Wiadomości z rynku

wtorek
23 kwietnia 2024

Zakaz ruchu w Rosji dla unijnych przewoźników

4 października 2022
 
Znamy już szczegóły rosyjskiej odpowiedzi na sankcje w transporcie drogowym wprowadzone przez Unię Europejską. Jak informuje związek Transport i Logistyka Polska, wykonując dekret Prezydenta Federacji Rosyjskiej z dnia 29 września 2022 r. rosyjski rząd wprowadził rozporządzenie wykonawcze, w którym wprowadzono zakaz ruchu na terytorium tego kraju dla pojazdów zarejestrowanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Ukrainy, które wykonują przewozy drogowe. Rozporządzenie to ma zastosowanie do następujących rodzajów międzynarodowego transportu drogowego towarów:
- transport dwustronny;
- transport tranzytowy;
- transport z lub na terytorium państwa trzeciego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 10 października 2022 r. i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2022 r. Zakaz nie ma zastosowania do pojazdów, które wykonywały przewóz w momencie wejścia przepisu w życie, pod warunkiem opuszczenia terytorium Rosji nie później niż 7 dni po wejścia zakazu. Zakaz nie dotyczy m.in. przewozów przesyłek pocztowych, żywych zwierząt oraz żywności jak mięso i jego przetwory, ryby, wyroby mleczne, ptasie jaja, miód, owoce, tytoniu, maszyn i urządzeń elektrycznych, aparatury medycznej, itd. Pełna lista zawiera 58 pozycji (załącznik nr 1 rozporządzenia). Zakaz nie dotyczy także wjazdu do Obwodu Kaliningradzkiego oraz przejazdu przez ten obwód. Dodatkowo, przy opuszczaniu terytorium Federacji Rosyjskiej przez dane pojazdy, objętość paliwa w zbiornikach nie może przekraczać 200 litrów. Objęte zakazem pojazdy mogą dojechać tylko do znajdujących się na terenie Rosji przygranicznych magazynów przeładunkowych, gdzie nastąpi wymiana naczep lub przeładunek (lista miejsc w załączniku nr 2 rozporządzenia). Jak komentuje Maciej Wroński, prezes TLP, na portalu społecznościowym, oprócz dostaw do i z Rosji, polskim i innym unijnym przewoźnikom zakazano wykonywania tranzytu przez rosyjskie terytorium. „Oznacza to, że sankcje dotknęły de facto także przewozów dwustronnych do państw Azji środkowej – czytamy w komentarzu M. Wrońskiego. – Oczywiście w tych ostatnich przewozach dotyczy to tylko naszej strony. Przewoźnicy z #KZ, #UZ i #KG mogą dalej wykonywać przewozy. W tej sytuacji (która była do przewidzenia) wątpliwości budzi wcześniejsze - poza Komisją mieszaną - wydanie przez Ministerstwo Infrastruktury dodatkowych zezwoleń dla niektórych z tych państw. Szczególnie, że są one wykorzystywane do obejścia sankcji nałożonych na #RU. Może należałoby teraz rozważyć ograniczenie tranzytu przez terytorium #PL dla przewoźników spoza #EU, którzy dostarczają towary na rynek #RU i #BY. Warto także zwrócić uwagę, na wprowadzony przez rosyjskie władze dla unijnych przewoźników limit wywożonego paliwa na poziomie 200 litrów. To także wymaga reakcji ze strony Ministerstwa Finansów, w postaci redukcji ilości wwożonego do Polski paliwa z 600 na 200 litrów.” (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.