Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jacek Dobkowski
Zdjęcia: Wojciech Traczyk
Auto Market Truck, nr 42/2006 (614)
z dnia 2006-10-20

Zorientowany na wygodę

Fiat Ducato Furgon L2H2 2.3 Multijet

Zorientowany na wygodę

Przedni zderzak jest trzyczęściowy, co obniża koszty napraw po ewentualnej stłuczce. Wysoko umieszczone reflektory nie powinny ucierpieć podczas niewielkiej kolizji.

Zorientowany na wygodę

Dwuskrzydłowe drzwi seryjnie otwierają się pod kątem 180 stopni. Możliwość ich otwierania pod kątem 270 stopni kosztuje ekstra 1.100 zł.

Przetestowaliśmy Fiata Ducato Furgon o DMC 3,3 t, ze średnim rozstawem osi, średnią wysokością ładowni i 2,3-litrowym turbodieslem common rail o mocy 120 KM (w ofercie są jeszcze ropniaki 2.2 100 KM i 3.0 160 KM). Wóz łatwo polubić ze względu na ergonomię miejsca kierowcy i dobre prowadzenie.
Trzecia generacja dużego, dostawczego Fiata jest sprzedawana w Polsce od czerwca br. Pojawienie się nowego Ducato było sporym wydarzeniem, bo włoska marka jest liderem sprzedaży na polskim rynku samochodów dostawczych.
Schowkologia wg Fiata
W trzyosobowej kabinie nie brakuje miejsc na drobiazgi. A więc mamy łącznie cztery kieszenie w drzwiach (dolne - potężne), zamykany na klucz duży schowek na środku kokpitu, dwa schowki i dwie półki przed pasażerem z prawej strony, półki nad miejscem na radio i pod kolumną kierownicy oraz z obu stron tejże kolumny. Do tego rozkładana, praktyczna podstawka na faktury czy notatki na szczycie konsoli centralnej. Komu jeszcze mało, może zamówić półkę pod sufitem, za 150 zł.
Kolumna kierownicy jest wprawdzie regulowana tylko do przodu i do tyłu, ale to wystarcza (konkurencyjne Opel Movano czy Iveco Daily w ogóle nie mają regulacji kolumny kierownicy). Kierowca doceni regulację wysokości fotela w dwóch płaszczyznach. Podoba się nam także uporządkowanie rozmaitych przycisków. Rzut oka i wszystko jasne. Gdyby jeszcze dźwignia ręcznego, umieszczona tradycyjnie dla Ducato przy drzwiach, nie odstawała tak na bok (ociera o lewe udo przy wysiadaniu), szczęście byłoby pełne.
1,4 m między nadkolami
Operator wózka widłowego, mający pierwszy raz do czynienia z Ducato, z dziecinną łatwością załadował paletę z tyłu. Nic dziwnego, bo szerokość ładowni między nadkolami wynosi aż 1.422 mm. To rewelacyjna wartość, przykładowo w Oplu Movano wynosi ona tylko 1.282 mm. Inną zaletą Fiata jest niskie położenie podłogi ładowni: przy 15-calowych kołach, jak w testowym egzemplarzu, tylko 535 mm nad podłożem.
Ładowność Ducato w testowanej wersji wynosi 1.375 kg. To gorszy wynik od porównywalnego, przednionapędowego Forda Transita w wersji furgon ze średnim rozstawem osi 3.300 mm, średnim dachem, o DMC 3.300 kg i z turbodieslem 2.2 TDCi 130 KM (1.569 kg).
Zawraca w miejscu
Jak na tak duży wóz, przednionapędowe Ducato dobrze radzi sobie na parkingu. Auto okazało się zwrotne, hydrauliczne wspomaganie kierownicy jest wydajne (po serii obrotów kierownicy nie traci mocy), zaś dwuzwierciadłowe, elektrycznie regulowane lusterka zapewniają doskonałą widoczność.
Podczas jazdy, niezależnie od obciążenia, zawieszenie pracuje cicho. Silnik sprawnie rozpędza wóz, jest elastyczny. Dźwignia sześciobiegowej, mechanicznej przekładni jest tuż przy "kółku", tak że prawa dłoń kierowcy nie musi jej szukać. Pracuje z dobrze dobranymi oporami, precyzyjnie. Bez pudła redukowaliśmy z szóstki na czwórkę czy na trójkę. Same przełożenia zostały poprawnie dobrane, pierwsze dwa nie są przesadnie krótkie. Znacznie trudniejsze jest natomiast dolanie płynu do spryskiwacza, którego wlew jest mały, a na dodatek umieszczony pod niewygodnym kątem.
Trzecia generacja fiatowskiego dostawczaka robi pozytywne wrażenie. Widać, że mimo drobnych mankamentów to dopracowane auto.
Plusy
Duża szerokość ładowni między nadkolami ułatwia załadunek. Mnóstwo schowków i półeczek w kabinie. Regulacja wysokości fotela kierowcy w dwóch płaszczyznach. Dobra praca skrzyni biegów.
Minusy
Dźwignia ręcznego przeszkadza przy wysiadaniu. Utrudnione dolewanie płynu do spryskiwacza.
Podstawowe dane techniczne Fiata Ducato Furgon L2H2 2.3 Multijet
Dopuszczalna masa całkowita 3.300 kg
Ładowność 1.375 kg
Objętość ładowni 11,5 m sześc.
Wymiary ładowni - dł. / szer. / wys. 3.120 / 1.870 (1.422 między nadkolami) / 1.930 mm
Wymiary pojazdu - dł. / szer. / wys. 5.413 / 2.050 / 2.522 mm
Rozstaw osi 3.450 mm
Silnik R4, turbodiesel z common rail, 16V
Pojemność silnika 2.287 ccm
Moc maksymalna 120 KM przy 3.600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2.000-2.800 obr./min
Prędkość maksymalna 150 km/h
Średnie spalanie na 100 km w cyklu mieszanym bez obciążenia 9,0 l ON (testowe)
Średnie spalanie na 100 km w cyklu mieszanym z obciążeniem 1 t 10,5 l ON (testowe)
Skrzynia biegów mechaniczna, 6+1
Napęd 4x2, na przednią oś
Układ hamulcowy z ABS i EBD, tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego: poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane lusterka, tylne drzwi otwierające się pod kątem 270 stopni, przesuwane drzwi z prawej strony, 8 zaczepów do mocowania ładunku
Cena netto pojazdu testowego 82.541 zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata bez limitu km / 8 lat (3 lata na lakier)
Przeglądy techniczne co 45.000 km nie rzadziej niż co 2 lata