Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Wojciech Frelichowski
Zdjęcia: autor, Przemysław Dziendziela
Auto Market Truck, nr 42/2003 (459)
z dnia 2003-10-17

Żwawy i pakowny

Volkswagen Transporter T5 1.9 TDI Furgon

Żwawy i pakowny

Sprzedający samochody użytkowe z drugiej ręki skarżą się, że klienci najchętniej kupują teraz auta osobowe z homologacją na ciężarówkę, a prawdziwe samochody ciężarowe stoją i nie mogą się doczekać nabywcy

Żwawy i pakowny

Oprócz standardowych, prawych drzwi przesuwnych testowany model był dodatkowo wyposażony w lewe drzwi

Żwawy i pakowny

Dostęp do ładowni jest możliwy m.in. za pośrednictwem tylnej klapy uchylnej. Do jej zamknięcia trzeba jednak użyć sporej siły.

Żwawy i pakowny

Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna i nawet podczas dłuższej jazdy kierowca się nie męczy

Tuż przed wakacjami firma Kulczyk Tradex, generalny importer samochodów Volkswagen, wprowadziła do sprzedaży nowy model Transportera. Tak jak poprzednie generacje tego auta, tak i obecna jest dostępna w kilku wersjach nadwoziowych, silnikowych i rozstawu osi. My sprawdzaliśmy, jak sprawuje się Transporter w wersji furgon z wysokoprężnym silnikiem TDI o pojemności
Tuż przed wakacjami firma Kulczyk Tradex, generalny importer samochodów Volkswagen, wprowadziła do sprzedaży nowy model Transportera. Tak jak poprzednie generacje tego auta, tak i obecna jest dostępna w kilku wersjach nadwoziowych, silnikowych i rozstawu osi. My sprawdzaliśmy, jak sprawuje się Transporter w wersji furgon z wysokoprężnym silnikiem TDI o pojemności 1,9 litra i mocy 104 KM.
Nowy VW Transporter zawitał do nas stosunkowo szybko, bo światowy debiut auta miał miejsce na początku wiosny br. Pojazd oferowany jest jako dostawczy furgon, towarowo-osobowy mixt, osobowy kombi, a także w wersji skrzyniowej i jako podwozie pod zabudowę. Te dwie ostatnie wersje są dostępne z pojedynczą lub podwójną kabiną. Poza tym można wybierać spośród sześciu silników (wysokoprężne: 1.9 TDI 85 KM, 1.9 TDi 104 KM, 2.5 TDI 130 KM, 2.5 TDI 174 KM; benzynowe: 2.0 115 KM, 3.2 V6 235 KM), dwóch rozstawów osi (3.000 mm i 3.400 mm), trzech wysokościach dachu (1.959 mm, 2.160 mm, 2.460 mm) oraz czterech dopuszczalnych mas całkowitych - od 2,6 t do 3,2 t.
Nowy VW Transporter zmienił oblicze, jednak nie na tyle, aby w nim nie rozpoznać, że jest to.... Transporter.
Nadwozie
Linię nadwozia unowocześniono, dzięki czemu T5 jest bliższy rodzinie osobowych Volkswagenów. Widać to szczególnie w przedniej części pojazdu (maska silnika, wlot powietrza z wielkim firmowym logo, czy w końcu reflektory zintegrowane z kierunkowskazami). Jest jeszcze masywny, nielakierowany czarny zderzak, ale w przypadku auta użytkowego to zaleta, bo kierowca nie musi się stresować tym, że np. podjeżdżając pod rampę, zarysuje lakier.
Zmienił się także tył samochodu, m.in. obecnie zastosowane tylne lampy są większe niż w poprzednim modelu i bardziej przezroczyste, dzięki czemu światło jest bardziej widoczne.
Transporter, którym jeździliśmy, był wyposażony w aluminiowe felgi (16-calowe) - i to nie tylko ze względu na walory wizualne. To także zabieg praktyczny, bo tego typu obręcze są lżejsze od stalowych. W ten sposób można obniżyć masę własną pojazdu na rzecz większej ładowności.
