Wiadomości z rynku

Autor: red
Zdjęcia: red
Tygodnik Truck.pl, 2017(1)
z dnia 25.08.2017

Jak wybrać najlepszy alarm samochodowy?

Alarmy samochodowe

 

Często pozostawiasz auto poza zamykanym garażem lub strzeżonym parkingiem i obawiasz się, że może ono zostać skradzione? A może ubezpieczyciel, u którego chcesz wykupić polisę wymaga odpowiedniego zabezpieczenia samochodu? Rozwiązaniem będzie autoalarm.
Fabryczny czy niestandardowy?
Alarmy fabryczne kojarzą się z pełnym bezpieczeństwem. Rozwiązania stosowane przez koncerny motoryzacyjne rzeczywiście są nowoczesne i funkcjonalne, ale nie zawsze skuteczne. Ich słabym ogniwem jest powtarzalność, ponieważ producenci montują takie same centralki w danym modelu. W praktyce daje to szansę złodziejom na rozpracowanie systemu i jego szybkie unieruchomienie podczas próby kradzieży.
O wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem są alarmy niestandardowe. Najlepiej, gdy centralka trafi w nietypowe miejsce, a dostanie się do niej będzie wymagało rozmontowania wielu elementów.
Jaką klasę wybrać?
Autoalarmy dostępne na polskim rynku dzieli się na klasy:
• popularne – są wyposażone w czujnik informujący o otwarciu klapy oraz drzwi, a także syrenę (minusem takiego rozwiązania są jednak stałe kody na pilocie, które złodziej może zeskanować i odtworzyć),
• standardowe – oprócz podstawowych funkcji, taki alarm posiada zmienny kod na pilocie, blokadę obwodu silnika i czujnik, który chroni nadwozie, dodatkowo system daje znak syreną i światłami,
• profesjonalne – tego typu autoalarmy są wyposażone w zasilanie awaryjne, dzięki czemu działają nawet, gdy złodziej odłączy system od akumulatora, blokada silnika i nadwozia jest tutaj podwójna,
• ekstra – przeznaczone głównie do samochodów klasy Premium, alarm posiada czujniki GPS powiadamiający o lokalizacji samochodu oraz próbie włamania.
Dostosuj alarm do typu samochodu
W starszych pojazdach mogą zostać zamontowane centralki alarmowe na pilota lub bezpilotowe (sygnał odbierany jest z kluczyków). W nowoczesnych autach wszystkie urządzenia cyfrowe sterowane są magistralą szeregową CAN, a wybrany autoalarm musi z nią współpracować.
Pamiętaj o ateście
Warto wybierać wyłącznie alarmy atestowane. W Polsce za atesty odpowiada m.in. PIMOT i Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji. Należy wiedzieć, że firmy ubezpieczeniowe, oferujące polisy AC, często honorują wyłącznie wybrane przez siebie atesty, dlatego przed zakupem najlepiej jest sprawdzić oznaczenia (w ten sposób możemy uzyskać zniżkową składkę).