­skop wierz­chołka o dłu­go­ści do 8,5 m działa jako dźwig i podest robo­czy. 

Puz­zle dla doro­słych

Coraz więk­szym popy­tem cie­szą się kon­te­nery biu­rowe, socjalne i sani­tarne wyko­rzy­sty­wane już nie tylko na budo­wach. W Pozna­niu ofertę pre­zen­to­wała firma Pol­kon, która sprze­daje i wynaj­muje takie kon­te­nery. Grze­gorz Koń, wła­ści­ciel firmy, zwró­cił uwagę wytrzy­ma­łość kon­struk­cji, które można usta­wiać pię­trowo w trzech pozio­mach. Coraz czę­ściej wyko­rzy­sty­wane są one nie tylko na budo­wach, lecz także na wysta­wach, a także buduje się z nich domki let­ni­skowe, altanki na dział­kach, a nawet przed­szkola, szkoły i sale gim­na­styczne. Sta­lowe kon­struk­cje ocie­plane są wełną mine­ralną. G. Koń pochwa­lił się, że z tych kon­te­ne­rów powstała nawet baza logi­styczna na lot­ni­sku w Mona­chium. 
Było co oglą­dać na teg o­rocz­nym Inter­maszu, choć nie­któ­rzy wystawcy zwra­cali uwagę, iż for­muła tra­dy­cyj­nych tar­gów nieco się już wyczer­pała. Zapewne dla­tego nie wszy­scy główni gra­cze na rynku maszyn budow­la­nych sta­wili się na tę imprezę. Targi Inter­masz odby­wają się w cyklu dwu­let­nim, tak więc na kolejne orga­ni­za­to­rzy zapra­szają w roku 2020. (JM) 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.