Wiadomości z rynku

Autor: RED
Zdjęcia: Producenci
Auto Market Truck, 2015(1)
z dnia 2015-12-25

Zrobią więcej, oszczędniej i czyściej

Nowe koparki gąsienicowe

Koparki gąsienicowe Case serii D napędzane są silnikiem
Tier 4 Final (Stage IV)

Zgodna z normą Stage IV, koparka Doosan DX235LC-5

Maszyny Doosan nowej generacji - LC-5 spełniają normę Stage IV bez filtrów
cząstek stałych (DPF)

Modele JCB JS200 oraz JS220 wyposażono w nowo zaprojektowane ramię koparkowe

W nowych modelach Volvo EC160E i EC180E wprowadzono szereg funkcji, które priorytetowo traktują efektywne wykorzystanie paliwa

Liczbę przełączników w Volvo zmniejszono, a funkcje sterowania klimatyzacją zintegrowano z klawiaturą, co ułatwia regulację

Koparki gąsienicowe są ciągle udoskonalane w celu wzrostu ich produktywności, wydajności oraz przeznaczenia do szerokiego zakresu prac. Najnowsze technologie pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji spalin.
Maszyny spełniają normę emisji Tier 4 Final (Stage IV) w wielu przypadkach bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych (DPF).
W ostatnich miesiącach nowe modele koparek gąsienicowych wprowadziły m.in. takie marki jak Case, Doosan, JCB i Volvo.
Case – seria D
Na targach Intermat 2015 debiut rynkowy miały koparki gąsienicowe Case nowej generacji – seria D. Cztery nowe modele o masie operacyjnej od 25 do 40 ton z silnikiem Tier 4 Final (Stage IV) wyposażono w nowe funkcje i ulepszenia, które poprawiają parametry ich pracy. Cechuje je lepsza sterowalność i wyższy poziom bezpieczeństwa.
Nowe maszyny wyposażane są w inteligentny układ hydrauliczny Case, który stawia je wśród najlepszych na rynku, dzięki imponującej sterowalności i wydajności. Nowe elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne oraz większy rozdzielacz dodatkowo zwiększają produktywność koparek: poprawiają szybkość reakcji maszyn – czasy cyklów roboczych są do 12% krótsze w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji; zwiększają do 6% siłę zrywającą; zwiększają udźwig. Ponadto, model CX370D wyposażono w dwie większe pompy w porównaniu do poprzedniego modelu, o maksymalnym natężeniu przepływu 2x300 litrów/minutę.
Wydajność z paliwa jest aż do 8% wyższa w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji, dzięki technologii silnika i udoskonalonej hydraulice. Nowe modele są zgodne z normą Tier 4 Final (Stage IV) dzięki bezobsługowemu rozwiązaniu SCR Case, które nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Duży zbiornik AdBlue, wymagający napełniania co piąte tankowanie paliwa, zapewnia wyróżniającą się autonomię.
Kabina ciśnieniowa z systemem amortyzującym zapewnia niski poziom hałasu i drgań – według producenta seria D zapewnia najcichsze środowisko pracy wśród maszyn tej klasy. W pełni regulowane stanowisko robocze z opcjonalnie podgrzewanym fotelem tworzą komfortowe środowisko do pracy.
Duży monitor panoramiczny pozwala na ciągły podgląd obrazu z kamery cofania oraz wszystkich parametrów pracy, np. wskaźników zużycia paliwa, informacji na temat obsługi technicznej i diagnostyki maszyny.
Kabina spełnia normy bezpieczeństwa ROPS i FOPS poziom II. Punkty serwisowe są łatwo dostępne i można się do nich dostać w bezpieczny sposób korzystając z poręczy montowanych w standardzie. Dobrą widoczność, również po zmroku, zyskujemy dzięki opcjonalnemu pakietowi oświetleniowemu LED, który zapewnia szersze pokrycie obszaru wokół maszyny.
