Wiadomości z rynku

Autor: RED
Zdjęcia: Producent
Tygodnik Truck.pl, 2016(1)
z dnia 2016-05-20

Zmodernizowana cała rodzina

DAF-y LF, CF i XF – zmiany z myślą o wyższej zyskowności

CF z silnikiem PX-7 teraz także z osią wleczoną o nośności 7,5 t z ogumieniem montowanym pojedynczo, umieszczoną za 13-tonową tylną osią napędową

Jazdy próbne w okolicach 
Barcelony (Hiszpania). 
Zestaw z niskopodwoziowym ciągnikiem XF z siodłem na wysokości zaledwie 91 cm

DAF LF w wersji Silent

Po naciśnięciu przycisku „Silent” kierowca uaktywnia „tryb cichy”

Firma DAF konsekwentnie wprowadza w swoich pojazdach innowacje, aby zapewnić jeszcze wyższą zyskowność. Niedawno zaprezentowano dziennikarzom model LF 2016, trzyosiowe wersje modelu CF z silnikiem PACCAR PX-7 oraz wersje niskopodłogowe CF i XF z siodłem znajdującym się na wysokości zaledwie 91 cm. 
Propozycje te wpisują się w założenia filozofii DAF Transport Efficiency, opartej na kompleksowej ofercie produktów i usług, której celem jest zapewnienie jeszcze wyższego zwrotu z każdego kilometra, poprzez obniżenie kosztów i optymalizację dostępności pojazdów.
LF 2016: wyższa wydajność i wszechstronność
W ramach wspomnianej koncepcji dotyczącej efektywności firma DAF wprowadza szeroką gamę ulepszeń do popularnych pojazdów do transportu dystrybucyjnego z serii LF. 
Pojazdy z nowej serii LF 2016 są wyposażane w zoptymalizowane układy napędowe. Silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l (152-213 KM) zużywa do 5% mniej paliwa dzięki udoskonalonemu oprogramowaniu i lepszemu zarządzaniu temperaturą i powietrzem w układzie dodatkowego oczyszczania spalin.
Silnik PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 l (223-314 KM) można zamówić w połączeniu z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów AS Tronic. W porównaniu ze standardową 6-biegową skrzynią przekładnia ta pozwala zwiększyć limit dopuszczalnej masy całkowitej zestawu nawet do 32 t. Ponadto niższa prędkość obrotowa silnika pozwoliła na dalsze obniżenie zużycia paliwa i poziomu hałasu. 
Jedną z największych zalet pojazdów serii LF 2016 jest dostępność siedmiu nowych wariantów rozstawów osi – do 6,9 m, które umożliwiają dostosowanie pojazdu do określonego zastosowania. Pozwala to na zwiększenie maksymalnej długości ładunku do ponad 9 m, a więc i jego objętości. Zwiększony rozstaw osi pozwala zamontować zbiorniki paliwa o pojemności do 1.240 l, co jest niespotykane w sektorze transportu dystrybucyjnego. Umożliwia to zwiększenie zasięgu i dostępności pojazdu oraz obniżenie kosztów poprzez tankowanie w miejscach, gdzie ceny paliwa są najniższe.
Aby zapewnić optymalne właściwości aerodynamiczne i jak najniższe zużycie paliwa, wprowadzono nowe spoilery dachowe i zakabinowe do modelu LF. Spoiler dachowy jest dostępny do wysokich i niskich zabudów i wraz z nowymi spoilerami zakabinowymi. Wszystkie są lepiej dopasowane do zabudów o szerokości od 2,5 do 2,55 m. Nowy pakiet aerodynamiczny zapewnia nawet do 4% niższe zużycie paliwa w porównaniu z dotychczas stosowanym rozwiązaniem.
Konstruktorzy wprowadzili dodatkowe udoskonalenia mające na celu poprawę wydajności. Nowy wlot powietrza znajdujący się bezpośrednio za kabiną zapewnia optymalny przepływ powietrza, pozwalając przy tym na montaż wyposażenia opcjonalnego, takiego jak regulowane spoilery dachowe, urządzenie chłodnicze nad kabiną czy dachowa kabina sypialna.
Specjalnie z myślą o transporcie chłodniczym pojazdy z serii LF 2016 są wyposażane w przygotowanie pod generator Frigoblock (chłodzony płynem, 22,5 kW) w połączeniu z silnikiem PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l. 
Nowe światła tylne LED, montowane również w pojazdach z serii CF i XF, są dostępne opcjonalnie do wszystkich modeli. Ich zalety obejmują nie tylko elegancki wygląd, ale również energooszczędność, a ich czas eksploatacji powinien pokrywać się z okresem użytkowania pojazdu. 
Asystent wydajności firmy DAF do modeli LF, CF i XF przekazuje kierowcy szczegółowe informacje na temat zużycia paliwa, sposobu hamowania oraz efektywności przewidywania sytuacji na drodze.
W nowym modelu LF 2016 informacje z tachografu są wyświetlane na wyświetlaczu głównym. Pozwala to kierowcy bardziej efektywnie monitorować czas i prędkość jazdy oraz pomaga unikać łamania przepisów. Wyświetlane są również informacje o zbliżającym się terminie następnego przeglądu serwisowego pojazdu, co pomaga dopilnować terminowej obsługi serwisowej. Na podstawie karty kierowcy wyświetlacz automatycznie przełącza się na dogodny dla kierowcy język.
Informacje dotyczące zabudowy mogą być wyświetlane na wyświetlaczu głównym np. gdy dźwig załadowczy nie jest całkowicie złożony lub wysuwane podpory nie są zabezpieczone. Jest to możliwe dzięki udoskonalonej komunikacji między podwoziem a zabudową, co np. pozwala przesyłać do zabudowy informacje o neutralnym położeniu skrzyni biegów. Dodatkowo prędkość obrotowa przystawki PTO i silnika mogą być monitorowane za pomocą centralnej magistrali CAN pojazdu z zabudowy i kabiny, co pozwala zapewnić maksymalny poziom wygody i wydajności.
Pojazdy z serii LF 2016 (od dmc pojazdu 8 t oraz z zawieszeniem pneumatycznym na tylnej osi) są standardowo wyposażane w zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (AEBS), układ ostrzegania przed uderzeniem przodem pojazdu (FCW), tempomat adaptacyjny (ACC) i układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS). Układy AEBS i FCW pomagają w uniknięciu kolizji. W sytuacjach awaryjnych układ AEBS automatycznie zmniejsza prędkość pojazdu, tak aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej konsekwencje. 
Tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość jazdy do pojazdu jadącego z przodu. Dzięki temu między dwoma pojazdami utrzymana zostaje bezpieczna odległość. Pozwala to na maksymalne wykorzystanie funkcji tempomatu i w efekcie zmniejszenie zużycia paliwa. Układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) wykorzystuje kamerę umieszczoną za przednią szybą. Gdy dochodzi do nieumyślnego opuszczenia pasa ruchu przez pojazd, rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.
Wersje Silent na nocne dostawy 
Samochód ciężarowy, który można wykorzystywać do celów dystrybucyjnych przez 24 godziny na dobę? Nawet gdy obowiązują ograniczenia dotyczące hałasu w godzinach wieczornych, nocnych lub wcześnie rano? Dzięki nowej wersji LF Silent jest to możliwe, podobnie jak w przypadku już wcześniej oferowanych wersji CF Silent i XF Silent.
Po naciśnięciu przycisku „Silent” kierowca uaktywnia „tryb cichy”, w ramach którego oprogramowanie silnika przełącza się na program ograniczający moment obrotowy i prędkość obrotową silnika, a także umożliwiający przełączanie biegów przy niższych prędkościach obrotowych silnika (w modelach CF i XF w wersji Silent również obudowa skrzyni biegów przyczynia się do zmniejszenia poziomu hałasu). W rezultacie poziom hałasu generowany przez model LF Silent nie przekracza 72 dB (A), co oznacza, że spełnia on wymogi certyfikacji jako „Quiet Truck”. 
7,5-tonowy model DAF LF Silent jest wyposażany w silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 litra i mocy od 152 KM do 184 KM, sprzężony ze zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią biegów AS Tronic. Firmy transportowe wymagające jeszcze większej ładowności lub przestrzeni ładunkowej mogą wybrać wersję DAF CF Silent, wyposażoną w 10,8-litrowy silnik PACCAR MX-11 o mocy od 286 KM do nawet 435 KM. Natomiast wersja XF Silent jest dostępna jedynie z oszczędnym silnikiem MX-11 o mocy 435 KM.
Pojazdy Silent dostępne są w różnych konfiguracjach. Na przykład producent może dostarczyć LF Silent z podwoziem pod zabudowę 4x2 i kabiną dzienną, wydłużoną kabiną dzienną lub kabiną sypialną oraz z pełną gamą dostępnych rozstawów osi. Modele CF i XF w wersji Silent są dostępne jako podwozia pod zabudowę lub ciągniki wyposażone w różnorodne wersje kabin, podwozia o różnej długości i z różnymi konfiguracjami osi. 
Trzyosiowy CF dostępny z silnikiem PX-7
Firma DAF dostarcza różne modele pojazdów z serii CF Euro 6 z silnikiem PACCAR PX-7 w wersji z trzema osiami. Pozwala to połączyć większą ładowność z wydajnością sześciocylindrowego silnika o pojemności 6,7 l i mocy 283 lub 314 KM. 
Oferta pojazdów z serii CF z silnikiem PACCAR PX-7 została rozszerzona i obejmuje teraz także nowy model z osią wleczoną o nośności 7,5 t z ogumieniem montowanym pojedynczo, umieszczoną za 13-tonową tylną osią napędową. Pozwala to na zwiększenie ładowności netto do prawie 19 ton i dopuszczalnej masy całkowitej zestawu do 32 t. Dostępne są również wersje do ciężkich zastosowań wyposażone w oś wleczoną z ogumieniem bliźniaczym. Nowe wersje z tylną osią wleczoną polecane są zwłaszcza do wymagających zastosowań, takich jak regionalna i miejska dystrybucja produktów spożywczych, materiałów budowlanych, produktów chłodzonych i żywego inwentarza.
Pojazdy z serii CF z silnikiem PACCAR PX-7 są również oferowane w wersji z kierowaną osią wleczoną (7,5 t), aby zapewnić większą ładowność połączoną z maksymalną zwrotnością. Ta wersja spisuje się doskonale w przypadku pojazdów, które muszą manewrować na niewielkiej przestrzeni. 
Wszystkie nowe modele z tylną osią wleczoną są dostępne z kabinami dziennymi, sypialnymi i Space Cab.
Elementem wspólnym charakterystycznym dla nowych wariantów jest sześciocylindrowy silnik PX-7 (6,7 l). Manualna skrzynia biegów z dziewięcioma przełożeniami stanowi wyposażenie standardowe, a zautomatyzowana 12-biegowa skrzynia biegów AS Tronic jest dostępna jako wyposażenie opcjonalne. Trzyosiowe modele CF do jeszcze cięższego transportu są oczywiście nadal dostępne w połączeniu z silnikiem PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 l. 
Nowe ciągniki niskopodłogowe
DAF rozszerzył gamę swoich modeli o nowe ciągniki niskopodłogowe, w których siodło znajduje się na wysokości zaledwie 91 centymetrów. Daje to możliwość transportu ładunków o objętości ponad 100 m3 bez przekraczania maksymalnych dopuszczalnych wymiarów.
Wysokość siodła wynosząca zaledwie 91 cm sprawia, że wysokość maksymalna pojazdu wynosząca 4 metry umożliwia zastosowanie naczep o wysokości wewnętrznej wynoszącej 3 metry. Takie rozwiązanie zapewnia maksymalną wydajność: można podczepić naczepy o objętości przekraczającej 100 m3, jak również ułożyć w jednym stosie trzy standardowe pojemniki o pojemności 1 metra sześciennego, stosowane w branży motoryzacyjnej.
Pożądany efekt uzyskano częściowo poprzez montaż siodła o wysokości 140 mm. To o 22 mm mniej niż w przypadku siodła 162 mm stosowanego w dotychczasowych wersjach ciągników niskopodłogowych. Dodatkowo zastosowano opony niskoprofilowe. Na przykład na osiach tylnych stosowane są opony 315/45R22,5. Z przodu stosowane są opony w dotychczasowym rozmiarze 355/50R22,5 lub w nowym 375/45R22,5. Te ostatnie zostały opracowane w ramach współpracy firm DAF i Goodyear i będą dostępne wyłącznie w ofercie firmy DAF w najbliższym roku. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest to, że przód ciągnika będzie nieznacznie obniżony ze względu na opony o mniejszym rozmiarze. W rezultacie można uzyskać więcej miejsca między ramą podwozia i przodem naczepy, co ma ogromne znaczenie podczas manewrowania w dokach załadunkowych oraz podczas wjazdów na promy i zjazdów z nich.
Oczywiście w uzyskaniu wysokości siodła wynoszącej zaledwie 91 cm ważną rolę odgrywa również geometria tylnej osi, w przypadku której kompleksowo zmodyfikowano drążki reakcyjne, wsporniki i jarzma. Oprócz znacznie mniejszej wysokości siodła pozwoliło to zoptymalizować stabilność naczepy w osi wzdłużnej. Właśnie dlatego ciągniki niskopodłogowe DAF reprezentują wyjątkowo wysoki poziom właściwości trakcyjnych i przyczepności. 
Równolegle z nowymi wersjami niskopodłogowymi firma DAF opracowała nowe spoilery dachowe i zakabinowe dla kabin XF Space Cab i Super Space Cab. Poprawiona aerodynamika połączenia z naczepą pozwala ograniczyć zużycie paliwa o 1,5%.
DAF oferuje nowe ciągniki niskopodłogowe CF i XF z rozstawem osi 3,80 m i osią przednią z zawieszeniem parabolicznym lub pneumatycznym o nośności 8 ton. Jeśli chodzi o jednostki napędowe, do wyboru jest silnik MX-11 (10,8 l) lub MX-13 (12,9 l).