Ożywanie na rynku maszyn budowlanych niesie za sobą wzrost popytu na opony przemysłowe. Z sondażu przeprowadzonego wśród producentów i importerów takiego ogumienia wynika, że już w ubiegłym roku odnotowano spore wzrosty sprzedaży i koniunktura w tym segmencie powinna się utrzymać w roku bieżącym.
Producenci opon do maszyn budowlanych i drogowych wprowadzają na rynek kolejne nowe modele. Rośnie zapotrzebowanie m.in. na ogumienie do wozideł przemysłowych i innych maszyn budowlanych, a także na opony pełne do dużych maszyn wykorzystywanych m.in. przez firmy utylizacyjne. Opony kupowane są też chętnie do maszyn i pojazdów pracujących w kopalniach odkrywkowych, kamieniołomach, w miejscach wydobycia kruszywa.
Goodyear – większa odporność na uszkodzenia
Jak poinformował Janusz Krupa, menadżer ds. marketingu opon użytkowych w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska, oferta ciężarowych opon budowlanych Goodyear obejmuje ogumienie Omnitrac MSS II na oś kierowaną, MSD II na oś napędową oraz MST na osie naczep.
Opony Goodyear Omnitrac MSS II i MSD II wyróżniają się zastosowaniem technologii Omnitrac Max – to zestaw najnowszych materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych obejmujących mieszankę bieżnika odporną na uszkodzenia, solidną konstrukcję osnowy i zoptymalizowany wzór bieżnika. Przekłada się to na dużą żywotność opony podczas jazdy po drogach i nieutwardzonych nawierzchniach, a także świetne właściwości trakcyjne. Opony charakteryzują się szerszym bieżnikiem dla dłuższych przebiegów, zabezpieczeniem przed kamieniami, rozwiązaniami wspomagającymi samooczyszczanie z błota oraz dobrą podatnością na bieżnikowanie. Ulepszenia konstrukcji bieżnika obejmują również lepsze parametry hamowania i redukcję hałasu.
Nowa, zoptymalizowana konstrukcja osnowy zapewnia większą odporność na uszkodzenia i wysoką trwałość, co przekłada się na lepszą podatność na bieżnikowanie. Wydłużenie przebiegów, wyższa odporność na uszkodzenia i na rozwój korozji, ograniczenie „puchnięcia” i wyższa trwałość to rezultaty zastosowania wysoce odpornej na zużycie i starzenie mieszanki bieżnika, specjalnych materiałów opasania i bardzo elastycznego materiału osnowy. Oznacza to większą niezawodność, mniej przestojów i większą ekonomikę.
Technologia ta może również zapobiec jeździe z niedostatecznym ciśnieniem, co jest jedną z głównych przyczyn przedwczesnego zużycia opon.
OMNITRAC MSS II
Opony na oś kierowaną Goodyear Omnitrac MSS II charakteryzują się szerokim bieżnikiem ze „slalomowymi” rowkami centralnymi i solidnymi żebrami barku. Ochrona przed penetracją kamieni w połączeniu z podwójnym rowkiem zapewnia lepszą odporność na przebicie kamieniami i sprawniejsze samooczyszczanie rowków. Przekłada się to na wydłużenie przebiegów, poprawę hamowania na drodze i nawierzchni nieutwardzonej oraz lepszą odporność na uszkodzenia. Wzór bieżnika posiada cztery lub pięć żeber w zależności od rozmiaru oraz właściwości zmniejszające hałas.
OMNITRAC MSD II
Najważniejsze zalety opon Goodyear Omnitrac MSD II to wydłużone przebiegi i mniejszy opór toczenia, co przekłada się na niższe rachunki za paliwo i niższy poziom hałasu.
Opony na oś napędową Omnitrac MSD II posiadają szerszy bieżnik dla wydłużenia przebiegów. Inne właściwości to masywne żebro centralne, które poprawia charakterystykę zużycia opony. Znajduje się ono pomiędzy ciągłymi, otwartymi rowkami nachylonymi w kierunku barków, co zapewnia lepsze samooczyszczanie. Przyczepność w błocie zwiększa przesunięcie krawędzi bloków barku. Podobnie jak w przypadku Omnitrac MSS II, konstrukcja ma właściwości zmniejszające poziom hałasu.
OMNITRAC MST II – opona na oś wleczoną posiada szeroki bieżnik oraz wielokątową budowę, co zapewnia równomierne zużycie i wydłużenie przebiegów. Zygzakowaty rowek centralny i zmienny kształt krawędzi klocków bieżnika poprawia przyczepność na drogach i w terenie, a solidne żebra środkowe zwiększają odporność na szkodzenia.
Magna Tyres – głównie do dużych maszyn
Magna Tyres Poland wchodzi w jedenasty rok swojej działalności na polskim rynku. Firma została założona jako oddział holenderskiego koncernu produkującego ogumienie specjalistyczne, głównie radialne opony wielkogabarytowe. Ostatnie lata wytężonej pracy, jako dostawcy sprawdzonego ogumienia do wielu ładowarek, wozideł technologicznych, dźwigów i podobnych urządzeń spowodowały, iż grono zadowolonych i ponawiających zakupy klientów w Polsce i sąsiednich krajach, będących pod opieką polskiej spółki, stale rośnie.
Jak powiedział nam Marcin Kochaniak, prezes Magna Tyres Poland firma oferuje opony marki Magna głównie do dużych maszyn budowlanych – radialne, całostalowe, ale również mniejsze opony przemysłowe do wózków widłowych, opony do maszyn portowych i terminalowych a także rolnicze.
– Wartością dodaną w przypadku marki Magna jest połączenie fachowej wiedzy o projektowaniu opon z kontrolą pozyskania wysokiej jakości surowców z własnych źródeł i zdolnościami produkcyjnymi pozwalającymi uzyskać produkty dostosowane dla specyficznych potrzeb użytkowników w górnictwie odkrywkowym, górnictwie podziemnym, budownictwie drogowym, przemyśle, drogownictwie czy usługach portowych – stwierdził M. Kochaniak.
Choć w większości opony wielkogabarytowe kojarzą się głównie z wielkimi kopalniami i firmami budowlanymi to jednak coraz częściej można je także spotkać w dużych gospodarstwach rolniczych i w firmach ogólnie związanych z przetwórstwem rolno-spożywczym.
– Firma Magna Tyres Poland od lat dystrybuuje opony, które nie tylko doskonale spisują się tam, gdzie podstawą oceny ogumienia jest duża odporność na uszkodzenia, ale również w te miejsca, gdzie odpowiednia trakcja i możliwość samooczyszczenia się opony są podstawowymi kryteriami doboru – dodał M. Kochaniak. – Dla tej grupy klientów, do której należą takie firmy jak gospodarstwa rolne, pieczarkarnie, wytwórnie podłoża zastępczego, kopalnie torfu czy wytwórcy biomasy i pelletu Magna przygotowała ciekawe propozycje. Opony te zapewniają z jednej strony dobre parametry odporności na uszkodzenia, z drugiej pozwalają cieszyć się doskonałą trakcją na śliskich i mało zwięzłych podłożach.
Jedną z nowych opon jest Magna M-Terrain – całostalowa, radialna opona klasy L4/E4, trakcyjna, wielozadaniowa o podwyższonej wytrzymałości i o pogłębionym, niekierunkowym bieżniku. Dedykowana jest do ładowarek i wozideł przegubowych. Zastosowana mieszanka gumy zapewnia odporność na uszkodzenia na twardym podłożu. Czoło i bark opony zaprojektowane są z myślą o poprawieniu trakcji także na śliskich, mało zwięzłych podłożach. Całostalowa, radialna konstrukcja karkasu opony gwarantuje z jednej strony odporność na uszkodzenia, z drugiej elastyczność ogumienia, niezwykle ważną przy poruszaniu się w grząskim, błotnistym środowisku. Opona dostępna jest w rozmiarach 23,5R25 / 26,5R25 / 29,5R25 i 750/65R25 i 875/65R29.
Kolejną ciekawą oponą jest Magna MA08. Jest to typowa opona klasy L5 – tzw. skalna, z bardzo głębokim bieżnikiem, która tradycyjnie znajduje zastosowanie w kamieniołomach, złomowiskach, centrach utylizacji odpadów. Firma Magna znalazła również alternatywne zastosowania dla tego typu opon w przemyśle około rolniczym. Opon tych używa m.in. jeden z największych w Polsce producentów podłoża zastępczego do uprawy pieczarek. Ładowarka pracuje na dwie zmiany na twardym betonowym podłożu i w ciągłym kontakcie z amoniakiem, który działa bardzo agresywnie na gumę. Z przeprowadzonych monitoringów wynika, że opony w tych trudnych warunkach przepracują przeciętnie ok. 10.000 MTH. Jest to bardzo dobry wynik, który sprawił, iż firma Magna wyposażyła wszystkie ładowarki klienta w swoje opony.
– Ostatnio intensywnie rozwija się w naszej firmie sprzedaż opon pełnych do dużych maszyn wykorzystywanych przez firmy utylizacyjne czy złomowiska – poinformował nasz rozmówca. – W tej dziedzinie jesteśmy, wydaje mi się, liderem w Polsce. Nasza Magna MA601 to pełna opona przeznaczona do prac w ekstremalnie trudnych warunkach takich jak zakłady komunalne, złomowiska czy huty. Doskonale sprawdza się tam, gdzie nawet radialna opona L5 zawodzi – jest całkowicie odporna na przebicia. Jej dodatkowym atutem jest ponad dwukrotnie głębszy bieżnik niż standardowej opony pneumatycznej klasy L5 – to dodatkowa przewaga nad rozwiązaniem typu opona pneumatyczna + wypełnienie elastomerem. Zalety opony MA601 to przede wszystkim, w odróżnieniu od większości produktów konkurencji, dwie warstwy otworów amortyzujących i bardzo innowacyjna mieszanka gumowa, z jednej strony odporna na uszkodzenia, a z drugiej gwarantująca odpowiednią elastyczność, dając komfort pracy operatora.
Firma Magna Tyres Poland odnotowała w ubiegłym roku 50 proc. wzrost przychodów. Wzrostowi sprzedaży na pewno sprzyja innowacyjność tego producenta, który ostatnio, co roku wprowadza po kilka nowych modeli opon. W ubiegłym roku firma sprzedała 2 tysiące opon wielkogabarytowych.
Michelin – do zadań specjalnych
Michelin od niedawna oferuje nową oponę przemysłową zaprojektowaną do trudnych warunków pracy. X-TRA Defend charakteryzuje się wyższą żywotnością i wyjątkową odpornością na uszkodzenia. Opona jest przeznaczona do wodzideł przegubowych wykorzystywanych głównie przy budowie infrastruktury drogowo-kolejowej.
Ogumienie wyróżnia się wyjątkową odpornością na agresywne podłoże dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań: zwiększona o niemal 25 proc. ilość opasania metalowego w czole bieżnika, boki opony grubsze o 15 proc., wzmocniony karkas. Dodatkowo, jak zapewnia producent, opona charakteryzuje się wyższą niż produkty konkurencji odpornością na przebicia, którą firma gwarantuje do 172 mm.
Inną cechą X-TRA Defend jest dłuższe o 15 proc. życie opony. Zapewnia to specjalny bieżnik, w którym ilość gumy przeznaczonej do zużycia jest większa niż w produktach konkurencyjnych. Większa jest również głębokość bieżnika, która w przypadku opony 29.5 R 25 X-TRA Defend wynosi 65 mm.
Dzięki takiej charakterystyce nowa opona polecana jest do wodzideł przegubowych (tzw. ADT – Articulated Dump Truck) wykorzystywanych głównie w przy budowie infrastruktury drogowo-kolejowej. Pojazdy te wyróżniają się dużą mobilnością ze względu na zastosowanie napędu na wszystkie osie, dzięki czemu mogą poruszać się po nieutwardzonym i bardzo zróżnicowanym terenie.
Opona Michelin X-TRA Defend jest dostępna w dwóch rozmiarach: 23.5 R 25 E4 TL ** 185B oraz 29.5 R 25 E4 TL ** 200B
Koparkowe POWER DIGGER. Jedną z najnowszych propozycji Michelin w interesującym nas segmencie jest też opona diagonalna do koparek kołowych: Power Digger, w rozmiarze 10.00–20. Dla uzyskania maksymalnej stabilności pojazdu, która jest niezbędna w przypadku koparek wykonujących 360-stopniowe obroty na różnorodnym, często niestabilnym podłożu, zastosowano większą liczbę klocków bieżnika, wielokierunkowe bloki oraz liczne mostki pomiędzy klockami.
W stosunku do opon konkurencyjnych boki Michelin Power Digger są grubsze i dzięki temu bardziej odporne na uszkodzenia. Dwie dodatkowe warstwy osnowy oraz równomierne rozłożenie gumy w bieżniku zabezpieczają tę część opony przed ścieraniem i uszkodzeniami.
W oponie zastosowano diamentową rzeźbę bloków bieżnika – innowacyjną technologię znaną i z powodzeniem wykorzystywaną w oponach Michelin BibLoad. Sześciokątne bloki kierunkowego bieżnika oraz technologia diagonalnego opasania zapewniają równomierne zużycie przez cały okres eksploatacji opony.
Power Digger posiada indeks nośności 162A2/147B. Jak wszystkie opony rolnicze i agro-przemysłowe marki Michelin, model Power Digger jest objęty dożywotnia gwarancją (tj. do 10% głębokości bieżnika).
Obecnie 80 proc. koparek kołowych jest użytkowanych z oponami montowanymi w układzie podwójnym. Power Digger jest rozwiązaniem polecanym do tego typu maszyn.