Wiadomości z rynku

środa
24 kwietnia 2024

Flota pod permanentną lupą

Najnowsze systemy telematyczne
22 stycznia 2016
Firmy z branży transportowej coraz częściej korzystają z systemów telematycznych, wspierających zarządzanie flotą. Szukają kompleksowych rozwiązań, które poprawią efektywność prowadzonego biznesu, zapewnią stały monitoring pojazdów w czasie rzeczywistym, a także pomogą kierowcom w ich codziennej pracy.
Oprócz systemów telematycznych oferowanych przez większość producentów ciężarówek, na rynku pojawiają się kolejne tego typu oferty innych firm.

Shell FuelSave Partner

Przykładem systemu, który w pełni integruje zarządzanie flotą, kierowcami i gospodarką paliwową jest Shell FuelSave Partner. Jest to system telematyczny zaprojektowany dla firm transportowych jako kompleksowe narzędzie wspomagające zarządzanie flotą pojazdów ciężarowych. Dzięki integracji z kartą paliwową euroShell system umożliwia automatyczną weryfikację transakcji paliwowych, co gwarantuje kontrolę tankowań i zużycia paliwa oraz pozwala wyeliminować potencjalne nadużycia. System pomaga także kontrolować i oceniać styl jazdy kierowców. Stale monitoruje czynniki efektywności floty związane z ekonomiczną i ekologiczną jazdą. Ponadto umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografu i ciągły monitoring pojazdów w czasie rzeczywistym, a także analizę tras czy stylu jazdy kierowców na podstawie danych zgromadzonych w ciągu ostatnich 90 dni. Dzięki funkcji GeoFencing możliwe jest automatyczne generowanie powiadomień w momencie, gdy pojazd wjedzie lub opuści zdefiniowaną strefę geograficzną.
– Shell FuelSave Partner został zaprojektowany po to, by pomagać menedżerom w zarządzaniu flotą pojazdów ciężarowych poruszających się po całej Europie. Nie tylko od strony operacyjnej, ale również formalno-prawnej i kosztowej. Połączenie wszystkich kluczowych informacji i zdarzeń w oferowanym przez Shell systemie pozwala oszczędzać nie tylko czas, ale przede wszystkim pieniądze – powiedziała Magdalena Żagiel, Shell FuelSave Partner Product Manager CEE.

Stały kontakt z kierowcą

Systematyczna komunikacja z kierowcą jest nie tylko kluczem do efektywnej realizacji zleceń, ale także umożliwia natychmiastową reakcję w przypadku jakichkolwiek problemów, zmiany trasy bądź kolejności dostaw. Za pośrednictwem ekranu pokładowego Shell FuelSave Partner umożliwia spedytorowi bezpośredni kontakt z kierowcą bez żadnych dodatkowych kosztów czy opłat roamingowych w całej Europie. Komunikaty są wyświetlane na dotykowym ekranie zamontowanym na desce rozdzielczej pojazdu, czyli w zasięgu ręki i wzroku prowadzącego. Spedytor nie musi tworzyć wiadomości od podstaw – może skorzystać z gotowych formularzy dostępnych w systemie, by potem uzupełnić jedynie kilka brakujących danych (na przykład o terminie dostarczenia przesyłki czy miejscu rozładunku, co znacznie skraca czas przekazywania zleceń). Zaletą tego rodzaju komunikacji jest także to, że kierowca nie jest rozpraszany telefonami i może skupić się na prowadzeniu pojazdu, a dzięki przyjaznemu interfejsowi szybko odpowiedzieć na otrzymaną wiadomość lub wysłać informacje do bazy.

Pojazd pod nadzorem

Wiedza na temat bieżącego położenia pojazdu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw i logistyki przewożonych towarów. Dlatego Shell FuelSave Partner podaje w czasie rzeczywistym lokalizację pojazdu bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń lokalizacyjnych czy GPS. Aby ułatwić wskazanie, zarówno bieżącego położenia jak i przebytej trasy, dane są prezentowane na mapach. Menedżer floty może w każdej chwili, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu, zalogować się do systemu i sprawdzić gdzie znajduje się dany pojazd lub pojazdy i na przykład podać klientowi aktualny status przesyłki.
Ponadto system Shell umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografu. Jest to istotne nie tylko ze względu na rozliczenia z pracownikami, ale również z uwagi na obowiązujące w Polsce i Europie prawo. Pliki z pamięci cyfrowych tachografów znajdujących się w ciężarówkach są bezpiecznie importowane do systemu bez konieczności przyjazdu do bazy. Dzięki temu firmy mogą optymalizować trasy przewozów z zachowaniem wszystkich procedur koniecznych między innymi do rozliczenia czasu pracy kierowców.

Pieniądze pod kontrolą

Firmy korzystające z systemów telematycznych mogą prześledzić i poddać analizie wszystkie zdarzenia, które miały miejsce na trasie przejazdu. Kontrolując proces, kontroluje się wydawane pieniądze. Główną zaletą Shell FuelSave Partner jest jego pełna integracja z kartami paliwowymi euroShell, którymi można płacić na około 20 tysiącach stacji w Europie. Dzięki systemowi możliwe jest porównanie tankowań opłaconych kartą euroShell z poziomem paliwa wlanego do zbiornika. Pozwala to na bieżącą kontrolę wydatków i szybkie wykrycie ewentualnych rozbieżności i nadużyć.
Pełne zestawienie informacji z systemu na temat pojazdów, pokonywanych tras, czasu pracy kierowców, tankowań czy opłat drogowych umożliwia wnikliwą analizę prowadzonego biznesu. Jak pokazuje praktyka biznesowa i przeprowadzone badania, dzięki Shell FuelSave Partner firmy mogą zaoszczędzić aż do 10% kosztów zużycia paliwa.
Shell FuelSave Partner otrzymał Nagrodę Innowacyjności w Transporcie w kategorii systemy telematyczne, w konkursie zorganizowanym przez Fundację Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). CATI zajmuje się prowadzeniem działalności doradczej, badawczej i edukacyjnej w obszarze logistyki i infrastruktury. Celem konkursu jest przede wszystkim promocja innowacyjności w działalności transportowej, logistycznej i infrastrukturalnej.

TX-Trailerguard firmy Transics

Od niedawna firma Transisc oferuje system do zarządzania flotą TX-Trailerguard. Jest to pierwsza zintegrowana platforma uruchomiona po nabyciu firmy Transics przez WABCO.
Nowe rozwiązanie łączy w sobie funkcjonalność rozwiązania telematycznego TrailerGuard WABCO z oprogramowaniem TX-Connect Transics International. TX-Trailerguard pomaga operatorom flot samochodów ciężarowych w poprawie poziomu ich bezpieczeństwa i efektywności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.
Innowacyjne rozwiązanie telematyczne obejmuje kompleksowe dane zebrane w czasie rzeczywistym z zaawansowanych pokładowych systemów kontroli hamowania, stabilności i wydajności WABCO z pomocą oprogramowania TX-Connect Transics i powiązanego z nim pakietu systemów telematycznych.
TX-Trailerguard umożliwia zarządzanie samochodem ciężarowym, przyczepą, kierującym i ładunkiem w czasie rzeczywistym.
Wprowadzony na rynek w 2010 r., telematyczny system TrailerGUARD WABCO pozwala operatorom flot pojazdów ciężarowych zdalnie monitorować różnorodne dane eksploatacyjne pojazdu, takie jak wydajność elektronicznego układu hamulcowego (EBS), zawiadomienia o zagrożeniu wywróceniem się pojazdu, przebieg, obciążenia osi, ciśnienie w oponach, temperatura wewnątrz chłodni i stan drzwi oraz inne funkcje operacyjne. Ponadto TrailerGUARD oferuje zdalne funkcje diagnostyczne umożliwiające flotom zaplanowanie konserwacji zapobiegawczej. TX-Connect łączy te nowo dostępne strumienie danych w stosowne raporty dla dyspozytorów, zapewniając operatorom flot dodatkowe możliwości oceny sytuacji w celu poprawy stanu bezpieczeństwa i efektywności ich flot.

System już służy u klienta

Pod koniec 2015 roku pierwszy klient zainstalował system TX-Trailerguard w swoich pojazdach. Urządzenie pozwala na monitorowanie w czasie rzeczywistym generowanych z komputera pokładowego danych z naczepy, uwzględniając wszystkie ważne informacje dotyczące pojazdu i kierowcy, a następnie prezentując je spedytorowi na jednym pulpicie.
System służy do zarządzania danymi na temat naczepy, takimi jak nacisk na oś, ciśnienie w oponach, temperatura wewnątrz naczepy-chłodni czy status drzwi, które to są przekazywane do biura, gdzie następuje ich pełna integracja z oferowanym przez Transics oprogramowaniem biurowym TX-Connect. A zatem w przeciwieństwie do pojedynczych aplikacji umożliwia ono zaprezentowanie wszystkich informacji odnoszących się do całego pojazdu, naczepy i kierowcy w czasie rzeczywistym oraz na jednym ekranie.
W ten sposób kierownicy ds. floty mogą wykrywać potencjalne problemy, np. powtarzające się przypadki przeciążenia, niedostateczny poziom eksploatacji i nieodpowiednie zachowania na drodze. Dzięki raportom pokazującym w przejrzysty sposób wydajność pojazdu można zoptymalizować procesy planowania i inwestycje w zakresie przepustowości. Dodatkowo w przypadku pojazdów wyposażonych w komputery pokładowe Transics dyspozytorzy mogą natychmiast przekazywać kierowcom uwagi techniczne i administracyjne, np. dotyczące kolejnych zleceń lub potencjalnych zagrożeń, np. niedopompowanych opon. Kierownicy ds. floty są w stanie przekazywać kierowcom wskazówki i udzielać im pomocy, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa pojazdu, lepszą jakość obsługi klienta, ograniczenie przestojów oraz obniżenie kosztów konserwacji.
– W rozwiązaniach do zarządzania flotą nie chodzi jedynie o sam pojazd, lecz o informacje i łączność – powiedział Didier Nulens, Global Sales, Services & Marketing Leader w firmie Transics. – Prawdziwe wyzwanie polega na przekazaniu wszystkich ważnych informacji przy użyciu pojedynczego rozwiązania i jednego portalu. Dzięki TX-Trailerguard udało nam się mu podołać. Z nowego rozwiązania korzystają już nasi klienci, np. holenderskie przedsiębiorstwo transportowe Keus & Mollink, które zainstalowało właśnie we wszystkich swoich pojazdach rozwiązanie TX-Trailerguard. Keus & Mollink to firma przewozowa specjalizująca się w transporcie żywego inwentarza. Właśnie dlatego musi ona spełniać szereg wymogów określonych przez prawo. Potrzebuje więc systemu, który umożliwia nie tylko monitorowanie w czasie rzeczywistym całej floty, ale pozwala także na przekazywanie określonych danych organom regulacyjnym. Dzięki instalacji rozwiązania TX-Trailerguard firma Keus & Mollink ma teraz dostęp do cennych informacji na temat pojazdów, kierowców i naczep, które można łatwo wyświetlić paroma kliknięciami myszy w ramach jednej platformy biurowej.
Komputery pokładowe Transics dają także kierowcom bezpośredni dostęp do ważnych danych, np. na temat faktycznej temperatury panującej w naczepie, co pozwala im podejmować szybkie działania w razie potrzeby. Rozwiązanie Transics daje też Keus & Mollink możliwość bezpośredniego powiązania ze sobą pojazdów i kierowców z siedzibą.
– Poszukiwaliśmy lepszego i bardziej niezawodnego rozwiązania usprawniającego nasz system zarządzania flotą – powiedział Gert Aman, dyspozytor w firmie Keus & Mollink. – Dzięki instalacji w pojazdach rozwiązania TX-Trailerguard możemy cieszyć się kompletnym rozwiązaniem do zarządzania flotą, które jest dodatkowo w pełni zintegrowane z wykorzystywanym przez nas oprogramowaniem do planowania. TX-Trailerguard oznacza dla nas lepszą jakość codziennej pracy i większą produktywność.

Prosta wymiana informacji

Oferowane przez Transics rozwiązanie TX-SMART FOR TX-GO stanowiące połączenie przeznaczonej na smartfony aplikacji TX-SMART i montowanego na stałe komputera pokładowego TX-GO, zapewnia wsparcie kierowcom samochodów dostawczych, którzy muszą przetwarzać duże ilości danych poza kabiną pojazdu. Podczas gdy aplikacja TX-SMART ułatwia łączność z kierowcą i codzienne wykonywanie czynności poza kabiną, komputer pokładowy TX-GO w sposób ciągły transferuje dane dotyczące pojazdu i kierowcy. Oba strumienie informacji są łączone i wizualizowane przez platformę biurową TX-Connect na jednym ekranie.
Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy pozostają w ciągłym kontakcie z dyspozytorami i mogą łatwo przesyłać wiadomości tekstowe, informacje dotyczące planowania lub wykonywanych przez siebie czynności, kody kreskowe, etc.

DBK Fleet Management

Od listopada 2015 r. w ofercie Grupy DBK dostępny jest autorski system telematyczny DBK Fleet Management, proponowany do pojazdów ciężarowych marki DAF. Dzięki niemu zarządzanie firmą transportową może być efektywniejsze i mniej czasochłonne. Wspomaga on menadżera w zarządzaniu flotą oraz kierowcami.
System telematyczny ma zapewnić oszczędność czasu oraz pieniędzy, zwiększenie wydajności realizacji zadań transportowych, poczucie bezpieczeństwa, sprawne zarządzanie pracą kierowców, nadzór nad czasem dostarczenia ładunków, kontrolę emisji spalin oraz stanu technicznego pojazdów, a także możliwość uzyskania zniżek przy ubezpieczeniu pojazdu korzystającego z takiego rozwiązania.
Z pomocą DBK Fleet Management właściciel firmy może w szybki sposób sprawdzić lokalizację swoich pojazdów oraz nadzorować prace kierowców. Istotną zaletą jest stały monitoring stanu technicznego pojazdu – planowanie przeglądów okresowych, obserwacja parametrów eksploatacyjnych oraz wskaźników ekonomicznej jazdy kierowców. Pojazd z telematyką jest również pod stałym nadzorem autoryzowanego serwisu Grupy DBK, który zdalnie monitoruje pracę wszystkich modułów, wykrywając wcześniej ewentualne usterki i awarie. Ponadto system automatycznie powiadamia właściciela firmy o potencjalnych zagrożeniach. Lokalizacja pojazdów jest dostępna na mapach Google oraz OpenStreet. Na platformie istnieje możliwość rozbudowanego raportowania oraz uzyskania szybkiej historii trasy pojazdów. Sporym udogodnieniem jest automatyczne pobieranie danych z kart kierowcy i tachografu.
Sprawna jazda kierowcy to klucz do sukcesu w firmie transportowej – mniejsze spalanie oraz eksploatacja pojazdu, a także efektywniejsze wykonywanie zleceń. Możliwość zdalnego monitoringu pracy kierowców pozwala działać zgodnie z prawem pracy oraz zasadami panującymi w danym państwie. Ponadto poprzez platformę właściciel firmy może analizować styl jazdy swoich kierowców, a na podstawie udostępnionych ocen podjąć decyzję o ewentualnych szkoleniach ecodrive. Dodatkowo pracę ułatwia system raportowania oraz automatycznej wysyłki drogą mailową.
Praca z DBK Fleet Management jest możliwa na wszystkich urządzeniach – również na smartfonach i tabletach dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej.
Grupa Kapitałowa DBK to największy w Polsce dostawca produktów i usług dla branży TSL. W ramach organizacji funkcjonuje sieć sprzedażowo-serwisowa DBK Truck Center – sprzedaż nowych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz naczep, sprzedaż używanych samochodów ciężarowych, autoryzowane serwisy DAF, IVECO, MAN oraz innych marek. Ponadto w skład Grupy wchodzi sieć sprzedaży części zamiennych DBK Parts, oferująca produkty wszystkich marek. Dopełnieniem usług sprzedażowych jest pion DBK Financial Services, który zapewnia klientom finansowanie, ubezpieczenia oraz oferuje możliwość wynajmu pojazdów ciężarowych.
Jak widać, wybór urządzeń i systemów telematycznych jest coraz większy i coraz więcej właścicieli flot pojazdów przekonuje się do ich wykorzystywania. Raz zainwestowane pieniądze i ewentualnie nieduże opłaty abonamentowe dość szybko zwracają się w postaci oszczędności nie tylko na paliwie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.