Maszyny serii D wyposażane są także w system telematyczny SiteWatch, który pozwala kierownikowi floty śledzić i optymalizować użycie maszyny, a blokujący kod zabezpieczający chroni ją przed kradzieżą.
Doosan – DX235LC-5
Doosan wprowadza na rynek nową, zgodną z normą Stage IV, koparkę gąsienicową DX235LC-5. Najnowsza koparka generacji LC-5 zapewnia większy komfort, sterowność oraz posiada nowe funkcje poprawiające efektywność paliwową, czas eksploatacji i zwrot z inwestycji przy równoczesnym zwiększeniu mocy, wytrzymałości i sprawności.
To maszyna o standardowej konfiguracji (2,99 m szerokość podwozia), którą dopełnia niewielka szerokość modelu DX235NLC-5 i zmniejszony promień modelu DX235LCR-5, zaprezentowanych po raz pierwszy na targach Intermat w kwietniu 2015 r. Przeznaczona jest dla użytkowników poszukujących maszyny o wyższej wydajności i stabilności od 22-tonowej koparki DX225LC-3 (Stage IIIB) oraz o porównywalnej mocy i wydajności uzyskiwanej przez większy model DX255LC-5.
Nowy model ma zwiększoną o 900 kg masę oraz cięższą przeciwwagę (5.000 kg w stosunku do 4.300 kg w modelu DX225LC-3) przy równoczesnym wzmocnieniu ramienia i wysięgnika. Dzięki temu dysponuje dużo większą mocą łyżki (od 15 do 16%) i ramienia (średnio o 7-8%) niż model LC-3. Udźwig przedni w nowej maszynie został zwiększony o 6% (7,71 t), zaś udźwig z boku o 8% (4,92 t).
Model DX235LC-5 posiada cechy charakterystyczne dla wszystkich koparek nowej generacji Doosan LC-5, a więc jest zasilany sprawdzonym, 6-cylindrowym turbodieslem Doosan DL06P, o mocy 169 KM. Spełnia on normę Stage IV bez filtrów cząstek stałych (DPF), dzięki zastosowaniu w układzie oczyszczania spalin chłodzonego systemu ich recyrkulacji (EGR) i selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Zastosowane innowacyjne funkcje zmniejszają zużycie paliwa średnio o 9%. Należy do nich dzienny licznik kilometrów, pozwalający operatorowi sprawdzić zużycie paliwa w dowolnym okresie, z poziomu panelu sterowania. Koparkę wyposażono w układ SPC (Smart Power Control) optymalizujący pracę pompy i silnika i pozwalający zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa.
Kabina jest większa niż w modelu LC-3, wprowadzono też dodatkowe ulepszenia mające na celu zwiększenie komfortu operatora i wygody obsługi. Nowy system pozwalający sterować osprzętem za pomocą joysticka lub pedału dwukierunkowego umożliwia precyzyjne sterowanie koparką. Użytkownicy mogą również korzystać z unikatowego przełącznika typu jog/shuttle.
Dodatkowy pedał do jazdy na wprost jest przydatny podczas długiej jazdy bez zmiany kierunku. Konsola operatora jest amortyzowana razem z fotelem, co zmniejsza drgania, zapewniając operatorowi lepszą kontrolę nad koparką w trudnych warunkach.
Nowa koparka jest fabrycznie wyposażana w bezprzewodowy system zarządzania flotą CoreTMS. To dostępne wcześniej wyłącznie jako opcja rozwiązanie stanowi teraz standardowe wyposażenie wszystkich maszyn serii LC-5 o masie powyżej 14 ton.
Jak wszystkie koparki serii LC-5 o masie powyżej 20 t, model DX235LC-5 posiada wzmocnione ramię i wysięgnik z grubszego metalu, co w połączeniu z inną metodą spawania pozwoliło zmniejszyć spiętrzenie naprężeń z przodu maszyny. W celu dodatkowego zwiększenia wytrzymałości i zmniejszenia poziomu hałasu wszystkie modele LC-5 wyposażono w tuleje EM (Enhanced Macro-surface), które po nasmarowaniu są bardziej wydajne niż standardowe tuleje.
