Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Michał Jurczak
Zdjęcia: producent, autor, Zasta
Auto Market Truck, nr 23/2006 (595)
z dnia 2006-06-09

Do paliw i nie tylko

Rynek cystern

Do paliw i nie tylko

Największe cysterny naczepy mają pojemność ponad 50 tys. l. Zbiorniki wykonywane są ze stali i aluminium.

Do paliw i nie tylko

Duże cysterny marki Hobur są jednymi z najpopularniejszych w Polsce

Do paliw i nie tylko

Ryszard Huryn

Jak oceniają branżowcy, w Polsce sprzedaje się co roku około tysiąca nowych cystern i kilkaset używanych. Najpopularniejsze są produkty zachodnich producentów, ale polscy nie dają za wygraną - rodzime cysterny są sukcesywnie modernizowane i poziomem zaawansowania technologicznego nie odstają od zagranicznych.
Szacunkowa sprzedaż cystern, o której mowa we wstępie, dotyczy zarówno tych na podwoziach samochodów ciężarowych, jak i cystern przyczep i cystern naczep. Wszystkie w mniejszym lub większym stopniu są unowocześniane. Coraz szersze zastosowanie znajduje w nich elektronika oraz lżejsze i wytrzymalsze od tradycyjnych materiały.
Wieloletnie zapóźnienia w wymianie sprzętu przez polskich użytkowników skutkują teraz sporym popytem na cysterny.
Odbiorcy z różnych branż
Cysterny kojarzone są najczęściej z pojazdami do przewozu paliw (benzyna, ON, LPG). Tymczasem cysterny o poj. 10-20 tys. l wykorzystywane są również przez rolników, budowlańców i komunalników. Jednym z liderów sprzedaży w segmencie niewielkich rolniczych cystern asenizacyjnych jest Meprozet Kościan (woj. wielkopolskie). - Klienci najczęściej wybierają cysterny przyczepy PN-100 (zbiornik 10 tys. l) i PN-2/20 (zbiornik 20 tys. l) - mówi Tadeusz Złoty z Meprozetu. Podobne zastosowanie mają cysterny przyczepy austriackiej firmy Bauer (ma w Polsce kilku przedstawicieli handlowych). Ich zbiorniki, w przeciwieństwie do produktów Meprozetu, wykonane są jednak nie ze stali, lecz z poliestru (poj. od 10 do 18 tys. l). Zbiorniki osadzane są na ocynkowanych ogniowo stalowych ramach.
Wśród cystern dla komunalników jednymi z najbardziej renomowanych są produkty kieleckiej Stokoty. - Do przewozu nieczystości płynnych i półpłynnych najczęściej wybierane są modele ze zbiornikami o poj. 12-13,5 tys. litrów - mówi Tomasz Boguś ze Stokoty. Zbiorniki osadzane na podwoziach ciężarówek oferowane są zarówno jako kombinowane (ciśnieniowo-próżniowe), jak i próżniowe.
Budowlańcy często decydują się natomiast na cysterny skrapiarki (zabudowywane na podwoziach samochodów ciężarowych) czeskiej marki Kobit, dystrybuowane przez Budromet z Kędzierzyna-Koźla. Pojemność stalowych zbiorników tych cystern wynosi od 2 do 15 tys. l.
Rozmiar XXL
Wśród największych cystern naczep o pojemności zbiorników do ponad 50 tys. l najpopularniejsze są modele przeznaczone do przewozu paliw płynnych, środków chemicznych oraz płynnej "spożywki". Na rynku dominują tacy producenci jak Dromech, Hobur, LDS, Magyar, Simatra i Stokota. Zbiorniki cystern najczęściej wykonywane są ze stali lub z aluminium. Gros producentów stosuje osie uznanych wytwórców. Najpopularniejsze są te z BPW. Wśród dużych cystern dominują modele z hamulcami bębnowymi, tarczowe można zamówić za dopłatą.
Jedną z najciekawszych dużych cystern na rynku jest nowy produkt Dromechu z Ostrowca Świętokrzyskiego - naczepa CNK 38 (poj. 38 tys. l), przeznaczona do transportu gazu płynnego (LPG). W pojeździe zastosowano aluminiową ramę wózka, co wpłynęło na obniżenie masy naczepy, która mimo większej pojemności niż poprzedniczka CNK 36 (36 tys. l) waży tyle samo. Nową cysternę do transportu LPG, o podobnych do CNK 38 gabarytach zewnętrznych, ale o znacznie większej pojemności - 50 tys. l, ma w swojej ofercie inny liczący się producent, słupska Zasta. Obie cysterny miały swój handlowy debiut podczas niedawnych targów Stacja Paliw.
