Wiadomości z rynku

czwartek
18 kwietnia 2024

Ciągnikowy urodzaj

Rynek pełen nowych traktorów
1 kwietnia 2016
To dzięki swej wszechstronności traktory ciągle pozostają niezastąpionymi „wołami roboczymi” w każdego rodzaju gospodarstwie. Nic dziwnego zatem, że żadna z premier maszyn rolniczych nie wywołuje takich emocji, jak właśnie debiuty ciągników. Sprzedawcy notują ostatnio wzmożone zainteresowanie całkowicie nowymi, bądź gruntownie zmodernizowanymi modelami. 
Nieco ponad 12 tysięcy nowych i ponad 15 tys. używanych ciągników trafiło w ubr. na polski rynek. Nieco lepszego wyniku sprzedawcy oczekują w roku bieżącym. Zwłaszcza że w ofercie jest sporo nowych modeli. Cześć z nich to traktory uniwersalne (zarówno do prac polowych, jak i ogólnogospodarskich), część to maszyny wyspecjalizowane. 

Axion 870 po debiucie 

Podczas ostatniej Agritechniki w Hanowerze zadebiutował Axion 870, traktor marki Claas. W istocie to siedem wersji maszyny, z silnikami generującymi moc maksymalną od 205 do 295 KM i maksymalny moment obrotowy sięgający 1276 Nm. Napęd przenoszony jest przez przekładnię z biegami pod obciążeniem Hexashift lub bezstopniową skrzynię CMatic. Zintegrowany przedni podnośnik posiada regulację pozycyjną, przedni WOM, przyłącze hydrauliczne (obsługa z zewnątrz). Komfort pracy zwiększa aktywnie amortyzowany i wentylowany fotel kierowcy, jak również system automatycznego kierowania (GPS Pilot). Poręcznym rozwiązaniem jest prawy podłokietnik, element systemu CEBIS. Umieszczono w nim najważniejsze elementy obsługowe. Wielofunkcyjny uchwyt obsługuje m.in. tryb jazdy (sterowanie poszczególnych funkcji palcami nie męczy dłoni, ręka spoczywa na podłokietniku). CEBIS pozwala również ustawiać głębokość roboczą przedniego i tylnego podnośnika, aktywować przedni i tylny WOM. Sterowanie funkcjami odbywa się elektronicznie. 

Tytuł zobowiązuje 

Gamę ciągników Deutz -Fahr Cshift serii 6 nagrodzono prestiżowym tytułem „Machine of the Year 2016” w kategorii traktorów wyższej klasy średniej. Uznanie członków jury zyskała m.in. zrobotyzowana skrzynia biegów Cshift: zmiana biegów odbywa się bez konieczności korzystania ze sprzęgła, z wykorzystaniem poręcznego w obsłudze dżojstika. Operator może w łatwy sposób wybierać każdy z sześciu dostępnych biegów. Alternatywę stanowi sześciobiegowa skrzynia biegów ZF z czterema zakresami Powershift dla każdego przełożenia, superreduktorem oraz elektrohydrauliczną przekładnią nawrotną (w sumie do dyspozycji operatora jest 40 przełożeń do jazdy w przód i wstecz). Elektrohydrauliczna przekładnia nawrotna o regulowanym poziomie reakcji pozwala operatorowi na zmianę kierunku (przód/tył) nawet podczas jazdy i na pochyłym terenie (przy prędkościach do 12 km/h). Ciągnik oferuje cztery prędkości WOM – dwie standardowe: 540 i 1.000 obr./min. oraz ekonomiczne (ECO) przy zredukowanych obrotach silnika. Prędkości wybierane są i włączane elektrohydraulicznie za pomocą przycisków, a modulowany start wałka ma zabezpieczać osprzęt przed uszkodzeniem. Hydraulika wykorzystuje pompę o stałym wydatku 83 l/min, do zasilania rozdzielaczy i podnośnika oraz pompę o wydatku 42 l/min dedykowaną dla hydrostatycznego układu kierowniczego (działa także wówczas, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, a operator korzysta z osprzętu napędzanego hydraulicznie). Dla bardziej wymagających zadań, podstawowe wyposażenie można uzupełnić o pompę Load Sensing o wydajności 120 l/min. Podnośnik tylny z elektronicznym układem sterowania EHR oferuje udźwig maksymalny przekraczający 9 t, opcjonalny podnośnik przedni dysponuje niemal 4-tonowym udźwigiem. Napęd stanowią fabryczne motory marki Deutz. 