Kabina
Jej wnętrze gruntownie zmieniono. Kokpit poprzedniego modelu przypominał jeszcze lata 80., w nowym zastosowano rozwiązania, które zbliżają Transportera do auta osobowego. Wystarczy popatrzeć na estetyczną konsolę środkową, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów. To bardzo wygodne rozwiązanie. Przed kierowcą jest estetyczny zestaw zegarów.
Kokpit obfituje w miejsce na podręczne przedmioty: przed fotelem pasażera znajduje się zamykany schowek, po stronie pasażera, w dolnej części kokpitu, kieszeń z siatki, a w górnej części konsoli środkowej - półka z uchwytem (przyda się np. na faktury) oraz wgłębienie na telefon komórkowy. Poniżej, po prawej stronie dźwigni zmiany biegów, zamontowano wysuwaną półkę z uchwytami na dwa kubki i miejscem na monety. Kolejne schowki znaleźliśmy poniżej bocznych wylotów powietrza. Po zewnętrznej stronie foteli oraz z boku drzwi są kieszenie, schowek (podwójny) znajdziemy również pod siedzeniem fotela pasażerów.
Wysokość fotela kierowcy można ustawiać, szkoda jednak, że regulator jest umieszczony z prawej strony fotela. W przypadku, kiedy kabina jest wyposażona w podwójny fotel pasażera (a tak było w przypadku naszego VW), regulowanie jest utrudnione, bo trudno wcisnąć rękę pomiędzy fotele.
W kabinie Transportera na uwagę zasługuje estetyczna podsufitka z miękkiej tkaniny. W standardowym wyposażeniu są jeszcze dwie poduszki powietrzne i bezwładnościowe, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami.
Ładownia
Testowany Transporter Furgon miał krótszy rozstaw osi (3.000 mm) i tzw. niski dach (1.959 mm). Ładownia w tej wersji ma pojemność 5,8 m sześc. Ładowność wynosi 1.000 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita to 2.800 kg. Ładownia ma kształt prostopadłościanu, który zakłócają tylko wnęki tylnych kół. Odległość pomiędzy nimi jest jednak na tyle duża, że zmieści się tu europaleta.
Ładownia VW w opisywanej wersji była nieco lepiej wyposażona niż standardowa - wyłożona specjalną gumowaną wykładziną, zaś boczne ściany obito płytami ze sklejki. Takie wyposażenie z jednej strony zabezpiecza ściany przed uszkodzeniem, a z drugiej obniża poziom hałasu, jaki dochodzi do kabiny. Jednak sama kabina jest oddzielona od ładowni zwykłą ścianą z blachy (z okienkiem). Gdyby i ona była obita sklejką, w kabinie byłoby znacznie ciszej.
Dostęp do ładowni jest możliwy za pośrednictwem tylnej klapy uchylnej do góry oraz bocznym, prawym drzwiom przesuwnym. Testowany model był dodatkowo wyposażony w lewe drzwi przesuwne. W opcji tylną klapę można zastąpić dwuskrzydłowymi drzwiami, co w takim pojeździe wydaje się rozwiązaniem bardziej funkcjonalnym, tym bardziej, że aby zamknąć klapę, trzeba użyć sporej siły.
Napęd
Auto było wyposażone w turbodoładowany silnik wysokoprężny TDI o pojemności 1,9 litra i mocy 104 KM. To typowa dla Volkswagena jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Praca tej jednostki jest bardzo harmonijna i wydajna. Pokusiliśmy się o sprawdzenie dynamiki pustego auta. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajęło nam 16,5 sekundy, podczas gdy producent podaje 18,4 s. Jak na samochód dostawczy to całkiem nieźle.
