Wiadomości z rynku

czwartek
1 maja 2025

Opony przemysłowe mają wzięcie

Koniunktura na rynku ogumienia do maszyn budowlanych
4 maja 2018
Oży­wa­nie na rynku maszyn budow­la­nych nie­sie za sobą wzrost popytu na opony prze­my­słowe. Z son­dażu prze­pro­wa­dzo­nego wśród pro­du­cen­tów i impor­te­rów takiego ogu­mie­nia wynika, że już w ubie­głym roku odno­to­wano spore wzro­sty sprze­daży i koniunk­tura w tym seg­men­cie powinna się utrzy­mać w roku bie­żą­cym. 
Pro­du­cenci opon do maszyn budow­la­nych i dro­go­wych wpro­wa­dzają na rynek kolejne nowe modele. Rośnie zapo­trze­bo­wa­nie m.in. na ogu­mie­nie do wozi­deł prze­my­sło­wych i innych maszyn budow­la­nych, a także na opony pełne do dużych maszyn wyko­rzy­sty­wa­nych m.in. przez firmy uty­li­za­cyjne. Opony kupo­wane są też chęt­nie do maszyn i pojaz­dów pra­cu­ją­cych w kopal­niach odkryw­ko­wych, kamie­nio­ło­mach, w miej­scach wydo­by­cia kru­szywa. 

Goody­ear – więk­sza odpor­ność na uszko­dze­nia

Jak poin­for­mo­wał Janusz Krupa, mena­dżer ds. mar­ke­tingu opon użyt­ko­wych w fir­mie Goody­ear Dun­lop Tires Pol­ska, oferta cię­ża­ro­wych opon budow­la­nych Goody­ear obej­muje ogu­mie­nie Omni­trac MSS II na oś kie­ro­waną, MSD II na oś napę­dową oraz MST na osie naczep. 
Opony Goody­ear Omni­trac MSS II i MSD II wyróż­niają się zasto­so­wa­niem tech­no­lo­gii Omni­trac Max – to zestaw naj­now­szych mate­ria­łów i roz­wią­zań kon­struk­cyj­nych obej­mujących mie­szankę bież­nika odporną na uszko­dze­nia, solidną kon­struk­cję osnowy i zop­ty­ma­li­zo­wany wzór bież­nika. Prze­kłada się to na dużą żywot­ność opony pod­czas jazdy po dro­gach i nie­utwar­dzo­nych nawierzch­niach, a także świetne wła­ści­wo­ści trak­cyjne. Opony cha­rak­te­ry­zują się szer­szym bież­nikiem dla dłuż­szych prze­bie­gów, zabez­pie­cze­niem przed kamie­niami, roz­wią­za­niami wspo­ma­ga­ją­cymi samo­oczysz­cza­nie z błota oraz dobrą podat­no­ścią na bież­ni­ko­wa­nie. Ulep­sze­nia kon­struk­cji bież­nika obej­mują rów­nież lep­sze para­me­try hamo­wa­nia i reduk­cję hałasu. 
Nowa, zop­ty­ma­li­zo­wana kon­struk­cja osnowy zapew­nia więk­szą odpor­ność na uszko­dze­nia i wysoką trwa­łość, co prze­kłada się na lep­szą podat­ność na bież­ni­ko­wa­nie. Wydłu­że­nie prze­bie­gów, wyż­sza odpor­ność na uszko­dze­nia i na roz­wój koro­zji, ogra­ni­cze­nie „puch­nię­cia” i wyż­sza trwa­łość to rezul­taty zasto­so­wa­nia wysoce odpor­nej na zuży­cie i sta­rze­nie mie­szanki bież­nika, spe­cjal­nych mate­ria­łów opa­sa­nia i bar­dzo ela­stycz­nego mate­riału osnowy. Ozna­cza to więk­szą nie­za­wod­ność, mniej prze­sto­jów i więk­szą eko­no­mikę. 
Tech­no­lo­gia ta może rów­nież zapo­biec jeździe z nie­do­sta­tecz­nym ciśnie­niem, co jest jedną z głów­nych przy­czyn przed­wcze­snego zuży­cia opon. 

