Wiadomości z rynku

Autor: Adam Włodarz
Zdjęcia: Sławomir Szumowski
Auto Market Truck, nr 17/2010 (796)
z dnia 2010-04-30

Iveco Eurostar - łatwo naprawić

Iveco EuroStar (1993-2002)
Łatwo naprawić

EuroStar najczęściej spotykany jest jako ciągnik siodłowy, ale był także oferowany jako podwozie pod zabudowę

Łatwo naprawić

Kabina w największych wersjach jest przestronna

Poprzednik Stralisa zachęca niską ceną zakupu i dość dużymi szoferkami. Chociaż psuje się częściej niż średnia w klasie, jego naprawy nie pociągają za sobą gigantycznych kosztów. Iveco EuroStar powstał na bazie mniejszego Iveco EuroTech. Produkowany był w Iveco Magirus w Ulm. Osiem lat temu ten nieco archaiczny ciągnik siodłowy zastąpił samochód marki Iveco Stralis.
EuroStar korzystał z rozwiązań technicznych mniejszego EuroTecha. Różnice stanowią większa kabina i najmocniejszy z silników, poza tym "gwiazdę" produkowano tylko w niemieckiej fabryce Iveco Magirus w Ulm, a EuroTecha we Francji. Przed ośmioma laty EuroStara i EuroTecha zastąpiono Stralisem. EuroStar, dostępny zarówno jako ciągnik siodłowy, jak i podwozie pod zabudowę, ma trzy wersje napędu: 4x2, 6x2 i 6x4. Rozstawy osi ciągników dla wersji dwuosiowej wynoszą 3.500 lub 3.800 mm, a podwozi pod zabudowę - od 3.800 do 5.700 mm.
EuroStar ma większą i wyżej zamontowaną szoferkę niż EuroTech. Jej problemy to korozja i niezbyt trwałe zawieszenie, ale w największej z dostępnych wersji LTR zapewnia kierowcy godziwą przestrzeń do pracy i odpoczynku (wewnętrzna wysokość aż 2.371 mm, jest największa wśród pojazdów pochodzących z tego okresu). Gorzej jest z pojemnością schowków oraz jakością plastików, które potrafią hałasować.
Początkowo w Iveco montowano silniki R6: 9,5 l (375 KM), 13,8 l (420 i rzadziej 469 KM) oraz V8 17,2 l (514 KM). Najczęściej spotkać można wersję 420 KM, która świetnie radzi sobie w górach, zostawiając w tyle młodsze ciągniki, ale sporo pali. Nowsze auta (od 2000 r.) mają silnik Cursor 10, 10,3 l (390, 400 lub 430 KM). Psują się w nim turbosprężarki. Skrzynie to 12-przełożeniowe Fullery lub 16-biegowe ZF-y. Trwałość obydwu jest przeciętna.
EuroStar miewa problemy z łożyskiem na wale napędowym, trzeba w nim także co jakiś czas remontować zawieszenie. Generalnie jednak naprawy są proste. Zamienniki pasujące od innych modeli Iveco są łatwo dostępne, gorzej z elementami nietypowymi (np. poszyciem kabiny).
Ekspert - Zbigniew Sumiński, Pojazdy Używane GTL w Gdańsku:
- EuroStar to rzadko spotykany pojazd na rynku wtórnym, ale także niezbyt poszukiwany przez klientów. Stanowi większą alternatywę dla EuroTecha, ale wiadomo, że dzisiaj nikt już raczej nie będzie wykorzystywał go do transportu międzynarodowego. Wiele zależy od stanu konkretnego egzemplarza, sporo aut ma już ogromne przebiegi, a nawet zadbane nie są bezawaryjne.
Dane techniczne Iveco EuroStar LD400E42T/P ciągnik siodłowy z 1998 r.
DMC zestawu (techn. / admin.) 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.970 kg
Rozstaw osi 3.500 mm
Poj. silnika / cylin. 13,8 l / R6
Moc maksymalna 420 KM
przy obr/min 1.900
Maks. mom. obr. 1.900 Nm
przy obr/min 1.000-1.400
Skrzynia biegów ręczna, 16-przełożeniowa
Ceny netto nowych części (zamienniki)
Chłodnica  2.898 zł
Sprzęgło (komplet) 2.291 zł
Reflektor 320 zł
Klocki hamulcowe  (przód)
Filtr oleju 51 zł
Filtr powietrza 62 zł
Ceny części używanych
Reflektor 200 zł
Zderzak przedni 600 zł
Szyba czołowa brak
Chłodnica  600 zł 
Przykładowe oferty (kwiecień 2010 r.)
Rocznik Przebieg (tys. km)  Cena netto (tys. zł)
1997 641 25,0
1998 791 31,9
1999 1.000 35,5
2000 590 39,0
2001 890 47,9
2002 690 49,0