Wiadomości z rynku

Autor: RED
Zdjęcia: Archiwum
Tygodnik Truck.pl, 2016(1)
z dnia 26.02.2016

Wozidła i ładowarki na nowych oponach

Z większą nośnością, trwałością i lepszą trakcją

Systemy monitorowania ciśnienia
i temperatury opon ContiPressureCheck zastosowano m.in. w wozide Komatsu HD605-7E0 o ładowności ponad 70 ton

Opony BibLoad Hard Surface zapewniają ładowarkom, nieporównywalną z innymi oponami o tym zastosowaniu,
trakcję wzdłużną i poprzeczną

Nowa opona do ładowarek MICHELIN XTXL E4 L4 zapewnia
o 15% większą nośność

Goodyear wprowadził trzy nowe rozmiary opon klasy OTR RT-5D

Konstrukcja opon Tweel składa się ze sztywnej piasty przytwierdzonej do bieżni za pomocą elastycznych
i sprężystych poliuretanowych ramion w formie żeber

Producenci i użytkownicy wozideł i ładowarek kołowych mają do wyboru coraz bardziej zaawansowane technologicznie opony, mogą także korzystać z systemu ich monitorowania.
Nowe rozwiązania zaproponowali ostatnio m.in. tacy producenci jak Michelin, Continental i Goodyear.
Podnosi wydajność wozideł
Michelin przedstawił niedawno nową oponę przemysłową podnoszącą wydajność maszyn pracujących w kopalniach. MICHELIN XDR250 50/80 R57 o nośności nominalnej 67 ton jest w stanie zwiększyć produktywność wodzideł sztywnoramowych o nawet o 11%.
Nowy model opony jest owocem współpracy z zespołami Caterpillar i Komatsu, dwóch najważniejszych graczy na rynku maszyn górniczych. Inżynierowie Michelin niemal od nowa zaprojektowali strukturę nowej opony, dostosowując ją do oczekiwań użytkowników. Ogumienie, którego charakterystykę techniczną szczegółowo omówiono z obiema firmami, jest wprowadzane jako fabryczne wyposażenie ich najnowszych modeli wodzideł sztywnoramowych: CAT 793F i KOM 830E AC. Maszyny wyposażone w XDR250 mogą oferować większy tonokilometr na godzinę będący najważniejszym wskaźnikiem wydajności w tym segmencie.
Wyższa produktywność maszyn z nowymi oponami jest zasługą ich większego indeksu nośności i prędkości przy jednoczesnym zachowaniu trwałości ogumienia.
Dzięki większej nośności nominalnej 67 ton opona XDR250 stała się nową oponą referencyjną na rynku ogumienia do wodzideł sztywnoramowych o nośności 250 ton. W porównaniu z oponą poprzedniej generacji, XDR2 40.00 R57, nowa opona oferuje nośność większą aż o 11,6%.
Pojemność wewnętrzna nowej opony jest o 9,2% większa od pojemności opony poprzedniej generacji. Większy rozmiar jest podyktowany coraz większymi rozmiarami najnowszych modeli wodzideł sztywnoramowych.
Niższa temperatura robocza jest efektem zastosowaniu nowego bieżnika z mniejszymi klockami i większą liczbą rowków optymalizujących przepływ powietrza i zapewniających efektywne chłodzenie gumy. Szczytowa temperatura robocza opony XDR250 w porównaniu z jej poprzedniczką jest niższa o 8°C w tych samych warunkach pracy. W związku z tym wozidła mogą transportować więcej materiału z tą samą prędkością lub zwiększyć średnią prędkość przejazdów – w obu przypadkach korzyścią jest większa wydajność.
Opona XDR250 jest kompatybilna z opracowanym przez Michelin systemem zarządzania oponami wielkogabarytowymi MEMS, umożliwiającym zdalne kontrolowanie ciśnienia i temperatury w oponach w czasie rzeczywistym.
Z monitorowaniem ciśnienia i temperatury
Systemy monitorowania ciśnienia i temperatury opon ContiPressureCheck firmy Continental znajdują zastosowanie w coraz to większych pojazdach. Po dużym wozidle Volvo A40 (40 ton ładowności), należącym do firmy SOBPOL, przyszła kolej na jeszcze większy pojazd – wozidło Komatsu HD605-7E0 o ładowności ponad 70 ton. Średnica koła wynosi ponad 2 metry, zaś cena opony to wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dzięki systemowi CPC opony są pod stałą kontrolą, co zapewni ich długie użytkowanie.
System ContiPressureCheck umożliwia bowiem stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. W przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w oponach kierowca otrzymuje natychmiast odpowiednie ostrzeżenie (na wyświetlaczu), dzięki czemu może od razu podjąć działania korygujące i nie dopuścić do awarii.
Wozidło Komatsu HD605-7E0 z systemem ContiPressureCheck było zaprezentowane na ostatnich targach Autostrada w Kielcach. Ten kolos do przewozu ciężkich ładunków masowych poza drogami publicznymi jest używany w Cementowni Kujawy przez firmę Lafarge.
Montażu systemu CPC dokonał autoryzowany serwis firmy DRABPOL, która zajmuje się sprzedażą systemu w Polsce oraz powoływaniem i szkoleniem stacji serwisowych.
Ładowarki na oponach o większej nośności
Nowa opona przemysłowa do ładowarek MICHELIN XTXL E4 L4 zapewnia o 15% większą nośność, większą odporność na uszkodzenia, a także eliminuje poślizg opony na obręczy, dzięki zastosowaniu nowej technologii B2. Technologia ta opiera się na szerszej o 30% drutówce, która zwiększa obszar przylegania stopki opony do obręczy. Dzięki temu stopka zaciska się na obręczy mocniej od opony poprzedniej generacji – XLDD1.
Nowa opona posiada o 40% grubsze linki stalowego kordu, o 50% grubsze boki oraz dodatkowy wzmocniony stalowym kordem pas podnoszący o 20% odporność bieżnika na przebicia. Barki nowej opony stygną szybciej od barków poprzedniczki, natomiast masywne klocki w środkowej części bieżnika dodatkowo podnoszą odporność opony na uszkodzenia i zwiększają jej właściwości trakcyjne.
Dzięki wzmocnionej strukturze oponę można pompować do ciśnienia 8 barów. W porównaniu do opony poprzedniej generacji nośność wzrosła o 15% i wynosi 32,5 t (dla rozmiaru 35/65 R33). Nowe opony Michelin maja być gwarancją większej produktywności i maksymalizacji czasu pracy maszyn firm, które inwestują w modele ładowarek o mocy przekraczającej często 400 KM.
Do pracy w trudnych warunkach
Z myślą o operatorach poszukujących oszczędności, Goodyear wprowadził trzy nowe rozmiary cieszących się powodzeniem opon klasy OTR RT-5D. Podstawowe zalety nowego produktu to wydłużona żywotność i imponująca nośność, które umożliwią użytkownikom ładowarek zarówno zwiększenie wydajności, jak i obniżenie kosztów operacyjnych. Nowe rozmiary uzupełniają asortyment opon do ładowarek kołowych każdego typu.
RT-5D jest oponą trakcyjną klasy OTR 250% (L5) przeznaczoną do pracy w trudnych warunkach, na przykład w kamieniołomach, ciężkich zastosowaniach przemysłowych i recyklingu oraz w kopalniach podziemnych UMS i odkrywkowych.
Goodyear RT-5D Hi-Stability wyróżnia się ulepszonym wzorem bieżnika, który zapewnia wysokie parametry trakcyjne oraz poziom ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi. Umożliwia on zmniejszenie wibracji na twardych nawierzchniach nawet o 30% w porównaniu z poprzednim modelem, RT-5C, co przekłada się na większy komfort jazdy, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak np. kamieniołomy. Kolejną zaletą linii opon RT-5D jest technologia karkasu Hi-Stability o zwiększonej stabilności, na którą składają się wzmocnienia stopki, podkładu oraz innych elementów konstrukcyjnych opony. Takie rozwiązania gwarantują zwiększoną efektywność, lepszą ochronę ścian bocznych w skrajnych warunkach oraz minimalizację odkształceń. Nośność opon została zwiększona nawet o 25% na cykl (w porównaniu do karkasów bez technologii zwiększonej stabilności), a szeroki i solidny niekierunkowy bieżnik umożliwia transport ciężkich ładunków, takich jak skalne bloki.
Po uzupełnieniu oferty opon RT-5D o trzy nowe rozmiary, firma oferuje kompleksowy asortyment opon nadających się do wszelkiego rodzaju ładowarek kołowych.
Lepsza trakcja ładowarek
Michelin oferuje od niedawna oponę BibLoad Hard Surface do ładowarek kompaktowych. Opona jest przeznaczona do pracy na twardym podłożu, zarówno suchym jak i mokrym, także zimą. Posiada innowacyjny, opatentowany bieżnik z sześciokątnymi klockami.
BibLoad Hard Surface charakteryzuje się oryginalną rzeźbą bieżnika. Jej głównym elementem są klocki w kształcie sześciokątów, które zapewniają nieporównywalną z innymi oponami o tym zastosowaniu, trakcję wzdłużną i poprzeczną. Poza innowacyjnym, opatentowanym bieżnikiem, nowa opona została skonstruowana w oparciu o technologie przynoszące użytkownikom szereg korzyści, podnosząc rentowność przedsiębiorstw. Atuty opony to m.in. lepsza trakcja na wszystkich typach podłoża, większa ogólna stabilność, większy komfort pracy operatora maszyny, większa odporność na przecięcia i otarcia boków, większa trwałość w porównaniu z oponami poprzedniej generacji.
Opatentowany bieżnik nowej opony opiera się na karkasie, który zasłynął wytrzymałością w oponie Michelin XMCL, zaprojektowanej dla kompaktowych maszyn budowlanych, pracujących na nieutwardzonym podłożu.
Niekierunkowy bieżnik z ułożonymi w jednej linii podłużnymi klockami na barkach i sześciokątnymi klockami w środkowej części czoła opony zapewnia efekt gąsienicy, dzięki czemu przyczepność na środku bieżnika i w obszarze barków opony jest taka sama. Konstrukcja bieżnika podnosi komfort pracy operatora.
Sześciokątne klocki bieżnika posiadają sześć ścianek i dwanaście krawędzi, co pozwala na efektywną pracę ładowarki niezależnie od kierunku. Dzięki swojej konstrukcji opona zapewnia wielopłaszczyznową stabilność maszyny. Opatentowany bieżnik BibLoad Hard Surface można nazwać bieżnikiem wielokierunkowym. Oprócz sześciokątnych klocków w środkowej części bieżnika na jego barkach znalazły się masywne klocki. Ich zwężający się ku bokom opony kształt został również specjalnie zaprojektowany. Umożliwia on szybsze i bardziej skuteczne samooczyszczanie się opony. Rowek w klockach barkowych dodatkowo podnosi przyczepność poprzeczną opony na śliskim podłożu.
Za większy komfort pracy operatora odpowiadają dwie cechy bieżnika opony: sztywność i większe tłumienie wibracji podczas jazdy.
Opona posiada w bieżniku 96 klocków – 48 na barkach i 48 w jego środkowym obszarze. Projektanci opony zadbali, aby podczas jazdy ładowarki liczba klocków na podłożu była możliwie najniższa. W rezultacie wyeliminowano zjawisko uderzania klocków o podłoże, a wraz z nim wibracje i hałas, powstające szczególnie przy dużych prędkościach.
Bibload Hard Surface zawdzięcza odporność na przecięcia i otarcia boków dwóm rozwiązaniom. Pierwsze z nich to pas gumy chroniący boki opony przed otarciami, które są najczęstszą przyczyną zużycia opon przemysłowych. Drugim rozwiązaniem jest specjalny deflektor zabezpieczający krawędzie piast przy użytkowaniu maszyn na twardym podłożu i zapobiegający zakleszczaniu się kamieni między obręczą a stopką opony.
Większą trwałość opona zawdzięcza większej ilości gumy w kontakcie z podłożem w porównaniu z oponą poprzedniej generacji oraz mostkom łączącym sześciokątne klocki z klockami na barkach. Mostki dodatkowo wzmacniają bieżnik opony i podnoszą jego odporność na naprężenia poprzeczne. Takie rozwiązanie zwiększa także odporność opon na zużycie spowodowane przez zmiany środka ciężkości ładowarki przy transporcie ładunku.
Nie trzeba ich pompować
Firma Michelin od niedawna produkuje w Piedmont w Stanach Zjednoczonych opony bezciśnieniowe. Jest to ogumienie radialne X Tweel, które eliminuje problem przebicia i nieprawidłowego ciśnienia.
Linia Tweel wymyślona przez inżynierów Michelin ze Stanów Zjednoczonych to rewolucyjne opony niepneumatyczne, które zmieniają dotychczasowe myślenie na temat ogumienia. Jest to połączenie opony i koła w jednej stabilnej konstrukcji. Składa się ona ze sztywnej piasty przytwierdzonej do bieżni za pomocą elastycznych i sprężystych poliuretanowych ramion w formie żeber.
X Tweel posiada wszystkie cechy opony tradycyjnej, jednak nie wymaga pompowania, co eliminuje ryzyko „złapania gumy”. Wielu użytkowników maszyn przemysłowych, chcąc zredukować przestoje wynikające z uszkodzenia opon, decydowało się na rozwiązania alternatywne, które jednak obniżały przyczepność, sterowność i komfort jazdy. X Tweel w porównaniu z oponami pneumatycznymi zapewnia wiele korzyści – m.in. brak konieczności utrzymywania ciśnienia, łatwy montaż, odporność na uszkodzenia, większą wydajność, a także dłuższy czas użytkowania.
Nowa fabryka umożliwiła zwiększenie produkcji opony X Tweel SSL dla miniładowarek skrętno-poślizgowych, a także rozpoczęcie produkcji nowej opony X Tweel TURF, będącej oryginalnym wyposażeniem maszyn John Deere z serii ZTRAK 900