Wiadomości z rynku

wtorek
16 kwietnia 2024

Coraz lżejsze do wożenia materiałów sypkich

Bogata oferta pojazdów zbiornikowych - silosów
3 października 2022

Spitzer, obchodzący w tym roku swoje 150-lecie, silosy produkuje od 1950 roku Fot. Spitzer

 
Popyt na pojazdy zbiornikowe, tzw. silosy w Polsce nie maleje. Dużym zainteresowaniem nabywców cieszą się silosy marki Spitzer oraz Feldbinder. Silosy kupują zarówno przedsiębiorstwa transportowe, jak i producenci np. cementu, mąki, a także firmy budowlane, wykorzystujący je na własny użytek. Spośród silosów leżących, największym popytem cieszą się te o pojemności od 34 do 39 m sześc., przeznaczone głównie do przewozu cementu, ale też wapna, gipsu czy piasku. Silosy podnoszone (samowyładowcze) najczęściej wybierane są w wersjach o pojemności od 45 do 66 m3 i wykorzystywane do transportu różnego rodzaju produktów sypkich, od materiałów budowlanych, przez artykuły spożywcze, po granulaty chemiczne. Jest zapotrzebowanie także na silosy w wersji ADR do przewozu materiałów sypkich-niebezpiecznych, m.in. pyłu węglowego. Nabywcy tego typu pojazdów zwracają uwagę m.in. na rodzaj materiału, z jakiego zostały wykonane zbiorniki, bo tutaj liczy się wytrzymałość, odporność na naprężenia i szczelność. Istotne jest także wyposażenie w mechanizmy usprawniające załadunek i opróżnianie silosów. Coraz większą popularnością wśród nabywców cieszą się silosy wykonywane z blachy aluminiowej, które stopniowo wypierają tradycyjne, stalowe. Producenci oferują coraz lżejsze konstrukcje, najczęściej z aluminium i jego stopów. Dla przykładu wyjątkowo niska masa własna silosów marki Spitzer (szczególnie istotna w przypadku przewozu wielotonowych ładunków) wynika z zastosowania aluminium nie tylko do budowy zbiornika, lecz także poszczególnych komponentów składających się na końcowy produkt. Jak powiedział nam jeden z przedstawicieli producentów, żywotność silosów w dużej mierze zależy od kultury ich eksploatacji. W takich pojazdach nie ma elektroniki albo jest jej niewiele i często służą po kilkanaście, a nawet ponad 20 lat. Jednak i do takich pojazdów trafiają rozwiązania elektroniczne, m.in. ułatwiające ich obsługę. Przykładem może być cyfrowe centralne sterowanie pojazdem, oparte o technologię CAN-BUS oferowane np. w silosach marki Feldbinder.

Wyspecjalizowani w silosach

Firma Spitzer obchodzi w tym roku swoje 150-lecie. W roku 1872, podczas gdy Juliusz Verne pisał swoją słynną na całym świecie powieść „Dookoła świata w 80 dni", Johann Spitzer, w centrum Mosbachu, miasteczka w Nadrenii-Westfalii otworzył sklep kolonialny z artykułami stalowymi i sprzętem rolniczym. W ten sposób został położony kamień węgielny pod dzisiejsze wielozakładowe przedsiębiorstwo. W czasach pierwszej wojny światowej, światowego kryzysu gospodarczego z roku 1929 oraz drugiej wojny światowej rozwój firmy był wielokrotnie przerywany. W trakcie powojennego ożywienia gospodarczego w 1948 roku rozpoczęto produkcję przyczep rolniczych. Stosunkowo szybko dołączono do nich naczepy drogowe i wywrotki we wszystkich odmianach. Wkrótce w celu dalszego rozwoju koncepcji i produkcji naczep i przyczep utworzono biuro techniczne. Rozpoczął się czas budowy pojazdów drogowych. W 1950 roku zbudowano pierwszy pojazd silosowy, który został zaprojektowany jako zabudowa i przyczepa do transportu cementu w zbiornikach-skrzyniach, rozładowywanych lejami zsypowymi. Transport cementu sypkiego bezpośrednio na plac budowy był wówczas zupełną nowością. I tak oto Spitzer przeszedł do historii, jako pionier w produkcji pojazdów silosowych. W 1953 roku został zaprojektowany i wykonany pojazd z dwoma ciśnieniowymi zbiornikami podnoszonymi do transportu sody. Na przestrzeni tych wszystkich lat zaprojektowano i wyprodukowano wiele pojazdów silosowych, w których przewożone były produkty budowlane, artykuły chemiczne, spożywcze, a także wszelkiego rodzaju pasze oraz sypkie produkty niebezpieczne. Cały czas, w trzech zakładach, Spitzer produkuje wyłącznie pojazdy silosowe. Ta wyraźna orientacja, specjalizacja i koncentracja stały się kluczem do sukcesu. Przez te wszystkie lata konsekwentnie, dużymi - a czasami i drobnymi krokami, jednakże nieustannie, firma rozwijała naczepy, przyczepy i nadwozia tego typu. Z obchodami 150-lecia zbiegło się odnowienie logo firmy. „Chcemy być postępowi, nowocześni, przejrzyści, a przede wszystkim współcześni i w taki sposób chcemy być przez Państwa postrzegani. Tradycja i nowoczesność - wtedy i dzisiaj - produkujemy pojazdy silosowe zorientowane na klienta, niezawodne i najwyższej jakości: Pojazdy silosowe klasy Spitzer! Nasi akcjonariusze Eirik i Udo Spitzer dziękują w imieniu całej firmy Spitzer za zaufanie i lojalność.” – zakomunikowała firma, przedstawiając nowe logo.

Nowe logo marki Spitzer

 

Kilkadziesiąt modeli do wyboru

Asortyment silosów marki Spitzer obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK). W przypadku zbiorników podnoszonych do wyboru są wersje od 38 do nawet 89 m3, a w przypadku zbiorników leżących od 25 do 64 m3. W ofercie są też zabudowy silosowe na samochody ciężarowe, przyczepy oraz kontenery. Niemiecki producent oferuje silosy do przewozu suchych materiałów sypkich i granulowanych, ze zbiornikami wykonanymi ze stopu aluminium, w których grubość ścian wynosi 5 milimetrów. Silos jest z reguły rozładowywany przez lej wyładowczy za pomocą sprężonego powietrza (max. 2 bary). Powietrze jest sprężane za pomocą sprężarki pokładowej lub specjalnie zaprojektowanej stacjonarnej jednostki sprężarkowej. Silosy leżące mogą być montowane na podwoziach samochodów ciężarowych, dołączane jako przyczepy (tandem lub z obrotnicą) lub jako naczepy. Firma oferuje cztery główne typy silosów:
- naczepy bez podnoszenia (w tym z hydraulicznie wymuszonym układem kierowniczym) (gama SF);
- naczepy ze zbiornikami podnoszonymi (gama SK);
- jednostki montowane na ciężarówce (serie A, AK i API);
- przyczepy całopojazdowe i centralnoosiowe (serie SA, ZA i SAPI)
Wysokiej jakości silosy (seria CK-BI) są dostępne w rozmiarach 20, 30 i 40 stóp. Spitzer proponuje również pojazdy ssąco-ciśnieniowe, zarówno leżące, jak i podnoszone. „Nasze silosy do przewozu suchych materiałów sypkich służą do przewozu żywności, materiałów budowlanych, substancji chemicznych (np. granulatu z tworzyw sztucznych), pasz dla zwierząt oraz towarów niebezpiecznych (ADR). Podczas produkcji pojazdów służących do przewozu artykułów spożywczych zwracamy szczególną uwagę na obowiązujące przepisy i normy. Przepisy te obejmują DIN 10502 i normę WE 1935/2004. Pod uwagę jest oczywiście brana tzw. GMP (Dobra Praktyka Wytwarzania), zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów używanych do transportu pasz dla zwierząt.” – komunikuje firma. Pojazdy przewożące towary niebezpieczne są produkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami ADR. Spitzer ponadto oferuje szereg dodatkowych funkcji do swojej gamy naczep, polecanych do różnych zadań. Te dodatki zostały zaprojektowane z myślą o transporcie artykułów spożywczych, pasz dla zwierząt, materiałów budowlanych i peletu drzewnego. Silosy kompozytowe Spitzer zapewniają do 300 kg większą ładowność. Takie naczepy budowane są przy użyciu specjalnej technologii, są łatwe w czyszczeniu, dzięki niezwykle gładkiej powłoce żelkotowej na ścianach wewnętrznych. Zbiorniki tych naczep cechuje wyższa szczelność pod ciśnieniem, wysoka odporność na kwaśne towary, do minimum zredukowano tworzenie się skroplin. Dużą popularnością na rynku w grupie silosów leżących cieszą się modele SF2734 oraz SF2737 przeznaczone do transportu sypkich materiałów budowlanych. Pierwszy model ma zbiornik o pojemności 34 m3, masa własna naczepy to 4.250 kg, a dopuszczalna ładowność 29.750 kg. Aluminiowy zbiornik to samonośna konstrukcja. Zastosowano stożki spustowe zbiornika z kątem nachylenia ścian - minimum 45 st., z lejami spustowymi o średnicy 800 mm, przystosowanymi do demontażu. Otwory wsypowe (2) - wewnątrz wyrównane, o średnicy 450 mm, z pokrywami (podnoszonymi i obracanymi), ze śrubunkami dociskowymi ze stali nierdzewnej z gumowymi odbojami. Aluminiowe leje spustowe (2) - z dokręconymi stalowymi kolektorami rozładowczymi i pokrywami zaślepiającymi DN 150 (możliwy montaż dennych zaworów klapowych). Dostęp do mat spulchniających po odkręceniu lejów spustowych jest możliwy od zewnątrz. Zawieszenie pneumatyczne, osie BPW - ABS WABCO z elektroniczną regulacją (EBS),w wersji 2S/2M i elektroniczny program stabilizujący (RSS). Model SF2737 ma zbiornik o pojemności 37 m3, o masie 4.350 kg i można w nim przewieźć ładunek do 29.650 kg. Do przewozu pasz i komponentów do produkcji artykułów spożywczych często przez nabywców wybierany jest model SF2745, wyposażony w zbiornik o pojemności 45 m3, dzielony na trzy komory ściankami bezciśnieniowymi. Naczepa o masie 4.800 kg ma ładowność to 29.200 kg. Naczepa ze zbiornikiem podnoszonym SK 2753 CAL, o technicznej dmc 39 ton, o masie własnej 5,9 t ma zbiornik o pojemności około 53 m sześc. W zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe. Obsługę ułatwia pomost ze składaną barierką ochronną. Otwierany, podnoszony lej spustowy wykonywany z aluminium anodowanego, uzupełnia mata spulchniająca, wyjmowana przez opatentowane odkręcenie jednej śruby.

