Sprzedaż pojazdów budowlanych, wraz ze wzrostem koniunktury w tym sektorze rynku, przeżywa ożywienie. Wśród nowych pojazdów nabywcy coraz częściej szukają lekkich konstrukcji, więc producenci obniżają ich masę. Ponadto usprawniają rozładunek, starają się konstruować pojazdy sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa.
Według Marcina Kardasa, kierownika działu badania rynku Autovista Polska, mała jest podaż używanych wywrotek i betonomieszarek, na czym na pewno zyskują producenci i dystrybutorzy nowych pojazdów. Można zauważyć również spadek popularności pojazdów 3-osiowych na korzyść 4-osiowych, który skutkuje większym spadkiem wartości konfiguracji 6x4 względem 8x4 i pochodnych na rynku wtórnym.
Jak nam powiedział Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie LUX-TRUCK (autoryzowany dealer marki FLIEGL), 2018 jest bardzo dobrym rokiem w sprzedaży naczep samowyładowczych. Pomimo rosnącej konkurencji ze strony konstrukcji aluminiowych, zaobserwowano wzmożone zainteresowanie nabywców lekkimi naczepami stalowymi, w produkcji których specjalizuje się Fliegl. Mimo że są one nieco cięższe, to jednak użytkownicy doceniają to, że nadają się do przewozu także takich materiałów, które niszczą mniej odporne skrzynie aluminiowe – twardych, ostrych, czy grubych frakcji.
– Na polskim rynku co roku odnotowujemy wzrost sprzedaży zabudów samowyładowczych – stwierdziła Ewelina Ptak, kierownik działu marketingu KH-KIPPER Sp. z o. o. – Podpisane wcześniej umowy typu „Zaprojektuj i zbuduj” wchodzą właśnie w fazę realizacji, więc ta tendencja będzie się nadal utrzymywać. W tym roku ruszają także budowy kolejnych obwodnic i dróg ekspresowych, które będą kontynuowane w kolejnym roku. Zaś wykonawcy robót budowlanych posiadają teraz własne floty, które wymagają uzupełnienia. Klienci interesują się podwoziami 8x8 i 8x6, które poradzą sobie w trudnych warunkach terenowych towarzyszących budowom infrastruktury drogowej.
Według przedstawicielki KH-Kipper, polski rynek zabudów to nadal rynek ceny, ale ze względu na rosnące koszty transportu, równie ważna jest waga zabudowy – oczywiście w granicach zachowania jej trwałości. Dzięki większej ładowności, w tym samym czasie można przewieźć więcej ładunków, co zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw.
– Chociaż ograniczanie kosztów jest priorytetem na polskim rynku, to obserwujemy także tendencję do zwiększania intuicyjności obsługi sprzętu oraz zwiększania wygody pracy kierowcy – dodała E. Ptak. – Pojazdy są projektowane w sposób coraz bardziej bezobsługowy lub po prostu w zasięgu ręki kierowcy, często nie wymagając od niego wychodzenia z kabiny samochodu. Co ciekawe, zaczyna się zwracać uwagę na to, aby pojazd dobrze wyglądał zaspokajając estetyczne gusty właścicieli i profesjonalnie prezentując firmowy wizerunek wśród ich własnych klientów.
Nabywcy szukają lekkich pojazdów.
– Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie rynku na naczepy o obniżonej masie własnej – stwierdził Wojciech Siwik, product manager naczepy wywrotki w firmie Wielton. – Głównym celem jest oczywiście zwiększenie ładowności oraz uzyskanie wyższego zysku z każdego transportu. Odpowiadając na potrzeby klientów, nie możemy zapominać o trwałości opracowywanych produktów oraz rozwiązaniach dopasowanych do konkretnych zastosowań i warunków pracy. Kolejnym kierunkiem rozwoju jest segment naczep o dużej kubaturze. To bardzo uniwersalne pojazdy wykorzystywane nie tylko do przewozu materiałów o małej gęstości, np. płodów rolnych, ale umożliwiające również transport ładunków paletowych. Takie rozwiązanie stanowi, w czasach dużej konkurencyjności, spory atut dla firm transportowych.
