Biuro Obsługi Klienta 59 815 41 17
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Michał Kij, Zbigniew Majerowski
Zdjęcia: Przemysław Dziendziela
Auto Market Truck, nr 50/2009 (777)
z dnia 2009-12-11

Volkswagen Crafter 35 kontra Mercedes Sprinter

Testy. Volkswagen Crafter 35 furgon

Cichy wspólnik

Stopień na zderzaku pozwala oczyścić dużą szybę przednią

Cichy wspólnik

W desce rozdzielczej nie brakuje schowków. Jest miejsce na telefon, klips na dokumenty i wygodne półki.

Cichy wspólnik

Wytrzymała podłoga z wylewką antypoślizgową i zagłębieniami z uchwytami do mocowania ładunku. Szkoda, że wymaga dopłaty.

Crafter jest bliskim kuzynem Sprintera, ale charakter ma nieco inny. Co ciekawe, różnicę między dwoma dostawczakami trudno racjonalnie wytłumaczyć. Przede wszystkim Mercedes daje większy wybór silników, podczas gdy Volkswagen w Crafterze bazuje na dieslach 2,5 TDi. Różnic jest zresztą znacznie więcej.
Oba samochody powstają w jednej fabryce, w Ludwigsfelde. Łączy je nieomal wszystko, dzieli wygląd przodu i silniki. Volkswagen stosuje wyłącznie pięciocylindrowe diesle 2.5 TDi. Mercedes daje większy wybór.
Bez nerwów
Silnik jest słyszalny w kabinie, ale bez przesady. Na pewno jest ciszej niż w Mercedesie Sprinterze. Sześciobiegowa skrzynka pracuje bez zarzutu. Niemalże sama trafia we właściwy bieg. Także przy włączaniu wstecznego. W ogóle układ napędowy pracuje miękko, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Mercedes jest bardziej surowy. W obu samochodach napędzane są koła tylne.
Crafter sprawnie przyspiesza, co nie dziwi. W końcu to najmocniejsza, 163-konna wersja ze średnim rozstawem osi i dachem o średniej wysokości. W dodatku furgon, czyli same ściany i podłoga. Stosunek masy do mocy jest korzystny. Tu kolejna uwaga: furgony mają skłonność, aby skrzypieniem i zgrzytem ładowni udowadniać kierowcy, jak ciężko pracują. Crafter robi swoje w milczeniu. Chyba tylko Renault Trafic jest równie zdyscyplinowane.
Zawieszenie świetnie dopracowane. Drobnych nierówności nie zauważa, na studzienkach nie tłucze. Mowy nie ma o spontanicznym bujaniu samochodem, nawet niezaładowanym. Nie mieliśmy w teście auta, które by dorównało pod tym względem Crafterowi. Układ kierowniczy jest precyzyjny.
Starannie
Kabina to królestwo plastików, ale niezłych. Jest duża i nie brakuje w niej schowków. Wyłożono je matami wygłuszającymi. Dwuosobowa kanapa naprawdę mieści dwie osoby. Kierowca też ma dość miejsca, choć aby zająć wygodą pozycję, musi manewrować fotelem. Kierownica nie jest regulowana. Za to można ustawić wysokość mocowania pasa bezpieczeństwa. W poprzek kabiny da się swobodnie przejść.
Klimatyzacja ma zakres regulacji co pół stopnia i funkcję dodatkowego osuszania powietrza (Reheat), przydatną w jesiennej słocie. Szyby w drzwiach są opuszczane elektrycznie, impulsowo. Na wyświetlaczu znajduje się wskaźnik temperatury zewnętrznej. Rzadkość w tej klasie pojazdów.
Dostęp do ładowni jest znakomity. Drzwi tylne uchylają się pod kątem 180 stopni i sięgają dachu. Szerokie prawie na pół długości ładowni drzwi boczne też są po dach. Towar można bezpiecznie umocować do uchwytów - osiem w podłodze, a dwa na ściance działowej. Na podłodze jest płyta ze sklejki pokryta tworzywem sztucznym.
To co najbardziej uderza w Crafterze, to precyzja, z jaką został wykonany i wygoda w środku. Niewiele jest w nim do poprawienia.
Plusy
Bardzo dobre zawieszenie. Starannie wykonane i praktyczne wnętrze. Lekko pracująca skrzynia biegów. Funkcjonalna ładownia.
Minusy
Brak regulacji ustawienia kierownicy. Krótkie siedzisko fotela kierowcy. Kabina zdominowana przez tworzywa sztuczne.
Podstawowe dane - Volkswagen Crafter 35 furgon
DMC / ładowność 3.490 / 1.225 kg
Objętość ładowni 11 m sześc.
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 3.265 / 1.780 / 1.940 mm
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość 5.905 / 1.993 / 2.705 mm
Rozstaw osi 3.665 mm
Silnik R5, turbodiesel z common rail
Pojemność skokowa silnika 2.461 ccm
Moc maksymalna 163 KM przy 3.500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 2.000 obr/min
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9,9 l/100 km
Skrzynia biegów mechaniczna, sześciostopniowa
Układ hamulcowy tarcze z przodu i z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego: ABS, ESP, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka, klimatyzacja manualna, centralny zamek z pilotem, przeszklona ścianka działowa, radio z CD, czujnik temperatury zewnętrznej, podłoga ze sklejki w ładowni.
Cena netto 115.500 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu km
perforacyjna 12 lat
Przeglądy techniczne wg wskazań komputera, nie rzadziej niż raz na rok