OMNITRAC MSS II

Opony na oś kie­ro­waną Goody­ear Omni­trac MSS II cha­rak­te­ry­zują się sze­ro­kim bież­nikiem ze „sla­lo­mo­wymi” row­kami cen­tralnymi i solid­nymi żebrami barku. Och­rona przed pene­tra­cją kamieni w połą­cze­niu z podwój­nym row­kiem zapew­nia lep­szą odpor­ność na prze­bi­cie kamie­niami i spraw­niej­sze samo­oczysz­cza­nie row­ków. Prze­kłada się to na wydłu­że­nie prze­bie­gów, poprawę hamo­wa­nia na dro­dze i nawierzchni nie­utwar­dzo­nej oraz lep­szą odpor­ność na uszko­dze­nia. Wzór bież­nika posiada cztery lub pięć żeber w zależ­no­ści od roz­miaru oraz wła­ści­wo­ści zmniej­sza­jące hałas. 

OMNITRAC MSD II

Naj­waż­niej­sze zalety opon Goody­ear Omni­trac MSD II to wydłu­żone prze­biegi i mniej­szy opór tocze­nia, co prze­kłada się na niż­sze rachunki za paliwo i niż­szy poziom hałasu. 
Opony na oś napę­dową Omni­trac MSD II posia­dają szer­szy bież­nik dla wydłu­że­nia prze­bie­gów. Inne wła­ści­wo­ści to masywne żebro cen­tralne, które popra­wia cha­rak­te­ry­stykę zuży­cia opony. Znaj­duje się ono pomię­dzy cią­głymi, otwar­tymi row­kami nachy­lo­nymi w kie­runku bar­ków, co zapew­nia lep­sze samo­oczysz­cza­nie. Przy­czep­ność w bło­cie zwięk­sza prze­su­nię­cie kra­wę­dzi blo­ków barku. Podob­nie jak w przy­padku Omni­trac MSS II, kon­struk­cja ma wła­ści­wo­ści zmniej­sza­jące poziom hałasu. 
OMNITRAC MST II – opona na oś wle­czoną posiada sze­roki bież­nik oraz wie­lo­ką­tową budowę, co zapew­nia rów­no­mierne zuży­cie i wydłu­że­nie prze­bie­gów. Zyg­za­ko­waty rowek cen­tralny i zmienny kształt kra­wę­dzi kloc­ków bież­nika popra­wia przy­czep­ność na dro­gach i w tere­nie, a solidne żebra środ­kowe zwięk­szają odpor­ność na szko­dze­nia. 

