Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Od bryczki konnej po drona cargo

DB Schenker wkracza w nowy rok mając 150 lat
20 stycznia 2022

Obecnie firma zatrudnia ponad 74.500 pracowników na całym świecie i świadczy pełen zakres usług logistycznych i transportowych

Fot. DB Schenker

 
W 2022 roku DB Schenker obchodzi 150. rocznicę powstania firmy. Bazując na swoim bogatym doświadczeniu w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ta niemiecka firma od dawna jest jednym z wiodących dostawców usług logistycznych na świecie.
Wszystko zaczęło się w 1872 roku, kiedy Gottfried Schenker, założyciel firmy Schenker & Co. w Wiedniu, zaoferował pierwsze skonsolidowane przewozy kolejowe z Paryża do Wiednia. Oznacza to, że już od półtora wieku pracownicy DB Schenker są zaangażowani we wspieranie klientów w transporcie towarów z i do dowolnego miejsca na świecie.
Obecnie firma zatrudnia ponad 74.500 pracowników na całym świecie i świadczy pełen zakres usług logistycznych i transportowych.
DB Schenker zamierza przez cały jubileuszowy rok organizować regionalne imprezy rocznicowe dla pracowników, klientów i partnerów. Głównym punktem obchodów będzie firmowe wyzwanie, w ramach którego DB Schenker, dzięki zaangażowaniu pracowników, przekaże w ciągu czterech kwartałów do 1,5 mln euro na rzecz czterech organizacji charytatywnych. Program ten nosi nazwę „Leading the Way Challenge". Pracownicy pobierają dostosowaną do ich potrzeb aplikację i poprzez aktywność fizyczną oraz wymagające gry umysłowe z quizami, zbierają punkty, które przeznaczają na jedną z czterech organizacji charytatywnych.
W pierwszym kwartale roku wszystkie darowizny zostaną przekazane organizacji ekologicznej WeForest, która ma wspierać sadzenie drzew, ochronę lasów i inne lokalne projekty zrównoważonego rozwoju w Brazylii i Etiopii. Kolejne projekty charytatywne obejmują ochronę oceanów i powietrza oraz inicjatywy społeczne.

Gdynia – Chemnitz – Gdynia: pięć razy w tygodniu

Koncern stale rozwija swoją ofertę, optymalizując sieć międzynarodowych połączeń logistycznych. Skorzystają z niej firmy, które rozwijają swój biznes na niemieckim rynku
We wrześniu DB Schenker otworzył nową, regularną linię między Gdynią i Chemnitz. Jest to codzienne połączenie adresowane do klientów B2B z Pomorza. Obecna liczba połączeń DB Schenker z Polski do Niemiec to 14 codziennych bezpośrednich linii w eksporcie (70 wyjazdów w tygodniu) oraz 21 linii w imporcie (105 przyjazdów w tygodniu).
Z perspektywy eksportu, linia wyjeżdża w każdy dzień roboczy, od poniedziałku do piątku. Wyjazdy odbywają się wieczorem z oddziału DB Schenker w Będzieszynie, pod Gdynią, by następnego dnia rano dotrzeć do Chemnitz. W imporcie samochód wyjeżdża z Niemiec również pięć razy w tygodniu dostarczając przesyłki bezpośrednio do oddziału Gdynia i dodatkowo do terminalu w Bydgoszczy.
Podobnie, jak w przypadku większości relacji międzynarodowych, połączenie jest realizowane z wykorzystaniem nadwozi wymiennych typu Swap Body, wyposażonych w podwójne podłogi. Pozwala to na optymalizację przewozów pod kątem ekonomicznym i środowiskowym oraz podniesienie bezpieczeństwa transportu przesyłek.
– Wprowadzenie nowego rozwiązania jest kolejnym krokiem w zakresie naszego rozwoju regularnych dostaw towarów pomiędzy Polską i Niemcami. Wymiana handlowa rośnie, więc klienci tego potrzebują – powiedział Wojciech Tomkiewicz, head of international linehaul & network, DB Schenker Polska. –Dodatkowo optymalizujemy też istniejące połączenie Kraków-Drezno.
Obecnie przesyłki jeżdżą bezpośrednio także pomiędzy Dreznem i oddziałem w Rzeszowie. Zmiana ta pozwoliła na podniesienie poziomu bezpieczeństwa przesyłek. Dla klientów z Rzeszowszczyzny został wyeliminowany punkt przeładunku w Krakowie.
DB Schenker w Polsce oferuje połączenia samochodowe do każdego z krajów Europy, działając w ramach najsilniejszej międzynarodowej sieci logistycznej pomiędzy 430 terminalami.

 

Jochen Thewes, chief executive oficer DB Schenker: W tym jubileuszowym roku chcemy przenieść pionierskiego ducha w nowy wymiar, wdrażając innowacje, które kształtują zrównoważoną przyszłość i łączą ludzi

Fot. DB Schenker

 

W drodze do zrównoważonego rozwoju

DB Schenker w Polsce opublikował Raport Zrównoważonego Rozwoju za lata 2019-2020. Pokazuje w nim sposób funkcjonowania firmy, działania podejmowane w zakresie ochrony środowiska, zaangażowania społecznego, etyki i complinace. Firma pisze o trendach i wyzwaniach, np. związanych z cyfrową transformacją, niedoborem na rynku pracy czy pandemią COVID-19.
Transport należy do najbardziej emisyjnych branż, jest źródłem zanieczyszczeń powietrza, szczególnie w miastach i aglomeracjach. Firma jest świadoma swojego wpływu na otoczenie i środowisko, dlatego konsekwentnie wyprowadza terminale przeładunkowe z miast, lokując je z dala od skupisk ludzkich i osiedli mieszkaniowych. Już 6 terminali na terenie Polski otrzymało certyfikat BREEAM, (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), przyznawany budynkom wykonanym według najlepszych standardów środowiskowych. Dla większości lokalizacji w polskiej sieci DB Schenker kupowana jest energia ze źródeł odnawialnych, a wymiana floty z naczep na swap bodies w ostatnich latach pozwala na obniżenie rocznej emisji CO2 o ponad 20 %.
Firma inwestuje w zieloną sieć terminali cross-dockingowych. W polskiej sieci operatora działają z certyfikatem BREEAM placówki w Rzeszowie, Złotorii koło Białegostoku, terminale pod Olsztynem, Zieloną Górą i Wrocławiem oraz w Świdniku na Lubelszczyźnie.