Asortyment silosów marki Spitzer obejmuje kilkadziesiąt modeli Fot. Spitzer

Marka Spitzer należy do wiodących na rynku, zaufało jej już wielu klientów Fot. Spitzer

 

Pojazdy lekkie i na lata

Feldbinder produkuje silonaczepy, wywrotki silonaczepy oraz zabudowy silosów z aluminium do transportu pyłów i materiałów sypkich. Przedstawiciele firmy podkreślają lekkość konstrukcji pojazdów, o dużej ładowności. Podkreślają też trwałość produktów tej marki: „Nawet po dziesięcioleciach nasze produkty są niezawodne, nie mają przestojów.” Dodają: „U nas nie ma terminu ważności usługi. Nieważne, czy są to poważne naprawy, konserwacja czy serwis części zamiennych. Pomagamy we własnych oddziałach serwisowych, nawet jeśli Twój pojazd przejechał już dziesiątki tysięcy kilometrów.” Dostosowując się do wymagań logistycznych nabywców producent konfiguruje wszystkie tego typu pojazdy zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami. Objętość, liczba i wielkość poszczególnych komór, system luzowania, osie, rodzaj linii materiałowej, wyposażenie i wiele więcej mogą być określone przez klientów. Miski spustowe z materiału spawanego w celu uniknięcia wycieków, układy hamulcowe ABS/EBS, zoptymalizowane pod względem masy zespoły osi i felgi ze stopów lekkich to standardowe wyposażenie wszystkich pojazdów. Produkcja silosów odbywa się z wykorzystaniem najnowszych technologii. Spełnienie wymagań jakościowych niemieckiego producenta opiera się na dwóch filarach: wewnętrznej kontroli jakości od dostawy surowców, poprzez produkcję, aż po produkty końcowe i regularnych kontrolach zewnętrznych i ocenach przeprowadzanych przez oficjalnie uznane instytuty badawcze. Takie podejście gwarantuje zgodność z przepisami i normami ustawowymi. Także przy wyborze dostawców firma zwraca szczególną uwagę na wewnętrzne i zewnętrzne kontrole. Od 1993 roku Feldbinder posiada certyfikat DIN EN ISO 9001.
Dzięki cyfrowemu sterowaniu pojazdem SILO 4.0, opartemu o technologię CAN-BUS silosy Feldbinder są obsługiwane centralnie za pomocą terminala z ekranem dotykowym. Intuicyjny interfejs zapewnia szybką i łatwą obsługę. Klasyczna obsługa obejmuje zdalne sterowanie ciągnikiem (silnik, napęd pomocniczy, prędkość), elektromechaniczny rozdział powietrza (luzowanie, powietrze górne, powietrze wywiewane, przyspieszacz materiału) oraz sterowanie urządzeniami odcinającymi w wylocie materiału. Zoptymalizowana w ten sposób kontrola dystrybucji powietrza oszczędza zasoby i skraca czas wyładowania. Rezygnacja z konwencjonalnych elementów sterujących zapewnia więcej miejsca, a także przynosi korzyści w zakresie masy.
Istotną cechą sterowania Silo 4.0 jest zintegrowana baza danych, w której można zapisywać dane klienta i produktu, łącznie z odpowiednimi parametrami pojazdu. Umożliwia to zoptymalizowany rozładunek niezależnie od pojazdu i kierowcy. Dzięki temu po raz pierwszy możliwe jest zapisanie specjalistycznej wiedzy kierowcy, która może być dostępna w całym przedsiębiorstwie. Dzięki intuicyjnemu sterowaniu i wielojęzycznej obsłudze, niedoświadczeni kierowcy mogą w krótkim czasie nauczyć się szybko i bezpiecznie obsługiwać pojazd. Obiegi pojazdów są bardzie efektywne i łatwiejsze do zaplanowania.