Frutteto dla sadownika 

Same Frutteto S ActiveDrive otrzymał nagrodę w kategorii „Najlepszy ciągnik specjalistyczny” w konkursie „Machine of the Year 2016”. Doceniono m.in. mobilność, nawet podczas pracy między bardzo wąskimi rzędami i w trudnym terenie (np. w sadach i winnicach). Ciągniki Frutteto ActiveDrive są dostępne w wersjach S do sadów owocowych z wąskimi rzędami oraz w wersjach V do winnic. W maszynach zastosowano technologię używaną wcześniej tylko w ciągnikach klasy wyższej, z niezależnym przednim zawieszeniem (zwiększa się stabilność i bezpieczeństwo w różnym terenie), dwoma cylindrami hydraulicznymi, połączeniem między dwoma niezależnymi ramionami przedniego zawieszenia oraz wspornikiem przedniej osi. Są też dwa czujniki prędkości, dwa czujniki pozycji, czujnik kierowania oraz trzy zbiorniki azotowe (współpracują ze sobą, aby zapewnić płynne działanie zawieszenia, co ma przekładać się na bezpieczne i wygodne prowadzenie pojazdu w każdym terenie). Układ elektroniczny analizuje ruch i prędkość tłoków oraz prędkość ciągnika i dane kąta skrętu, dzięki czemu zawieszenie jest wypoziomowane bez względu na obciążenie na przedniej osi. Do wyboru jest jedna z pięciu wersji silników, o mocy od 80 KM (3-cylindrowy) do 110 KM (4-cylindrowy). Maksymalny moment obrotowy to 310-390 Nm. Przekładnie Frutteto S/V ActiveDrive oferują standardowo 3- i 5-biegowe zakresy prędkości (z biegiem pełzającym) i mogą być uzupełnione o 3 półbiegi i elektrohydrauliczny rewers kierunku jazdy, do zmiany kierunku pod obciążeniem. Wydajność zwiększa innowacyjna funkcja Stop&Go. Frutteto dostępne są zarówno z kabiną, jak i z platformą ze składaną ramą bezpieczeństwa. 

Białoruski siłacz

Nowy ciągnik, choć utrzymany w dotychczasowej stylistyce oferuje marka Belarus. Model MTS 3525.6 został wyposażony w sześciocylindrowy silnik Cumminsa o poj. 9 l (QSL9 spełniający normę Stage 4) o mocy 355 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1.627 Nm. Nowum stanowi m.in. skrzynia przekładniowa typu Powershift o trzydziestu przełożeniach w przód oraz dwunastu do tyłu. Dzięki tej przekładni ciągnik dysponuje zakresem prędkości od 0,34 do 40 km/h podczas jazdy do przodu oraz od 0,43 do 15 km/h podczas jazdy do tyłu. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła ciągnika, przedni most jest dołączany elektrohydraulicznie. WOM dysponuje prędkością 1.000 obr./min. Układ hydrauliczny przeniesiono wprost z i innych wersji maszyn serii 3522.5, do dyspozycji jest zatem pompa o wydatku 160 l/min i ciśnieniu roboczym 20,5 MPa oraz zbiornik mogący pomieść 100 litrów oleju. Obsługę ułatwia osiem szybkozłączy hydraulicznych w wersji podstawowej lub dziesięć (wyposażenie dodatkowe). Tylny podnośnik dźwiga do 10 t, przedni o połowę mniej. Podstawowe ogumienie tego ciągnika stanowią opony 600/65 R34 – na przedniej osi oraz 710/70 R42 – na osi tylnej. Istnieje możliwość zamówienia podwójnych kół. Na liście dodatkowego wyposażenia znajdziemy m.in. przedni TUZ czy klimatyzację.

Optum daje radę 

Case Optum CVX oferowany jest w dwóch wersjach. Elementami wyposażenia ciągników tej nowej serii są: standardowy tylny WOM o czterech prędkościach i przedni WOM z dwiema prędkościami, a także gruntownie przeprojektowana przekładnia bezstopniowa korzystająca z technologii podwójnego sprzęgła. Zwraca uwagę mała odległość pomiędzy osią przednią a przednim układem zawieszenia, co ma zapewniać optymalny rozkład masy ciągnika i możliwość zmniejszenia jego wymiarów ogólnych. Napęd stanowią niewielkie silniki NEF o poj. 6,7 l firmy FPT Industrial, generujące moc maksymalną 270 lub 300 KM (przy prędkości znamionowej 2.100 obr./min). Silniki korzystają z technologii oczyszczania spalin Hi-eSCR. Najważniejsza zmiana konstrukcyjna dotyczy dolnej części bloku silnika i miski olejowej. Dzięki specjalnemu rozwiązaniu miska olejowa służy teraz jako swoisty wspornik ciągnika, odciążając blok silnika. Zastosowanie tej „misy konstrukcyjnej” umożliwiło podniesienie masy brutto ciągnika Optum CVX do 16 t. Zwraca uwagę również relatywnie duży zbiornik paliwa (630 l), a także zbiornik AdBlue (96 l). Przekładnia jest bezstopniowa, dostępne zakresy obejmują prędkości od 30 m/h do 40 km/h ECO oraz od 30 m/h do 50 km/h ECO; prędkość maksymalna na biegu wstecznym w obu przypadkach wynosi 27 km/h. W połączeniu z nową konstrukcją osi przedniej i tylnej, niemal 3-metrowym rozstawem osi i ogumieniem o średnicy 2,15 m (np. 710/75R42), przekładnia bezstopniowa ma zapewniać odpowiednie przenoszenie mocy na podłoże. Ciągnik Optum CVX wyposażono również w nową, załączaną sprężynowo a zwalnianą hydraulicznie blokadę parkowania. 
W Optum CVX standardowo oferowana jest pompa hydrauliczna CCLS o wydatku 165 l/min. Opcjonalnie dostępna jest pompa CCLS o zwiększonym wydatku 220 l/min. Elementem wyposażenia jest też system RTK zapewniający prowadzenie automatyczne, z przygotowaniem do systemu AutoGuide i rozwiązań telematycznych, w tym funkcji zdalnego przesyłania plików. Ta nowa funkcja bezprzewodowa pozwala zaoszczędzić czas, zrezygnować z konieczności stosowania pamięci USB do przenoszenia plików, a także umożliwia natychmiastową wymianę danych przez sieć 3G pomiędzy komputerem w biurze lub innymi komputerami zewnętrznymi w gospodarstwie, a maszynami za pośrednictwem oprogramowania systemów rolnictwa precyzyjnego.

