Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: Przemysław Dziendziela, archiwum
Auto Market Truck, nr 4/2007 (628)
z dnia 2007-01-26

Jakość zweryfikowana

Scania 113 i 143 (1988-1996)

Jakość zweryfikowana

Na rynku wtórnym najczęściej spotykane są dwuosiowe ciągniki siodłowe. Oznaczenie na grillu informuje o pojemności silnika, przynależności do serii i klasie wytrzymałości podwozia.

Jakość zweryfikowana

Deska rozdzielcza "trójki" jest czytelna, ale wykonana z plastiku kiepskiej jakości

Jakość zweryfikowana

Marcin Łyszcz

Scania trzeciej generacji miała mocny start. Tuż po jej rynkowym debiucie w 1988 r. europejskie jury uhonorowało wóz prestiżowym tytułem "Truck of the Year". Po niemal dwóch dekadach "trójkę" wciąż chwalą użytkownicy. Największymi atutami Scanii są trwałe silniki i szeroki wybór dostępnych konfiguracji pojazdu.
"Trójki" dostępne są jako ciągniki siodłowe oraz samochody ciężarowe (układy napędowe 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 i 8x4) z podwoziami o trzech klasach wytrzymałości: M - do prac średniociężkich (głównie podwozia pod zabudowę), H - do prac ciężkich (zazwyczaj ciągniki siodłowe) oraz E - do prac bardzo ciężkich (wyłącznie podwozia budowlane). Ładowność podwozi wynosi od 10.690 do 21.270 kg.
Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna niska oznaczona symbolem P, sypialna R oraz sypialna z silnikiem umieszczonym przed kabiną i płaską podłogą przedziału pasażerskiego T.
Kabiny wykańczano łatwo rysującymi się plastikami i szybko przecierającymi się tkaninami. Mają wysoki tunel (w wersjach z silnikiem pod spodem) i są kiepsko wyciszone (podczas jazdy wyraźnie słyszalne są odgłosy pracy silnika i zawieszenia). Nierzadko szwankuje mechaniczne zawieszenie szoferek (awarie łożyskowania, pękające łapy mocujące, słabe drążki reakcyjne).
Silniki "trójek" są trwałe, odporne na niskiej jakości ON. To rzędowe sześciocylindrowce (model 113) i widlaste ośmiocylindrowe (143) turbodiesle. "Szóstki" mają poj. 11 l i moc 320, 362, 381 lub 401 KM, a "ósemki" poj. 14,2 l i moc 404, 453 lub 500 KM. Mało awaryjne są też 10- lub 12-stopniowe mechaniczne skrzynie biegów (uszkodzeniom ulegają synchronizatory, łożyska, wałki sprzęgłowe). Sporadycznie zdarzają się defekty sprzęgła; "padają" głównie łożyska oporowe.
Scanie trzeciej generacji mają mechaniczne lub mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie osi. Najczęściej uszkodzeniom ulegają sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie nie sprawia problemów, podobnie jak mosty napędowe i układ hamulcowy. Zastrzeżeń nie budzi zabezpieczenie antykorozyjne wozu oraz elektryka.
Ceny nowych, oryginalnych części zamiennych do szwedzkiej ciężarówki są wysokie, porównywalne z cenami podzespołów do konkurencyjnego Volvo F12. Bez problemu można jednak dostać praktycznie każdą, tanią część używaną. Nie brakuje też zamienników.
Plusy
Trwałe silniki dostępne w dużym zakresie mocy. Szeroki wybór konfiguracji napędowych. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Defekty zawieszenia kabiny. Wysoki tunel silnika. Kiepskie wyciszenie. Wysokie ceny oryginalnych części.
Ekspert - Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Zalecam regularną (co ok. 50 tys. km) wymianę oleju silnikowego i filtra powietrza. Turbo powinno wtedy wytrzymać co najmniej pół miliona kilometrów. Kłopotów nie sprawi też intercooler, montowany w jednostkach ośmiocylindrowych. Po 700-800 tys. km zalecam profilaktyczną wymianę panewek. Oszczędzi to konieczności szlifu porysowanego przez zużyte panewki wału.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Scania R113 H 360 ciągnik siodłowy 4x2 Volvo F12 JC 360 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu tech. / administracyjna 40.000 / 40.000 kg 40.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.270 kg 6.440 kg
Rozstaw osi 3.800 mm 3.800 mm
Poj. silnika / cylindry 11 l / R6 12 l / R6
Moc maksymalna 362 KM 358 KM
przy obr./min 2.000 1.900
Maksymalny moment obrotowy 1.500 Nm 1.550 Nm
przy obr./min 1.200 1.200
Skrzynia biegów ręczna 10+1 ręczna 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Scania R113 H 360 ciągnik siodłowy 4x2 z 1993 r. Volvo F12 JC 360 ciągnik siodłowy 4x2 z 1993 r.
Chłodnica 6.870 zł 7.200 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.750 zł 4.300 zł
Reflektor 470 zł 400 zł
Tarcza / okładzina hamulcowa 435 zł (tarcza) 76 zł (okładzina)
Filtr oleju 99 zł 55 zł
Filtr powietrza 289 zł 356 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Nazwa części Scania R113 Volvo F12
Reflektor 250 zł 200 zł
Zderzak przedni 500 zł 550 zł
Szyba czołowa 580 zł 650 zł
Chłodnica 1.500 zł 1.400 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (styczeń 2007 r.)
Rocznik Scania R113 ciągnik siodłowy 4x2 Volvo F12 ciągnik siodłowy 4x2
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1989 1.200 - 21,0 tys. zł -
1990 950 - 22,0 tys. zł 920 - 26,7 tys. zł
1991 900 - 25,5 tys. zł 960 - 32,9 tys. zł
1992 900 - 30,0 tys. zł 890 - 34,5 tys. zł
1993 880 - 32,5 tys. zł 810 - 37,0 tys. zł
1994 800 - 35,9 tys. zł 790 - 40,0 tys. zł
1995 760 - 47,0 tys. zł 830 - 49,9 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
185 060 PLN 43 900 EUR

Scania 141

1976
VAEX Truck Trading B.V Holandia
VAEX Truck Trading B.V
62 811 PLN 14 900 EUR

Scania 164

2002
VAEX Truck Trading B.V Holandia
VAEX Truck Trading B.V
71 242 PLN 16 900 EUR
VAEX Truck Trading B.V Holandia
VAEX Truck Trading B.V
126 043 PLN 29 900 EUR
VAEX Truck Trading B.V Holandia
VAEX Truck Trading B.V
35 790 PLN 8 490 EUR
Fahrzeughandel Jan Hofschröer Niemcy