Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Komponenty dla profesjonalistów

Promocja
10 czerwca 2016
Firma JOST jest znanym dostawcą wysokiej jakości komponentów nie tylko do pojazdów użytkowych, ale również szerokiej gamy produktów do traktorów, przyczep i maszyn rolniczych. 
Grupa JOST od lat oferuje m.in. obrotnice do przyczep, siodła sprzęgu, nogi podporowe… Gama obejmuje produkty tak znanych marek jak: ROCKINGER, TRIDEC czy EDBRO. W ciągu ponad 60 lat istnienia JOST zgromadził doświadczenie pozwalające zaoferować produkty znacząco ułatwiające codzienną eksploatację pojazdów, podnoszące bezpieczeństwo pracy.

Zaczepy made by ROCKINGER

Od 2001 r. kiedy JOST kupił firmę ROCKINGER, w jego ofercie znajdują się różnego rodzaju zaczepy holownicze, zróżnicowane pod względem dopuszczalnych parametrów obciążeniowych, takich jak nacisk statyczny – S (t) oraz siła uciągu – D (kN), a dostępne z dwoma rodzajami sprzęgania: ręcznym oraz automatycznym. Obsługa manualna wymaga użycia tylko jednej ręki, więc druga może być wykorzystana do jeszcze innej czynności, choćby pomagania kierowcy ciągnika przy cofaniu. 
Standardem w pojazdach ciągnionych są zaczepy montowane na 4-otworowej flanszy o rozstawie śrub: 120x50 mm, 140x80 mm lub 160x100 mm dla najcięższych 
pojazdów. Na polskim rynku najczęściej stosowane są zaczepy manualne serii RO*810B, posiadające obrotową głowicę (sprawdza się podczas eksploatacji zestawu na nierównym terenie) i sworzeń o średnicy 30,2 mm. Wartość dopuszczalnych obciążeń sięga D=89,3 kN (rozstaw otworów 160x100) i pozwala na zastosowanie w przyczepach o masie całkowitej do 18 t. Ważną zaletą zaczepu RO*810B jest możliwość współpracy z dyszlami wyposażonymi w końcówki zarówno o średnicy 40, jak i 50 mm (DIN11026, DIN 11043, DIN74053, DIN74054). Zaczepy automatyczne (oferowane przez producentów przyczep za dopłatą) można podzielić na dwie główne grupy: ze sworzniem cylindrycznym o średnicy 30,6 mm (zaczepy serii RO*8550B) oraz ze sworzniem baryłkowym o średnicy 38 mm (RO*865B, RO*841B i RO*846B). Oba rodzaje są przeznaczone do współpracy z oczkiem dyszla o średnicy 40 mm, ale zapewniają odmienne właściwości użytkowe. Sworzeń baryłkowy oferuje komfort jazdy typowy dla pojazdów drogowych, gorzej sprawdza się na nierównym terenie. Przeciwieństwem jest sworzeń cylindryczny, który jest bardziej elastyczny w stosunku do rodzaju podłoża, ale daje gorsze rezultaty podczas jazdy z wyższymi prędkościami na drogach utwardzonych.
Można wyróżnić dwa sposoby zwalniania sworznia. W pierwszym systemie końcówka dyszla musi dotknąć wystającej główki sworznia (RO*841B), w drugim – nacisnąć specjalną dźwignię znajdującą się w tylnej części zaczepu (RO*855B, RO*865B oraz RO*846B). Na różnych podłożach użytkowania zestawu lepiej sprawdza się mechanizm dźwigniowy, bo wystająca główka sworznia może utrudniać rozłączenie pojazdów. 
Grupę zaczepów przeznaczonych do traktorów, w stosunku do komponentów wykorzystywanych w przyczepach rolniczych wyróżnia sposób ich mocowania. Zamiast flanszy stosowane są specjalne szyny przykręcane do korpusu skrzyni biegów ciągnika. ROCKINGER oferuje szyny do większości marek traktorów, m.in. Belarus, Case, Claas, Deutz, Fendt, JCB, John Deere, Massey Ferguson, McCormick, New Holland, Valtra. 
Ofertę do traktorów uzupełniają zaczepy manualne ze sworzniem (RO*810D), automatyczne ze sworzniem cylindrycznym (RO*830D, RO*855D) oraz baryłkowym (RO*838 i RO*865D) oraz pełna gama zaczepów z kulą o średnicy? 80 (RO*825A, ROE74L0), których zaletami są: duży komfort użytkowania ze względu na brak luzu pomiędzy kulą zaczepu a główką końcówki dyszla oraz dużo większe dopuszczalne obciążenia statyczne do S=4 (t). Wśród sprzęgów sworzniowych na szczególną uwagę zasługują nowe sprzęgi RO*855D/ RO*865D, które mogą być dostarczane ze wskaźnikiem stanu zapięcia zainstalowanym w kabinie kierowcy (łączność bezprzewodowa), co w istotny sposób podnosi bezpieczeństwo eksploatacji. 

