Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Józef Bednarowski
Zdjęcia: Kastpol
Auto Market Truck, nr 32/2006 (604)
z dnia 2006-08-11

Na żywy towar

Nowe i używane pojazdy do przewozu zwierząt

Na żywy towar

Firma Kastpol ze Świecia jest krajowym monopolistą w produkcji zabudów do przewozu zwierząt. Zabudowuje samochody ciężarowe, przyczepy i naczepy.

Rynek pojazdów do transportu zwierząt jest w Polsce niewielki. Dominują na nim "używki" sprowadzane z Zachodu i jeden polski producent. Sprzedaż zagranicznych "nówek" można natomiast policzyć na palcach.
Trudno dokładnie określić wielkość rynku pojazdów do przewożenia żywca oraz liczbę takich jednostek eksploatowanych przez polskie firmy. Pewne wyobrażenie o tej ostatniej można sobie wyrobić jedynie na podstawie liczby certyfikatów dla taboru wożącego ten specyficzny towar, wydanych (po wcześniejszej kontroli) przez powiatowych lekarzy weterynarii. Na przykład w województwie śląskim są aktualnie 174 pojazdy z takimi certyfikatami. W całym kraju - kilka tysięcy (liczba ta jest płynna, gdyż jedne pozwolenia wygasają - ważne są przez rok - a inne są wydawane). Są to zarówno 40-tonowe zestawy, jak i dostawczaki, a nawet samochody osobowe. Część pojazdów posiada certyfikaty uprawniające ich właścicieli do przewożenia jednego rodzaju zwierząt, część - kilku rodzajów. W dokumentach wymieniani są głównie tacy "pasażerowie" jak trzoda chlewna, bydło i konie, ale też psy, koty, gołębie pocztowe, ryby, a nawet muflony i daniele.
Używane głównie z Zachodu Na rynku wtórnym dominują oferty środków transportu sprowadzonych z Zachodu. "Nieeksploatowane w Polsce" - zaznaczają w ofertach sprzedający - co na ogół stanowi reklamę stanu zawieszenia, które nie zaznało jeszcze jazdy po naszych drogach.
Jedną z większych firm trudniących się handlem środkami transportu zwierząt jest Dan-Mar z Koczewic koło Malborka. O skali jej działalności świadczy chociażby fakt, że nie sprowadza ona samochodów pod zamówienia konkretnych klientów, jak robią to drobniejsi handlowcy, lecz na plac, gdzie są wystawiane na sprzedaż. - W tym roku sprzedaliśmy kilkadziesiąt pojazdów - mówi Daniel Kozieł, właściciel firmy. - Popyt jest mniej więcej taki sam, jak w roku ubiegłym, ale klienci częściej kupują teraz największe pojazdy. Najlepiej idą ciężarowe MAN-y TGA z lat 2002-2003, często z przyczepami. Stan techniczny takich wozów zazwyczaj pozwala na intensywną eksploatację na długich trasach jeszcze przez co najmniej kilka lat.
Rzadkie "nówki" z importu
Nowe jednostki transportu zwierząt sprowadza się do Polski rzadko. Jako dostawcę takich pojazdów branżowcy wymieniają firmę Truck Handel z Legnicy. - W tym roku sprzedaliśmy cztery nowe pojazdy - mówi Mirosław Walkowski z działu sprzedaży. - Współpracujemy z włoską wytwórnią zabudów Irma, która uchodzi za najlepszą na europejskim rynku. Wcześniej sprowadzaliśmy sprzęt z Niemiec, ale mieliśmy sporo reklamacji i musieliśmy poszukać innego dostawcy. Problem z Włochami jest tylko taki, że trzeba dość długo czekać na dostawę, bo oni są "zawaleni" zamówieniami.
Dobrą opinię o włoskich, zwierzęcych zabudowach potwierdzają przewoźnicy. Podobno wysoka jakość produktów wytwórców z Italii (Irma, Pezzaioli) wynika stąd, że kraj ten ma najdłuższe tradycje w budowie świnio-, krowo- i koniowozów, gdyż od dawna kupuje za granicą wyłącznie żywe zwierzęta rzeźne. Nieźle oceniane są też zabudowy amerykańskie (Wilson Trailer Company). Za najgorsze uchodzą natomiast niemieckie, uważane za zbyt delikatne.
Krajowy monopolista
Na rynku polskim działa tylko jedna firma produkująca zabudowy do przewozu zwierząt - Kastpol ze Świecia. - Ciągle nie mamy polskiej konkurencji, chociaż popyt na nasze wyroby rośnie - mówi Kazimierz Stabryła, prezes firmy. - Przewoźnicy zamawiają u nas przeważnie zabudowy do transportu bydła i trzody chlewnej, rzadziej koni rzeźnych oraz drobiu. W tym roku dostarczyliśmy klientom już ponad 80 jednostek.