Magna Tyres – głów­nie do dużych maszyn

Magna Tyres Poland wcho­dzi w jede­na­sty rok swo­jej dzia­łal­no­ści na pol­skim rynku. Firma została zało­żona jako oddział holen­der­skiego kon­cernu pro­du­ku­ją­cego ogu­mie­nie spe­cja­li­styczne, głów­nie radialne opony wiel­ko­ga­ba­ry­towe. Ostat­nie lata wytę­żo­nej pracy, jako dostawcy spraw­dzo­nego ogu­mie­nia do wielu łado­wa­rek, wozi­deł tech­no­lo­gicz­nych, dźwi­gów i podob­nych urzą­dzeń spo­wo­do­wały, iż grono zado­wo­lo­nych i pona­wia­ją­cych zakupy klien­tów w Pol­sce i sąsied­nich kra­jach, będą­cych pod opieką pol­skiej spółki, stale rośnie. 
Jak powie­dział nam Mar­cin Kocha­niak, pre­zes Magna Tyres Poland firma ofe­ruje opony marki Magna głów­nie do dużych maszyn budow­la­nych – radialne, cało­sta­lowe, ale rów­nież mniej­sze opony prze­my­słowe do wóz­ków widło­wych, opony do maszyn por­to­wych i ter­mi­na­lo­wych a także rol­ni­cze. 
– War­to­ścią dodaną w przy­padku marki Magna jest połą­cze­nie facho­wej wie­dzy o pro­jek­to­wa­niu opon z kon­trolą pozy­ska­nia wyso­kiej jako­ści surow­ców z wła­snych źró­deł i zdol­no­ściami pro­duk­cyj­nymi pozwa­lającymi uzy­skać pro­dukty dosto­so­wane dla spe­cy­ficz­nych potrzeb użyt­kow­ni­ków w gór­nic­twie odkryw­ko­wym, gór­nic­twie pod­ziem­nym, budow­nic­twie dro­go­wym, prze­my­śle, dro­go­wnic­twie czy usłu­gach por­to­wych – stwier­dził M. Kocha­niak. 
Choć w więk­szo­ści opony wiel­ko­ga­ba­ry­towe koja­rzą się głów­nie z wiel­kimi kopal­niami i fir­mami budow­la­nymi to jed­nak coraz czę­ściej można je także spo­tkać w dużych gospo­dar­stwach rol­ni­czych i w fir­mach ogól­nie zwią­za­nych z prze­twór­stwem rolno-spo­żyw­czym. 
– Firma Magna Tyres Poland od lat dys­try­bu­uje opony, które nie tylko dosko­nale spi­sują się tam, gdzie pod­stawą oceny ogu­mie­nia jest duża odpor­ność na uszko­dze­nia, ale rów­nież w te miej­sca, gdzie odpo­wied­nia trak­cja i moż­li­wość samo­oczysz­cze­nia się opony są pod­sta­wo­wymi kry­te­riami doboru – dodał M. Kocha­niak. – Dla tej grupy klien­tów, do któ­rej należą takie firmy jak gospo­dar­stwa rolne, pie­czar­kar­nie, wytwór­nie podłoża zastęp­czego, kopal­nie torfu czy wytwórcy bio­masy i pel­letu Magna przy­go­to­wała cie­kawe pro­po­zy­cje. Opony te zapew­niają z jed­nej strony dobre para­me­try odpor­no­ści na uszko­dze­nia, z dru­giej pozwa­lają cie­szyć się dosko­nałą trak­cją na śli­skich i mało zwię­złych podło­żach. 
Jedną z nowych opon jest Magna M-Ter­rain – cało­sta­lowa, radialna opona klasy L4/E4, trak­cyjna, wie­lo­za­da­niowa o podwyż­szo­nej wytrzy­ma­ło­ści i o pogłę­bio­nym, nie­kie­run­ko­wym bież­niku. Dedy­ko­wana jest do łado­wa­rek i wozi­deł prze­gu­bo­wych. Zasto­so­wana mie­szanka gumy zapew­nia odpor­ność na uszko­dze­nia na twar­dym podłożu. Czoło i bark opony zapro­jek­to­wane są z myślą o popra­wie­niu trak­cji także na śli­skich, mało zwię­złych podło­żach. Cało­sta­lowa, radialna kon­struk­cja kar­kasu opony gwa­ran­tuje z jed­nej strony odpor­ność na uszko­dze­nia, z dru­giej ela­stycz­ność ogu­mie­nia, nie­zwy­kle ważną przy poru­sza­niu się w grzą­skim, błot­ni­stym śro­do­wi­sku. Opona dostępna jest w roz­mia­rach 23,5R25 / 26,5R25 / 29,5R25 i 750/65R25 i 875/65R29.
Kolejną cie­kawą oponą jest Magna MA08. Jest to typowa opona klasy L5 – tzw. skalna, z bar­dzo głę­bo­kim bież­nikiem, która tra­dy­cyj­nie znaj­duje zasto­so­wa­nie w kamie­nio­ło­mach, zło­mo­wi­skach, cen­trach uty­li­za­cji odpa­dów. Firma Magna zna­la­zła rów­nież alter­na­tywne zasto­so­wa­nia dla tego typu opon w prze­my­śle około rol­ni­czym. Opon tych używa m.in. jeden z naj­więk­szych w Pol­sce pro­du­cen­tów podłoża zastęp­czego do uprawy pie­cza­rek. Łado­warka pra­cuje na dwie zmiany na twar­dym beto­no­wym podłożu i w cią­głym kon­tak­cie z amo­nia­kiem, który działa bar­dzo agre­syw­nie na gumę. Z prze­pro­wa­dzo­nych moni­to­rin­gów wynika, że opony w tych trud­nych warun­kach prze­pra­cują prze­cięt­nie ok. 10.000 MTH. Jest to bar­dzo dobry wynik, który spra­wił, iż firma Magna wypo­sa­żyła wszyst­kie łado­warki klienta w swoje opony. 
– Ostat­nio inten­syw­nie roz­wija się w naszej fir­mie sprze­daż opon peł­nych do dużych maszyn wyko­rzy­sty­wa­nych przez firmy uty­li­za­cyjne czy zło­mo­wi­ska – poin­for­mo­wał nasz roz­mówca. – W tej dzie­dzi­nie jeste­śmy, wydaje mi się, lide­rem w Pol­sce. Nasza Magna MA601 to pełna opona prze­zna­czona do prac w eks­tre­mal­nie trud­nych warun­kach takich jak zakłady komu­nalne, zło­mo­wi­ska czy huty. Dosko­nale spraw­dza się tam, gdzie nawet radialna opona L5 zawo­dzi – jest cał­ko­wi­cie odporna na prze­bi­cia. Jej dodat­ko­wym atu­tem jest ponad dwu­krot­nie głęb­szy bież­nik niż stan­dar­do­wej opony pneu­ma­tycz­nej klasy L5 – to dodat­kowa prze­waga nad roz­wią­za­niem typu opona pneu­ma­tyczna + wypeł­nie­nie ela­sto­me­rem. Zalety opony MA601 to przede wszyst­kim, w odróż­nie­niu od więk­szo­ści pro­duk­tów kon­ku­ren­cji, dwie war­stwy otwo­rów amor­ty­zu­ją­cych i bar­dzo inno­wa­cyjna mie­szanka gumowa, z jed­nej strony odporna na uszko­dze­nia, a z dru­giej gwa­ran­tu­jąca odpo­wied­nią ela­stycz­ność, dając kom­fort pracy ope­ra­tora. 
Firma Magna Tyres Poland odno­to­wała w ubie­głym roku 50 proc. wzrost przy­cho­dów. Wzro­stowi sprze­daży na pewno sprzyja inno­wa­cyj­ność tego pro­du­centa, który ostat­nio, co roku wpro­wa­dza po kilka nowych modeli opon. W ubie­głym roku firma sprze­dała 2 tysiące opon wiel­ko­ga­ba­ry­to­wych. 