Farmtrac z ambicjami

Farmtrac 675 DTN King to dzieło mającej 15 lat fabryki Farmtrac Tractors Europe w Mrągowie (obecnie 7 miejsce w klasyfikacji ogólnej i 1 miejsce pośród marek produkujących ciągniki w Polsce). Farmtrac 675 DTN King stanowi limitowaną edycję najchętniej kupowanego na przestrzeni ostatnich lat, ciągnika rolniczego w Polsce w przedziale do 80 KM – modelu Farmtrac 675 DT. Posiada szereg udoskonaleń w stosunku do pierwowzoru, zmiany miały m.in. na celu poprawę ergonomii i bezpieczeństwa pracy ciągnikiem. Producent zastosował m. in: nowy dach kabiny z przezroczystym oknem, ułatwiającym pracę z ładowaczem czołowym; lepszą amortyzację i wyciszenie kabiny; sterowanie hydrauliki zewnętrznej na prawym nadkolu. Standardowo montowany jest pneumatyczny fotel. Sterowanie sprzęgła WOM i przedniego napędu odbywa się elektrohydraulicznie. Kamera z monitorem umożliwia obserwację maszyn współpracujących z ciągnikiem; Stopnie do kabiny zostały podświetlone. Zmieniono również stylistykę, poprzez zastosowanie karoserii z nowej linii Farmtrac Europeline 3B oraz nietypowej dla traktorów tej marki kolorystyki.

Fabrycznie z ładowaczem 

Ciągnik Multi marki Steyr dostępny jest obecnie z fabrycznie montowanym ładowaczem czołowym (jedyny Steyr oferowany w takiej konfiguracji). Sprawdzony osprzęt EK 2200 marki Hydrac montuje się w wersji Steyr SF 3720. – Ciągnik Multi już wcześniej był znany ze swojej wszechstronności, ale teraz stał się jeszcze bardziej uniwersalny niezależnie od zastosowania. Ciągnik ten doskonale nadaje się do pracy z ładowaczem dzięki takim elementom wyposażenia standardowego, jak zwiększające widoczność okno dachowe czy sterowana dżojstikiem pompa CCLS – mówi specjalista ds. produktu w Steyr, Remo Müller. Ładowacz SF 3720 zapewnia siłę podnoszenia do 2 t i maksymalną wysokość podnoszenia 3,7 m. Nabywca ciągnika standardowo otrzymuje konsolę, ramiona ładowacza i układ czterech przyłączy roboczych. Wyposażenie standardowe obejmuje również funkcję automatycznego poziomowania, trzecią funkcję hydrauliki, tłumienie drgań oraz konstrukcję ramy 3D obejmującą oś tylną. Dzięki takiemu oprzyrządowaniu zakres zastosowania Multi zwiększa się, ciągnik może pracować z podnośnikami widłowymi do załadunku i rozładunku towarów w gospodarstwach lub przy zbiorze drewna w lesie, a także z pługami śnieżnymi w gminach miejskich. Ładowacz przedni wyposażono w trzeci obwód olejowy z dwoma złączami wtykowymi, które można podłączać pod ciśnieniem, np. w celu zastosowania chwytaka, oraz w zawór ograniczający obciążenie i przyłącze narzędziowe typu Euro. Dla większej wygody klienci mogą również wybrać model Steyr SA 3720 (Hydrac AL 2200). W przypadku tego ładowacza podłączanie i odłączanie jest jeszcze łatwiejsze, ponieważ odbywa się bez wysiadania z kabiny.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.