A może używane?
Amatorów używanych cystern jest wielu (niektórzy dystrybutorzy twierdzą nawet, że sprzedaż "używek" jest większa niż cystern nowych), choć firmy specjalizujące się w ich sprzedaży można policzyć na palcach. - To specyficzny rynek, tu nie ma przypadkowych klientów. Dla nabywców mniejsze znaczenie ma cena, a najistotniejsze jest to, aby cysterna spełniała określone wymagania. Sprzedajemy około 20 pojazdów rocznie - mówi Jacek Czepielewski ze specjalizującej się w handlu używanymi cysternami firmy Samex Bis z Brzegu. Jak zaznacza handlowiec, dużym utrudnieniem w imporcie używanych cystern jest zdobycie pełnej dokumentacji niezbędnej do dopuszczenia cysterny do użytku w Polsce.
Wywiad z Ryszardem Hurynem z Zasty Słupsk
- Zasta jest jednym z najstarszych polskich producentów cystern, w tym roku obchodzi swoje 50-lecie. Jak firma radzi sobie w dzisiejszych realiach rynkowych?
- Zasta ma się dobrze. Przez te 50 lat zdobywania doświadczeń firma nauczyła się produkować cysterny jakich potrzebują klienci, co uważam za duże osiągnięcie. Dzięki temu nasza oferta odpowiada zmieniającemu się przecież zapotrzebowaniu rynkowemu. Obecnie zauważamy na przykład zwiększony popyt na cysterny do transportu paliw.
- Które z produkowanych przez Zastę cystern można nazwać specjalnością fabryki?
- Na pewno można tak nazwać autocysterny przeznaczone do tankowania samolotów i śmigłowców. To wysoko wyspecjalizowane pojazdy, produkowane przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii. Spełniają one wszelkie światowe normy przewidziane dla pojazdów tego typu.
- Spora część produkcji Zasty trafia na eksport. Jak firma konkuruje z zachodnimi potentatami?
- Bez kompleksów działamy w Europie Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. Zachodniej konkurencji specjalnie się nie boimy, bo nasze produkty mogą konkurować z najlepszymi. Do tego oferujemy sprzęt po atrakcyjnych cenach, co sprawia, że coraz częściej zachodni producenci obawiają się nas bardziej niż my ich.
Przykładowe ceny cystern na rynku wtórnym
Rodzaj cysterny / zastosowanie Rocznik Pojemność Cena brutto
Naczepa Spitzer / materiały sypkie 1984 30 tys. l ok. 20 tys. zł
Zabudowa na podwoziu Renault / paliwa 1991 14 tys. l ok. 35 tys. zł
Zabudowa na podwoziu MB / paliwa 1995 18 tys. l ok. 85 tys. zł
Zabudowa na podwoziu Renault / art. spożywcze 1999 11,5 tys. l ok. 100 tys. zł
Naczepa Feldbinder / materiały sypkie 1999 40 tys. l ok. 115 tys. zł
Zabudowa na podwoziu MAN / materiały sypkie 1999 30 tys. l ok. 200 tys. zł
Naczepa Feldbinder / art. spożywcze 2000 47,5 tys. l ok. 180 tys. zł
Naczepa Magyar / art. spożywcze 2003 26 tys. l ok. 135 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
19 500 PLN

Scania 114 wyróżnienie 1 wyróżnienie 2 wyróżnienie 3

2000
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o. Polska
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o.
25 500 PLN
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o. Polska
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o.
25 500 PLN
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o. Polska
RAKPOL TRUCK Sp. z o.o.
109 000 PLN
FIRMA ŁĄCZYŃSCY S.J. Polska
FIRMA ŁĄCZYŃSCY S.J.
94 000 PLN
FIRMA ŁĄCZYŃSCY S.J. Polska
FIRMA ŁĄCZYŃSCY S.J.