Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Adam Włodarz
Zdjęcia: Przemysław Dziendziela, arch.
Auto Market Truck, nr 36/2008 (712)
z dnia 2008-09-05

Star 742 - ostatni polski dystrybutor

Samochody ciężarowe. Star 742 (1993-1999)

Ostatni polski dystrybutor

Star 742 to coraz rzadszy widok na naszych drogach, jeżeli jednak szukamy pojazdu taniego w zakupie, można się nim zainteresować

Ostatni polski dystrybutor

Tylko podstawowe wskaźniki, do tego ułożone bez ładu i składu

Ostatni polski dystrybutor

Krzysztof Wróbel

Ostatni w pełni polski pojazd ze Starachowic kusi niską ceną zakupu i niskimi cenami części zamiennych. Na jego niekorzyść przemawia jednak duża awaryjność i niewiele egzemplarzy w dobrym stanie na rynku. Większość Starów napędzana jest polskim silnikiem Andoria o pojemności 4,4 litra i mocy 105 KM, który powstał na licencji Leylanda. To przeciętnie odporna jednostka napędowa, która do naprawy głównej wytrzymuje zazwyczaj około 250 tys. km. Awaryjny bywa jej osprzęt, sprzęgła i skrzynie biegów. Na osłodę pozostaje umiarkowane zużycie ON - według użytkowników od 15 do 18 litrów na 100 km. Niższą awaryjnością charakteryzuje się spotykany rzadko silnik Perkinsa o pojemności 4 litrów i mocy 109 KM.
Star 742 pojawił się w sprzedaży przed 15 laty jako lżejsza, niemal 7-tonowa (stąd siódemka w nazwie) wersja 11-tonowego Stara 1142. Przeznaczony głównie do dystrybucji pojazd ma niżej zabudowaną kabinę i skrzynię oraz mniejszy silnik. Sprzedawano go z zabudowami skrzyniowymi oraz jako podwozia. Star 742 ma trzy rozstawy osi: 2.780, 3280 i 4.100 mm.
Producent ze Starachowic montował do swego najmniejszego pojazdu tylko jeden typ dziennej szoferki z trzema siedzeniami. Pod względem wielkości nie jest ona mistrzynią nawet jak na ówczesne standardy. Użytkownicy narzekają także na jej wykończenie i niską skuteczność ogrzewania. Słabe jest także zabezpieczenie antykorozyjne. Przed zakupem radzimy dokładnie sprawdzić stan blachy, o ile bowiem bez trudu kupimy podłogę i obrzeża błotników, o tyle już zakup nowych drzwi może sporo kosztować. Wśród mankamentów wymienia się także awaryjny drążek skrętny odchylania kabiny.
Większość Starów napędzana jest polskim silnikiem Andoria o pojemności 4,4 litra i mocy 105 KM, który powstał na licencji Leylanda. To przeciętnie odporna jednostka napędowa, która do naprawy głównej wytrzymuje zazwyczaj około 250 tys. km. Awaryjny bywa jej osprzęt, sprzęgła i skrzynie biegów. Na osłodę pozostaje umiarkowane zużycie ON - według użytkowników od 15 do 18 litrów na 100 km. Niższą awaryjnością charakteryzuje się spotykany rzadko silnik Perkinsa o pojemności 4 litrów i mocy 109 KM.
Opinię dość trwałego ma mechaniczne zawieszenie pojazdu. Zdarza się, że tylne resory piórowe pękają, dzieje się tak jednak głównie w przeciążanych pojazdach. Rdza dotyka ramy pojazdu. Niezbyt odporna na wilgoć jest instalacja elektryczna.
Części zamienne są tanie, jeżeli jednak przyjdzie nam wymienić element, który rzadziej się psuje, może się np. okazać, że trzeba na niego poczekać tydzień. Niską cenę auta tłumaczyć należy przede wszystkim spadającą popularnością, co przekłada się na utrudnioną odsprzedaż.
Plusy
Atrakcyjna cena zakupu. Niskie spalanie. Prosta budowa. Dość tanie i łatwo dostępne są podstawowe części.
Minusy
Duża awaryjność. Rdza kabiny i ramy. Mało wygodna kabina.
ekspert: Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie:
- To maksymalnie prosta, łatwa w naprawie konstrukcja. Części zamienne są tanie i łatwo dostępne. Przestrzegam przed nadmiernym przeciążaniem auta, bo pęknięcia piór czy defekty drążków skrętnych zdarzają się często. Rygory serwisowe nie są wyśrubowane. Radzę regularnie (co 10 tys. km) smarować przednie zawieszenie.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Star 742, 4x2 skrzynia Iveco EuroCargo E60, 4x2 skrzynia
Dopuszczalna masa całkowita 6.900 kg 6.900 kg
Ładowność 3.500 kg 3.650 kg
Rozstaw osi 3.300 mm 3.105 mm
Poj. silnika / cylindry 4,4 l / R4 3,9 l / R4
Moc maksymalna 105 KM 102 KM
przy obr. /min 2.600 2.700
Maks. moment obrotowy 330 Nm 320 Nm
przy obr. /min 1.600 1.400
Skrzynia biegów ręczna 5+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary skrzyni
Długość 4.630 mm 4.200 mm
Szerokość 2.290 mm 2.150 mm
Wysokość 900 mm 800 mm
Ceny netto nowych części
Star 742, 4x2 skrzynia z 1996 r. Iveco EuroCargo E60, 4x2 skrzynia z 1996 r.
Chłodnica 1.500 zł 2.000 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.100 zł 1.700 zł
Reflektor 220 zł 680 zł
Okładziny hamulcowe 90 zł / oś 100 zł / oś
Filtr oleju 9 zł 114 zł
Filtr powietrza 25 zł 167 zł
Ceny części używanych ma giełdzie w Słomczynie
Star 742, 4x2 skrzynia Iveco EuroCargo E60, 4x2 skrzynia
Reflektor 100 zł 350 zł
Zderzak przedni 150 zł 420 zł
Chłodnica 500 zł 1.000 zł
Czołowa szyba 400 zł 500 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2008 r.)
Rocznik Star 742 (dystrybucyjne) Iveco EuroCargo E60 (dystrybucyjne)
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1994 330 - 7,3 tys. zł 308 - 16 tys. zł
1995 580 - 7,9 tys. zł 590 - 17,9 tys. zł
1996 440 - 8,5 tys. zł 500 - 19 tys. zł
1997 650 - 9 tys. zł 660 - 23,5 tys. zł
1998 356 - 11 tys. zł 450 - 25 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
39 900 PLN
EUROPOL Sp. z o.o Polska
EUROPOL Sp. z o.o
Więcej ogłoszeń z kategorii: