Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Michał Jurczak
Zdjęcia: Dhollandia, Jarosław Jarzyński
Auto Market Truck, nr 48/2006 (620)
z dnia 2006-12-01

W górę, w dół...

Rynek platform (wind) do samochodów użytkowych

W górę, w dół...

Jedną z nowości rynkowych jest winda Dhollandia DH-LMA (jedna z odmian DH-LM Light) o udźwigu 1.000 kg

W górę, w dół...

Andrzej Gołębiowski

W górę, w dół...

Większość spotykanych w Polsce wind to urządzenia zamykane za tylną ścianą pojazdu

W górę, w dół...

Windy marki Dhollandia z każdym rokiem zyskują na popularności

W górę, w dół...

Dhollandia serii LM, jeden z hitów rynkowych belgijskiego producenta

W górę, w dół...

Winda AMA 10 SL, rodem z Obornik

W górę, w dół...

Dźwig Versalift na furgonie Opla Vivaro podnosi na wysokość ok. 11 metrów

W górę, w dół...

Podest z wagą elektroniczną produkowany przez obornicką firmę AMA

W górę, w dół...

Nowa winda "połówkowa" firmy BÄR

Platformy, zwane potocznie windami samochodowymi w ostatnich latach są coraz częściej montowane w pojazdach użytkowych. W tym roku sprzedaż tych urządzeń, zarówno nowych jak i używanych, utrzymuje się na zbliżonym do ubiegłorocznego, dość wysokim poziomie.
W Polsce nie istnieją żadne oficjalne statystyki dotyczące sprzedaży wind samochodowych. Z naszych konsultacji z dystrybutorami wynika jednak, że w 2005 r. nabywców znalazło około 1.000 nowych urządzeń i 3.000 używanych. Dystrybutorzy prognozują, że 2006 r. zakończy się sprzedażą na podobnym poziomie. Nadal najczęściej kupowane są windy z podestami składanymi za drzwiami zabudowy (lub zastępujące drzwi). Rzadziej wybierane są windy z podestami składanymi pod podwoziem oraz kolumnowe.
Platformowe nowości
Z wyglądu współczesne windy niewiele różnią się od tych sprzed kilkunastu lat. Są jednak od nich lżejsze, efektywniejsze, łatwiejsze w obsłudze i coraz częściej wyposażane w systemy elektroniczne. Mechanizm samopoziomowania uruchamiany, gdy podest dotyka podłoża, zabezpieczenia przed przeciążeniem, sterowanie pilotem radiowym - to elementy, w jakie coraz częściej można doposażyć windę.
Wprawdzie wśród wind samochodowych nowości pojawiają się rzadziej niż wśród samochodów, to jednak w tym roku wszyscy liczący się producenci oferują nowe lub zmodernizowane produkty. Nowością belgijskiej firmy Dhollandia jest platforma DH-LM Light z aluminiowym podestem (do ciężarówek dystrybucyjnych, zamykana za drzwiami zabudowy) oferowana w dwóch wersjach udźwigu 750 lub 1.000 kg (masa własna od 190 do 285 kg). Wśród nowości tej marki jest również stalowa winda kolumnowa DH-XH. Przygotowano ją głównie z myślą o stosowaniu w naczepach. Urządzenie może mieć udźwig 1.500, 2.000 lub 2.500 kg.
Obornicka AMA, do niedawna rodzimy, a obecnie należący do międzynarodowej grupy Hiab producent, ma w ofercie nową windę 10 SL (do ciężarówek dystrybucyjnych) z aluminiowym podestem. Urządzenie ma udźwig 1.000 kg (masa własna od 265 do 325 kg) i w pozycji transportowej podest jest zamykany za drzwiami zabudowy. Oferta firmy AMA obejmuje również podobne konstrukcyjnie windy z podestami stalowymi, oznaczone symbolem SLS (udźwig 1.000 kg, masa własna od 365 do 380 kg). AMA oferuje też nowe platformy kolumnowe 15 V i 20 V (udźwig odpowiednio 1.500 i 2.000 kg) przeznaczone do załadunku żywca (podest stalowo-aluminiowy). Urządzenia są przystosowane do załadunku na wielu poziomach, mają składany kojec ochronny i mogą być zaopatrzone w wagę elektroniczną z drukarką.
Coraz popularniejsze są windy, których podesty po złożeniu zajmują połowę szerokości tylnych drzwi, dzięki czemu użytkownik ma dostęp do ładowni bez konieczności opuszczania podestu. Nowy model windy tego typu oferuje niemiecki BÄR Cargolift. To ważacy 169 kg VanLift FreeAccess o udźwigu 600 kg z aluminiowym podestem. Winda jest przeznaczona do większych dostawczaków. Pomiędzy podestem a podłogą ładowni auta znajduje się pomost umożliwiający np. przejazd niewielkiego wózka widłowego. Sterowanie pilotem (radiowe) jest standardowym elementem wyposażenia windy.
