Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: Jarosław Jarzyński, archiwum
Auto Market Truck, nr 20/2006 (592)
z dnia 2006-05-19

Docenione po latach

Renault Midlum (1999-2005)

Docenione po latach

Miniaturka Premium - tak często nazywane jest lekkośrednie Midlum. Kabina pojazdu powstała we współpracy z DAF-em. Niemal identyczną ma model LF.

Docenione po latach

Deska rozdzielcza Midlum jest przejrzysta i łatwa w obsłudze

Docenione po latach

Mariusz Kacprzak

Midlum, lekkośrednia ciężarówka Renault nie odniosła dużego sukcesu na rynku nowych pojazdów. Obecnie "midlumki" stają się jednak coraz popularniejsze na rynku wtórnym, głównie za sprawą niższej niż w przypadku konkurentów ceny.
Rodzinę Midlum tworzą pojazdy o DMC od 6 do 16 t (egzemplarze z lat 2004-2005 do 18 t), dostępne jako podwozia w konfiguracji 4x2 i 4x4. "Midlumki" mogą być wyposażone w kabinę dzienną, sypialną lub brygadową. Deska rozdzielcza jest podobna do stosowanej w większym Premium. Niezależnie od wersji szoferki, kierowcy chwalą ją za dobrą widoczność i wygodny, amortyzowany pneumatycznie fotel.
W egzemplarzach z lat 1999-2002 pod kabinami pracują tradycyjne turbodiesle: czterocylindrowy o poj. 4,0 l (moc 136 lub 150 KM) i sześciocylindrowy o poj. 6,2 l (moc 179, 209, 250 KM). W 2002 r. mniejszy silnik zmodyfikowano, wyposażając go w system common rail (moc wzrosła do 152 i 174 KM), a większy zastąpiono nowym (z common rail), o tej samej pojemności (moc 215 lub 265 KM). Silniki dCi wymagają od użytkowników większej dbałości o jakość tankowanego ON. Kiepska ropa lana do baku auta z dCi może spowodować zatarcie pompy paliwowej. Jak twierdzą mechanicy, do awarii tego typu w Midlum dochodzi jednak rzadziej niż w większym Premium. Powód: Midlum wykorzystywane jest na krótkich dystansach, przez co tankowane jest zazwyczaj na tych samych, sprawdzonych stacjach.
W zawieszeniu Midlum, podobnie jak w Premium, bolączką są wyrabiające się tuleje resorów. W opcji Renault oferowało pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z dwiema poduszkami. To rozwiązanie okazało się jednak niezbyt dopracowane. Nagminne są awarie elektronicznych czujników regulujących ciśnienie i elektrycznych wiązek sterowania zawieszeniem z kabiny. Pochwały wśród użytkowników zbiera natomiast skuteczny i niezawodny układ hamulcowy. Słabym punktem Midlum jest zabezpieczenie przed korozją, która najszybciej pojawia się na ramie pojazdu.
Midlum należy do najatrakcyjniejszych cenowo pojazdów na rynku wtórnym. Niezależnie od rocznika, jest zazwyczaj o kilka tysięcy złotych tańsze od porównywalnego, konkurencyjnego DAF-a LF. Wybór pojazdów jest spory, a niektóre "midlumki" mają bogate wyposażenie, np. przystawkę odbioru mocy, mechanizm różnicowy czy ADR.
Ekspert
Mariusz Kacprzak z Zawrat TIR Serwis w Lublinie
- Midlum jest pojazdem niezawodnym i łatwym w obsłudze serwisowej. Znane z Midlinera skrzynie ZF S5 oraz stosowane też w Premium Distribution przekładnie Eaton 8209, zazwyczaj nie sprawiają kłopotów, jednak w przypadku ewentualnej awarii skrzynie Eaton mogą okazać się kosztowne w naprawie ze względu na brak tańszych zamienników. Na pochwałę zasługują trwałe tylne mosty.
Plusy
Spory wybór wersji tonażowych i jednostek napędowych. Skuteczny system hamulcowy. Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Awaryjne przednie i tylne zawieszenie. Delikatny układ paliwowy silników dCi. Problemy z korozją ramy.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Renault Midlum 220.16 w wersji skrzyniowej Konkurent DAF LF 55.220 E15 w wersji skrzyniowej
Dopuszczalna masa całkowita 15.800 kg 15.000 kg
Ładowność 8.360 kg 8.500 kg
Rozstaw osi 4.815 mm 4.800 mm
Pojemność silnika 6,2 l 5,9 l
Moc maksymalna 215 KM 220 KM
przy obr./min 2.400 2.500
Maks. moment obrotowy 700 Nm 820 Nm
przy obr./min 1.200-1.500 1.200-1.800
Liczba przełożeń skrzyni biegów 6 6
Średnie spalanie na 100 km 19,0 l ON 20,5 l ON
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia + plandeka)
Długość 6.200 mm 6.320 mm
Szerokość 2.450 mm 2.580 mm
Wysokość 2.700 mm 2.849 mm
Ceny brutto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Renault Midlum DAF LF
Chłodnica 2.900 zł 2.590 zł
Reflektor 1.100 zł 1.400 zł
Klocki hamulcowe 260 zł 240 zł
Szyba czołowa 1.150 zł 1.090 zł
Filtr oleju 110 zł 90 zł
Filtr powietrza 250 zł 320 zł
Ceny części używanych
Nazwa części Renault Midlum DAF LF
Reflektor 500 zł 650 zł
Felga 150 zł 160 zł
Zderzak przedni 320 zł 350 zł
Chłodnica 950 zł 1 000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2006 r.)
Rocznik Renault Midlum przebieg w tys. km - cena brutto DAF LF przebieg w tys. km - cena brutto
2000 247 - 68,0 tys. zł -
2001 200 - 74,5 tys. zł 250 - 100,0 tys. zł
2001 155 - 77,9 tys. zł 230 - 102,5 tys. zł
2002 170 - 98,0 tys. zł 190 - 109,0 tys. zł
2003 130 - 118,0 tys. zł 165 - 120,0 tys. zł
2004 100 - 137,0 tys. zł 99 - 143,0 tys. zł
2005 63 - 162,0 tys. zł 50 - 170,0 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
do negocjacji
PUH MECHANIKA POJAZDOWA PODLASKI ANDRZEJ Polska
do negocjacji
PUH MECHANIKA POJAZDOWA PODLASKI ANDRZEJ Polska
Więcej ogłoszeń z kategorii: