Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Jarosław Jarzyński
Zdjęcia: Przemysław Dziendziela, arch.
Auto Market Truck, nr 22/2006 (594)
z dnia 2006-06-02

Renault Express/Rapid - siła w prostocie

Samochody dostawcze. Renault Express/Rapid z lat 1991-1998

Siła w prostocie

Express/Rapid to niebrzydki, tani w utrzymaniu, praktyczny wozik, którego największym problemem jest korozja nadwozia

Siła w prostocie

Przestarzale wyglądająca deska rozdzielcza pochodzi z osobowej "piątki"

Siła w prostocie

Mariusz Kacprzak

Przednia część nadwozia z osobówki plus duża paka - takiej recepty na mały wóz użytkowy na przełomie lat 80. i 90. trzymała się większość producentów. Nie inaczej było z Renault. Na bazie miejskiej "piątki" Francuzi produkowali udany model Express/Rapid. Atuty tej odmiany Renault to naszym zdaniem: niska awaryjność, ustawna ładownia, spory wybór jednostek napędowych i duża podaż modelu na rynku. Minusy to z kolei: ciasna szoferka, spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy oraz korozja nadwozia i układu wydechowego.
Express (na niektórych rynkach znany jako Rapid) zdobył spore uznanie na europejskim rynku. W Polsce, dzięki swojej funkcjonalności i niskiej awaryjności, nadal jest chętnie kupowany.
Samochód produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: jako dwumiejscowy furgon oraz pięciomiejscowe, przeszklone kombi. Ładownia "francuza" (dostęp przez tylne, dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi) jest dość obszerna i ustawna. Tak jak w konkurencyjnym Citroenie C15 na pace Renault w dwuosobowej wersji zmieści się europaleta. Express ustępuje jednak "cytrynie" ładownością. W zależności od wersji może przewieźć 500-600 kg, podczas gdy C15, w popularnych wersjach z dieslem, może udźwignąć do 765 kg.
Szoferka jest ciasna, archaiczna już dziś deska rozdzielcza pochodzi wprost z osobowej "piątki". Użytkownicy chwalą jednak logiczne rozmieszczenie przycisków i przełączników oraz trwałą tapicerkę ze skaju, natomiast narzekają na kiepskie ogrzewanie i brak wspomagania kierownicy (występowało bardzo rzadko).
Renault Express/Rapid dostępne jest w pięciu wersjach silnikowych. Do wyboru są benzyniaki 1.2/55 KM, 1.4/60 KM, 1.4/80 KM oraz diesle 1.6/55 KM i 1.9/65 KM. Najbardziej cenione (średnie spalanie w cyklu mieszanym, przy spokojnej jeździe, wg użytkowników wynosi 5-6 l ON na 100 km) i najpopularniejsze są ropniaki, które do naprawy głównej pokonują zwykle około 400 tys. km. Benzyniaki "kapitalkę" przechodzą zazwyczaj po 300 tys. km.
Skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów. Największym problemem użytkowników Express/Rapid jest korozja nadwozia. Ogniska rdzy pojawiają się najczęściej na masce, progach, na dachu nad częścią bagażową i tylnych drzwiach. Rdza atakuje też wydech, którego trwałość, w przypadku oryginału, wynosi około trzech lat. Co ciekawe, kierowcy małego dostawczego Renault nie narzekają na usterki zawieszenia. Do częstych defektów drążka skrętnego tylnej osi dochodzi tylko w przeciążanych egzemplarzach.
Na rynku wtórnym wybór modelu Express/Rapid jest spory. Duża część oferowanych na sprzedaż pojazdów została niedawno sprowadzona z zagranicy.
Plusy
Niska awaryjność. Ustawna ładownia. Spory wybór jednostek napędowych. Duża podaż modelu na rynku.
Minusy
Ciasna szoferka. Spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy. Korozja nadwozia i układu wydechowego.
Ekspert: Mariusz Kacprzak, mechanik z Lublina:
- Express dobrze sprawdza się w polskich warunkach. Wysokoprężne silniki 1.9 charakteryzują się dużą wytrzymałością, są odporne na stosowanie ON niskiej jakości, a obsługa ogranicza się najczęściej do wymiany oleju silnikowego i filtrów. Części zamienne są tanie, wiele napraw użytkownik może wykonać sam.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Renault Express 1.9 D Citroen C15 1.9 D
Długość 3.946 mm 3.995 mm
Szerokość 1.555 mm 1.636 mm
Wysokość 1.793 mm 1.800 mm
Pojemność silnika 1.870 ccm 1.868 ccm
Moc maksymalna 65 KM 60 KM
przy obr./min 4.500 4.600
Maks. moment obrotowy 120 Nm 110 Nm
przy obr./min 2.250 2.000
Prędkość maksymalna 145 km/h 125 km/h
Zużycie paliwa 6,8 l ON / 100 km 6,5 l ON / 100 km
Ładowność 550 kg 765 kg
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 1.600 mm 1.640 mm
szerokość 1.420 mm 1.540 mm
wysokość 1.210 mm 1.230 mm
Ceny brutto nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa części Renault Express 1.9 D Citroen C15 1.9 D
Tarcza hamulcowa 120 zł 160 zł
Chłodnica 580 zł 660 zł
Wahacz poprzeczny (przód) 200 zł 250 zł
Amortyzator 275 zł 320 zł
Filtr oleju 20 zł 40 zł
Filtr powietrza 45 zł 60 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Nazwa części Renault Express 1.9 D Citroen C15 1.9 D
Reflektor 40 zł 70 zł
Amortyzator 80 zł 100 zł
Zderzak przedni 100 zł 100 zł
Chłodnica 200 zł 180 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj 2006 r.)
Rocznik Renault Express/Rapid Citroen C15
silnik / przebieg w tys. km - cena brutto silnik / przebieg w tys. km - cena brutto
1991 1.6 D / 400 - 1,7 tys. zł 1.8 D / 450 - 2,0 tys. zł
1992 1.2 B / 330 - 2,4 tys. zł 1.8 B / 380 - 1,9 tys. zł
1993 1.9 D / 355 - 3,3 tys. zł 1.8 D / 367 - 3,4 tys. zł
1995 1.2 B / 187 - 4,3 tys. zł 1.8 D / 190 - 4,4 tys. zł
1997 1.9 D / 232 - 6,7 tys. zł 1.8 D / 282 - 6,0 tys. zł
1998 1.9 D / 148 - 8,0 tys. zł 1.8 D / 215 - 7,0 tys. zł
1998 1.9 D / 160 - 8,6 tys. zł 1.8 D / 140 - 7,5 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
110 000 PLN
marcin.rejch@gmail.com Polska
183 000 PLN
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz Polska
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz
84 000 PLN
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz Polska
TRUCK SERVICE Kamila Lesisz
59 000 PLN
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO Polska
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO
44 000 PLN
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO Polska
SP TRANS SŁAWOMIR PIETRASZKO