Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: red
Zdjęcia: red
Agro Expo, 2017(6)
z dnia 2017-09-22

Na co uważać kupując maszyny rolnicze z zagranicy?

Import maszyn

 

 

Wielu rolników decyduje się na zakup używanych ciągników i maszyn z zagranicy, dlatego przygotowaliśmy kompleksowy poradnik, który pomoże dokonać właściwego wyboru. Podpowiadamy, gdzie szukać sprawdzonych ofert i jak sprawdzić stan prawny maszyny. Opisujemy również formalności związane ze sprowadzeniem sprzętu oraz jego rejestracją w Polsce.
Krok pierwszy – samodzielnie czy u pośrednika?
Planujesz zakup ciągnika, kombajnu lub innej maszyny rolniczej z Niemiec, Holandii lub innego kraju UE? Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji pomiędzy samodzielnym poszukiwaniem ofert na rynku zagranicznym, a skorzystaniem z pomocy polskich pośredników. Które rozwiązanie jest korzystniejsze?
Samodzielne sprowadzenie sprzętu z zagranicy wymaga zakrojonych na szeroką skalę poszukiwań na zagranicznych portach ogłoszeniowych i aukcyjnych, zorganizowania podróży i środków transportu oraz dopełnienia formalności na granicy. Taka operacja sprawdzi się w przypadku prawie nowych lub kilkuletnich ciągników klasy Premium, których ceny są bardzo wysokie.
Tańszych maszyn wygodniej poszukać na polskim rynku, ponieważ prowizja dla pośrednika może nie pokryć kosztów podróży i poświęconego czasu (zwłaszcza, że oferty podane w ogłoszeniach nie do końca mogą odpowiadać stanowi faktycznemu).
Firmy, które na co dzień zajmują się sprowadzeniem sprzętu rolniczego z zagranicy, doskonale znają specyfikę danego rynku, szybko potrafią selekcjonować dostępne oferty, mają doświadczenie w dopełnianiu formalności i prowadzą działalność na szeroką skalę, która znacznie obniża koszty transportu zakupionych maszyn do Polski.
Warto jednak pamiętać, aby korzystać z ofert sprawdzonych pośredników prowadzących zarejestrowaną działalność gospodarczą i cieszących się dobrymi opiniami w swojej branży. Bogatą bazę ciągników, kombajnów oraz innego sprzętu rolniczego znajdziesz w Best Agri – w naszej gazecie i serwisie gromadzimy wyłącznie oferty pochodzące od sprawdzonych firm.
Krok drugi – sprawdź bazy pojazdów skradzionych
Każde ogłoszenie warto bardzo dokładnie sprawdzić pod kątem stanu prawnego danego ciągnika lub maszyny rolniczej. Możemy zgłosić się do najbliższej jednostki policji i podać numery identyfikacyjne spisane z pojazdu lub sprzętu. Polska policja ma dostęp do bazy przedmiotów i rzeczy utraconych na obszarze strefy Schengen (w tym ciągników i sprzętu rolniczego).
Warto jedynie pamiętać, że brak wiarygodnego podejrzenia, że maszyna pochodzi z kradzieży, nie pozwala wzywać policji na miejsce jej oględzin (przez służby jest to traktowane jako nieuzasadniona interwencja).
Rozkoduj numer VIN
Ciągniki i przyczepy rolnicze możemy sprawdzić również na podstawie numeru VIN (unikalny numer nadwozia).  Numer ten znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym oraz na tabliczce znamionowej. Numer VIN składa się z ciągu 17 znaków (cyfry i litery). Pierwszy 3 znaki to międzynarodowy kod producenta, kolejne 6 to opis modelu (VDS), a ostatnie 8 określaj numer seryjny pojazdu.
Sprawdzenie numeru VIN można zlecić wyspecjalizowanej firmie zajmującej się jego rozkodowywaniem. Pomoc bardzo często można uzyskać także u autoryzowanych przedstawicieli danej marki w Polsce (dealerzy sprawdzają VIN grzecznościowo).
Unikalny numer nadwozia pozwala odczytać między innymi:
• miejsce pierwszej sprzedaży pojazdu,
• dane pierwszego właściciela,
• numery silnika i kabiny (muszą się one pokrywać – w przeciwnym wypadku istnieje podejrzenie, że pojazd mógł zostać skradziony, a silnik wymieniony). 
W numerze VIN zapisana jest także specyfikacja pojazdu. Jego rozkodowanie pozwala poznać:
• wersję pojazdu, 
• rodzaj osi przedniej,
• komfort kabiny,
• wielkość opon,
• oświetlenie fabryczne,
• rodzaj błotników,
• typ układu hydraulicznego.
W kompleksowych raportach VIN przygotowywanych przez specjalistyczne firmy bardzo często pojawiają się także zdjęcia pojazdu (pochodzące m.in. z ogłoszeń w swoim kraju), terminy przeglądów serwisowych, typ napraw wykonanych na gwarancji, przebieg, informacje z baz pojazdów skradzionych z wielu krajów europejskich.
Takie dane pozwalają ustalić, czy sprzedający nie cofnął licznika lub ciągnik nie jest po wypadku (niestety takie sytuacje zdarzają się podobnie, jak w przypadku używanych samochodów z zagranicy). Dane dają również ogólny obraz na stan techniczny ciągnika, co pomoże odrzucić podejrzane ogłoszenia.
Sprawdź stan techniczny maszyny
Kolejnym krokiem powinno być bardzo dokładne sprawdzenie stanu technicznego maszyny i porównanie numeru silnika z zapisem w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku ciągników pomoc można uzyskać w serwisach specjalizujących się w ich naprawie, które oceniają stan nadwozia (m.in. dokonują pomiarów grubości lakieru), sprawdzają silnik i stopień zużycia części w poszczególnych układach, a w najnowszych ciągnikach weryfikują błędy zapisane w komputerze pokładowym.
Zweryfikuj dokumenty
Przed zakupem ciągnika lub innej maszyny rolniczej z zagranicy zawsze należy dokładnie sprawdzić dokumenty, które pomogą potwierdzić ich stan prawny i zarejestrować zakup w wydziale komunikacji.
Niezbędne są:
• dowód rejestracyjny i tablica pojazdu,
• zaświadczenia i opłaty,
• dane do przeglądu technicznego,
• dane do homologacji.
Umowa kupna-sprzedaży zawsze powinna być przygotowana w 2 egzemplarzach (kupujący otrzymuje oryginał). Dokument ten powinien zawierać:
• kompleksowe dane sprzedającego i kupującego (imię i nazwisko, adres, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego, NIP firmy),
• numer rejestracyjny pojazdu,
• numer nadwozia (VIN),
• markę i model maszyny,
• rok produkcji,
• numer silnika,
• kolor,
• przebieg,
• wartość przedmiotu.
Rejestracja maszyny w Polsce
Formalności związane z rejestracją ciągnika rolniczego sprowadzonego z zagranicy są mniej skomplikowane niż w przypadku samochodów.
Do właściwego wydziału komunikacji należy dostarczyć:
• zagraniczny dowód rejestracyjny z polskim tłumaczeniem (musi je wykonać tłumacz przysięgły),
• przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży bądź fakturę (tłumaczenie przysięgłe),
• stare tablice rejestracyjne (gdy ich nie ma, można napisać oświadczenie o zaginięciu),
• potwierdzenie przeglądu technicznego wydane przez Stację Kontroli Pojazdów,
• zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT (przy umowie kupna-sprzedaży).
Dużym plusem jest zwolnienie ciągników i maszyn rolniczych z opłaty recyklingowej, co pozwala uniknąć dodatkowych opłat przy zakupie używanego sprzętu z zagranicy.