Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: Adam Włodarz, archiwum
Auto Market Truck, nr 11/2008 (687)
z dnia 2008-03-14

DAF 95 ATI - ceniony "Holender"

Ciągniki siodłowe. DAF 95 ATI z lat 1987-1996

Ceniony "holender"

Na rynku wtórnym najwięcej jest dwuosiowych ciągników siodłowych w konfiguracji 4x2. W "95-tkach" spotykane są trzy typy szoferki: dzienna (na zdj.), sypialna i z podwyższonym dachem.

Ceniony "holender"

Szoferka jest ergonomiczna, ale materiały wykończeniowe kiepskie

Ceniony "holender"

Marcin Łyszcz

Przez lata, głównie za sprawą wytrzymałego podwozia, niezawodnych skrzyń biegów oraz odpornego na niskiej jakości ropę układu paliwowego DAF 95 ATI zapracował na bardzo dobrą opinię wśród transportowców. Popularny "holender" ma też jednak swoje wady. Należą do nich: korozja ramy, kłopoty z zawieszeniem szoferki i kiepskie materiały wykończeniowe w szoferce. Zalety ciągników siodłowych DAF-a to natomiast: trwałe, odporne na kiepski ON motory, niezawodne skrzynie biegów, solidne zawieszenie auta i przestronne kabiny.
Opisywany ciągnik występuje w trzech wariantach rozstawu osi: standardowym (3.500 mm), średnim (3.700) oraz długim (3.820). Dostępne konfiguracje to 4x2, 6x2 i 6x4. DAF 95 ATI zasilany jest rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 11,6 litra, o mocy: 330, 365 lub 402 KM. Silniki nie sprawiają problemów. Do naprawy głównej pokonują średnio 1,5 mln km. Układy paliwowe są niewrażliwe na kiepskiej jakości olej napędowy. Żywotne są turbosprężarki. Szesnastobiegowe, mechaniczne przekładnie ZF oceniane są pozytywnie. Słabym zaś punktem auta jest sprzęgło, które ze względu na ryzyko rozerwania łożyska kontrolować trzeba co 300 tys. km.
Holenderski ciągnik najczęściej ma zawieszenie mechaniczne (resory półeliptyczne z przodu i paraboliczne z tyłu), nieco rzadziej - mechaniczno-pneumatyczne. Z żadnym z nich nie ma większych kłopotów. Z przodu czasami wybijają się przekładki resorów. Krytykowane jest natomiast jego miękkie zestrojenie. Nadmierna miękkość zawieszenia jest szczególnie odczuwalna podczas jazdy w koleinach.
Kłopoty bywają z mechanicznym zawieszeniem szoferek. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne oraz tuleje osi wywrotu kabiny. Pękają też łapy mocujące. Kabiny (dostępne są krótkie, przedłużane i przedłużane z podwyższonym dachem) należą do przestronniejszych w swoich klasach, jednak użytkownicy często narzekają na wysoki tunel silnika. Kiepskie są materiały wykończeniowe. Łatwo rysują się plastiki na desce rozdzielczej, szybko przecierają się tkaniny obiciowe.
Słabym punktem DAF-a jest zabezpieczenie przed korozją, która najszybciej pojawia się na ramie pojazdu. Rdzy poddaje się też układ wydechowy i tylne mosty.
Pochwały zbiera układ hamulcowy, ale z zastrzeżeniem, że szybko zużywają się okładziny przedniej osi.
Opisywany DAF jest poszukiwany na naszym rynku wtórnym, ale z racji zalet ma wysokie ceny.
Plusy
Trwałe, odporne na kiepski ON motory. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie auta. Przestronne kabiny.
Minusy
Korozja ramy. Kłopoty z zawieszeniem szoferki. Kiepskie materiały wykończeniowe w szoferce.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest bardzo dobra, a ich ceny rozsądne. Gruntownej konserwacji, najlepiej raz na dwa lata, poddawać należy ramę DAF-a. Warto też częściej zaglądać do filtra paliwa.
Fabryczne dane techniczne
Model Pojazd prezentowany Konkurent
DAF 95.360 ATI 4x2, ciągnik siodłowy Scania R113 H 360 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu techniczna / administracyjna 40.000 / 40.000 kg 40.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.790 kg 6.270 kg
Rozstaw osi 3.500 mm 3.800 mm
Pojemność silnika / cylindry 11,6 l / R6 11 l / R6
Moc maksymalna 365 KM 362 KM
przy obr./min 2.000 2.000
Maksymalny moment obrotowy 1.500 Nm 1.500 Nm
przy obr./min 1.300 1.200
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 10+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Model DAF 95.360 ATI Scania R113 H 360
Chłodnica 4.080 zł 5.940 zł
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) 3.520 zł 3.350 zł
Reflektor 476 zł 429 zł
Okładziny hamulcowe 462 zł/oś 429 zł
Filtr oleju 149 zł 103 zł
Filtr powietrza 216 zł 234 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Model DAF 95.360 ATI Scania R113 H 360
Reflektor 300 zł 250 zł
Zderzak przedni 900 zł 500 zł
Szyba czołowa 650 zł 500 zł
Chłodnica 1.500 zł 1.400 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie, "Auto Market Truck" (luty-marzec 2008 r.)
Model DAF 95 ATI 4x2, ciągnik siodłowy Scania R113 4x2, ciągnik siodłowy
Rocznik przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1989 1.200 - 27,0 tys. zł 1.350 - 21,0 tys. zł
1990 1.250 - 31,0 tys. zł 1.200 - 22,7 tys. zł
1991 1.190 - 32,0 tys. zł 1.000 - 26,9 tys. zł
1992 1.000 - 34,6 tys. zł 1.000 - 28,0 tys. zł
1993 950 - 38,0 tys. zł 970 - 29,0 tys. zł
1994 900 - 39,0 tys. zł 890 - 31,0 tys. zł
1995 850 - 42,9 tys. zł 820 - 36,9 tys. zł