Poniżej prezentujemy najnowsze oferty niektórych producentów naczep i zabudów samowyładowczych.
Feber – łatwy rozładunek, oszczędna jazda
Sieradzki Feber sukcesywnie umacnia swoją pozycję na rynku naczepowym. Od kilku lat intensywnie wdrażana jest strategia ciągłego ulepszania produktów, wprowadzania nowych rozwiązań technicznych, jak i nowych, lepszych podzespołów i komponentów. Rok 2018 to w większości ekologiczne rozwiązania mające na celu ułatwienie rozładunku przewożonych towarów, jak i usprawnienie czynności obsługowych.
Ciekawą nowością jest stalowa naczepa typu V-body, o kształcie muldy poszerzanej ku tyłowi. Rozwiązanie to zapobiega przywieraniu materiału do podłogi i ścian pojazdu, dzięki czemu rozładunek jest szybki i sprawny. Opływowy kształt sprawia, że obniżeniu ulega zużycie paliwa a tym samym zmniejsza się emisja szkodliwych gazów. Skrzynia pojazdu zbudowana w całości z blachy Hardox 450 (ściany boczne o grubości 3 mm, podłoga 5 mm) oraz specjalistyczna konstrukcja, dają w efekcie trwały i mocny pojazd.
Pneumatycznie unoszony tylny zderzak, wyzwalany zaworem sterującym, pozwala kierowcy wywrotki skupić się na szybkim rozładunku towaru. Istotą funkcjonowania modułu jest mechanizm z siłownikiem pneumatycznym oraz odciągami linowymi, zabudowany maksymalnie wysoko w ramie pojazdu, aby odseparować całość od czynników zewnętrznych i zapewnić dobre warunki pracy.
Fliegl – lekkie stalowe lub aluminiowe
Fliegl wprowadził niedawno do oferty naczepę wywrotkę stalową light Stone Master, o pojemności 25 m3, która waży tylko 5.350 kg. Naczepa osadzana jest na osiach SAF, stosuje się hamulce tarczowe, oś podnoszoną. Rama stalowa, jest wytrzymała i elastyczna – otwory w ramie są przetłaczane a nie wycinane -nadają sprężystości. Mulda stalowa wykonywana jest z wysokogatunkowej stali o klasie twardości 400/450 HB. Stożkowa mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną. Nie wystaje poza obrys ciągnika, nie staje się więc swoistym wietrznym hamulcem zestawu, co dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa zestawu. W wyposażeniu przewidziano podest technologiczny, plandekę, klapę zewnętrzną, zderzak uchylny przystosowany do obsługi rozściełacza.
Jak twierdzą przedstawiciele firmy Fliegl, nie ma na rynku europejskim lżejszych wywrotek na twardych ramach stalowych niż pojazdy tej marki. Jest to zasługa wysokogatunkowej stali używanej do produkcji ramy oraz nowoczesnych sprawdzonych rozwiązań technicznych.
Z kolei naczepa wywrotka Fliegl ALU LIGHT o pojemności 41 m sześc. z wyposażeniem, waży tylko 5.750 kg (bez koła zapasowego mniej). Osadzana jest na ramie z wysokogatunkowej stali. Mulda wykonywana jest z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110HB BRINELLA. Jest to drogi materiał, który zwiększa koszty produkcji i ceny naczep, ale dzięki zastosowaniu go można było „odchudzić” poszczególne elementy konstrukcyjne i uzyskać niską masę własną pojazdu. Także w takim pojeździe stosowany jest stożkowy kształt muldy, zmniejszający opory powietrza.
Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić, niemiecki producent opracował i opatentował rozwiązanie określane jako curved chassis. Jak wyjaśnił nam Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie Lux-Truck, normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama jest zaokrąglona, dzięki czemu lepiej rozkładają się naprężenia i jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała.
Także tutaj otwory w ramie są przetłaczane a nie wycinane. Stąd niezawodność ramy Fliegl’a. W podwoziu – osie SAF (tarcze, oś podnoszona). W wyposażeniu – m.in. podest technologiczny, plandeka, klapo-drzwi i przystosowanie do podgrzewania muldy.
KH-Kipper – więcej zabrać, sprawniej wyładować
KH-Kipper zaprezentował niedawno nowy model zabudowy W1C do budownictwa i lekkiego transportu kopalnianego. Tylnozsypowe zabudowy W1C z płaską podłogą od lat należą do najbardziej popularnych produktów kieleckiego producenta. Jednak zmieniające się potrzeby rynku, w tym stale rosnące koszty transportu, zmuszają producentów do poszukiwania lepszych rozwiązań. W efekcie powstał nowy model klasycznej kwadratowej zabudowy W1C.
Pracując nad projektem, konstruktorzy brali pod uwagę następujące aspekty: zwiększenie objętości, sprawny wyładunek, zwiększenie wytrzymałości oraz nowoczesny design. Nową zabudowę W1C charakteryzuje nie tylko mniejsza waga i większa ładowność, lecz także m.in. uniwersalność zastosowania. Klasyczna kwadratowa zabudowa W1C to uniwersalna skrzynia zaprojektowana do pracy w różnorakich miejscach w ekstremalnie trudnych warunkach klimatycznych. Wszędzie tam, gdzie potrzebny jest prosty, ale jednocześnie mocny i niezawodny sprzęt z wydajnym podgrzewaniem skrzyni za pomocą spalin.
Zabudowa świetnie sprawdza się zarówno w budownictwie, jak i lżejszym transporcie kopalnianym – przewożą piasek, żwir, kamienie o mniejszej frakcji i asfalt. Nowy design
Z uwagi na to, że w czasie transportu zabudowa jest narażona na trudne warunki eksploatacyjne, główna konstrukcja została wykonana z odpornej na uszkodzenia wysokowytrzymałej stali HARDOX® (podłoga 6–10 mm i burty boczne 4–8 mm), natomiast konstrukcję nośną wykonano z mocnej stali STRENX™. W odróżnieniu od poprzedniego modelu, gdzie podłoga posiadała dużą ilość połączeń spawanych, nowy model ma ich znacznie mniej. Sztywność zabudowy zapewniają dwie podłużnice, poprzeczki oraz przegięcia. Dzięki usunięciu zbędnych elementów, konstrukcję cechuje większa sprężystość i co za tym idzie, większa trwałość i odporność na uszkodzenia. Powierzchnia ścian bocznych została wzmocniona profilem górnym, profilem tylnym i ścianą przednią. Właściwości mechaniczne stali HARDOX, z której wykonane zostały ściany boczne, zapewniają skuteczne zabezpieczenie przed uszkodzeniami. Odpowiednio wyprofilowane naroża zapobiegają przyklejaniu się ładunku. Dzięki zmienionemu kształtowi skrzynia ma mniejszą wagę oraz większą pojemność w stosunku do poprzednich modeli.
Kwadratowy przekrój ramy pośredniej nadaje konstrukcji odpowiednią wytrzymałość.
Dzięki zastosowaniu systemu hydraulicznego HYVA ALPHA, zredukowano czas wyładunku. Teraz cykl wyładunku może trwać krócej niż 40 sekund. Demontowalne osłony obsypowe w razie zniszczenia można z łatwością wymienić.
Wykorzystujący spaliny system podgrzewania skrzyni zapobiega przyklejaniu się do niej lepkich materiałów. Ułatwia to wyładunek i zwiększa bezpieczeństwo. W nowej skrzyni zwiększono powierzchnię oddającą ciepło – teraz podłoga, ściana przednia oraz profil górny są podgrzewane.