Dron w dostawach na ostatniej mili?

Przejawem zaangażowania firmy w zrównoważony rozwój może być współpraca DB Schenker z Volocopter, pionierem miejskiej mobilności powietrznej (UAM: Urban Air Mobility). Jej celem jest bezproblemowa integracja VoloDrone z logistycznym łańcuchem dostaw. Elektryczny Volodrone wzbił się w powietrze w październiku w trakcie tegorocznego Światowego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych w Hamburgu (ITS World Congress 2021).
W 3-minutowym locie testowym dron osiągnął wysokość 22 metrów. Wyposażony w skrzynię ładunkową przeniósł ładunek wielkości europalety. Po pomyślnym lądowaniu, przesyłkę przejął rower towarowy. Dostarczył go do miejsca docelowego pod jednym z miejskich parkingów, kończąc w ten sposób całkowicie elektryczną, multimodalną dostawę na ostatniej mili.
Erik Wirsing, vice president Global Innovation at DB Schenker, skomentował: - Ten lot VoloDrone to publiczna demonstracja naszej udanej współpracy. Jest on również wyrazem imponujących postępów w realizacji mapy drogowej DB Schenker w zakresie innowacji i zrównoważonego rozwoju na rzecz czystszej logistyki. Firma Volocopter po raz kolejny udowodniła, że jest idealnym partnerem dla DB Schenker. Chcemy na nowo przemyśleć globalne łańcuchy dostaw i stworzyć nowy wymiar w transporcie i logistyce, jednocześnie ograniczając emisję spalin.
Pokaz w Hamburgu odbył się w oparciu o statyczny proof of concept (PoC), który partnerzy przeprowadzili w lipcu tego roku w Stuttgarcie. W ten sposób opracowano blueprint dotyczący zastosowania VoloDrona w obiektach logistycznych na całym świecie. Podczas pierwszego publicznego lotu VoloDrone w Hamburgu, firmy Volocopter i DB Schenker zademonstrowały, w jaki sposób operacje z wykorzystaniem dronów mogą rozwinąć istniejącą infrastrukturę logistyczną. Dotyczy to transportu lądowego lub morskiego, tworząc tym samym zupełnie nowy wymiar łańcuchów dostaw i połączeń transportowych.

 

 

Pierwszy publiczny lot VoloDrona firmy Volocopter – DB Schenker przewiduje wykorzystanie takich dronów w dostawach ostatniej mili

Fot. DB Schenker

 

 

Będą wozić elektrycznymi ciężarówkami

Celem DB Schenker jest także szybsze przejście na flotę pojazdów miejskich z napędem elektrycznym. Stąd nawiązanie ścisłej współpracy z Volta Trucks - wiodącym producentem i dostawcą usług w zakresie innowacyjnych elektrycznych pojazdów użytkowych. Współpraca dotyczy przedsprzedaży blisko 1500 pojazdów Volta Zero zasilanych wyłącznie energią elektryczną. To dotychczas najbardziej znaczące zamówienie w Europie na duże samochody ciężarowe o zerowej emisji spalin.
Cyrille Bonjean, Executive Vice President Land Transport at DB Schenker in Europe stwierdził:
– Przed nami wiele wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć w drodze do zerowej emisji dwutlenku węgla. Współpraca na tak dużą skalę z Volta Trucks pozwala nam znaczne przyspieszyć tempo budowy naszej elektrycznej floty a tym samym inwestować w bardziej ekologiczne rozwiązania transportowe. Przybliża nas to do zakładanego celu neutralnej logistyki pod względem emisji dwutlenku węgla.
W ramach współpracy spółka DB Schenker wykorzysta pierwszy prototyp Volta Zero Trucks w rzeczywistych warunkach dystrybucji wiosną i latem 2022 roku. Wyniki tych testów zostaną wykorzystane w seryjnej produkcji 1470 pojazdów wytworzonych w nowym zakładzie produkcyjnym Volta Trucks w Steyr w Austrii.
W pełni elektryczny 16-tonowy pojazd Volta Zero znajdzie swoje zastosowanie w europejskich terminalach DB Schenker. Celem jest transport towarów z hubów dystrybucyjnych do centrów miast i obszarów miejskich. To właśnie w tych rejonach zauważalne są największe korzyści płynące z wykorzystania tego samochodu. Pojazd posiada innowacyjną konstrukcję, układ napędowy z zerową emisją oraz bezpieczną kabinę, zaprojektowaną również pod kątem ochrony innych użytkowników dróg. DB Schenker wraz z Volta Trucks wspólnie zbadają możliwości zastosowania nowej technologii, aby rozwijać potencjał tej oferty. Wdrożenie rozpocznie się w 10 lokalizacjach w 5 krajach.

 

 

Elektryczny 16-tonowy pojazd Volta Zero znajdzie swoje zastosowanie w europejskich terminalach DB Schenker

Fot. Volta

 

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.