Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Marcin Jurczak
Zdjęcia: producent, archiwum
Auto Market Truck, nr 37/2005 (557)
z dnia 2005-09-16

Najmniejszy z dużych

Używane: Mercedes Vario (1996-2005)

Najmniejszy z dużych

Furgony mają ładownię o kubaturze od 6,9 do 14,8 m sześc. Na zdjęciu model 612 D z 2,9-litrowym turbodieslem o mocy 122 KM.

Najmniejszy z dużych

Vario 814 D z silnikiem 4.2 o mocy 136 KM w wersji wywrotka

Najmniejszy z dużych

Andrzej Gruchała

Mercedes Vario to nietypowy wóz użytkowy. Wygląda jak dostawczak i ma wszystkie zalety tego typu pojazdów (m.in. zwrotność, nisko umieszczona kabina, duży wybór wersji nadwoziowych), jednak pod względem ładowności i pojemności większego z silników to typowa ciężarówka.
Z uwagi na dużą zwrotność (średnica zawracania wynosi 11,8 - 16,6 m) i ładowność Vario dobrze sprawdza się zarówno w transporcie miejskim, jak i międzymiastowym. Pojazd dostępny jest jako furgon (w trzech wersjach rozstawu osi: 3.150 mm, 3.700 mm i 4.250 mm i dwóch wysokościach dachu, objętość ładowni od 6,9 do 14,8 m sześc.) oraz podwozie pod zabudowę z pojedynczą lub podwójną kabiną (rozstaw osi: 3.150 mm, 3.700 mm, 4.250 mm lub 4.800 mm, dane pojazdu w najkrótszej wersji są w tabeli). Duża jest również rozpiętość ładowności poszczególnych wersji. Podwozia i furgony najlżejszej serii 500 mają DMC 4,8 t, a ładowność odpowiednio: 2,9 i 2,2 t, podczas gdy najcięższe pojazdy serii 800 o DMC 7,5 t mają ładowność 5 t w przypadku "widelca" i 3,8 t w wersji furgon. Blaszak standardowo wyposażony jest w przesuwne drzwi boczne po prawej stronie nadwozia i dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi tylne. Vario może być wyposażone w jeden z dwóch turbodiesli: mniejszy, pięciocylindrowy, 2,9-litrowy o mocy 122 KM stosowany w wersjach 512, 612 i 812, oraz większy, czterocylindrowy (!) o bliższej ciężarówkom niż dostawczakom pojemności 4,2 litra (moc 136 lub 150 KM) stosowany w wersjach 614/615 i 814/815. Uwagę zwracają duże przebiegi międzyprzeglądowe większego motoru - 45 tys. km (mniejszy motor - co 22,5 tys. km). W mniejszym z silników zdarzają się wycieki płynu chłodzącego spod uszczelki głowicy, co może prowadzić do przegrzewania się motoru, a w skrajnych przypadkach nawet do jego zatarcia. Większość egzemplarzy ma napęd na tylne bliźniacze koła, sporadycznie spotykane są samochody z napędem na obie osie. Kabina pasażerska jest przestronna, kierowca ma bardzo dobrą widoczność ze swojego miejsca pracy. Materiały wykończeniowe w szoferce są wysokiej jakości. Elementy prostego konstrukcyjnie zawieszenia (sztywne osie) są niezawodne, pod warunkiem, że wóz nie jest przeciążany (wtedy często pękają resory).
Plusy
Duża liczba wariantów tonażowych i gabarytowych. Duża ładowność. Zwrotność. Dobra widoczność. Spora dostępność tanich, używanych części zamiennych. Niezawodny i mocny silnik 4,2-litrowy.
Minusy
Wysokie ceny. Mały wybór jednostek napędowych. Słabe wyposażenie większości egzemplarzy pochodzących z polskich salonów sprzedaży. Szczątkowa dokumentacja wielu aut spotykanych na giełdach i w komisach.
Ekspert
Andrzej Gruchała, serwis w Siemianowicach Śląskich:
- W pojazdach z pierwszych lat produkcji usterkowa jest pneumatyka hamulców. Brakuje też osuszacza powietrza, co powoduje szybką korozję zaworów. W zimie relatywnie często zdarzają się awarie instalacji elektrycznej. Mam do czynienia z siedmioletnim Vario, w którym sporo do życzenia pozostawia też zabezpieczenie antykorozyjne kabiny (drzwi, dach). Blacha została prawdopodobnie źle wytrawiona.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Wersja MB Vario 512 D 2.9 D pod zabudowę Ford Transit 350M 2.4 TD pod zabudowę
Długość 5.175 mm 5.452 mm
Szerokość 2.108 mm 1.974 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.206 mm 1.989 mm
Moc maksymalna 122 KM 125 KM
przy obr./min 3.700 3.800
Maks. moment obrotowy 295 Nm 285 Nm
przy obr./min 2.300 2.300
Prędkość maksymalna 143 km/h 145 km/h
Średnie spalanie na 100 km 9,5 l 8,7 l
Ładowność 2.930 kg 1.730 kg
Ceny brutto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Mercedes Vario Ford Transit
Tarcza hamulcowa 280 zł 225 zł
Końc. drążka kierown. 230 zł 150 zł
Łożysko koła 550 zł 590 zł
Amortyzator 390 zł 340 zł
Filtr oleju 70 zł 40 zł
Filtr powietrza 95 zł 65 zł
Ceny brutto części używanych - kiermasz w Poznaniu
Nazwa części Mercedes Vario Ford Transit
Reflektor 260 zł 190 zł
Amortyzator 200 zł 180 zł
Zderzak przedni 210 zł 220 zł
Chłodnica 230 zł 200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień - wrzesień 2005 r.)
Rocznik Mercedes Vario wersja / przebieg (tys. km) - cena brutto Ford Transit wersja / przebieg (tys. km) - cena brutto
1997 614 skrzynia / 276 - 30,0 tys. zł 2.5 TD skrzynia / 315 - 18,5 tys. zł
1999 512 skrzynia / 295 - 42,5 tys. zł 2.5 TD kontener / 270 - 24,5 tys. zł
2000 814 kontener / 165 - 52,0 tys. zł 2.5 TD furgon / 195 - 37,0 tys. zł
2001 814 kontener / 160 - 55,9 tys. zł 2.4 TD kontener / 220 - 47,5 tys. zł
2002 512 furgon / 125 - 67,0 tys. zł 2.4 TD kontener / 130 - 55,0 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
16 000 PLN
PHU DES-BUD Polska
79 900 PLN
rz29467@gmail.com Polska
do negocjacji
edmund.magnus@outlook.com Wielka Brytania
do negocjacji
edmund.magnus@outlook.com Wielka Brytania
315 000 PLN
TruckStore REKLAMA Polska
TruckStore REKLAMA