Geofencing, skaner kodów i technologia RFID zapewniają wsparcie przy rozładunku i zapobiegają realizacji rozładunku w niewłaściwym miejscu. W przypadku krytycznych punktów rozładunku pojazd można obsługiwać zdalnie za pomocą tabletu z aplikacją. W ten sposób operator może udać się w miejsce, które wymaga największej uwagi. Komunikacja przez interfejs z systemami dyspozycyjnymi i rozliczeniowymi oraz zarządzanie dokumentacją zapewniają płynny przepływ danych. Możliwe jest podłączenie i zdalne przesyłanie danych z komponentów pojazdu, takich jak układ hamulcowy, ciśnienie w oponach lub urządzenia ważące.
Zarządzanie konserwacją przypomina o nadchodzących pracach serwisowych i terminach badań. Jeśli jednak mimo to dojdzie do awarii jednego z komponentów, „Tekstowe zarządzanie błędami” pomoże zminimalizować czas przestoju i napraw w warsztacie. Pojazd może automatycznie przesyłać informacje o defektach przez wbudowany interfejs GSM/ WLAN/ Bluetooth, dzięki czemu możliwe jest przygotowanie pobytu w warsztacie. Uruchomienie awaryjne umożliwia wcześniejsze opróżnienie pojazdu. 5-letnia gwarancja na wybrane elementy sterowania zapewnia poczucie bezpieczeństwa! (z wyjątkiem części zużywalnych).
Funkcje sterowania Silo 4.0 sprawiają, że praca jest bezpieczniejsza. Takie zadania, jak włączanie reflektorów roboczych kiedy zapada zmierzch lub ustawianie pojazdu w stanie zapewniającym bezpieczną eksploatację, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa pracy. Możliwe jest włączenie do sterowania różnych komponentów zewnętrznych, takich jak pomiar poziomu napełnienia lub skalibrowane urządzenia ważące.
Silo 4.0 może też sterować pokrywą uchylną FFB. Dzięki temu wysiadanie z pojazdu przed załadunkiem w celu otwarcia pokrywy wlewowej jest zbędne, co pozwala zminimalizować ryzyko wypadku. Opcjonalna rezygnacja z drabiny i podestu, a także konstrukcja pojazdu zoptymalizowana do Silo 4.0 pozwala zmniejszyć masę i poprawia aerodynamikę pojazdu. Masa własna pojazdu 7-komorowego o pojemności 54 m sześc. to ok. 6.780 kg (w zależności od wyposażenia).
Automatyczna kontrola komponentów bezpieczeństwa, takich jak zawory nadciśnieniowe oraz rejestrowanie danych parametrów pojazdu i rozładunku pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa procesu oraz poprawy jakości. W sytuacji awaryjnej "ZATRZYMANIE AWARYJNE” przerywa rozładunek i ustawia pojazd w stanie zapewniającym bezpieczną eksploatację.
Aktualizacje oprogramowania i rozszerzenia funkcjonalne można zainstalować w dowolnym momencie za pośrednictwem wbudowanego interfejsu USB (w przygotowaniu połączenie bezprzewodowe).
Podsumowując, system Silo 4.0, z obsługą wszystkich funkcji za pomocą centralnego terminala, polecany do naczep, zabudów i przyczep, zapewnia oszczędność masy i przestrzeni dzięki wyeliminowaniu tradycyjnych elementów sterujących, a także poprawę aerodynamiki. Pozwala uniknąć nieprawidłowego załadunku i rozładunku i skrócić czas tych procesów. Pozwala na automatyczne testowanie działania elementów istotnych dla bezpieczeństwa, takich jak zawór bezpieczeństwa i kontrola wyjazdu, czy cyfrowe plombowanie i rejestrację parametrów rozładunku. (z)

Produkcja silosów Feldbinder odbywa się z wykorzystaniem najnowszych technologii Fot. Feldbinder

Dzięki cyfrowemu sterowaniu pojazdem SILO 4.0, opartemu o technologię CAN-BUS silosy Feldbinder są obsługiwane centralnie za pomocą terminala z ekranem dotykowym Fot. Feldbinder

Zarządzanie konserwacją silosów Feldbinder przypomina o nadchodzących pracach serwisowych i terminach badań Fot. Feldbinder

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.