Niezła jest również elastyczność tej jednostki. Przyspieszanie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu trwało 11 sekund, zaś od 80 do 120 km/h na piątym biegu - 17,9 s, czyli prawie tyle samo, co od 0 do 100 km/h. To zasługa sporego maksymalnego momentu obrotowego, który wynosi 250 Nm (motor osiąga go przy 2.000 obr./min). Średnie spalanie wyniosło 8 litrów oleju napędowego (producent podaje 7,7 l), czyli że pełny zbiornik paliwa (80 l) powinien wystarczyć, aby przejechać 1.000 km (dotyczy to samochodu bez ładunku).
Napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni manualnej. Praca skrzyni jest precyzyjna, a przełączanie biegów to czysta przyjemność.
Wrażenia z jazdy
Transporter jest autem, które chce się prowadzić. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna i nawet podczas dłuższej jazdy kierowca się nie męczy. Auto słucha kierowcy, nie próbuje znajdować własnej drogi. Wspomaganie układu kierowniczego pracuje bardzo wydajnie, podobnie jak układ hamulcowy - w standardzie auto ma tarcze hamulcowe na wszystkich kołach, z przodu wentylowane oraz systemy: ABS, EDS (el. blokada mechanizmu różnicowego), ASR (zapobiega poślizgowi kół napędzanych podczas ruszania) i MSR (przeciwdziała blokowaniu kół podczas hamowania silnikiem). Do tego samochód jest dość zwrotny (średnica zawracania wynosi 11,9 m).
W prowadzeniu tego auta kryją się jednak także pewne niebezpieczeństwa. Dynamiczny silnik może skłaniać niedoświadczonych kierowców do mocnego przyciśnięcia pedału gazu. Tymczasem Transporter nie jest autem wyścigowym. Stosunkowo wysokie nadwozie podczas szybkiej jazdy niebezpiecznie pochyla się w zakrętach. Dodatkowo sytuację utrudnia tendencja do podsterowności przy bardzo szybkiej jeździe.
Podsumowanie
Volkswagen Transporter jest samochodem godnym polecenia. Atutem tego pojazdu jest bardzo dobry napęd, wygodne wnętrze i przyzwoity poziom bezpieczeństwa. Plusem jest także to, że pojazd dobrze się prowadzi. Minusem jest natomiast stosunkowo wysoka cena tego samochodu. Za podstawową wersję furgon z silnikiem 1.9 TDI o mocy 85 KM trzeba zapłacić ponad 87 tys. zł, a w wersji z silnikiem 1.9 TDI o mocy 104 KM auto kosztuje 92 tys. zł.
Tymczasem podobny gabarytowo i z porównywalnym silnikiem furgon Renault Trafic 1.9 dCi (100 KM) kosztuje przeszło 12 tys. zł mniej (nie ma jednak poduszek powietrznych w standardzie). Wydaje się jednak, że cena nie będzie odstraszać nabywców. VW Transporter ma w Polsce ugruntowaną pozycję oraz duże zaufanie klientów - do tej pory był jednym z najchętniej kupowanych samochodów dostawczych.
Wybrane dane techniczne VW Transportera T5 1.9 TDI Furgon
Silnik czterocylindrowy, wysokoprężny, wtrysk bezpośredni (pompowtryskiwacze) turbosprężarka VTG, chłodnica powietrza doładowującego
Pojemność skokowa (ccm) 1.896
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 104 - 3.500
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min 250 - 2.000
Prędkość maksymalna (km/h) 159
Powiązane ogłoszenia:
111 684 PLN

VW Crafter wyróżnienie 1

2001
Europejski Fundusz Leasingowy S.A Polska
Europejski Fundusz Leasingowy S.A
6 200 PLN

VW Caddy wyróżnienie 1

2001
AUTO HANDEL Maria Koszyk Polska
do negocjacji
GARAGE FEL Francja
do negocjacji
GARAGE FEL Francja
do negocjacji
GARAGE FEL Francja