Nowością niemieckiego Dautela są natomiast lekkie windy serii DLB (waga 200 kg, podesty zamykane za drzwiami pojazdu lub zabudowy) przeznaczone do dużych dostawczaków lub ciężarówek dystrybucyjnych. Urządzenia mają udźwig 500 lub 750 kg.
A może używane?
Na krajowym rynku windowych "używek" dominują produkty tych samych producentów co na rynku pierwotnym. Jak dowiedzieliśmy się od dystrybutorów, najczęściej kupowane są urządzenia o udźwigu od 500 do 1.000 kg, przeznaczone do dużych dostawczaków oraz ciężarówek dystrybucyjnych.
Ceny stanowią zwykle 30--40 proc. cen nowych platform. Stan urządzeń jest bardzo różny. Fachowcy odradzają jednak zakup najtańszych, mocno wyeksploatowanych wind. Koszt doprowadzenia takich urządzeń do stanu pozwalającego na przejście obowiązkowego badania odbiorczego przeprowadzanego przez Urząd Dozoru Technicznego czasami może być bowiem kilkukrotnie wyższy od ceny samej windy. Jak dobrać?
Branżowcy twierdzą, że przy wyborze konkretnego modelu windy, oprócz udźwigu i długości podestu, jednym z najważniejszych kryteriów jest masa własna urządzenia. Oczywiście powinna być możliwie niska.
- Mała masa platformy jest szczególnie ważna w przypadku samochodów dostawczych, które w porównaniu z ciężarówkami mają niewielką ładowność - mówi Grzegorz Łącała z Dhollandia Polska z Krakowa.
Ze względu na niewielki prześwit w samochodach dostawczych montowane są praktycznie tylko windy z podestami zamykanymi za drzwiami tylnymi. Większe możliwości mają użytkownicy ciężarówek, którzy najczęściej mogą zdecydować się na dowolny typ windy.
Wywiad z Andrzejem Gołębiowskimze sprzedającej i serwisującej windy firmy Auto-Windy z Lublina
- Jak ocenia pan sytuację na krajowym rynku platform do samochodów użytkowych?
- W mijającym roku obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na urządzenia właściwie każdego typu. Firmy transportowe dostrzegają korzyści płynące z użytkowania wind. Dzięki platformom załadowczym poprawiają jakość swoich usług, ułatwiają i skracają czas wykonywania konkretnych zadań (szybszy załadunek i rozładunek towarów).
- Specjalizujecie się w sprzedaży i serwisie wind używanych. Dlaczego skoncentrowaliście się właśnie na urządzeniach z drugiej ręki?
- Zdecydowała sytuacja na rynku. Można powiedzieć, że sami klienci wymusili na nas to, abyśmy mieli w ofercie zarówno produkty nowe, jak i używane. Wciąż różnica ceny między windą nową a używaną jest bardzo duża. Windę używaną w dobrym stanie można kupić np. za 40 proc. ceny nowej. Nasi klienci najczęściej wybierają "używki" takich marek, jak BÄR, Dautel, Dhollandia, Hubfix, popularne są też windy marek z grupy Hiab (Zepro, AMA).
- Co jest najważniejszym kryterium przy wyborze windy?
- Na polskim rynku w 70 proc. przypadków decyduje cena. Kolejne kryteria to udźwig windy, jej masa i wymiary podestu. Zauważamy jednak, że coraz częściej klienci przed zakupem windy rozważają też dostępność części zamiennych, obsługi serwisowej itp.
- Co należy robić, aby maksymalnie wydłużyć żywotność wind, które elementy są szczególnie wrażliwe na ewentualne uszkodzenia?
- Siłowniki, przewody hydrauliczne, sterowniki oraz jednostki napędowe są elementami najbardziej narażonymi na uszkodzenia. Aby zapobiec uszkodzeniom i przedłużyć żywotność wind, należy je serwisować według wytycznych producenta (przeglądy co pół roku) i nie przekraczać maksymalnych parametrów obciążeń platformy.
Podstawowe dane wybranych nowych platform
Marka i model Udźwig Masa własna Długość podestu Cena netto urządzenia Cena netto montażu
AMA 10 SL 1.000 kg ok. 270 kg 1.400 mm ok. 15.000 zł ok. 900 zł
Dhollandia DH-LM41 Light 1.000 kg ok. 250 kg 1.600 mm ok. 14.000 zł ok. 950 zł
Dhollandia DH-VH 2.000 kg ok. 360 kg 2.000 mm ok. 35.000 zł ok. 1.900 zł
MBB Hubfix 500 Minifix 500 kg ok. 170 kg 1.400 mm ok. 13.500 zł ok. 850 zł
MBB Hubfix 750 K 750 kg ok. 190 kg 1.200 mm ok. 14.000 zł ok. 900 zł
Powiązane ogłoszenia:
29 800 PLN
Europejski Fundusz Leasingowy S.A Polska
Europejski Fundusz Leasingowy S.A
Więcej ogłoszeń z kategorii: