Opracowana przez Volvo Trucks, nowa funkcja: Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem, umożliwia odłączenie i podniesienie drugiej osi napędowej, co zapewnia większą przyczepność kół i do 4% niższe zużycie paliwa, jeżeli samochód ciężarowy porusza się bez ładunku.
	
		Szwedzka firma oferuje teraz także połączenie aktywnego układu kierowniczego z niezależnym zawieszeniem przednim, zapewniające dobre właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy.
	
		Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem
	
		Nowa funkcja została opracowana z myślą o pojazdach o dużej ładowności, które po dostarczeniu ładunku powracają bez obciążenia, wykorzystywanych np. w transporcie dłużycy, materiałów luzem czy transporcie budowlanym.
	
		– Pozwala na odłączenie drugiej osi napędowej i jej podniesienie na czas jazdy bez ładunku. Rozwiązanie to oferuje wiele korzyści, z których najważniejszą jest oszczędność paliwa. Jazda z podniesioną drugą osią napędową pozwala zaoszczędzić do czterech procent paliwa, w porównaniu z sytuacją, w której wszystkie osie są opuszczone – mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu transportu budowlanego w Volvo Trucks.
	
		Druga oś napędowa może zostać odłączona i podniesiona, dzięki zastąpieniu mechanizmu różnicowego w pierwszej osi napędowej sprzęgłem kłowym. Tym samym, kierowca ma dostęp do wysokich osiągów i ładowności, typowych dla podwójnej osi napędowej (6x4), a jednocześnie zwrotności, jaką zapewnia pojedyncza oś napędowa (4x2). Po podniesieniu drugiej osi napędowej maleje nie tylko promień skrętu, o metr, ale także zużycie opon i elementów zawieszenia.
	
		– Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem idealnie sprawdza się w zadaniach transportowych, które, ze względu na rodzaj podłoża lub ciężar ładunku, wymagają pojazdu z podwójną osią napędową, który, po zrealizowanej dostawie, powraca bez obciążenia. Ponadto, poprzez podniesie drugiej osi napędowej, kierowca może dociążyć pierwszą oś napędową w celu zwiększenia przyczepności kół i uniknięcia ugrzęźnięcia pojazdu – wyjaśnia J. Odermalm.
	
		Rozwiązanie to zwiększa również komfort kierowcy w czasie jazdy bez ładunku, który w wielu przypadkach stanowi połowę ogólnego czasu pracy. Gdy kontakt z podłożem mają koła tylko jednej osi napędowej, maleje także poziom hałasu w kabinie i drgań odczuwalnych na kole kierownicy.
	
		Podnoszona druga oś napędowa w układzie osi tandem jest dostępna dla Volvo FM, FMX, FH i FH16.
	
		
			Fakty:
		
			Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem
		
			– Podnoszona Druga Oś Napędowa w Układzie Osi Tandem może być odłączona i podniesiona w trakcie jazdy.
		
			– Po podniesieniu osi napędowej opony jej kół znajdują się 140 mm nad nawierzchnią drogi.
		
			– Po podniesieniu drugiej osi napędowej zużycie paliwa maleje nawet o 4%. Maleje również zużycie opon, a także promień skrętu – o metr.
	 
	
		Aktywny układ kierowniczy z niezależnym zawieszeniem
	
		Volvo Trucks proponuje teraz także połączenie aktywnego układu kierowniczego z niezależnym zawieszeniem przednim, zapewniające dobre właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy.
	
		– Zestaw ten stanowi zupełnie nową jakość, jeżeli chodzi o wyczucie drogi przez kierowcę i właściwości jezdne – mówi Kristin Signert, menedżer ds. segmentu transportu długodystansowego w Volvo Trucks.
	
		Rozwiązanie to będzie szczególnie przydatne w transporcie długodystansowym, gdzie różnice pod względem stabilności pojazdu, precyzji i łatwości kierowania są szczególnie wyraźnie odczuwalne, ze względu na, typowe dla tego segmentu, długie okresy jazdy. Co więcej, wydatnie zmniejsza ono wysiłek kierowcy także podczas jazdy z małą prędkością. 
	
		– Niezależne zawieszenie przednie powoduje, że pojazd doskonale trzyma się drogi, podczas gdy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zwiększa komfort pracy kierowcy i, co równie ważne, zmniejsza ryzyko rozwoju schorzeń zawodowych – relacjonuje K. Signert.
	
		Dzięki niezależnemu zawieszeniu przedniemu, przednie koła nie oddziałują na siebie. W rezultacie, wzrasta płynność i stabilność jazdy. Zębatkowa przekładnia kierownicza zaś, zapewnia bardziej bezpośrednie i precyzyjne kierowanie pojazdem.
	
		Aktywny układ kierowniczy skutecznie tłumi wstrząsy pochodzące od nierówności w nawierzchni drogi, dzięki czemu stają się one mniej odczuwalne na kole kierownicy. W ten sposób nie tylko ułatwia i uprzyjemnia pracę kierowcy, ale także zmniejsza ekspozycję jego mięśni i stawów na drgania. 
	
		Zestaw obydwu tych systemów można zamawiać w Volvo FH i FH16.
	
		
			Fakty: 
		
			Niezależne zawieszenie przednie
		
			– Podwójne wahacze trójkątne zapewniają pionowe, niezależne ruchy każdego koła.
		
			– Dzięki zębatkowej przekładni kierowniczej pojazd natychmiast reaguje na ruch kierownicy.
		
			– Belki poprzeczne stabilizują cały zespól zawieszenia, miechy pneumatyczne amortyzują i kontrolują pionowe skoki zawieszenia, zapewniając komfort jazdy.
		
			 
		
			Fakty: 
		
			Aktywny Układ Kierowniczy Volvo
		
			– Aktywny Układ Kierowniczy Volvo bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączoną wałem z kołem kierownicy.
		
			– Siłę niezbędną do skrętu kół zapewnia hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy. 
		
			– Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. 
		
			– Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru, czy nierówności w nawierzchni drogi.