Wiadomości z rynku

środa
19 czerwca 2024

Gazowy Econic Euro VI

Mercedesa NGT przyjedzie na wiosnę
09.01.2015 00:00:00
Rok temu Econic przeszedł kompleksową modernizację i otrzymał nowe silniki Diesla, nowy układ jezdny, ramę, elektronikę oraz odnowioną kabinę. Teraz Mercedes-Benz prezentuje ten model w wersji NGT Euro VI - specjalny pojazd do zbierania odpadów oraz krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego.
Napędza go nowa, 6-cylindrowa jednostka rzędowa M 936 G, która legitymuje się tymi samymi parametrami co odpowiadający jej silnik wysokoprężny, a jednocześnie ustanawia nowe wzorce w zakresie hałasu i emisji spalin. Econic NGT był jedną z gwiazd stoiska Mercedes-Benz Trucks podczas ostatnich targów aut użytkowych w Hanowerze.
W związku z wprowadzeniem nowej, zaawansowanej generacji silników Mercedes-Benz udoskonalił również napęd gazowy i dostosował go do normy Euro VI. Tak powstał nowy Econic NGT (Natural Gas Technology).
Wydajność na równi z silnikiem Diesla
Jednostka M 936 G na gaz ziemny (CNG, zasilanie monopaliwowe) bazuje na 7,7-litrowym turbodieslu OM 936 z rodziny BlueEfficiency Power. Wyposażona w pojedyncze turbodoładowanie, generuje moc 302 KM i 1.200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Parametry te stawiają ją na równi z wysokoprężnym odpowiednikiem. Jednocześnie silnik emituje nawet o 20 proc. mniej dwutlenku węgla od wspomnianego odpowiednika. Wykorzystanie biogazu pozwala dodatkowo zmniejszyć tzw. ślad węglowy.
Specjalnie dostosowany do potrzeb zasilania CNG
Blok i głowicę cylindrów silnika OM 936 dostosowano do zasilania CNG, zastosowano też nową turbosprężarkę, przewody powietrza doładowującego, zapłon oraz system paliwowy, w tym układ recyrkulacji spalin.
Układ zapłonowy M 936 G jest identyczny jak stosowany w silniku benzynowym - korzysta ze świec oraz cewek zapłonowych. Umieszczono je w miejscu wtryskiwaczy. Denka tłoków mają nową geometrię, dostosowaną do zasilania gazem. Podobnie jak nowoczesne jednostki benzynowe, M 936 G wykorzystuje mieszankę stechiometryczną (lambda = 1), nie ubogą, jak w poprzednim silniku (z nadmiarem powietrza), ani nie bogatą. Efektem jest czysty proces spalania, przyczyniająca się do uzyskania wysokiej mocy oraz niskiej emisji spalin.
Turbosprężarka o asymetrycznej geometrii turbiny zapewnia szybką reakcję na gaz, a równocześnie zasila chłodzony układ recyrkulacji spalin. W tym przypadku jego zadaniem nie jest minimalizacja ilości zanieczyszczeń, lecz obniżenie temperatury gazów wydechowych w celu zwiększenia trwałości - z powodów konstrukcyjnych temperatura ta jest wyższa niż w turbodieslu.
Fakt, że spalanie jest praktycznie wolne od sadzy, eliminuje konieczność montowania filtra cząstek stałych. Ponieważ M 936 G ma zapłon iskrowy, za kontrolę spalin odpowiada trójdrożny katalizator.
W całym zakresie obrotów silnik na CNG generuje jeszcze niższy poziom hałasu od i tak cichego motoru OM 936 - nie przekracza on dopuszczalnej granicy 80 dB(A).
Przyrost masy własnej względem modelu napędzanego turbodieslem został ograniczony do około 500 kg, dzięki nowym zbiornikom o wytrzymałych, stalowych ściankach, zaopatrzonych w osłony z włókien węglowych. W rezultacie w porównaniu z poprzednim Econikiem NGT z rozstawem osi 3.900 mm ładowność wzrosła o 400 kg.
6-stopniową przekładnię automatyczną Allison w nowej odsłonie wyposażono w dodatkowy, ekonomiczny tryb oprogramowania, pozwalający oszczędzać paliwo.
Zmodernizowana kabina
Nowoczesny design kabiny podkreślają m.in. standardowo montowane LED-owe światła do jazdy dziennej. Nisko zawieszona kabina - zachowana mimo dodatkowego osprzętu niezbędnego do spełnienia normy emisji spalin Euro VI - kryje przemeblowane wnętrze.
Unowocześniono kokpit, zmiana położenia przełączników hamulca postojowego oraz przekładni (na tej samej wysokości, co kierownica) zwiększa wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Podróżujący mają także do dyspozycji dodatkowe schowki.
Wnętrze zwraca także uwagę elektrycznie sterowaną roletą przeciwsłoneczną, co w połączeniu z lepszym wytłumieniem kabiny oraz tunelu silnika zapewnia wyższy komfort jazdy.
Wszechstronne możliwości zabudowy
Ciągły rozstaw otworów w połączeniu z ruchomą tylną poprzecznicą i nowym ustawieniem podzespołów za kabiną owocują jeszcze większą zdolnością do zabudowy, a jednocześnie zapewniają dodatkową przestrzeń montażową. Dopuszczalne obciążenie przedniej osi wzrosło do ośmiu ton.
Zgodnie z koncepcją wspólnych części, silnik, podwozie i osie Econica pochodzą z jednakowego zestawu bazowych podzespołów używanych w serii dużych ciężarówek. Daje to użytkownikom korzyści w zakresie obsługi serwisowej.
Architektura i systemy bezpieczeństwa
Kluczowe elementy bezpieczeństwa, jak niskie wejście, zawieszenie pneumatyczne na wszystkich osiach, duża panoramiczna szyba, a także w pełni przeszklone, elektropneumatycznie sterowane drzwi przesuwne po prawej stronie pojazdu - poprawiają bezpieczeństwo podróżującym, jak i innym uczestnikom ruchu. Kierowcy gwarantują dobrą widoczność i wyjątkowo ograniczone martwe pole. Ponadto Econic wyróżnia się nisko położonym środkiem ciężkości.
W wyposażeniu przewidziano układ stabilizacji toru jazdy (ESP), elektropneumatyczne hamulce, ABS i układ kontroli trakcji (ASR). Nowy model dostępny jest w konfiguracjach napędu 4x2, 6x4 oraz 6x2/4, z elektrohydraulicznie i progresywnie sterowaną osią (osiami) wleczoną i pchaną, w wersjach o dmcj od 18 do 26 ton. 2- i 3-osiowe pojazdy dostępne są z różnymi rozstawami osi, od 3.450 do 5.700 mm. Polscy klienci będą mogli zamawiać nowego Econica NGT od wiosny 2015 roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.