Dyszle z Nowej Soli

Nieodłącznym elementem przyczep rolniczych są dyszle, które JOST produkuje w Polsce, w fabryce w Nowej Soli. Posiadają homologację zgodną z dyrektywami unijnymi i spełniają wytyczne regulaminu 55. Europejskiej Komisji Gospodarczej, co umożliwia eksport pojazdów z komponentami JOST poza UE.
Najpopularniejszy dyszel trójkątny jest oferowany w czterech kategoriach: GNZ 9,4 GNZ 18, GNZ 27 i GNZ 40 przeznaczonych dla pojazdów o masie całkowitej 9, 18, 27 i 40 t. Dla zapewnienia optymalnej ochrony antykorozyjnej dyszle pokrywane są warstwą KTL. Poza standardowymi produkowane są również dyszle z odsadzeniem, kompensujące różnice poziomów między zaczepem holowniczym a punktami mocowania dyszla w przyczepie – maksymalnie do 400 mm. Dostępne są też dyszle z regulacją wysuwu oraz serii GZY o kształcie zbliżonym do litery Y. Te ostatnie zapewniają większy promień skrętu, dzięki czemu znajdują zastosowanie nie tylko w rolnictwie, ale również w przemyśle drzewnym.
Do dyszli oferowane są różne rodzaje końcówek. Zwykle są przyspawane, są też połączenia śrubowe obu elementów, np. przy dyszlach przyczep centralnoosiowych. 

Sztandarowe obrotnice

Bardzo ważnym produktem w ofercie JOST jest obrotnica. W ofercie znajdują się obrotnice w całym zakresie obciążeń, występujących w przyczepach o nośności od 750 kg do 25 t. W rolnictwie najczęściej wykorzystywane są obrotnice serii KLK HE z flanszami pierścieni skierowanymi w tę samą stronę (stosowane przy obciążeniu osiowym między 6 a 12 t). Jedną z najczęściej używanych jest obrotnica KLK HE 12L. Ma średnicę 1100 mm i dopuszczalne obciążenie równe 9 t. Swoją popularność wśród producentów zawdzięcza szerokiej gamie możliwości zastosowań, co pozwala na unifikację wykorzystywanych komponentów, a zatem przyspiesza montaż i pozwala na ograniczenie zapasów magazynowych. Obrotnice o nośności powyżej 25 t np. serii KDL900W, często występują w pojazdach leśnych. Charakteryzują się one specjalnymi uszczelnieniami, które chronią newralgiczne elementy zespołu przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami. 

Nogi i zawieszenia 

JOST od lat kojarzony jest z ofertą nóg podporowych. W rolnictwie najczęściej stosowane są nogi serii CF. Konstrukcja kombinowana oznacza, że obejmują cześć zrzutową (150 + 200 mm) oraz dwubiegowy mechanizm podnoszenia (470 mm). Taka budowa pozwala osiągnąć dużą regulację skoku podpory (ponad 800 mm), a jednocześnie kompaktową budowę całego zespołu.
Elementem oferty są również hydrauliczne zawieszenia off-roadowe marki Tridec, oferowane do przyczep objętościowych. Zawieszenia typu HD-O / MD-O znajdują zastosowanie do przewozu wyjątkowo ciężkich ładunków poza utwardzonymi drogami, gdzie poza dużym obciążeniem i stabilnością jazdy ważny jest również komfort, zdolność manewrowania i łatwość konserwacji /utrzymania. W najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach można m.in. regulować wysokość pojazdu czy sterować kołami zapewniając np. jak najmniejszy promień skrętu.
JOST intensywnie rozbudowuje swoją sieć sprzedaży części do pojazdów rolniczych. Aktualną listę naszych Partnerów Handlowych w tym zakresie znajdą Państwo na stronie internetowej: www.jost-polska.pl w zakładce „Sieć handlowa i serwisowa”.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.