Kastpol zabudowuje zarówno podwozia ciężarówek (najczęściej MB, MAN, Volvo i Renault), jak też przyczep i naczep. Zabudowy na podwoziach ciężarówek kosztują średnio 160 tys. zł, przyczep 270 tys. zł, a naczep - 420 tys. zł. Jak podkreśla szef firmy, zabudowy są bogato wyposażane. - Na przykład zabudowa do przewozu trzody chlewnej ma 3 poziomy, bydlęca 2. Są urządzenia do podawania zwierzętom wody - tzw. smoczki dla świń i cieląt oraz automatyczne poidła dla krów i koni. Jest kilka rodzajów wentylacji do wyboru. Na życzenie klienta, zabudowę możemy wyposażyć w windę załadowczą i elektroniczną wagę - dodaje K. Stabryła.
Nadeszła stabilizacja
W ostatnich latach polski rynek pojazdów do transportu zwierząt był niestabilny - mocno uzależniony od koniunktury w branży przetwórstwa mięsnego w Europie. Przewoźnicy boleśnie odczuwali też wprowadzane co rusz zakazy wwozu polskiego mięsa do krajów byłego ZSRR. W czasie, gdy interes szedł im dobrze, kupowali nowy sprzęt, w czasie recesji - stary, wyeksploatowany. Obecnie, jak twierdzą dystrybutorzy pojazdów i zabudów, jest już inaczej. Przewoźnicy nauczyli się radzić sobie na trudnym rynku, zwiększyli liczbę zleceniodawców, a niektórzy, mimo pojawiających się co jakiś czas zakazów, regularnie jeżdżą na Wschód. W efekcie rosną dochody przewoźników, którzy sięgają po coraz nowszy i lepszy sprzęt.
Szczegółowe zasady i warunki przewozu zwierząt (z Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 czerwca 1998 r.)
1. Przewoźnik jest obowiązany użyć do przewozu zwierząt środków transportu odpowiednich dla danego gatunku i przedziału wiekowego zwierząt.
2. Środki transportu, o których mowa w ust. 1, powinny być przystosowane do bezpiecznego i humanitarnego przewozu zwierząt, a w szczególności posiadać:
1) odpowiednią powierzchnię dla każdego zwierzęcia, umożliwiającą swobodne przyjęcie przez zwierzę pozycji stojącej lub leżącej,
2) zadaszenie i ściany izolowane w celu zabezpieczenia zwierząt przed wpływami atmosferycznymi,
3) dostateczną wentylację i w miarę potrzeby ogrzewanie,
4) podłogę zapewniającą przyczepność kończyn oraz umożliwiającą utrzymanie higieny w czasie transportu,
5) wystarczającą ilość ściółki, zapewniającą wchłanianie odchodów zwierząt oraz ich wygodę i bezpieczeństwo,
6) odpowiednio mocne zaczepy, do których mocowane będą zwierzęta kopytne,
7) urządzenia umożliwiające pojenie i karmienie zwierząt [...]
1. Przewoźnik może przyjąć zwierzęta do przewozu tylko wówczas, gdy:
1) został wyznaczony przez nadawcę opiekun (opiekunowie) zwierząt albo gdy przewoźnik sam podejmie się sprawowania nad nimi opieki, albo gdy nadawca zapewnił opiekuna (opiekunów) w miejscach i na czas postoju,
2) został przedłożony plan trasy w przypadku, gdy przewóz wraz z postojami będzie trwał dłużej niż 8 godzin,
3) nadawca dostarczył świadectwo miejsca pochodzenia zwierząt lub inny dokument identyfikacyjny oraz świadectwo zdrowia zwierząt, jeśli odrębne przepisy tak stanowią,
4) lekarz weterynarii wydał orzeczenie, że zwierzęta nadają się do transportu, jeśli nie jest wymagane świadectwo zdrowia zwierząt,
5) nadawca złożył pisemne oświadczenie, że zwierzęta zostały odpowiednio przygotowane do transportu.
Przykładowe oferty sprzedaży używanych pojazdów do przewozu zwierząt (źródło: Auto Market Truck)
Model Typ, wyposażenie Rocznik Cena netto
Scania 124 480 z przyczepą 3 poziomy, zabudowa aluminiowa, windy, wentylatory, poidła 2003 280 tys. zł
Mercedes Actros 1843 z przyczepą 3 poziomy, zabudowa aluminiowa, poidła, wentylator, dach podnoszony 2000 350 tys. zł
Scania 113 M360 3 poziomy, poidła, winda 1994 100 tys. zł
MAN 14.272 1 poziom, zabudowa aluminiowa, poidła 1994 42 tys. zł
Mercedes 1517 2 poziomy, zabudowa aluminiowa, poidła 1993 58 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
20 000 PLN
Firma Samochodowa Dobrucki Polska
27 000 PLN
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk Polska
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk
22 000 PLN
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk Polska
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk
27 000 PLN
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk Polska
PHU MAGPOL Mirosław Grzejszczyk
do negocjacji
GABER Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bernard Gawkowski Polska
GABER Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
Bernard Gawkowski