Wiadomości z rynku

Autor: Adam Włodarz
Zdjęcia: Adam Włodarz, archiwum
Auto Market Truck, nr 30/2007 (654)
z dnia 2007-07-27

Steyr MK - dystrybutor i budowlaniec

Samochody ciężarowe. Steyr MK (1986-2000)
Dystrybutor i budowlaniec

Steyr MK z zabudową wywrotki świetnie sprawdza się na niewielkich budowach

Dystrybutor i budowlaniec

Jan Kasznik

Średni Steyr jest tani w zakupie, wygodny w użytkowaniu i bardzo wytrzymały. Pozytywny obraz tego pojazdu psują jednak wyjątkowo wysokie ceny oryginalnych części i brak zamienników. Pod kabiną Steyra MK pracuje zazwyczaj austriacki sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,6 litra (wersje z silnikiem 6.9 MAN-a są rzadko spotykane). Turbodoładowana jednostka produkcji Steyra występuje w wersjach o mocach: 143, 184, 215, 233 i 260 KM. Silnik ma opinię trwałego, czasem jednak wypalają się zawory ssące i wydechowe.
Opisywany Steyr klasy średniej występuje tylko jako pojazd dwuosiowy, którego DMC wynosi od 7,49 do 18 ton. Producent oferował podwozia pod zabudowę, wśród których najpopularniejsze były wersje drogowe (zabudowywane skrzyniami) i odmiany budowlane. Dużo rzadziej spotkać można ciągniki siodłowe. Oprócz napędu na tylną oś, Steyr ma także wersję 4x4, występującą najczęściej w odmianach budowlanych. Ładowność Steyra wynosi od 5,25 do 11,5 tony. Rozstawy osi wersji dystrybucyjnych mają od 3,3 do 5,9 m, budowlanych od 2,9 do 3,6 m.
Szoferka ma dwie wersje - krótką dzienną i dłuższą z jedną leżanką (ta ostatnia od 1991 roku). Użytkownicy pojazdu chwalą wytrzymałość kabiny, jej dobre resorowanie i wystarczające wygłuszenie. Zimą wnętrze pojazdu szybko się nagrzewa. Na plus zaliczyć trzeba także dobre zabezpieczenie antykorozyjne, na minus często urywające się klamki drzwi.
Pod kabiną Steyra MK pracuje zazwyczaj austriacki sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 6,6 litra (wersje z silnikiem 6.9 MAN-a są rzadko spotykane). Turbodoładowana jednostka produkcji Steyra występuje w wersjach o mocach: 143, 184, 215, 233 i 260 KM. Silnik ma opinię trwałego, czasem jednak wypalają się zawory ssące i wydechowe. Awaryjne bywa także łożysko rozrządu. Jednostka Steyra może współpracować z austriacką skrzynią biegów o sześciu przełożeniach lub ze skrzyniami ZF (6-, 9- i 16-biegową). Do przeniesienia napędu nie ma większych zastrzeżeń.
Steyr ma zazwyczaj mechaniczne zawieszenie obu osi, poduszki powietrzne pojawiają się czasem w wersjach szosowych z tyłu. Z przodu psują się relatywnie często zwrotnice, które są bardzo drogie w naprawie. Drogi podczas serwisowania jest także układ hamulcowy, który ma co prawda wysoką wytrzymałość. Wśród typowych awarii wymienia się także urywanie się korbowodu w kompresorze.
Największym minusem Steyra MK są bardzo wysokie ceny części oraz brak ich zamienników (dostępne pozycje można policzyć na palcach).
Plusy
Niewielka awaryjność. Prosta budowa. Dobre właściwości terenowe wersji 4x4. Niska cena zakupu.
Minusy
Brak zamienników i części używanych. Bardzo wysokie ceny oryginalnych części. Niewielka podaż używanych aut na rynku wtórnym.
Ekspert
Jan Kasznik, współwłaściciel serwisu Dajan z Krakowa:
- Radzę kontrolować ilość oleju w mostach. Zazwyczaj w pojazdach budowlanych olej wymienia się co 60 tys. km. Kupując Steyra MK radzę skontrolować jak najwięcej elementów, ponieważ zakup części do tego pojazdu stanowi bardzo duży wydatek. Do tego pojazdu brak zamienników, mało jest części używanych, więc trzeba korzystać z oryginalnych, które są wyjątkowo drogie.
Fabryczne dane techniczne wywrotek
Model Auto prezentowane Konkurent
Steyr 11S14 Mercedes 1114K
Dopuszczalna masa całkowita 11.000 kg 11.000 kg
Ładowność 7.800 kg 7.600 kg
Rozstaw osi 2.900 mm 3.150 mm
Pojemność silnika / cylindry 6,6 l / R6 6,0 l / R6
Moc maksymalna 143 KM 136 KM
przy obr./min 2.400 2.800
Maksymalny moment obrotowy 525 Nm 402 Nm
przy obr./min 1.100-1.400 1.400
Skrzynia biegów ręczna 6 + 1 ręczna 5 + 1
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper):
długość 3.700 mm 3.800 mm
szerokość 2.500 mm 2.330 mm
wysokość 700 mm 500 mm
Ceny netto nowych części
Model Steyr 11S14 z 1994 roku Mercedes 1114K z 1994 roku
Chłodnica 4.950 zł 1.880 zł
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) 10.115 zł 2.100 zł
Reflektor 735 zł 616 zł
Okładzina hamulcowa 170 zł 72 zł
Filtr oleju 35 zł 45 zł
Filtr powietrza 240 zł 321 zł
Ceny części używanych
Model Steyr MK MB LN2
Reflektor 350 zł 300 zł
Zderzak przedni 950 zł 250 zł
Chłodnica 1.400 zł 480 zł
Czołowa szyba 450 zł 450 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (listopad 2006 r.)
Rocznik Steyr MK (wywrotka) MB LN2 (wywrotka)
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1987 340 - 30,0 tys. zł 280 - 32,5 tys. zł
1988 401 - 33,5 tys. zł 350 - 35,0 tys. zł
1990 326 - 40,0 tys. zł 190 - 46,6 tys. zł
1991 400 - 43,6 tys. zł 220 - 65,0 tys. zł
1993 520 - 56,7 tys. zł 480 - 75,2 tys. zł