Montowane fabrycznie w nowym modelu wstępne filtry powietrza usuwają większość pyłu, zanieczyszczeń, owadów, deszczu i śniegu, zapewniając większą czystość powietrza doprowadzanego do filtra. Wydłuża to okresy pomiędzy wymaganym serwisowaniem tego filtra. W kabinie zamontowano również dodatkowe zabezpieczenie filtra powietrza oraz zmieniono konstrukcję filtrów klimatyzatora na łatwiejszą do wymiany.
W nowym modelu można zamontować wszystkie dostępne obecnie elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak zwężone gąsienice, ramię krótkie lub długie, ogniwa oraz przewody hydrauliczne.
JCB – JS200 i JS220
Gama koparek gąsienicowych marki JCB obejmuje 19 modeli, o masie od 11 do 36 t. Maszyny są wyposażane w instalację hydrauliczną niskiego ciśnienia obsługującą m.in. łyżkę skarpową uchylną oraz dwukierunkową instalację wysokiego ciśnienia, która może obsługiwać różnego rodzaju osprzęt. Kabina wyposażona jest w automatyczną klimatyzację, nowy komputer sterujący wyposażony w 7-calowy kolorowy wyświetlacz, który pełni także rolę monitora kamery wstecznej. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości komponentów wyświetlacz jest czytelny w każdych warunkach oświetleniowych. Nowy monitor ułatwia codzienną eksploatację maszyny, pokazując wszystkie istotne informację jak np. spalanie rzeczywiste, czy efektywność pracy. Operator nie musi codziennie sprawdzać poziomu płynów eksploatacyjnych, gdyż uzyskuje pełną informację o ich stanie na wyświetlaczu.
Maszyny pracują w czterech trybach, których wybór jest uproszczony poprzez zastosowanie paska z barwnym kodem na wyświetlaczu. Nowy komputer ma możliwość programowania parametrów różnego rodzaju osprzętu hydraulicznego (do 10 sztuk), montowanego na ramieniu.
Modele JS200 oraz JS220 wyposażono w nowo zaprojektowane ramię koparkowe, które w kluczowych jego punktach zostało powiększone, gwarantując przy tym wyższą wytrzymałość. Dodatkowo na końcu ramienia kopiącego, na jego połączeniu z ramieniem BOOM zastosowano odlewy, które gwarantują wyższą wytrzymałość.
JCB obecnie stosuje w większości modeli koparek gąsienicowych (JS115-130-145-160-180-200-220) silniki własnej generacji – ECOMAX, które, jako jedyne na rynku, dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym nie korzystają z filtra cząstek stałych oraz selektywnej redukcji katalitycznej. Podlegają normie STAGE IIIB/TIER 4 dzięki zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail, układu recyrkulacji gazów spalinowych oraz turbosprężarki o zmiennej geometrii, zapewniając przy tym zmniejszenie zużycia paliwa.
JCB oferuje koparki gąsienicowe z klepkami stalowymi o szerokości 600-900 mm, ale można zamówić także specjalne klepki o szerokości do 1.200 mm.
W maszynach z silnikami ECOMAX producent stosuje innowacyjny system blokady poziomu bezpieczeństwa „2GO”, który całkowicie izoluje funkcje układu hydraulicznego, co pozwala wyeliminować niezamierzony ruch maszyną.
Volvo – EC160E i EC180E
Nowe koparki gąsienicowe serii E firmy Volvo są wyposażone w silnik zgodny z normami Tier 4 Final/Stage IV, który – jak zapewnia producent – ma gwarantować wysoką wydajność w trudnych warunkach eksploatacji.
W nowych modelach EC160E i EC180E wprowadzono szereg funkcji, które priorytetowo traktują efektywne wykorzystanie paliwa. Zwiększona moc silnika gwarantuje wysoką precyzję reakcji maszyny podczas pracy i jazdy, co przekłada się na wyższą wydajność.
