Wiadomości z rynku

Autor: Zbigniew Majerowski
Zdjęcia: Volvo
Auto Market Truck, nr 20/2010 (799)
z dnia 2010-05-21

Volvo do ciężkiej roboty

Maszyny budowlane - Volvo: FMX
Do ciężkiej roboty

Volvo FMX: nowe, wytrzymalsze elementy zewnętrzne przy okazji nadają kabinie bardziej agresywny wygląd

Do ciężkiej roboty

Nowa drabinka i uchwyt, dostępne w kabinie dziennej, pozwalają na szybkie sprawdzenie ładunku bez konieczności schodzenia na podłoże

Do ciężkiej roboty

"Budowlana" wersja skrzyni biegów I-Shift została udoskonalona

Volvo Trucks wprowadza na rynek nowy samochód przeznaczony do ciężkiego transportu budowlanego, model FMX. Samochody ciężarowe wyprodukowane przez Szwedów z Volvo trafią na rynek już we wrześniu.
Ta ciężarówka, określana przez producenta jako jeszcze bardziej wytrzymała niż budowlane FM, pojawi się w Europie we wrześniu.
Twardy charakter - agresywny wygląd
Volvo postanowiło udoskonalić model FM, sprawdzony pojazd budowlany. Układ napędowy FM stanowił dobrą bazę, a opinie kierowców były inspiracją dla wielu cech Volvo FMX. Rezultatami tej transformacji są m.in. nowe, wytrzymalsze elementy zewnętrzne, nadające kabinie bardziej agresywny wygląd. Nowe są odporne na uszkodzenia reflektory główne i zaczep do holowania w przednim zderzaku (dopuszczalne obciążenie 25 ton). Zmieniono też w porównaniu z FM antypoślizgowe stopnie wejściowe, które wraz z dodatkowym, składanym stopniem mają zapewniać bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z kabiny w każdych warunkach pogodowych. Nowa drabinka i uchwyt, dostępne w kabinie dziennej, pozwalają na szybkie i wygodne sprawdzenie ładunku bez konieczności schodzenia na podłoże.
Nowa górna krata wlotu powietrza, inspirowana modelem FH, zdecydowane kształty przedniej dolnej części kabiny, trzyczęściowy stalowy zderzak z narożnikami wykonanymi z blachy o grubości 3 mm, wzmocniona osłona silnika chroniąca kluczowe podzespoły pojazdu i mocniejsza belka dodatkowo zabezpieczająca elementy znajdujące się bezpośrednio za nią wskazują, że jest to mocny pojazd budowlany.
Nowe, wytrzymałe stalowe zbiorniki paliwa są zamontowane wyżej, zapewniając większy prześwit.
Nowe lampy przeciwmgielne osadzono głęboko w narożnikach stalowego zderzaka. Solidne wsporniki lusterek zewnętrznych są bardziej odporne na uszkodzenia. Są wąskie, więc mniej ograniczają widoczność zza kierownicy. Nowy stopień antypoślizgowy wbudowany w osłonę silnika ma zapewniać łatwy dostęp do przedniej szyby. Dodatkowy składany stopień i/lub uchwyt w górnej kracie wlotu powierza jeszcze bardziej ułatwiają tę czynność.
Wyższy wlot powietrza w kabinie dziennej - dostępny w wyposażeniu dodatkowym - dostarcza czystsze powietrze do silnika i nie ogranicza widoczności do tyłu podczas cofania. Nowe zestawy przygotowawcze do montażu świateł roboczych i świateł cofania ułatwiają dostosowanie pojazdu do indywidualnych wymagań.
Zmiany w kabinie
Nowe dywaniki gumowe z podwyższonymi krawędziami mają lepiej zatrzymywać brud i błoto, tym samym ułatwiając utrzymanie czystości w kabinie. Do wyboru będą tzw. nowe rodzaje tapicerki: fotele i panele z obiciem winylowym, fotele z obiciem tekstylnym - panele drzwiowe z obiciem winylowym lub fotele i panele drzwiowe z obiciem welurowym. Dostępne będą też fotele z tapicerką skórzaną.
Trzy nowe udogodnienia dla kierowcy: stolik z wgłębieniami na kubki i długopisy, praktyczny schowek i uchwyt do papieru wykonany z wodoodpornej tkaniny.
Z udoskonaloną skrzynią
Volvo FMX bazuje na platformie FM, która sprawdziła się w trudnych zadaniach budowlanych, szczególnie na rynkach skandynawskich, w Rosji i Europie Wschodniej. Od 11-litrowych (330 do 450 KM) i 13-litrowych (380 do 500 KM) jednostek napędowych kierowcy mogą oczekiwać dobrych osiągów, zarówno pod względem mocy, jak i ekonomiki paliwowej. Dzięki niedawno wprowadzonym udoskonaleniom "budowlana" wersja skrzyni biegów I-Shift umożliwia wydostanie się pojazdu z trudnego terenu. Ponadto nowy czujnik obciążenia przesyła dokładne dane o masie pojazdu do skrzyni biegów I-Shift w celu optymalizacji procesu zmiany biegów i płynnego ruszania z miejsca. Hamulec silnikowy Volvo (VEB+) zapewnia dużą moc hamowania: 375 kW przy 2300 obr/min.
Volvo Trucks przechodzi do ofensywy, z zamiarem znacznego zwiększenia sprzedaży w segmencie transportu budowlanego. FMX sygnalizuje ambicje firmy w tym zakresie. Dzięki niemu Volvo zamierza znacząco zwiększyć swój udział w globalnym rynku pojazdów budowlanych.
Ściślej z Volvo Construction Equipment
- Wystarczy spojrzenie na ten nowy model, żeby dostrzec bliskie związki Volvo Trucks z naszą siostrzaną firmą Volvo Construction Equipment, jednym ze światowych liderów rynków wozideł technologicznych, koparek i ładowarek kołowych - mówi Staffan Jufors, prezes i dyrektor generalny Volvo Trucks.
Produkcja pod jednym dachem zarówno samochodów ciężarowych, jak i maszyn budowlanych zapewnia Grupie Volvo pełną autonomiczność. Żaden inny producent nie ma tego typu doświadczenia. Jest to dla Volvo Trucks mocny argument w dążeniu do dalszego wzmacniania swojej obecności w segmencie transportu budowlanego.
- Wspólnie z Volvo Construction Equipment mamy najbardziej wszechstronną ofertę dla branży budowlanej - mówi Staffan Jufors. - Potrafimy dostarczać kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu drogowego i terenowego dla budownictwa. Chcemy więc wykorzystać tę przewagę, by rozwijać działalność i potwierdzać nasze zaangażowanie w zapewnienie jeszcze lepszego wsparcia działalności klientów. Dostrzegamy tu ogromny potencjał.
Na wybranych rynkach całego świata klienci już teraz mają dostęp do usług Volvo Trucks i Volvo Construction Equipment na jednych stacjach obsługi. Obydwie firmy wspólnie pracowały m.in. nad rozwojem skrzyni biegów Powertronic i silnika D13.