Biuro Obsługi Klienta 59 84 10 550
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: Sławomir Szumowski, GTL
Auto Market Truck, nr 51/2008 (727)
z dnia 2008-12-19

Dopracowane Renault Magnum E-Tech 440

Ciągniki siodłowe. Renault Magnum E-Tech 440 4x2 (2001-2004)

Bardziej dopracowane

Najpopularniejszy rozstaw osi ciągnika 4x2 to 3.900 mm. Takie Magnum znaleźliśmy w ofercie firmy GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku.

Bardziej dopracowane

Ergonomiczną deskę rozdzielczą E-Tech bez większych zmian przejął od poprzednika. Lepsze są materiały wykończeniowe.

Bardziej dopracowane

Zbigniew Sumiński

Renault Magnum E-Tech ze średnim, 441-konnym (są też wersje 401 i 472 KM), 12-litrowym turbodieslem Mack jest trwalsze od poprzedników. Ma mniej czuły na kiepski ON układ paliwowy, poprawione zawieszenie, odporniejszą na przeciążenia ramę. Atutem Renault Magnum są również na pewno trwałe hamulce i mosty. We znaki użytkownikom opisywanych ciągników siodłowych daje się jednak awaryjne zawieszenie szoferki, drogie oryginalne części zamienne i utrudniony dostęp do silnika.
Opisywane ciągniki w kon- figuracjach 4x2 dostępne są z rozstawami osi 3.900 i 4.120 mm. Maksymalne obciążenie osi tylnej to 12.600 kg, standardowa wysokość siodła wynosi 1.150 mm (są też wersje z siodłem wysokim - 1.200 mm i niskim - 1.070 mm). Dopuszczalna techniczna masa całkowita ciągnika to 19.000 kg, zestawu - 44.000 kg.
Zawieszenie ma lepszą opinię niż w Magnum z lat 1990-1996 i 1997-2000. Rzadziej wymieniać trzeba drążki stabilizatora i tulejki drążków z przodu (w poprzednikach padały po kilkudziesięciu tys. km), poprawiono zabezpieczenie połączeń elektrycznych regulatorów i czujników ciśnienia w poduszkach tylnej osi (w starszych Magnum we wtyczkach przy tylnych kołach zbierała się wilgoć). Odporna na korozję i uszkodzenia mechaniczne jest rama (w egzemplarzach z lat 1990-2000 zdarzały się pęknięcia nad lewą tylną poduszką), problemów nie sprawiają hamulce i mosty. Uwagi wymaga pneumatyczne zawieszenie szoferki. Często (co kilkadziesiąt tys. km) zdarzają się usterki zaworów poziomujących kabinę oraz drążka reakcyjnego kabiny. Wyższa jest jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Nawet po 500-600 tys. km plastiki nie mają ponadnormatywnych śladów zużycia, w przyzwoitym stanie pozostają grube, welurowe obicia siedzeń i boczków drzwi.
Mniej wrażliwy niż w Magnum z motorami dCi jest układ paliwowy silnika z ciśnieniowymi pompami jednostkowymi. Kiepski ON rzadziej powoduje zapchanie smoka, odstojnika czy filtra paliwa.
W przeciwieństwie do jednostek z szyną common rail praca na brudnym paliwie nie skutkuje awarią pompy czy wtryskiwaczy. Średnie spalanie obciążonego zestawu to według użytkowników 31-32 l ON na 100 km. Wzrost spalania i spadek mocy w E-Tech to zazwyczaj objaw przepalenia metalowych uszczelek na kolektorach wylotowych. Trwałe są skrzynie biegów ZF.
Oryginalne części zamienne do Magnum, podobnie jak do konkurencyjnych Volvo i DAF-ów, są drogie. Jednak bez trudu, w przeciwieństwie do konkurentów, dostępna jest większość podstawowych zamienników, łatwo też o części regenerowane.
Podaż używanych egzemplarzy tego modelu na rynku wtórnym jest spora. Większość Magnum oferowanych na wyspecjalizowanych placach to wozy w dobrej kondycji, serwisowane w ASO.
Plusy
Odporny na kiepski ON układ paliwowy. Trwałe hamulce i mosty. Wysoka wytrzymałość mechaniczna ramy.
Minusy
Drogie oryginalne części zamienne. Defekty pneumatycznego zawieszenia szoferki. Utrudniony dostęp do silnika.
ekspert: Zbigniew Sumiński z GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Renault Magnum 440 E-Tech to dopracowany model. Charakteryzuje się niewrażliwym układem paliwowym. Awarie zdarzają się tylko w przypadku stosowania paliwa bardzo niskiej jakości. Ma trwały układ hamulcowy, bezawaryjne skrzynie biegów i odporniejszą na przeciążenia niż w poprzednich modelach ramę. Trwałe jest zawieszenie, zbyt szybko zużywają się jedynie tuleje stabilizatorów. W porównaniu z konkurencyjnymi ciągnikami innych marek utrudniony jest dostęp do silnika.
Fabryczne dane techniczne
Renault Magnum 440 E-Tech 4x2, ciągnik siodłowy Volvo FH 12 420 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.430 kg 7.400 kg
Rozstaw osi 3.900 mm 3.700 mm
Pojemność silnika / cylindry 12,0 l / R6 12,1 l / R6
Moc maksymalna 441 KM 420 KM
przy obr./min 1.900 1.800
Maksymalny moment obrotowy 2.050 Nm 2.000 Nm
przy obr./min 1.100-1.400 1.800
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Renault Magnum Volvo FH 12
Chłodnica 3.681 zł 3.080 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.310 zł 3.630 zł
Reflektor 1.301 zł 1.383 zł
Klocki hamulcowe 609 zł / oś 688 zł / oś
Filtr oleju 184 zł 177 zł
Filtr powietrza 201 zł 199 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Renault Magnum Volvo FH 12
Reflektor 550 zł 500 zł
Zderzak przedni 600 zł 700 zł
Szyba czołowa 1.200 zł 1.000 zł
Chłodnica 1.200 zł 1.200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie, część ogłoszeniowa "AMT" (grudzień 2008 r.)
Rocznik Renault Magnum 440 E-Tech 4x2, ciągnik siodłowy Volvo FH 12 420 4x2, ciągnik siodłowy
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2001 750 - 80,0 tys. zł 790 - 90,0 tys. zł
2001 680 - 82,0 tys. zł 740 - 93,0 tys. zł
2002 600 - 84,0 tys. zł 690 - 97,0 tys. zł
2002 520 - 89,0 tys. zł 610 - 100,0 tys. zł
2003 500 - 92,0 tys. zł 540 - 106,0 tys. zł
2004 440 - 100,0 tys. zł 480 - 112,0 tys. zł
2004 420 - 105,0 tys. zł 460 - 119,0 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
do negocjacji
PUH MECHANIKA POJAZDOWA PODLASKI ANDRZEJ Polska
do negocjacji
PUH MECHANIKA POJAZDOWA PODLASKI ANDRZEJ Polska
Więcej ogłoszeń z kategorii: