Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

TIR otwiera kolejne szlaki w Azji Środkowej

Uzbekistan na czele cyfryzacji i łączności w regionie
16 maja 2022

Uzbekistan aktywuje cyfrowe korytarze TIR z krajami sąsiednimi

Fot. IRU

 
Na niedawnym Międzynarodowym Forum Inwestycyjnym w Taszkiencie (Uzbekistan) podkreślono znaczenie cyfryzacji i łączności, a także rolę partnerstwa publiczno-prywatnego w rozwoju wydajnego transportu. Uczestnicy Forum wskazywali na znaczenie kompleksowych rozwiązań cyfrowych w transporcie dla zagwarantowania przejrzystości handlu i efektywności w logistyce. Tatiana Rey-Bellet, dyrektor ds. transportu TIR w IRU podkreśliła potrzebę zharmonizowanych rozwiązań, zauważając, że takie rozwiązania już istnieją i są aktywnie wykorzystywane w Uzbekistanie, w regionie i na świecie. W tym kontekście wiceminister transportu Uzbekistanu wspomniał o projektach cyfrowych TIR, które Uzbekistan inicjuje w regionie, aktywując cyfrowe korytarze TIR z krajami sąsiednimi. Systemy TIR i CMR, dwa instrumenty oparte na konwencjach ONZ, przechodzą obecnie transformację ze środowiska papierowego do cyfrowego. Sekretarz generalny programu Transport Corridor Europe Caucasus Asia (TRACECA), Asset Asavbaev, pochwalił wysiłki IRU na rzecz cyfryzacji. Podkreślił znaczenie korytarza TRACECA dla połączeń regionalnych oraz potrzebę posiadania zharmonizowanych instrumentów wspierających transport intermodalny. Tatiana Rey-Bellet dodała, że wszystkie obecne wysiłki na rzecz cyfryzacji TIR prowadzą do najszybszego przejścia na eTIR, w oparciu o załącznik 11 do konwencji TIR. Kolejnym krokiem będzie udoskonalenie i rozbudowa istniejących rozwiązań w celu maksymalizacji ich korzyści. Ahmed Zafar z TCS Holdings, dużej firmy kurierskiej i logistycznej w Pakistanie, podzielił się swoim doświadczeniem w realizacji transportu TIR z Pakistanu do Uzbekistanu, poczynając od pierwszego pilotażu w zeszłym roku. Firma korzystała z narzędzi informatycznych TIR, które przesyłają identyczne informacje o transporcie TIR do wszystkich organów celnych na trasie, ułatwiając tym samym kontrolę na granicach i identyfikowalność transportu dla firmy. W czasie Forum ciężarówka TCS TIR przejeżdżała przez Afganistan i zmierzała do Uzbekistanu.

Cyfrowy TIR w Kirgistanie

Kirgistan dołączył do krajów Azji Środkowej, w których jest już dostępny cyfrowy TIR. Z Uzbekistanu wyjechała ciężarówka, która dostarcza chłodnice do Kirgistanu. Uzbeckie i kirgiskie organy celne z powodzeniem przetworzyły gwarancje TIR w formie cyfrowej. Operatorzy korzystali z elektronicznego systemu pre-deklaracji TIR-EPD w celu usprawnienia procedur celnych. Jest to kamień milowy w ułatwianiu handlu regionalnego prowadzonego przez IRU, przy wsparciu Programu Rozwoju Prawa Handlowego USA (CLDP), Organizacji Państw Tureckich i Niemieckiej Agencji Współpracy Międzynarodowej (GIZ). IRU współpracuje z władzami krajowymi i członkami IRU w regionie, aby wspierać dalszą cyfryzację TIR.

 

Kirgistan dołączył do krajów Azji Środkowej, w których jest już dostępny cyfrowy TIR

Fot. IRU

 

Z karnetem z Uzbekistanu do Pakistanu

Uzbecka firma logistyczna Swift-Silk-Road Logistics zaczęła korzystać z trasy TIR do Pakistanu przez Afganistan. Po transportach z Kirgistanu do Pakistanu środkowoazjatycki korytarz TIR został wykorzystany do transportu towarów z Uzbekistanu do Pakistanu przez Afganistan. TIR odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ruchu transgranicznego transportu towarów, a ostatnie doświadczenia firmy Swift wzmacniają potencjał rozwoju gospodarczego całego regionu. Jak poinformował Sultonov Ilkhomjon, dyrektor Swift-Silk-Road Logistics, przedsiębiorstwo zaczęło korzystać z tego korytarza na początku 2021 roku własną ciężarówką. Nawiązali współpracę z firmą, która miała już dostęp do systemu TIR w celu transportu towarów do Pakistanu. Odbyli kilka podróży w tym kierunku pod nazwą tej firmy transportowej, a pod koniec maja 2021 roku stworzyli własną firmę: Swift-Silk-Road Logistics LLC. Zostali przyjęci do systemu TIR i zaczęli obsługiwać regularne wyjazdy do Pakistanu. Teraz firma ma więcej ciężarówek, ponieważ niedawno dodali nowe pojazdy do swojej floty. Jak dodał, głównym powodem, dla którego zaczęli realizować przewozy ładunków z Uzbekistanu do Pakistanu jest to, że jest to nowy rynek i widzą w nim duże możliwości. Pojazdy Swift-Silk-Road Logistics LLC przejeżdżają tranzytem przez Afganistan, a jedną z głównych trudności jest zły stan autostrad w tym kraju. To około 200-250 km, ale opony samochodów szybko psują się, zdarzają się przebicia i nie ma przydrożnych warsztatów do wymiany i naprawy opon. Często muszą kupować nowe ogumienie. Na ile TIR pomaga w otwieraniu nowych destynacji? Przedstawiciel Swift-Silk-Road Logistics LLC zwrócił uwagę, że system TIR to gwarancja zaufania. Przewożąc towary z wykorzystaniem karnetów TIR pojazdy poruszają się bezproblemowo. Lokalni przedsiębiorcy są podekscytowani, że dla ich produktów otwierają się nowe rynki. Dzięki tej nowej trasie towary dotrą do Pakistanu w krótkim czasie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.