Dzięki optymalizacji przekroju skrzyni, uzyskano mniejszą wysokość załadunkową (niższe burty boczne) oraz obniżono środek ciężkości. Zapewnia to większą stabilność przy wyładunku oraz w trakcie jazdy – szczególnie w trudnym terenie. Zachowano jednocześnie tę samą lub większą objętość skrzyni.
Zabudowa została zarejestrowana jako wspólnotowy wzór przemysłowy.
KORZYŚCI
- Obniżenie wagi zabudowy zwiększa jej ładowność.
- Usunięcie zbędnych elementów konstrukcji zwiększa sprężystość skrzyni i zwiększa jej wytrzymałość.
- Zmniejszenie liczby elementów wchodzących w skład zabudowy i uproszczenie jej kształtu skraca czas produkcji, zapotrzebowania na materiały i pomaga dbać o środowisko.
- Większa odporność na uszkodzenia dzięki nowemu kształtowi skrzyni i ramy pośredniej.
- Krótszy czas wyładunku dzięki nowemu siłownikowi HYVA ALPHA
- Ułatwienie wyładunku i zwiększenie bezpieczeństwa dzięki efektywnemu systemowi podgrzewania skrzyni spalinami.
- Obniżenie środka ciężkości pojazdu zapewnia większą stabilność jazdy i wyładunku materiału ze skrzyni.
- Płaska powierzchnia podłogi o szerokości 2000 mm pozwala na przewóz dodatkowego sprzętu, np. posypywarki na zabudowie.
- Płaska powierzchnia burt umożliwia wykorzystanie skrzynia jako powierzchni reklamowej.
Kögel – z aluminiowymi ścianami
Firma Kögel przedstawiła na tegorocznych targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze wywrotkę o jeszcze większej ładowności. Jest to możliwe dzięki modułowej rozbudowie z aluminiowymi ścianami bocznymi i tylną ścianą. 2-osiowe i 3-osiowe naczepy wywrotki o pojemności 24 m sześc. są dostępne nie tylko z różnymi grubościami ścian i klap wykonanych ze stali; boczne ściany i tylna klapa są teraz dostępne również w wersji aluminiowej. Dzięki inteligentnej technologii łączenia nabywca może sobie skonfigurować pojazd o różnych grubościach ścian i podłogi, w zależności od branży i wymagań oraz zamierzonego celu.
Trzyosiowa naczepa wywrotka o pojemności 24 m3 prezentowana na IAA 2018 to wariant z czteromilimetrową podłogą wykonaną z hartowanej stali Hardox 450, ściany boczne wykonano z odpornej na zużycie pięciomilimetrowej, grubej blachy aluminiowej, a tylną ścianę z aluminiowego arkusza o grubości siedmiu mm. To kombinacja polecana do transportu materiałów budowlanych, takich jak pokruszona skała lub żwir.
Zaletą stalowej skrzyni ze ścianami bocznymi i ścianą tylną wykonanymi z czystego aluminium jest to, że nie ma potrzeby kosztownej naprawy podłogi co dwa do trzech lat ze względu na zużycie. W miejscach narażonych na największe zużycie stosuje się stal o wysokiej jakości, a w miejscach z mniejszą ścieralnością stosuje się lżejsze aluminium. W porównaniu z wywrotką Kögel ze stalowymi ścianami o grubości czterech mm i pięciomilimetrową stalową ścianą tylną, nowy wariant konstrukcji umożliwił obniżenie masy własnej, a więc i ładowności, do 430 kg.
Zaprezentowaną na IAA wywrotkę wyposażono m.in. w skrzynkę narzędziową, pomost kontrolny, osłonę zwijaną, oś podnoszoną, aluminiowe obręcze kół, aluminiowe zbiorniki powietrza i migające światła obrysowe zwiększające bezpieczeństwo ruchu i zapobiegające wypadkom podczas skrętu.
