Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Tradycyjne stacje paliw przekształcą się w placówki multienergetyczne

DKV Mobility o dekarbonizacji
5 czerwca 2023

Tradycyjne stacje paliw mają się przekształcić w stacje multienergetyczne Fot. DKV

 
Firma DKV Mobility może poszczycić się jedną z największych sieci alternatywnych rozwiązań energetycznych w Europie. Sieć energetyczna tej platformy business-to-business do płatności i rozwiązań w trasie obejmuje zarówno stacje paliw tradycyjnych, jak i alternatywnych oraz publiczne i półpubliczne punkty ładowania energii elektrycznej.
– Obecnie 1.900 naszych pracowników obsługuje około 301.000 aktywnych klientów w ponad 50 krajach – poinformował Marc Erkens, dyrektor DKV Mobility ds. zrównoważonego rozwoju i nowej mobilności. – Naszym celem jest przyspieszenie przejścia na wydajną i zrównoważoną przyszłość mobilności. Naszą ambicją jest „przywództwo w zakresie ekologii” i pomoc naszym klientom w przejściu na alternatywne źródła energii.
Marc Erkens podkreślił, że sektor transportu w coraz większym stopniu odchodzi od paliw konwencjonalnych w kierunku różnych źródeł energii. Oznacza to, że tradycyjne stacje paliw mają się przekształcić w stacje multienergetyczne, a operatorzy będą stopniowo przechodzić na flotę mieszaną lub hybrydową.
Do 2030 roku DKV Mobility zamierza zmniejszyć emisję dwutlenku węgla we flotach swoich klientów o 30% w porównaniu z 2019 rokiem.
– Naszą rolą jest wspieranie naszych klientów w tej zmianie poprzez oferowanie rozwiązań w zakresie kart serwisowych i fakturowania oraz narzędzi cyfrowych, które obsługują wiele rodzajów tankowania i ładowania. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasze produkty i usługi są niezbędne, aby to przejście było szybsze, wydajniejsze i skuteczniejsze – zapewnił Marc Erkens.

Infrastruktura paliw alternatywnych wciąż się rozwija

Dzięki około 413.000 punktów ładowania elektrycznego, 20.000 stacji paliw alternatywnych, a także cyfrowym usługom śledzenia CO2 i rozwiązaniom kompensującym emisję dwutlenku węgla, DKV Mobility chce pomóc branży transportowej stać się bardziej zrównoważoną.
– Konieczne jest osiągnięcie celów dekarbonizacji Unii Europejskiej dla branży transportowej. Poczyniono postępy, ale istnieją pewne wyzwania, a mity nadal wymagają obalenia. Wszystko wskazuje na przyjęcie mobilności elektrycznej zasilanej bateriami, ale udział pojazdów elektrycznych w całkowitej liczbie nowych rejestracji różni się znacznie w obrębie UE – podkreślił Marc Erkens.
To samo dotyczy infrastruktury ładowania elektrycznego: prawie 50% europejskich publicznych stacji ładowania jest skoncentrowanych w zaledwie dwóch krajach: Niemczech i Holandii. Kluczowe znaczenie ma rozbudowa infrastruktury ładowania, aby stymulować przyjęcie e-mobilności.

Wyzwanie stojące przed pojazdami ciężarowymi

Jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe, różnica jest jeszcze większa. Obecnie ogólnodostępna infrastruktura dla samochodów ciężarowych zasilanych bateriami i wodorem jest bardzo ograniczona. Jeśli chodzi o transport pasażerski, nie ma obecnie konkretnych rozwiązań dla dalekobieżnych autobusów i autokarów.
– Istniejąca infrastruktura UE jest nastawiona głównie na paliwa alternatywne, takie jak sprężony i skroplony gaz ziemny. Aby promować e-mobilność, stacje ładowania elektrycznego muszą osiągnąć poziom megawatów niezbędny do jednoczesnego ładowania wielu dużych pojazdów ciężarowych na trasach długodystansowych – dodał Marc Erkens. – Aby osiągnąć zero emisji netto do 2050 r., bezemisyjne pojazdy użytkowe (średnie i ciężkie) muszą stanowić około 95% sprzedaży w 2040 r. Jednak Bloomberg New Energy Finance przewiduje, że będą one stanowić tylko około 35%.
Marc Erkens zwrócił również uwagę, że debata publiczna koncentruje się na pojazdach na baterie i wodorze. Jednak ważne jest, aby rozważyć wszystkie ekologiczne opcje oparte na emisjach „well-to-wheel”, niezależnie od zastosowanej technologii:
– Na przykład istniejąca infrastruktura transportowa, dystrybucyjna i paliwowo-gazowa może być wykorzystywana z innymi technologiami, takimi jak e-paliwa (paliwa syntetyczne). Nie należy ich wykluczać z dyskusji. Mówiąc prościej, nie ma „złotego środka”. Musimy być autentycznie otwarci na różne rozwiązania.

Otwarta technologia

DKV Mobility opowiada się za podejściem „otwartej technologii”. Różne rozwiązania technologiczne, z których część może być mniej zaawansowanych niż inne, będą potrzebne do różnych zastosowań i do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu drogowego.
Firma głęboko wierzy, że technologie akumulatorowe, wodorowe i inne będą współistnieć i przyczynią się do zdrowego miksu energetycznego, który umożliwi sektorowi osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych i pomyślny postęp w przejściu na czystą energię.
– Jednak jasne jest również, że ta zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Pełne przejście flot na pojazdy niskoemisyjne lub bezemisyjne prawdopodobnie nie nastąpi, jeśli całkowity koszt posiadania nie będzie porównywalny między alternatywnymi i konwencjonalnymi układami napędowymi z silnikami wysokoprężnymi – powiedział Marc Erkens. – Według szacunków Rolanda Bergera (międzynarodowej firmy konsultingowej), stanie się to prawdopodobnie około 2030 r. w przypadku pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Lata 30. XXI wieku najprawdopodobniej będą również dekadą, w której dowiemy się więcej o opłacalności paliw syntetycznych w transporcie komercyjnym.

Jedna z największych w Europie sieci paliw alternatywnych

DKV Mobility od wielu lat inwestuje w elektromobilność i sieci paliw alternatywnych, oferując swoim klientom dostęp do jednej z największych sieci alternatywnych źródeł energii w Europie.
W 2021 roku DKV Mobility przejął GreenFlux, innowacyjnego europejskiego dostawcę platformy oprogramowania do ładowania pojazdów elektrycznych. Pozwoliło im to zwiększyć skalę istniejących usług ładowania pojazdów elektrycznych i zaoferować nowe rozwiązania w zakresie ładowania w całej Europie. DKV Mobility współpracuje teraz również z H2 MOBILITY Germany, wiodącym dostawcą w zakresie rozwoju, budowy i eksploatacji stacji tankowania wodoru w Niemczech. Dzięki tej współpracy klienci DKV Mobility mają dostęp do kilku stacji tankowania wodoru w Niemczech, które są przystosowane do samochodów osobowych. (z)

Marc Erkens, dyrektor DKV Mobility ds. zrównoważonego rozwoju i nowej mobilności Fot. DKV

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.