Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Marcin Jurczak
Zdjęcia: Jerzy Wujczak
Auto Market Truck, nr 14/2005 (534)
z dnia 2005-04-08

Lepszy niż mówią

Używane: Fiat Ducato 14 2.5 D (1982-1994)

Lepszy niż mówią

"Czternastka" w częściowo przeszklonej wersji

Lepszy niż mówią

Jacek Nowacki

Lepszy niż mówią

Jarosław Wiśniewski

Wśród Fiatów Ducato starszej generacji najczęściej spotykamy "czternastkę" zaopatrzoną w 2,5-litrowego diesla.
Ducato 14 2.5 D to średnie auto w gamie tonażowej tego modelu (istnieją również Ducato 10 i 18). Pierwsze dwie cyfry za nazwą modelu określają dopuszczalną ładowność. Opisywany samochód to "czternastka", a zatem ładowność wynosi 1,4 t. Ducato 14 2.5 D występuje w dwóch wariantach długości - 4,8 m i 5,5 m. Proporcjonalnie zróżnicowana jest długość ładowni: w Ducato 14 krótkim wynosi 2,6 m, w długim - 3,3 m. Wielkość części pasażerskiej furgonów jest identyczna. W bazowym auto ma 2 miejsca, alternatywnie montowano dwuosobowe kanapy obok fotela kierowcy. Rzadziej niż furgony spotykamy na rynku samochody w wersjach przeszklonych, skrzyniowych, brygadowych lub osobowych (maksymalnie do 8 miejsc).
Gamę silników dieslowskich otwiera motor 1,9-litrowy, jednak najbardziej ceniony jest silnik 2,5-litrowy. Zbiera pochwały za dynamikę, jest też cichszy niż jednostka 1.9 D. 2,5-litrowy, czterocylindrowy, rzędowy ropniak uchodzi za silnik "nie do zajeżdżenia". Jak podkreślają fachowcy, przy regularnym serwisowaniu nie ma problemów z osiągnięciem przebiegu 350-400 tys. km do naprawy głównej. W wariancie wolnossącym motor dysponuje mocą 72 KM, w wersji turbo - 95 KM. Zdaniem posiadaczy lustrowanych przez nas aut średnie spalanie w obu wariantach jest podobne. Wskazania mieszczą się w przedziale 9,3-10 l oleju napędowego na 100 km. Dzieje się tak pomimo sporej różnicy w mocy i dynamice obu wersji. Dane słabszego silnika zamieszczamy w tabeli.
Konstrukcja Ducato powstała jeszcze w latach 70. Stąd marne zabezpieczenie antykorozyjne karoserii. Wiele egzemplarzy trawi rdza (na progach, błotnikach, krawędziach drzwi, pokrywie silnika, w pobliżu lamp, zamków). Ducato 14 2.5 D i TD, wbrew obiegowym sądom, zbierają jednak dobre opinie u użytkowników, a lista mankamentów (poza marną jakością blachy) nie jest długa. Narzekano na skrzynie biegów, usterkowe zamki i zawiasy drzwi. Utyskiwano również na mizerny komfort podróżowania oraz kiepskie materiały użyte do wykończenia kabiny. Ducato 14 2.5 D należą jednak do najtańszych aut w swym segmencie.
Plusy:
Niska cena zakupu. Ekonomiczny i trwały silnik 2.5 D. Spora dostępność części zamiennych (oryginalne, zamienniki, używane).
Minusy:
Marne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Kiepskie wykończenie kabiny. Niski komfort podróżowania. Ubogie wyposażenie.
Ekspert: Jacek Nowacki, mechanik z Poznania:
- 2.5 D to najlepsza wersja silnikowa Ducato. Motor 2.5 D jest wystarczająco dynamiczny, a sporym atutem jest dość niskie spalanie. Jeśli chodzi o awaryjność, to jest raczej niewielka. Zwracam jednak uwagę, żeby wykorzystywać samochód zgodnie z normatywną ładownością. Użytkownicy systematycznie przeciążający Ducato narzekają np. na krótką żywotność wahaczy i drążków stabilizatora. Radzę dbać o karoserię. Najlepiej gruntownie konserwować ją raz na dwa lata, ponieważ fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne jest wyjątkowo kiepskie.
Użytkownik: Jarosław Wiśniewski, kierowca z Gniezna:
- Moje Ducato ma już prawie 250 tys. km przebiegu. Ja przejechałem nim ok. 70 tys. km. Nie mogę się skarżyć. Kupiłem samochód w dobrym stanie, poprzedni właściciel o niego dbał. To procentuje. Auto na razie nie psuje się, spalanie jest na zadowalającym poziomie. Średnio - 10 l/100 km. Słyszałem, że w Ducato szybko wyrabiają się półosie, szwankuje elektryka. Odpukać, na razie nie potwierdzam tych opinii. Jeśli chodzi o funkcjonalność, nie mam zastrzeżeń. Dostęp do ładowni jest łatwy, próg załadunku umieszczono dostatecznie nisko. Jestem zadowolony z Ducato.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Wersja Fiat Ducato 14 2.5 D Renault Trafic 2.5 D
Długość 4.765 mm 4.542 mm
Szerokość 1.965 mm 1.905 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.100 mm 2.096 mm
Pojemność skokowa silnika 2.500 ccm 2.499 ccm
Moc maksymalna 72 KM 75 KM
przy obr./min 4.200 4.200
Maks. moment obrotowy 160 Nm 162 Nm
przy obr./min 2.200 2.200
Prędkość maksymalna 120 km/h 120 km/h
Średnie spalanie na 100 km (dane producenta) 7,8 l 7,7 l
Ładowność 1.400 kg 1.200 kg
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 2.560 mm 2.355 mm
szerokość 1.750 mm 1.650 mm
wysokość 1.500 mm 1.380 mm
Ceny brutto nowych części (w zł)
Nazwa części Fiat Ducato Renault Trafic
Chłodnica 1.450 1.180
Sprzęgło 1.280 1.320
Amortyzator przedni 600 730
Reflektor przedni 610 620
Filtr oleju 30 40
Filtr powietrza 40 65
Ceny brutto części używanych - kiermasz w Przeźmierowie (zł)
Model Fiat Ducato Renault Trafic
Reflektor (przód) 170 135
Zderzak (przód) 200 120
Lampa tylna 150 140
Chłodnica (regenerowana) 200 200
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (marzec 2005)
Fiat Ducato Renault Trafic
Rocznik Silnik/przebieg (tys. km) Cena brutto Silnik/przebieg (tys. km) Cena brutto
1986 2.5D / 365 3,8 tys. zł -
1988 2.5D / 208 4,8 tys. zł 2.1D / 315 6,0 tys. zł
1989 2.5D / 312 6,5 tys. zł 2.1D / 295 6,5 tys. zł
1990 2.5D / 345 6,8 tys. zł 2.1D / 350 6,3 tys. zł
1991 2.5D / 265 8,2 tys. zł 2.5D / 190 9,5 tys. zł
1992 2.5D / 200 9,5 tys. zł 2.5D / 315 10,0 tys. zł
1993 2.5D / 252 10,8 tys. zł 2.5D / 255 11,0 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
39 900 PLN
EUROPOL Sp. z o.o Polska
EUROPOL Sp. z o.o
Więcej ogłoszeń z kategorii: