Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: ZASŁAW ZPiN
Auto Market Truck, nr 5/2006 (577)
z dnia 2006-02-03

Wytrzymałość z automatu

Technika: nietypowa technologia spawania podłużnic naczep ZASŁAW

Wytrzymałość z automatu

Spawanie podłużnic odbywa się na specjalnym łożu

Jakość spawów oraz ich wytrzymałość zmęczeniowa ma szczególne znaczenie w przypadku środków transportu, np. naczep i przyczep, eksploatowanych często pod maksymalnym obciążeniem. Dlatego niektórzy producenci takich pojazdów zaczynają stosować technologię spawania podłużnic ram automatami spawalniczymi.
W Polsce metodę tę stosuje ZASŁAW Zakład Przyczep i Naczep z Zagórza na Podkarpaciu.
W podkarpackim zakładzie podłużnice ram naczep spawane są przy wykorzystaniu automatu spawalniczego renomowanej firmy ESAB. Spawanie podłużnic odbywa się na specjalnym, wypoziomowanym łożu, po którym porusza się automat wyposażony w topnik (wysokowydajna metoda spawania typu SAW - Submerged Arc Welding). Spawane stalowe elementy mocowane są do łoża za pomocą zacisków hydraulicznych. Dzięki takiemu umocowaniu ryzyko wichrowania spawanych podłużnic ograniczane jest do minimum. Zastosowanie automatu znacznie skraca też czas trwania operacji, przykładowo: automat spawa jedną podłużnicę przez 15 minut, podczas gdy wykonanie takiej operacji ręcznie zajmuje średnio dwa razy więcej czasu. Spoiny wykonane przez automat są przy tym dokładniejsze i bardziej równomierne. W efekcie podłużnica zespawana przez automat jest nieco lżejsza niż odpowiedniczka spawana ręcznie. Podłużnice spawane automatycznie są też wyraźnie sztywniejsze do spawanych ręcznie. Wykorzystując tę cechę, ZASŁAW zmniejszył więc wysokość podłużnic, co pozwoliło na dodatkowe obniżenie masy podwozi swoich pojazdów oraz ich wysokości całkowitej (bez zmiany wymiarów skrzyń ładunkowych), co w przypadku modeli o większej wysokości ułatwia przejazd pod niskimi wiaduktami.
Obecnie podkarpacki producent stosuje wysokowydajną metodę spawania typu SAW przy budowie wszystkich wytwarzanych przez siebie pojazdów, naczep skrzyniowych, kurtynowych, podkontenerowych, kłonicowych i samowyładowczych.
Przypomnijmy, że ZASŁAW ZPiN to jeden z najstarszych polskich producentów naczep i przyczep. Działa od 1953 r. Dotychczas bramy zakładu opuściło ponad 0,5 mln pojazdów.
Powiązane ogłoszenia:
do negocjacji
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ Polska
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ
do negocjacji
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ Polska
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ
do negocjacji
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ Polska
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ
do negocjacji

BEFA

2006
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ Polska
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ
do negocjacji
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ Polska
SUD-POL EKSPORT IMPORT PIOTR SUDOŁ