Technologia nanoceramiczna i zabezpieczenie kataforezą wraz z warstwą lakieru UV zapewniają całej ramie i wywrotce Kögel długotrwałą ochronę antykorozyjną.
Schmitz Cargobull – muldy z udoskonaloną izolacją termiczną
Pojazdy samowyładowcze z termoizolacją, do przewozu mas bitumicznych, w Niemczech są już koniecznością. Bez takiej wywrotki nie można u naszych zachodnich sąsiadów przystąpić do przetargu na budowę głównych dróg. W Polsce takie przepisy jeszcze nie obowiązują, ale zapewne jest to tylko kwestia czasu. Producenci wywrotek od kilku lat oferują już takie rozwiązania oraz udoskonalają je, aby zapewnić nie tylko jak najdłuższe utrzymanie wysokiej temperatury ładunku, lecz także zwiększyć ładowność.
Firma Schmitz Cargobull zaprezentowała udoskonaloną izolację termiczną do stalowej muldy okrągłej S KI SR, opracowaną z myślą o zmniejszeniu ciężaru naczepy wywrotki i udostępnieniu jak największego obciążenia użytkowego.
Innowacyjny materiał izolacyjny charakteryzuje się niskim ciężarem własnym, około 310 kg, stanowiąc tym samym wytrzymałe i nowoczesne pod względem ładowności rozwiązanie transportowe. W wyniku zaprojektowania na nowo konstrukcji izolacji, w której wyeliminowano połączenie materiału izolacyjnego z blachą zewnętrzną, możliwa stała się segmentowa izolacja ściany bocznej. Zaleta: w przypadku uszkodzenia ściany spowodowanego np. najechaniem z boku przez ładowarkę kołową, poszczególne segmenty mogą zostać w prosty sposób wymienione. Jako materiał izolacyjny stosowana jest elastyczna i bardzo wydajna pianka na bazie organicznej o bardzo dobrych właściwościach tłumiących zarówno pod względem akustycznym, jak i termicznym. Wysoka wytrzymałość termiczna i bardzo mała gęstość objętościowa sprawiają, że materiał spełnia wymagania Federalnego Ministerstwa Komunikacji i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), jak również kryteria określone w projekcie normy DIN. Kolejną zaletą segmentowej konstrukcji jest możliwość prostego demontażu izolacji przed rozpoczęciem prac spawalniczych (np. wspawaniem blachy ścieralnej) w muldzie, dzięki czemu unika się uszkodzenia materiału izolacyjnego.
Dzięki dopasowaniu w obszarze podłogowym muldy możliwe jest zachowanie niskiego położenia środka ciężkości również w wersji z termoizolacją. Poza tym nowa izolacja pozwala na większą różnorodność wariantów jej zastosowania, dzięki czemu muldy izolowane mogą być oferowane również na innych rynkach europejskich, na przykład w wersji o długości systemowej SR 8.2 dla rynku belgijskiego. W skład programu stalowej muldy okrągłej (SR) z izolacją termiczną wchodzą modele o długości systemowej SR 7.2 dla objętości 24 m3 oraz 27 m3 (wysokość konstrukcyjna muldy 1.460 oraz 1.660 mm), SR 8.2 dla objętości 27 m3 (wysokość konstrukcyjna muldy1 460 mm), jak również dwuosiowa wywrotka siodłowa S KI 18 7.2 o wysokości konstrukcyjnej muldy1 460 mm.
W zależności od potrzeb do wyboru są różne kombinacje podłóg i ścian bocznych (ściany boczne 3,2 / 4,0 / 5,0 mm, podłoga 4,0 / 5,0 / 6,0 mm).
Poza tym można wybierać pomiędzy różnymi wariantami ściany tylnej oraz systemami nakrycia muldy.