Dla poprawy efektywności układ hydrauliczny został zoptymalizowany pod kątem harmonijnego współdziałania z mocniejszym silnikiem, a elektroniczny układ sterowania i zaawansowany tryb ECO pozwalają zredukować straty mocy oraz zwiększyć stopień kontroli i skrócić czas reakcji. Tryb ECO wykorzystuje główny zawór sterujący i oprogramowanie maszyny w celu zagwarantowania efektywnego sterowania pracą pompy.
Dla skrócenia czasu realizacji cyklu roboczego zastosowano funkcję zmiennego położenia wysięgnika, pozwalającą zaoszczędzić lub wykorzystać do innych zadań moc pompy, która zostałaby zużyta do jego opuszczania. W maszynach EC160E i EC180E dodatkowo zwiększono efektywność eksploatacji poprzez skrócenie czasu pracy na biegu jałowym – silnik zostaje automatycznie wyłączony po upływie określonego czasu braku aktywności maszyny.
W koparkach serii E zastosowano najnowsze innowacje konstrukcyjne w celu zagwarantowania trwałości maszyn w każdych warunkach eksploatacji. Przykładem mogą być silikonowe uszczelnienia zapobiegające korozji i wodoodporne wiązki przewodów oraz złącza, a także mocne zawiasy i zamocowane śrubami osłony świateł zamontowanych na ramie.
Wzmocniona stalowa konstrukcja zabezpiecza operatora na wypadek przewrócenia (ROPS), a wytrzymałe podwozie zostało skonstruowane w sposób zapewniający odporność na wszelkie czynniki i warunki terenowe. Zaprojektowana w innowacyjny sposób dolna rama w kształcie litery X umożliwia równomierne rozłożenie masy. Solidna konstrukcja wysięgnika i ramienia obejmuje wewnętrzne płyty, które rozmieszczono w taki sposób, by podpierały punkty nacisku w szerokim zakresie zastosowań, rozpraszając naprężenia w obszarach poddawanych działaniu dużych sił nacisku.
Liczba przełączników została zmniejszona, a funkcje sterowania klimatyzacją zintegrowano z klawiaturą, co ułatwia regulację. Na drążku sterowniczym umieszczono przycisk szybkiego dostępu, który umożliwia operatorowi wybór takich funkcji jak uruchamianie wycieraczek, obsługa kamer, automatyczne wyciszanie dźwięku czy włączanie maksymalnej mocy bez przerywania pracy.
Dla poprawy bezpieczeństwa w maszynach tych można zamontować kamery boczne. Widok z obu jest wyświetlany na kolorowym monitorze.
Wygodny dostęp do zbiornika hydraulicznego i zbiornika paliwa, a także pogrupowane filtry dostępne z poziomu podłoża przyspieszają i ułatwiają wykonywanie czynności obsługowych. Odpowiednio rozmieszczone perforowane płyty antypoślizgowe są trwałe i zapewniają dobrą przyczepność obuwia podczas czyszczenia maszyny. Chłodnica silnika, chłodnica powietrza doładowywanego i chłodnica oleju hydraulicznego są łatwo dostępne z poziomu podłoża po otwarciu bocznej pokrywy. Przypomnienia serwisowe wyświetlane w czasie rzeczywistym na kolorowym monitorze umożliwiają szybkie przeprowadzenie diagnostyki.
Maszyny EC160E i EC180E można dostosować do współpracy z szeregiem linii hydraulicznych, a wyposażenie fabryczne stanowią przewody do podłączenia młota i nożyc oraz rotatora.
Zabezpieczony hasłem system zarządzania pozwala zapisać w pamięci 20 różnych rodzajów osprzętu. Umożliwia on nastawianie i regulację przepływu hydraulicznego i ciśnienia z kabiny, dzięki czemu można korzystać z różnorodnych narzędzi. Pedał z układem elektrycznym pozwala na precyzyjne sterowanie, a czułość reakcji osprzętu można regulować za pomocą klawiatury.
Wśród dostępnego osprzętu są m.in. łyżki GP, HD i XD oraz młot hydrauliczny HB-18, przystosowany do współpracy z szybkozłączami. Producent oferuje pełny asortyment szybkozłączy z technologią blokady przedniego sworznia.