Miche­lin – do zadań spe­cjal­nych

Miche­lin od nie­dawna ofe­ruje nową oponę prze­my­słową zapro­jek­to­waną do trud­nych warun­ków pracy. X-TRA Defend cha­rak­te­ry­zuje się wyż­szą żywot­no­ścią i wyjąt­kową odpor­no­ścią na uszko­dze­nia. Opona jest prze­zna­czona do wodzi­deł prze­gu­bo­wych wyko­rzy­sty­wa­nych głów­nie przy budo­wie infra­struk­tury dro­gowo-kole­jo­wej. 
Ogu­mie­nie wyróż­nia się wyjąt­kową odpor­no­ścią na agre­sywne podłoże dzięki zasto­so­wa­niu wielu roz­wią­zań: zwięk­szona o nie­mal 25 proc. ilość opa­sa­nia meta­lo­wego w czole bież­nika, boki opony grub­sze o 15 proc., wzmoc­niony kar­kas. Dodat­kowo, jak zapew­nia pro­du­cent, opona cha­rak­te­ry­zuje się wyż­szą niż pro­dukty kon­ku­ren­cji odpor­no­ścią na prze­bi­cia, którą firma gwa­ran­tuje do 172 mm. 
Inną cechą X-TRA Defend jest dłuż­sze o 15 proc. życie opony. Zapew­nia to spe­cjalny bież­nik, w któ­rym ilość gumy prze­zna­czo­nej do zuży­cia jest więk­sza niż w pro­duk­tach kon­ku­ren­cyj­nych. Więk­sza jest rów­nież głę­bo­kość bież­nika, która w przy­padku opony 29.5 R 25 X-TRA Defend wynosi 65 mm. 
Dzięki takiej cha­rak­te­ry­styce nowa opona pole­cana jest do wodzi­deł prze­gu­bo­wych (tzw. ADT – Arti­cu­la­ted Dump Truck) wyko­rzy­sty­wa­nych głów­nie w przy budo­wie infra­struk­tury dro­gowo-kole­jo­wej. Pojazdy te wyróż­niają się dużą mobil­no­ścią ze względu na zasto­so­wa­nie napędu na wszyst­kie osie, dzięki czemu mogą poru­szać się po nie­utwar­dzo­nym i bar­dzo zróż­ni­co­wa­nym tere­nie. 
Opona Miche­lin X-TRA Defend jest dostępna w dwóch roz­mia­rach: 23.5 R 25 E4 TL ** 185B oraz 29.5 R 25 E4 TL ** 200B
Kopar­kowe POWER DIGGER. Jedną z naj­now­szych pro­po­zy­cji Miche­lin w inte­re­su­ją­cym nas seg­men­cie jest też opona dia­go­nalna do kopa­rek koło­wych: Power Dig­ger, w roz­mia­rze 10.00–20. Dla uzy­ska­nia mak­sy­mal­nej sta­bil­no­ści pojazdu, która jest nie­zbędna w przy­padku kopa­rek wyko­nu­ją­cych 360-stop­niowe obroty na róż­no­rod­nym, czę­sto nie­sta­bil­nym podłożu, zasto­so­wano więk­szą liczbę kloc­ków bież­nika, wie­lo­kie­run­kowe bloki oraz liczne mostki pomię­dzy kloc­kami. 
W sto­sunku do opon kon­ku­ren­cyj­nych boki Miche­lin Power Dig­ger są grub­sze i dzięki temu bar­dziej odporne na uszko­dze­nia. Dwie dodat­kowe war­stwy osnowy oraz rów­no­mierne roz­ło­że­nie gumy w bież­niku zabez­pie­czają tę część opony przed ście­ra­niem i uszko­dze­niami. 
W opo­nie zasto­so­wano dia­men­tową rzeźbę blo­ków bież­nika – inno­wa­cyjną tech­no­lo­gię znaną i z powo­dze­niem wyko­rzy­sty­waną w opo­nach Miche­lin BibLoad. Sze­ścio­kątne bloki kie­run­ko­wego bież­nika oraz tech­no­lo­gia dia­go­nal­nego opa­sa­nia zapew­niają rów­no­mierne zuży­cie przez cały okres eks­plo­ata­cji opony. 
Power Dig­ger posiada indeks nośno­ści 162A2/147B. Jak wszyst­kie opony rol­ni­cze i agro-prze­my­słowe marki Miche­lin, model Power Dig­ger jest objęty doży­wot­nia gwa­ran­cją (tj. do 10% głę­bo­ko­ści bież­nika). 
Obec­nie 80 proc. kopa­rek koło­wych jest użyt­ko­wa­nych z opo­nami mon­to­wa­nymi w ukła­dzie podwój­nym. Power Dig­ger jest roz­wią­za­niem pole­ca­nym do tego typu maszyn. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.