Oprócz stalowej muldy okrągłej, w ofercie jest aluminiowa mulda skrzyniowa w wersji z pełną izolacją. To zoptymalizowane pod względem ciężaru rozwiązanie transportowe spełnia również wymagane współczynniki izolacji, a dzięki masie własnej wynoszącej od 5,1 t – zapewnia wysokie obciążenie użytkowe. Ponieważ wymiary zewnętrzne muldy nie zmieniają się w wyniku zastosowania izolacji, naczepa samowyładowcza zachowuje swój nisko położony środek ciężkości i może być łączona w kombinacji ze wszystkimi opcjami dostępnymi w programie standardowym w zakresie nakrycia muldy.
Wszystkie termoizolowane muldy firmy Schmitz Cargobull dysponują dwoma łatwo dostępnymi otworami pomiarowymi na każdej ze ścian bocznych, które umożliwiają bezpieczny, ręczny pomiar temperatury załadowanego towaru bezpośrednio z poziomu podłoża. W związku z tym podczas operacji wyładunku naczepy nie ma konieczności dokonywania pomiaru temperatury masy bitumicznej w niebezpiecznym obszarze między maszyną drogową a wywrotką. W Niemczech metoda ta jest obecnie uznawana na równi z elektronicznym pomiarem temperatury.
Wielton – dla wszystkich segmentów rynku
Wielton jest od lat liderem w sprzedaży wywrotek w Polsce. Ze swoją ofertą trafia do odbiorców działających we wszystkich głównych segmentach rynku transportowego: budowlanego, rolniczego i komunalnego. Specyficzne wymagania związane z rodzajem transportowanych materiałów, intensywnością czy warunkami użytkowania, powodują, że spełnienie wymagań klientów wiąże się z koniecznością ciągłego rozwoju produktów i poszerzania całej oferty.
Naczepy wywrotki przeznaczone do pracy w segmencie budowlanym, narażone są na bardzo intensywne warunki użytkowania.
Naczepa Strong Master marki Wielton, ze skrzynią ładunkową o pojemności 26–33 m3 wykonaną z trudnościeralnej i odpornej na wgniecenia stali HARDOX, gwarantuje niezawodność podczas pracy w trudnym terenie, przejazdów na krótkich odcinkach oraz częstych operacji załadunku i rozładunku. Wykorzystywana jest do transportu takich materiałów jak kruszywa, gruz, kamienie, ziemia czy asfalt.
Do pracy w mniej intensywnych warunkach terenowych Wielton oferuje aluminiową naczepę Weight Master, która jest polecana do przewozu materiałów sypkich, a także opałowych. Weight Master jest również przeznaczona do segmentu rolniczego, który stawia przed naczepami odmienne wymagania.
Do transportu materiałów o małej gęstości nasypowej, takich jak płody rolne, nawozy czy biomasa, Wielton oferuje wywrotki Weight Master o zwiększonej pojemności, nawet do 64 m3, z aluminiową skrzynią ładunkową. Pojazdy te charakteryzują się niską masą własną, a dzięki temu wysoką ładownością. Cechują się także szerokimi możliwościami konfiguracji dopasowanymi do potrzeb użytkownika, które obejmują m.in. rozwiązania tylnej ściany – klapodrzwi lub klapę. Weight Master to również naczepa często wykorzystywana do transportu ładunków paletowych czy worków typu big bag.
Z kolei segment komunalny, a ściśle branża złomowa, wymaga od naczep najwyższej trwałości, związanej z przewozem materiałów o bardzo wysokiej abrazyjności. Aby zapobiec nadmiernemu wycieraniu się skrzyni ładunkowej, Wielton w swoich naczepach Scrap Master stosuje skrzynie ładunkowe w całości wykonane z najwyższej jakości stali HARDOX. Mocną stroną tego pojazdu jest wysoka pojemność, która umożliwia przewóz maksymalnego tonażu ładunków o nieregularnych kształtach. Do zalet Scrap Master należy zaliczyć także proste, odporne na korozję i trwałe rozwiązania konstrukcyjne.